Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu on lähtenyt kokeilemaan virtuaalista maailmaa makrotasolla biologiassa ja mikrotasolla kemiassa. Second Life mahdollistaa maailman rakentamisen alkumeren aikoihin ja kuvaamaan sen hetkisiä olosuhteita virtuaalisesta 3D-ympäristössä. Kemiassa taas mallintaminen ja animointi mahdollistavat mikrotason ilmiöiden havainnollistamisen.
Second Life ja alkumeri
Virtuaalimaailma mahdollistaa sellaisten maisemien rakentamisen, joihin ei muuten pääse tutustumaan. Tarkoitus on elämän synnyn kuvaamineen virtuaalimaailman avulla
Second Life mahdollistaa maailman rakentamisen alkumeren aikoihin. Maailman yhteyteen tuodaan tehtäviä, joissa oppilas joutuu hakemaan ilmiöitä ja päättelemään erilaisia elämän syntyyn liittyviä asioita, niin biologian kuin kemian näkökulmasta.
Hankkeen tavoitteena on luoda biologian kurssille oppimispolkuja tukemaan niin itsenäistä opiskelua kuin tunnilla tapahtuvaa työskentelyä. Opetuksen kontekstien rakentamisessa kokeillaan tässä 3D-virtuaalimaailman avulla.
Animaatiot kuvaamassa kemian perusilmiöitä
Hankkeen puitteissa on rakennettu lukion kemian 2.kurssi uudella tavalla. Ko. kurssi käsittelee kemian mikrotason ilmiöitä, erityisesti sidosteorioita, orbitaaleja ja hybridisaatioita. Näitä sitten sovelletaan kemiallisten ilmiöiden – liukeneminen, herkkäliikkeisyys – ja erilaisten isomeria –muotojen selittämisessä. Kurssin arviointia muutettiin kurssikokeesta em. asioiden esittämiseen animaation ja kemian esseen muodossa. Lopuksi oli kurssin käsitteiden testaus nettikokeella. Oppilaat pääsivät itse päättämään arvioinnin muodosta.
Vain reilu viidennes kannatti vanhaa mallia. Esimerkki animaatioiden käytöstä selviää oheisesta Laurin ja Antin tekemästä työstä (powerpoint-tiedosto muutettu mpg4-tiedostoksi).
Tärkeää oli tuoda tekstille animaatio tukemaan esitystä ja lisäämään ymmärtämistä. Tärkeää oli tietenkin animaatioiden tekemisen prosessi. Itse prosessin kestoa tiedusteltiin lukiolaisilta.
Animaation tekemiseen käytettiin ilmaisjakelussa olevaa ohjelmaa ChemSense Animator.
Ohjelman käytön opettaminen vei oppitunnista 5-10 minuuttia. Mallinnustyökalut (vaihtoehtoina ChemSketch- tai Avogadro –nimiset ohjelmat) mahdollistavat 3D-uloitteisten molekyylien esittämisen. Tietyissä isomeriamuodoissa juuri 3D-ulottuvuus auttaa hahmottamaan paremmin tasomaisten ja kolmiulotteisten molekyylien erilaiset rakenteen, vaikka kyseessä olisi sama kemiallinen yhdiste. Ohjeistus hoidettiin kurssin oppimisympäristön kautta (www.yammer.com),
Kurssin oppikirja oli verkkokirja (e-Opin Orbitaali 2), joten lukiolaisten omat win8-kannettavat sekä tieto- ja viestintätekniikka saivat oikean roolin opetuksessa. Kurssiaikaa ohjelmien opettamiseen ei tarvittu kuin alle puoli tuntia. Käytännössä niiden oppiminen tapahtui tunnilla tehtyjen harjoitustehtävien kautta.
Löytöretkillä toisessa maailmassa, vol 2Lauri Pirkkalainen & Petri Lounaskorpi (toim.),12/ 2013, 19.11.2013