Koulun ja vapaa-ajan rajapinnassa tehtävän nuorisotyön kehittäminen ja mallintaminen aloitettiin Konnevedellä tammikuussa 2011. Hankkeessa tehty työ on tuonut paljon kokemusta ja arvokasta tietoa työmuodon kehittämisestä ja sen haasteista. Nuorisotyöntekijän työnkuva on kehittynyt hankkeen aikana niin yläkoulun puolella kuin vapaa-ajallakin ja työ on mahdollistanut koululle läsnä olevan aikuisen roolin, joka on mukana koulun arjessa ja nuorten tavoitettavissa. Vapaa-ajan ja koulun rajapinnassa työskentely on ollut erittäin hyödyllistä niin koulun kuin nuorisotyönkin näkökulmasta. Nuoret ovat kokeneet tärkeäksi tutun aikuisen molemmissa ympäristöissä, ja nuorten arjessa on voinut olla mukana kokonaisvaltaisemmin.
Tuttu ja turvallinen aikuinen, joka kuuntelee nuoria
Humakin yhteisöpedagogiopiskelija Mirjami Järvilä toteutti opinnäytetyönään hankkeelle arviointitutkimuksen Konneveden kokemuksista loppuvuodesta 2012. Tutkimuksesta nousee esille nuorten ja aikuistenkin näkökulmasta työmuodon tarpeellisuus. Tutkimuksessa koettiin nuorisotyöntekijän kehittäneen kouluyhteisöä positiivisella tavalla, toimineen linkkinä opettajien, vanhempien ja nuorten välillä sekä heidän mielestään nuorisotyöntekijä on ollut innostava ja hyvä esimerkki nuorille. Hanke on nähty kaikin puolin positiivisena kokemuksena. Nuorten mielestä tärkeintä on ollut nuorten kuuleminen ja kuunteleminen erilaisissa asioissa sekä mahdollistajana ja koordinaattorina toimiminen niin koulun arjessa kuin erilaisissa tapahtumissakin. Nuorisotyöntekijä on kohdannut nuoria koulussa, nuorisotalo Kukkulalla sekä sosiaalisessa mediassa (facebook). Myös kerhotoiminnan kehittäminen on koettu positiivisena lisänä vapaa-ajan toiminnoissa. Nuorten osallisuuden lisääminen on läsnäolon ohella yksi tärkeimmistä työmuodoista ja samaa mieltä ovat olleet myös nuoret. Nuoret toivovat, että on joku tuttu ja turvallinen aikuinen, joka kuuntelee ja auttaa viemään asioita eteenpäin. (Järvilä 2013.)
Hankkeen toimintaa koulussa ja vapaa-ajalla
5.-6.-luokkalaisille on ollut tuttuun tapaan tarjolla iltapäivätoimintaa torstaisin nuorisotalo Kukkulalla, ja lisäksi viikoittain on kokoontunut yläkouluikäisten nuorten näytelmäkerho. Nuorisotyöntekijä on ollut tavattavissa nuokkari-illoissa noin kerran viikossa ja koululla noin neljänä päivänä viikossa. Lisäksi nuorisotyöntekijä on osallistunut nuorten kanssa koulussa ja vapaa-ajalla järjestettyihin tapahtumiin sekä ollut mukana suunnittelussa ja toteutuksessa. ”Patulaan” eli koulun oppilaskunnan boksiin on saanut vapaasti tulla juttelemaan ja viettämään välitunteja. Koulussa läsnäolo on mahdollistanut mm. nuorten kohtaamisen matalalla kynnyksellä sekä kiusaamistilanteisiin puuttumisen. Nuorisotyöntekijän näkyminen koulun arjessa on mahdollistanut aidosti aikaa nuorille ja heidän asioilleen, sillä koulussa tavoittaa kaikki yläkouluikäiset nuoret.
Hankevuosien 2011-2013 aikana nuorisotyöntekijän työhön on kuulunut läsnäolon lisäksi nuorten asioiden esiin tuominen sekä osallisuuden lisääminen. Nuorisotyöntekijä on pitänyt mm. nettiturvallisuus – ja Kiva koulu –tunteja, ryhmäytystä, teemapäiviä ja tapahtumia sekä välituntitoimintaa. Kerhotoiminnan kehittämiseen haettiin keväällä 2012 Opetushallituksen kerhorahaa yhteistyössä vapaa-aikatoimen kanssa, jota on vuoden aikana hyödynnetty maksuttoman kerhotoiminnan mahdollistamiseen lapsille ja nuorille. Lisärahoitusta on haettu keväällä 2013 ja kerhotoiminnan koordinointi on ollut osa nuorisotyöntekijän työnkuvaa. Toiminnasta on tullut erittäin positiivista palautetta ja OPH:n rahoituksen turvin on pystytty tarjoamaan monipuolista kerhotoimintaa kunnan ala- ja yläkouluikäisille lapsille ja nuorille. Kerhoja on pyörinyt lukuvuoden aikana yhteensä kahdeksan ja ohjaajina ovat toimineet niin opettajat, koulunkäynninohjaajat kuin lukiolaisnuoretkin. Kerhotoiminta on lukuvuoden 2012-2013 aikana tavoittanut n. 100 lasta ja nuorta. Lisäksi kerhotoiminnan avustuksella on pystytty kattamaan kuljetuskustannuksia sekä materiaalihankintoja eri kerhoihin.
5.-6.-luokkalaisten kerhotoiminnassa on ollut tärkeää nivelvaiheen näkökulma. Nuorisotyöntekijä on päässyt tutustumaan tuleviin 7.-luokkalaisiin jo 5.-6.-luokilta lähtien, joka on mahdollistanut kokonaisvaltaisemman näkökulman nuorten tukemiseen nivelvaiheessa jo alakoulusta saakka. Kerholla on ollut tässä asiassa iso merkitys ja se on yksi onnistuneimmista hankkeessa ylläpidetyistä käytänteistä. Kerhossa on käynyt joka viikko kolmisenkymmentä 5.-6.-luokkalaista. Toivottavasti toimintaa ylläpidetään ja kehitetään Konnevedellä aktiivisesti edelleen hankkeen päätyttyä, sillä toiminta on ollut merkityksekästä niin kerholaisille, ohjaajille kuin kodeistakin tulleen palautteen perusteella. Myös 4H:n kanssa tehty yhteistyö on ollut merkityksellistä kerhotoiminnan kehittämisessä.
Humanistinen ammattikorkeakoulu on saanut hankkeelle OKM:ltä jatkorahoitusta vuoden 2013 loppuun. Hankkeen pilottikuntatoiminta päättyy Konnevedellä kesäkuun alussa. Pauliina siirtyy jatkamaan valtakunnallista kehittämistyötä Jyväskylään TKI-Akseliin projektipäällikkö Marjo Kolehmaisen työparina.
Hanke haluaa kiittää yhteistyökumppaneita ja Konneveden kuntaa sekä erityisesti nuoria ja heidän vanhempiaan kuluneiden vuosien yhteistyöstä!
Hankefakta:
Uusiutuva koulu ja nuorisotyö –hanke on valtakunnallinen Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama Humanistisen ammattikorkeakoulun kehittämishanke vuosina 2011–2013. Hankkeen pilottikuntana on toiminut Konnevesi. Hankkeen tavoitteena on tuottaa tietoa ja arvioida kokemuksia nuorisotyön ja koulun yhteistyöstä, joka mahdollistaa toimintatavan levittämisen ja vakinaistumisen. Tavoitteena on mallintaa nuorisotyön työmuotoja koulun ja vapaa-ajan rajapinnassa.
Lisätietoja ja yhteystiedot jatkossa:
Projektipäällikkö Marjo Kolehmainen, marjo.kolehmainen@humak.fi, p.020 7621 373
Projektityöntekijä Pauliina Lahtinen, pauliina.lahtinen@humak.fi, p. 0400 349339
Uudet nettisivut: https://sites.google.com/site/uusiutuvakoulujanuorisotyoe/
Blogi: http://uusiutuvakoulujanuorisotyo.blogspot.com/
Mirjami Järvilän opinnäytetyö Konneveden yläkoulun nettisivuilla -> http://peda.net/veraja/konnevesi/ya/nuorisotyo/ajankohtaista)
Humanistinen ammattikorkeakoulu, HUMAK www.humak.fi,
TKI-HUMAK Akseli
Matarankatu 4
40100 JYVÄSKYLÄ