UUSIUTUVA KOULU JA NUORISOTYÖ –HANKE 2011-2013

Kou­lun ja va­paa-ajan raja­pin­nas­sa teh­tä­vän nuo­ri­so­työn ke­hit­tä­mi­nen ja mal­lin­ta­mi­nen aloi­tet­tiin Kon­ne­ve­del­lä tam­mi­kuus­sa 2011. Hank­kees­sa teh­ty työ on tuo­nut pal­jon ko­ke­mus­ta ja ar­vo­kas­ta tie­toa työ­muo­don ke­hit­tä­mi­ses­tä ja sen haas­teis­ta.  Nuo­ri­so­työn­te­ki­jän työn­kuva on ke­hit­ty­nyt hank­keen ai­ka­na niin ylä­kou­lun puo­lel­la kuin va­paa-ajal­la­kin ja työ on mah­dol­lis­ta­nut kou­lul­le läs­nä ole­van ai­kui­sen roo­lin, joka on mu­ka­na kou­lun ar­jes­sa ja nuor­ten ta­voi­tet­ta­vis­sa. Va­paa-ajan ja kou­lun raja­pin­nas­sa työs­ken­te­ly on ol­lut erit­täin hyö­dyl­lis­tä niin kou­lun kuin nuo­ri­so­työn­kin näkö­kul­mas­ta. Nuo­ret ovat ko­ke­neet tär­ke­äk­si tu­tun ai­kui­sen mo­lem­mis­sa ym­pä­ris­töis­sä, ja nuor­ten ar­jes­sa on voi­nut olla mu­ka­na koko­nais­val­tai­sem­min.

 

Tut­tu ja tur­val­li­nen ai­kui­nen, joka kuun­te­lee nuo­ria

Humakin yh­tei­sö­pe­da­go­gi­o­pis­ke­li­ja Mir­ja­mi Järvilä to­teut­ti opin­näy­te­työ­nään hank­keel­le ar­vi­oin­ti­tut­ki­muk­sen Kon­ne­ve­den ko­ke­muk­sis­ta lop­pu­vuo­des­ta 2012. Tut­ki­muk­ses­ta nou­see esil­le nuor­ten ja ai­kuis­ten­kin näkö­kul­mas­ta työ­muo­don tar­peel­li­suus. Tut­ki­muk­ses­sa ko­et­tiin nuo­ri­so­työn­te­ki­jän ke­hit­tä­neen kou­lu­yh­tei­söä po­si­tii­vi­sel­la ta­val­la, toi­mi­neen link­ki­nä opet­ta­jien, van­hem­pien ja nuor­ten vä­lil­lä sekä hei­dän mie­les­tään nuo­ri­so­työn­te­ki­jä on ol­lut in­nos­ta­va ja hyvä esi­merk­ki nuo­ril­le. Han­ke on näh­ty kai­kin puo­lin po­si­tii­vi­se­na ko­ke­muk­se­na. Nuor­ten mie­les­tä tär­kein­tä on ol­lut nuor­ten kuu­le­mi­nen ja kuun­te­le­mi­nen eri­lai­sis­sa asi­ois­sa sekä mah­dol­lis­ta­ja­na ja koor­di­naat­to­ri­na toi­mi­mi­nen niin kou­lun ar­jes­sa kuin eri­lai­sis­sa ta­pah­tu­mis­sa­kin. Nuo­ri­so­työn­te­ki­jä on koh­dan­nut nuo­ria kou­lus­sa, nuo­ri­so­talo Kuk­ku­lal­la sekä so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa (facebook). Myös ker­ho­toi­min­nan ke­hit­tä­mi­nen on ko­et­tu po­si­tii­vi­se­na li­sä­nä va­paa-ajan toi­min­nois­sa. Nuor­ten osal­li­suu­den li­sää­mi­nen on läs­nä­olon ohel­la yksi tär­keim­mis­tä työ­muo­dois­ta ja sa­maa miel­tä ovat ol­leet myös nuo­ret. Nuo­ret toi­vo­vat, että on joku tut­tu ja tur­val­li­nen ai­kui­nen, joka kuun­te­lee ja aut­taa vie­mään asi­oi­ta eteen­päin. (Järvilä 2013.)

 

Hank­keen toi­min­taa kou­lus­sa ja va­paa-ajal­la

5.-6.-luokkalaisille on ol­lut tut­tuun ta­paan tar­jol­la ilta­päi­vä­toi­min­taa tors­tai­sin nuo­ri­so­talo Kuk­ku­lal­la, ja li­säk­si vii­koit­tain on ko­koon­tu­nut ylä­kou­lu­i­käis­ten nuor­ten näy­tel­mä­ker­ho. Nuo­ri­so­työn­te­ki­jä on ol­lut ta­vat­ta­vis­sa nuokkari-il­lois­sa noin ker­ran vii­kos­sa ja kou­lul­la noin nel­jä­nä päi­vä­nä vii­kos­sa. Li­säk­si nuo­ri­so­työn­te­ki­jä on osal­lis­tu­nut nuor­ten kans­sa kou­lus­sa ja va­paa-ajal­la jär­jes­tet­tyi­hin ta­pah­tu­miin sekä ol­lut mu­ka­na suun­nit­te­lus­sa ja to­teu­tuk­ses­sa. ”Patulaan” eli kou­lun op­pi­las­kun­nan bok­siin on saa­nut va­paas­ti tul­la jut­te­le­maan ja viet­tä­mään väli­tun­te­ja. Kou­lus­sa läs­nä­olo on mah­dol­lis­ta­nut mm. nuor­ten koh­taa­mi­sen ma­ta­lal­la kyn­nyk­sel­lä sekä kiu­saa­mis­ti­lan­tei­siin puut­tu­mi­sen. Nuo­ri­so­työn­te­ki­jän nä­ky­mi­nen kou­lun ar­jes­sa on mah­dol­lis­ta­nut ai­dos­ti ai­kaa nuo­ril­le ja hei­dän asi­oil­leen, sil­lä kou­lus­sa ta­voit­taa kaik­ki ylä­kou­lu­i­käi­set nuo­ret.

 

Han­ke­vuo­sien 2011-2013 ai­ka­na nuo­ri­so­työn­te­ki­jän työ­hön on kuu­lu­nut läs­nä­olon li­säk­si nuor­ten asi­oi­den esiin tuo­mi­nen sekä osal­li­suu­den li­sää­mi­nen. Nuo­ri­so­työn­te­ki­jä on pi­tä­nyt mm. net­ti­tur­val­li­suus – ja Kiva kou­lu –tun­te­ja, ryhmäytystä, tee­ma­päi­viä ja ta­pah­tu­mia sekä väli­tun­ti­toi­min­taa. Ker­ho­toi­min­nan ke­hit­tä­mi­seen ha­et­tiin ke­vääl­lä 2012 Ope­tus­hal­li­tuk­sen ker­ho­ra­haa yh­teis­työs­sä va­paa-aika­toi­men kans­sa, jota on vuo­den ai­ka­na hyö­dyn­net­ty mak­sut­to­man ker­ho­toi­min­nan mah­dol­lis­ta­mi­seen lap­sil­le ja nuo­ril­le. Lisä­ra­hoi­tus­ta on ha­et­tu ke­vääl­lä 2013 ja ker­ho­toi­min­nan koor­di­noin­ti on ol­lut osa nuo­ri­so­työn­te­ki­jän työn­ku­vaa. Toi­min­nas­ta on tul­lut erit­täin po­si­tii­vis­ta pa­lau­tet­ta ja OPH:n ra­hoi­tuk­sen tur­vin on pys­tyt­ty tar­jo­a­maan moni­puo­lis­ta ker­ho­toi­min­taa kun­nan ala- ja ylä­kou­lu­i­käi­sil­le lap­sil­le ja nuo­ril­le. Ker­ho­ja on pyö­ri­nyt luku­vuo­den ai­ka­na yh­teen­sä kah­dek­san ja oh­jaa­ji­na ovat toi­mi­neet niin opet­ta­jat, kou­lun­käyn­nin­oh­jaa­jat kuin lu­ki­o­lais­nuo­ret­kin. Ker­ho­toi­min­ta on luku­vuo­den 2012-2013 ai­ka­na ta­voit­ta­nut n. 100 las­ta ja nuor­ta. Li­säk­si ker­ho­toi­min­nan avus­tuk­sel­la on pys­tyt­ty kat­ta­maan kul­je­tus­kus­tan­nuk­sia sekä ma­te­ri­aa­li­han­kin­to­ja eri ker­hoi­hin.

5.-6.-luokkalaisten ker­ho­toi­min­nas­sa on ol­lut tär­ke­ää ni­vel­vai­heen näkö­kul­ma. Nuo­ri­so­työn­te­ki­jä on pääs­syt tu­tus­tu­maan tu­le­viin 7.-luokkalaisiin jo 5.-6.-luo­kil­ta läh­tien, joka on mah­dol­lis­ta­nut koko­nais­val­tai­sem­man näkö­kul­man nuor­ten tu­ke­mi­seen ni­vel­vai­hees­sa jo ala­kou­lus­ta saak­ka. Ker­hol­la on ol­lut täs­sä asi­as­sa iso mer­ki­tys ja se on yksi on­nis­tu­neim­mis­ta hank­kees­sa yllä­pi­de­tyis­tä käy­tän­teis­tä. Ker­hos­sa on käy­nyt joka viik­ko kol­mi­sen­kym­men­tä 5.-6.-luok­ka­lais­ta. Toi­vot­ta­vas­ti toi­min­taa yllä­pi­de­tään ja ke­hi­te­tään Kon­ne­ve­del­lä ak­tii­vi­ses­ti edel­leen hank­keen pää­tyt­tyä, sil­lä toi­min­ta on ol­lut mer­ki­tyk­se­käs­tä niin ker­ho­lai­sil­le, oh­jaa­jil­le kuin ko­deis­ta­kin tul­leen pa­laut­teen pe­rus­teel­la. Myös 4H:n kans­sa teh­ty yh­teis­työ on ol­lut mer­ki­tyk­sel­lis­tä ker­ho­toi­min­nan ke­hit­tä­mi­ses­sä.

 

Hu­ma­nis­ti­nen am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu on saa­nut hank­keel­le OKM:ltä jat­ko­ra­hoi­tus­ta vuo­den 2013 lop­puun. Hank­keen pi­lot­ti­kun­ta­toi­min­ta päät­tyy Kon­ne­ve­del­lä kesä­kuun alus­sa. Pau­lii­na siir­tyy jat­ka­maan val­ta­kun­nal­lis­ta ke­hit­tä­mis­työ­tä Jy­väs­ky­lään TKI-Ak­se­liin pro­jek­ti­pääl­lik­kö Mar­jo Ko­leh­mai­sen työ­pa­ri­na.

Han­ke ha­lu­aa kiit­tää yh­teis­työ­kump­pa­nei­ta ja Kon­ne­ve­den kun­taa sekä eri­tyi­ses­ti nuo­ria ja hei­dän van­hem­pi­aan ku­lu­nei­den vuo­sien yh­teis­työs­tä!

Han­ke­fak­ta:

Uu­siu­tu­va kou­lu ja nuo­ri­so­työ –han­ke on  val­ta­kun­nal­li­nen Ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­ri­ön ra­hoit­ta­ma Hu­ma­nis­ti­sen am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun ke­hit­tä­mis­han­ke vuo­si­na 2011–2013. Hank­keen pi­lot­ti­kun­ta­na on toi­mi­nut Kon­ne­vesi. Hank­keen ta­voit­tee­na on tuot­taa tie­toa ja ar­vi­oi­da ko­ke­muk­sia nuo­ri­so­työn ja kou­lun yh­teis­työs­tä, joka mah­dol­lis­taa toi­min­ta­ta­van le­vit­tä­mi­sen ja va­ki­nais­tu­mi­sen. Ta­voit­tee­na on mal­lin­taa nuo­ri­so­työn työ­muo­to­ja kou­lun ja va­paa-ajan raja­pin­nas­sa.

 

Lisä­tie­to­ja ja yh­teys­tie­dot jat­kos­sa:

Pro­jek­ti­pääl­lik­kö Mar­jo Ko­leh­mai­nen, mar­jo.ko­leh­mai­nen@humak.fi, p.020 7621 373

Pro­jek­ti­työn­te­ki­jä Pau­lii­na Lah­ti­nen, pau­lii­na.lah­ti­nen@humak.fi, p. 0400 349339

Uu­det net­ti­si­vut: https://sites.goog­le.com/site/uusiutuvakoulujanuorisotyoe/

Blo­gi: http://uusiutuvakoulujanuorisotyo.blogspot.com/

Mir­ja­mi Järvilän opin­näy­te­työ Kon­ne­ve­den ylä­kou­lun net­ti­si­vuil­la -> http://peda.net/veraja/kon­ne­vesi/ya/nuorisotyo/ajan­koh­tais­ta)

Hu­ma­nis­ti­nen am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu, HUMAK www.humak.fi,

TKI-HUMAK Ak­se­li
Ma­ta­ran­katu 4
40100 JY­VÄS­KYLÄ

Kon­ne­ve­den lu­kio ja ylä­kou­luVuo­si­ker­to­mus 2012-201312.5.2013