Matkalla Euroopassa

vl8 yhteistyöprojekti maantieto-kielet-kotitalous, lisäksi vuosiluokkien välistä yhteistyötä (vl8 ja vl2). Hannu Särkkä, Kasavuoren koulu, Kauniainen

 Kou­lus­sam­me on kah­dek­san­nen luo­kan maan­tie­dos­sa to­teu­tet­tu jo pit­kään tut­ki­mus­työ­tä “Mat­kal­la Eu­roo­pas­sa”. Op­pi­las va­lit­see 3-4 Eu­roo­pan val­ti­o­ta, joi­hin hän ha­lu­aa tu­tus­tua maan­tie­teel­li­ses­ti. Op­pi­las suun­nit­te­lee 7-10 vuo­ro­kaut­ta kes­tä­vän kier­to­mat­kan ky­sei­siin val­ti­oi­hin. Aluk­si teh­dään tark­ka reit­ti­suun­ni­tel­ma kar­tal­le ja sel­vi­te­tään ai­dot len­to/juna/lin­ja-auto/laut­ta­yh­tey­det tai suun­ni­tel­laan ajo­rei­tit. Tä­män jäl­keen tu­tus­tu­taan luon­non- ja kult­tuu­ri­maan­tie­tee­seen oman rei­tin var­rel­la. Työn oh­jeis­tuk­seen on lii­tet­ty lis­ta vaa­dit­ta­vis­ta asi­ois­ta, joi­ta val­ti­ois­ta, eri­tyi­ses­ti kul­je­tun rei­tin var­rel­ta tu­lee ker­toa. Li­säk­si seu­ra­taan mat­ka­koh­tei­den ajan­koh­tai­sia ta­pah­tu­mia ja uu­ti­sia. Op­pi­las voi va­li­ta mat­kal­leen jon­kin ha­lu­a­man­sa näkö­kul­man, esim. liik­ku­mi­nen muotibloggarina tai po­li­tii­kas­ta kiin­nos­tu­nee­na toi­mit­ta­ja­na.

Mat­kas­ta kir­joi­te­taan mat­ka­päi­vä­kir­ja blo­gi­muo­dos­sa. Blo­gi­mer­kin­töi­hin lii­te­tään ku­via, kart­to­ja, dia­gram­me­ja ja piir­rok­sia. Blo­gi­mer­kin­tö­jä voi teh­dä myös vi­de­o­muo­dos­sa. Kaik­ki maan­tie­teel­li­nen tie­to si­säl­ly­te­tään blo­gi­mer­kin­töi­hin. Blo­gi­mer­kin­tö­jä tu­lee olla vä­hin­tään yksi jo­kais­ta mat­ka­päi­vää koh­den.

Työs­sä tuo­te­taan pal­jon teks­tiä ja se ar­vi­oi­daan­kin myös äi­din­kie­les­sä ja vä­hin­tään yh­des­sä vie­raas­sa kie­les­sä. Äi­din­kie­len si­säl­töi­hin kah­dek­san­nel­la luo­kal­la kuu­luu blo­gin kir­joit­ta­mi­nen. Li­säk­si jo­kai­nen op­pi­las te­kee vä­hin­tään yh­den mat­ka­päi­vän mer­kin­nät vie­raal­la kie­lel­lä: A-sak­san lu­ki­jat sak­sak­si (op­pi­laat va­lit­se­vat rei­til­leen yh­den sak­san­kie­li­sen val­ti­on), kie­li­kyl­py­ruot­sin opis­ke­li­jat ruot­sik­si, A-ruot­sin lu­ki­jat oman va­lin­tan­sa mu­kai­ses­ti joko ruot­sik­si tai eng­lan­nik­si ja B-ruot­sin opis­ke­li­jat eng­lan­nik­si. Li­säk­si op­pi­las voi ha­lu­tes­saan teh­dä mer­kin­tö­jä myös toi­sel­la va­lit­se­mal­laan vie­raal­la kie­lel­lä.

Tut­ki­mus­työ­tä teh­dään pää­a­si­as­sa maan­tie­don tun­neil­la, mut­ta myös äi­din­kie­len ja vie­rai­den kiel­ten tun­neil­la.

Op­pi­las te­kee työn ver­kos­sa, Goog­le Drivea käyt­tä­en. Näin jo­kai­nen op­pi­laan pro­jek­tis­sa mu­ka­na opet­ta­ja pys­tyy seu­raa­maan ja oh­jaa­maan työs­ken­te­ly­pro­ses­sia. Tär­kein oh­jaus ja vuo­ro­vai­ku­tus ta­pah­tuu aina kas­vok­kain, mut­ta ver­kos­sa opet­ta­ja voi hel­pos­ti li­sä­tä työ­hön kom­ment­te­ja ja ky­sy­myk­siä. Val­mis työ pa­lau­te­taan Unel­ma­salk­kuun eli op­pi­laan omaan säh­köi­seen port­fo­li­oon.

Goog­le Driven käyt­tä­mi­nen mah­dol­lis­taa myös op­pi­lai­den vä­lis­tä yh­teis­työ­tä ajas­ta ja pai­kas­ta riip­pu­mat­ta. Mat­kal­la Eu­roo­pas­sa -työs­sä on to­teu­tet­tu vii­me vuon­na en­sim­mäis­tä ker­taa luok­ka­ta­so­jen vä­lis­tä yh­teis­työ­tä vuo­si­luok­kien 2 ja 8 vä­lil­lä. Täl­löin eri vuo­si­luok­kien op­pi­laat va­lit­se­vat yh­des­sä yh­den val­ti­on ja te­ke­vät sen mat­ka­o­suu­den yh­teis­työs­sä. Op­pi­lail­le va­ra­taan yh­tei­siä tun­te­ja, jol­loin kah­dek­sas­luok­ka­lai­set opet­ta­vat nuo­rem­mil­leen esi­mer­kik­si kar­tan lu­ke­mis­ta sekä eri­lai­sia me­di­a­tai­to­ja. Nuo­rem­mat op­pi­laat tuot­ta­vat si­säl­töä työ­hön suul­li­ses­ti ker­to­mal­la ja kir­joit­ta­mal­la pie­niä ta­ri­noi­ta sekä piir­tä­mäl­lä ku­via. Isom­mat op­pi­laat aut­ta­vat kir­joit­ta­mi­ses­sa ja liit­tä­vät ku­va­tut piir­rok­set työ­hön. Ver­kos­sa teh­tä­viä töi­tä voi­daan muo­ka­ta sekä omis­sa luo­kis­sa että yh­tei­sil­lä tun­neil­la tai ko­to­na. Pro­jek­tin lo­puk­si isom­mat ja pie­nem­mät op­pi­laat tar­kas­te­le­vat ja esit­te­le­vät val­mii­ta töi­tä yh­des­sä.

Koti­ta­lou­den si­säl­töön kuu­luu tu­tus­tu­mi­nen eri­lai­siin ruo­ka­kult­tuu­rei­hin, ja sik­si täs­sä työs­sä löy­tyy luon­te­va yh­teis­työn koh­ta niil­le op­pi­lail­le, jot­ka opis­ke­le­vat va­lin­nais­ta koti­ta­lout­ta. He esit­te­le­vät mat­ka­työs­sään val­ti­oi­den ruo­ka­kult­tuu­ria ja tämä osuus ar­vi­oi­daan koti­ta­lou­des­sa.

Unel­ma­salk­kuun pa­lau­tet­tu työ kul­kee op­pi­laan mu­ka­na myös hä­nen pää­tet­ty­ään pe­rus­kou­lun ja sitä voi hyö­dyn­tää ja laa­jen­taa jat­ko-opin­nois­sa.

Löy­tö­ret­kil­lä toi­ses­sa maa­il­mas­sa, vol 2Lau­ri Pirk­ka­lai­nen & Pet­ri Lou­nas­kor­pi (toim.),12/ 2013, 19.11.2013