Koulussamme on kahdeksannen luokan maantiedossa toteutettu jo pitkään tutkimustyötä “Matkalla Euroopassa”. Oppilas valitsee 3-4 Euroopan valtiota, joihin hän haluaa tutustua maantieteellisesti. Oppilas suunnittelee 7-10 vuorokautta kestävän kiertomatkan kyseisiin valtioihin. Aluksi tehdään tarkka reittisuunnitelma kartalle ja selvitetään aidot lento/juna/linja-auto/lauttayhteydet tai suunnitellaan ajoreitit. Tämän jälkeen tutustutaan luonnon- ja kulttuurimaantieteeseen oman reitin varrella. Työn ohjeistukseen on liitetty lista vaadittavista asioista, joita valtioista, erityisesti kuljetun reitin varrelta tulee kertoa. Lisäksi seurataan matkakohteiden ajankohtaisia tapahtumia ja uutisia. Oppilas voi valita matkalleen jonkin haluamansa näkökulman, esim. liikkuminen muotibloggarina tai politiikasta kiinnostuneena toimittajana.
Matkasta kirjoitetaan matkapäiväkirja blogimuodossa. Blogimerkintöihin liitetään kuvia, karttoja, diagrammeja ja piirroksia. Blogimerkintöjä voi tehdä myös videomuodossa. Kaikki maantieteellinen tieto sisällytetään blogimerkintöihin. Blogimerkintöjä tulee olla vähintään yksi jokaista matkapäivää kohden.
Työssä tuotetaan paljon tekstiä ja se arvioidaankin myös äidinkielessä ja vähintään yhdessä vieraassa kielessä. Äidinkielen sisältöihin kahdeksannella luokalla kuuluu blogin kirjoittaminen. Lisäksi jokainen oppilas tekee vähintään yhden matkapäivän merkinnät vieraalla kielellä: A-saksan lukijat saksaksi (oppilaat valitsevat reitilleen yhden saksankielisen valtion), kielikylpyruotsin opiskelijat ruotsiksi, A-ruotsin lukijat oman valintansa mukaisesti joko ruotsiksi tai englanniksi ja B-ruotsin opiskelijat englanniksi. Lisäksi oppilas voi halutessaan tehdä merkintöjä myös toisella valitsemallaan vieraalla kielellä.
Tutkimustyötä tehdään pääasiassa maantiedon tunneilla, mutta myös äidinkielen ja vieraiden kielten tunneilla.
Oppilas tekee työn verkossa, Google Drivea käyttäen. Näin jokainen oppilaan projektissa mukana opettaja pystyy seuraamaan ja ohjaamaan työskentelyprosessia. Tärkein ohjaus ja vuorovaikutus tapahtuu aina kasvokkain, mutta verkossa opettaja voi helposti lisätä työhön kommentteja ja kysymyksiä. Valmis työ palautetaan Unelmasalkkuun eli oppilaan omaan sähköiseen portfolioon.
Google Driven käyttäminen mahdollistaa myös oppilaiden välistä yhteistyötä ajasta ja paikasta riippumatta. Matkalla Euroopassa -työssä on toteutettu viime vuonna ensimmäistä kertaa luokkatasojen välistä yhteistyötä vuosiluokkien 2 ja 8 välillä. Tällöin eri vuosiluokkien oppilaat valitsevat yhdessä yhden valtion ja tekevät sen matkaosuuden yhteistyössä. Oppilaille varataan yhteisiä tunteja, jolloin kahdeksasluokkalaiset opettavat nuoremmilleen esimerkiksi kartan lukemista sekä erilaisia mediataitoja. Nuoremmat oppilaat tuottavat sisältöä työhön suullisesti kertomalla ja kirjoittamalla pieniä tarinoita sekä piirtämällä kuvia. Isommat oppilaat auttavat kirjoittamisessa ja liittävät kuvatut piirrokset työhön. Verkossa tehtäviä töitä voidaan muokata sekä omissa luokissa että yhteisillä tunneilla tai kotona. Projektin lopuksi isommat ja pienemmät oppilaat tarkastelevat ja esittelevät valmiita töitä yhdessä.
Kotitalouden sisältöön kuuluu tutustuminen erilaisiin ruokakulttuureihin, ja siksi tässä työssä löytyy luonteva yhteistyön kohta niille oppilaille, jotka opiskelevat valinnaista kotitaloutta. He esittelevät matkatyössään valtioiden ruokakulttuuria ja tämä osuus arvioidaan kotitaloudessa.
Unelmasalkkuun palautettu työ kulkee oppilaan mukana myös hänen päätettyään peruskoulun ja sitä voi hyödyntää ja laajentaa jatko-opinnoissa.
Löytöretkillä toisessa maailmassa, vol 2Lauri Pirkkalainen & Petri Lounaskorpi (toim.),12/ 2013, 19.11.2013