Koulu peliin, peliä kouluun! Miksi?

Aki Pulkkanen ja Paula Salo Raahen opetustoimi HYVÄ PAHA PELI - tiellä oppimispeleihin

Pelikurssien satoa

Raa­hen ope­tus­toi­mi on ol­lut mu­ka­na OVI-koor­di­naa­ti­o­hank­kees­sa Hyvä paha peli – hank­keel­la, jol­la py­ri­tään pe­reh­ty­mään peli­pe­da­go­giik­kaan eli va­kuut­tu­maan en­sin itse ja sit­ten va­kuut­ta­maan mui­ta opet­ta­jia ja van­hem­pia pelillistämisen mah­dol­li­suuk­sis­ta opis­ke­lus­sa.

Hank­keen ku­lu­es­sa Raa­hen lu­kio on jär­jes­tä­nyt kol­me in­no­va­tii­vis­ta peli­kurs­sia, jois­sa lu­ki­o­lai­set ovat saa­neet tut­kia ja ja­kaa pe­lei­hin liit­ty­vää tie­toa. En­sim­mäi­nen yl­lä­tys peli­kurs­sim­me alus­sa oli poi­kien suu­ri kiin­nos­tus ja osal­lis­tu­ja­mää­rä. Pe­lien maa­il­ma ja pe­lil­li­nen ajat­te­lu kiin­nos­ta­vat sel­ke­äs­ti poi­kia ja py­rim­me kurs­sin ede­tes­sä tuo­maan kurs­sil­le peli­pe­da­go­giik­ka ja pe­lil­li­siä ele­ment­te­jä. Peli­kurs­si­lai­sem­me sai­vat­kin heti al­kuun teh­tä­väk­seen miet­tiä, mikä pe­laa­mi­ses­sa vie­hät­tää aina koukuttumisen asti ja onko ole­mas­sa lu­kio-opin­to­ja tu­ke­via oppi­mis­pe­le­jä. Mik­si he saat­ta­vat aher­taa päi­vä­kau­sia tie­to­ko­neen ää­res­sä op­pien oheis­tuot­tee­na mm. käyt­tä­mään su­ju­vas­ti eng­lan­nin kiel­tä.

Ke­vääl­lä 2013 jär­jes­tet­tiin kau­pun­gin ope­tus­toi­men peli-ide­oin­ti­kil­pai­lu.

Peli­pe­da­go­gii­kas­ta väi­tel­lyt Ludocraftin toi­mi­tus­joh­ta­ja Tony Man­ni­nen vie­rai­li kou­lul­lam­me syk­syl­lä 2012. Koko kou­lul­le jär­jes­tet­tä­vään ti­lai­suu­teen osal­lis­tui­vat niin opis­ke­li­jat kuin opet­ta­jat­kin. Op­pi­lail­ta kuu­lui pa­lau­tet­ta: “Jän­nää, että joku pu­huu pe­lien puo­les­ta.” Myös opet­ta­jat tun­tui­vat va­lais­tu­neen esi­tyk­sen jäl­keen. Tony Man­ni­nen osaa esit­tää asi­an­sa sel­ke­äs­ti ja va­kuut­ta­vas­ti.

Opis­ke­li­jam­me ro­mut­ti­vat myös en­nak­ko­luu­lo­ja Pohjois-Poh­jan­maan maa­kun­ta­lii­ton ra­ken­nus­pe­rin­tö­päi­vän ta­pah­tu­mas­sa syys­kuus­sa 2012. Se­mi­naa­ris­sa kä­si­tel­tiin tans­si­lava­kult­tuu­ria alu­eel­lam­me 1900-lu­vul­ta näi­hin päi­viin. Raa­hen lu­ki­on opis­ke­li­ja­ryh­mä toi pai­kal­le tans­si­ma­ton ja tans­si Vesa Rinkisen suun­nit­te­le­man as­kel­luk­sen tah­dis­sa ja otti ylei­sön­kin mu­kaan. Sa­mal­la arvo­val­tai­sen se­mi­naa­ri­väen sil­mis­sä en­nak­ko­luu­lot tie­to­ko­neen pas­si­voi­vas­ta vai­ku­tuk­ses­ta sai­vat uut­ta näkö­kul­maa.

Loka­kuus­sa opis­ke­li­jam­me esit­te­li­vät seu­tu­kun­nan opet­ta­jien kou­lu­tus­ta­pah­tu­mas­sa Voorumissa peli­maa­il­maa omas­sa työ­pa­jas­saan. Opis­ke­li­jam­me sai­vat siis ti­lai­suu­den toi­mia asi­an­tun­ti­joi­na alu­eem­me opet­ta­jien täy­den­nys­kou­lu­tus­ta­pah­tu­mas­sa.

Tam­mi­kuun van­hem­pain­il­las­sa Jas­min Pärkkä esit­te­li nuor­ten peli­kult­tuu­rin kir­joa ja opet­ta­jat Aki Pulk­ka­nen ja Pau­la Salo ker­toi­vat Raa­hen lu­ki­on jär­jes­tä­mis­tä peli­kurs­seis­ta van­hem­mil­le. Tou­ko­kuun lau­an­tai­kou­lu­päi­vä­nä myös kou­lum­me muil­la opis­ke­li­joil­la oli mah­dol­li­suus tu­tus­tua peli­ai­hei­seen työ­pa­jaan.

Kai­ken kaik­ki­aan voi to­de­ta, että op­pi­laam­me ovat saa­neet usei­ta ti­lai­suuk­sia toi­mia tut­ki­van op­pi­mi­sen mal­lin mu­kaan asi­an­tun­ti­ja­teh­tä­vis­sä: he ovat kou­lut­ta­neet opet­ta­jia, van­hem­pia, kou­lu­to­ve­rei­ta ja ns. maal­li­koi­ta. Mo­net opis­ke­li­jois­tam­me ei­vät lois­ta ta­val­li­sil­la lu­ki­o­kurs­seil­la, mut­ta peli­kurs­seil­lam­me he kaik­ki ovat ol­leet täh­tiä. Tut­ki­van ot­teen ke­hit­ty­mi­sen ohel­la myös esiin­ty­mis­tai­dot ovat ke­hit­ty­neet val­ta­vas­ti – ei­hän ylei­sö­nä ole mil­loin­kaan ol­lut oma tur­val­li­nen ryh­mä.

Pai­kal­li­sel­la ta­sol­la opis­ke­li­jam­me ovat ol­leet jon­kin­lai­sia jään­mur­ta­jia nuor­ten peli­kult­tuu­rin esil­le­tuo­mi­ses­sa. Me­dia toi­tot­taa jat­ku­vas­ti peli­maa­il­man ja in­ter­ne­tin vaa­rois­ta. Opis­ke­li­jam­me ovat vie­neet sa­naa so­si­aa­li­ses­sa- ja pai­kal­lis­me­di­as­sa, sekä jär­jes­te­tyis­sä ti­lai­suuk­sis­sa eteen­päin, että pe­lit ovat hy­viä ren­ke­jä – nii­tä ei pidä pe­lä­tä, mut­ta niil­le ei saa an­taa val­taa­kaan. Pelillistämällä ope­tus­ta nyky­ajan diginatiivi suku­pol­vi viih­tyy kou­lus­sa ja op­pii te­hok­kaas­ti ja so­si­aa­lis­tuu.

Yrittäjyys ja tuotekehittely

Peli­kurs­sim­me sai ti­lai­suu­den teh­dä yh­teis­työ­tä ou­lu­lai­sen oh­jel­mis­to­alan yri­tyk­sen ResComin kans­sa. Tes­ta­sim­me kah­teen ker­taan mo­bii­li­lait­tei­siin ke­hi­tet­tyä Spin Runner -pe­liä ja an­noim­me kriit­tis­tä pa­lau­tet­ta yrit­tä­jäl­le. Pe­liä oli ke­hi­tel­lyt vuo­den ajan kak­si hen­ki­löä mui­den töi­den lo­mas­sa. Lu­ki­o­lais­tem­me ra­ken­ta­van pa­laut­teen jäl­keen alus­taa vaih­det­tiin ja yksi työn­te­ki­jä pal­kat­tiin li­sää pe­liä ke­hit­tä­mään.

Peli­kurs­si­lai­set aut­toi­vat Spinrunner-pe­lin tuo­te­ke­hit­te­lys­sä tes­tauk­sen jäl­keen. Kuu­lim­me sa­mal­la pe­lien val­mis­tuk­sen pit­kis­tä pro­ses­seis­ta.

Peli­tes­taus­ten myö­tä peli­kurs­si­lai­sil­le kävi sel­väk­si, kuin­ka hi­das­ta ja aikaavievää pe­lin ke­hit­tä­mi­nen on – mi­ten mo­nen alan tai­ta­jia sii­hen tar­vi­taan. Me­nes­tys­ta­ri­nois­ta ker­ro­taan suu­rin ot­si­koin, mut­ta usein jää ker­to­mat­ta, mi­ten pal­jon työ­tä on teh­ty me­nes­tyk­sen eteen.

Yhteisöllisyys

Peli­han­ke on tuo­nut kou­luum­me myös yh­tei­söl­li­syyt­tä. Op­pi­las­kun­nan hal­li­tus ja peli­kurs­si­lai­sem­me suun­nit­te­li­vat lu­ki­o­lais­ten käyt­töön va­paa-ajan­ti­lan. En­ti­nen tie­to­kone­luok­ka kun­nos­tet­tiin viih­tyi­säk­si opis­ke­li­joi­den olo­huo­neek­si, jon­ne han­kit­tiin myös peli­kon­so­li pe­lei­neen ja iso tele­vi­sio näy­tök­si. Pe­leik­si lu­ki­o­lai­set hank­ki­vat lii­kun­nal­li­sia ja ryh­mä­työ­tai­to­ja ke­hit­tä­viä pe­le­jä teh­den myös pe­lien ja ti­lan käyt­töä oh­jaa­vat sään­nöt. Ke­vääl­lä 2013 ti­lan kävi vih­ki­mäs­sä juh­lal­li­sin me­noin kan­san­e­dus­ta­ja In­ke­ri Ke­ro­la.

Kan­san­e­dus­ta­ja In­ke­ri Ke­ro­la ava­si Raa­hen op­pi­las­kun­nan ti­lan, jon­ka kon­so­li­pe­leik­si va­lit­tiin yh­tei­söl­li­syyt­tä li­sää­viä lii­kun­nal­li­sia pe­le­jä. ”Toi­set lu­ki­ot ovat in­no­va­tii­vi­sem­pia kuin toi­set”, ke­hui kan­san­e­dus­ta­ja Raa­hen lu­ki­on peli­kurs­si­lai­sia.

Peli­kurs­si­lai­set ovat hit­sau­tu­neet kiin­te­äk­si ryh­mäk­si ja muu­ta­ma ha­lu­aa olla kurs­sil­la mu­ka­na, vaik­ka on kurs­sin jo ker­taal­leen suo­rit­ta­nut. Osal­lis­tu­mi­nen Assembly Winter 2013 -peli­ta­pah­tu­maan oli kiis­tat­ta vuo­den pää­ta­pah­tu­ma niin peli­kurs­si­lai­sil­le kuin opet­ta­jil­le­kin. Mat­ka­ta­va­roi­na tie­to­ko­neet ja tele­vi­si­ot hyp­pä­sim­me Hel­sin­kiin vie­vään yö­ju­naan kes­ki­tal­ven pak­ka­sis­sa. Tämä tu­han­sien nuor­ten päih­tee­tön vii­kon­lop­pu Kaa­pe­li­teh­taal­la do­ku­men­toi­tiin vii­kon­lo­pun ta­pah­tu­mis­ta ker­to­viin vi­de­oi­hin, jot­ka ovat kat­sot­ta­vis­sa hank­keem­me verk­ko­si­vuil­la ja oli­vat sa­mal­la osa ta­voit­teek­si aset­ta­maam­me me­di­a­kas­va­tus­ta. Peli­kult­tuu­riin kuu­lu­vaa itse­il­mai­sua on YouTubeen la­da­tut , kom­men­toi­dut peli­tal­ti­oin­nit ja peli­ar­vos­te­lut, joi­ta seu­ra­taan so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa tii­viis­ti. Kurs­si­lai­set haas­tat­te­li­vat tun­net­tu­ja YouTube-per­soo­nia peli­ta­pah­tu­man ai­ka­na ja tuot­ti­vat do­ku­ment­te­ja ta­pah­tu­mas­ta. Itse tie­toa tuot­ta­en op­pii kriit­ti­sek­si me­di­an käyt­tä­jäk­si.

Peli­kurs­si­lai­set do­ku­men­toi­vat haas­ta­tel­len Assembly Winter-ta­pah­tu­man pe­laa­jia.

Pelin tekemisestä pelilliseen ajatteluun

Nuor­ten ar­jen täyt­tä­vät kon­so­li­pe­lit ovat moni­kan­sal­lis­ten yh­ti­öi­den tuot­ta­mia kas­sa­mag­neet­te­ja, joi­den var­jos­sa oppi­tun­tien pie­ni­muo­toi­set oppi­mis­pe­lit näyt­täy­ty­vät ama­töö­ri­mäi­sil­tä yri­tel­mil­tä. Hank­keem­me ku­lu­es­sa nuor­ten peli­kult­tuu­rin avaa­mi­nen ja tun­ne­tuk­si te­ke­mi­nen, peli­pe­da­go­gii­kan ja pe­lil­li­sen ajat­te­lun ke­hit­tä­mi­nen, sekä peli­y­rit­tä­jyy­teen tu­tus­tu­mi­nen tun­tui­vat tär­ke­äm­mil­tä kuin yk­sit­täi­sen (oppimis)pe­lin ra­ken­ta­mi­nen.

Hyö­dyn­sim­me so­si­aa­li­sen me­di­an työ­ka­lu­ja peli­kurs­si­lais­ten vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa ja kurs­siin liit­ty­väs­sä tie­do­tuk­ses­sa.

GAME IS NOT OVER – hankkeen loppumetreillä

Opet­ta­jien ja van­hem­pien kiel­tei­nen kä­si­tys nuor­ten peli­maa­il­mas­ta ja lu­ki­o­lai­sil­le suun­nat­tu­jen oppi­mis­pe­lien puut­tu­mi­nen mark­ki­noil­ta sai peli­kurs­sim­me kes­kit­ty­mään nuor­ten viih­de­pe­lien tut­ki­mi­seen. Oman peli-iden­ti­tee­tin kar­toit­ta­mi­nen, ku­lu­tus­käyt­täy­ty­mi­nen ja (viih­de)pe­lien opil­li­sen an­nin ana­ly­soin­ti ko­et­tiin kurs­sil­la hyö­dyl­li­sek­si. Sa­mal­la to­te­sim­me, että sir­pa­lei­ses­sa nuo­ri­so­kult­tuu­ris­sa peli­kurs­sim­me ke­rä­si yh­teen va­li­koi­tu­neen jou­kon ai­hees­ta kiin­nos­tu­nei­ta lu­ki­o­lai­sia.

Mil­lai­nen pe­laa­ja olen? Monan miel­le­kart­ta omas­ta peli­his­to­ri­as­ta.

Us­kom­me, että olem­me eri peli­kult­tuu­ria esi­tel­lei­den ta­pah­tu­mien myö­tä muut­ta­neet van­hem­pien ja opet­ta­jien asen­tei­ta peli­myön­tei­sem­mik­si ja lu­ki­o­lai­sia me­di­a­kriit­ti­sem­mik­si pe­laa­jik­si, sekä an­ta­neet ää­nen täl­le kou­lu­maa­il­mas­sa mar­gi­naa­liin jää­väl­le har­ras­ta­ja­jou­kol­le.

Peli­kurs­sin oh­jaa­ji­na olem­me op­pi­neet sie­tä­mään epä­var­muut­ta ja ja­ka­maan asi­an­tun­ti­juut­ta. Il­mi­ö­poh­jai­sen op­pi­mis­ta­van mu­kai­ses­ti on kurs­sien ku­lu­es­sa nous­sut esil­le ky­sy­myk­siä. Olem­me saa­neet olla kans­sa­op­pi­joi­ta ja op­pi­mi­sen oh­jaa­jia lu­ki­o­lais­ten jou­kos­sa.

Peli­kurs­sin päät­teek­si lu­ki­o­lai­set jär­jes­ti­vät yli yön kes­tä­neet lanit kou­lul­la.

Löy­tö­ret­kil­lä toi­ses­sa maa­il­mas­sa, vol 2Lau­ri Pirk­ka­lai­nen & Pet­ri Lou­nas­kor­pi (toim.),12/ 2013, 19.11.2013