Asuinalueiden mielikuvista paikkatietoa

Krista Koskelo ja Virpi Hirvensalo, Maantieteen ja geologian laitos, Turun yliopisto

Klik­kaa kuva suu­rem­mak­si.

So­si­aa­li­sen me­di­an kyt­ke­mis­tä ope­tuk­seen poh­di­taan par­hail­laan mo­nel­la ta­hol­la. So­si­aa­li­sen me­di­an pal­ve­lut ovat ni­vou­tu­neet osak­si nuor­ten ar­kea ja ne muo­dos­ta­vat oman­lai­sen­sa op­pi­mis­ym­pä­ris­tön. Nuo­ret voi­vat ja­kaa omia aja­tuk­si­aan, ku­vi­aan ja pa­lo­ja omas­ta elä­mäs­tään muil­le so­si­aa­li­sen me­di­an pal­ve­lui­ta käyt­tä­vil­le. Näin he sa­mal­la ra­ken­ta­vat tie­tyn­lais­ta ku­vaa ver­kos­sa it­ses­tään. Toi­saal­ta so­si­aa­lis­ta me­di­aa käyt­tä­es­sään nuor­ten nä­ke­myk­set ja aja­tuk­set ovat myös alt­tii­na mui­den ih­mis­ten, yh­tei­sö­jen ja jär­jes­tö­jen vä­lit­tä­mil­le aja­tuk­sil­le sekä eri­lais­ten yri­tys­ten mai­non­nal­le. Nuo­ril­la tu­lee siis olla tie­toa ja tai­toa suh­tau­tua kriit­ti­ses­ti so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa vä­li­tet­tyi­hin mie­li­ku­viin ja tie­dos­taa, mi­ten hei­dän aja­tuk­siin­sa py­ri­tään ja voi­daan vai­kut­taa.

Tä­män teh­tä­vän avul­la op­pi­laat tu­tus­tu­vat omaan asuin­ym­pä­ris­töön liit­ty­viin mie­li­ku­viin so­si­aa­li­sen me­di­an avul­la.Teh­tä­vä on yksi esi­merk­ki Tu­run yli­o­pis­ton maan­tie­teen ja ge­o­lo­gi­an lai­tok­sel­la tuo­tet­ta­van, kau­pun­ki­ym­pä­ris­tö­jen tut­ki­mi­seen suun­ni­tel­lun, lahellakaupungissa.fi -oppi­ma­te­ri­aa­li­pa­ke­tin ai­neis­tois­ta. Ar­tik­ke­lis­sa esi­tet­ty teh­tä­vä liit­tyy si­vus­ton Lä­hiö-osi­oon.

Suo­mes­sa lä­hi­öis­sä asuu yli mil­joo­na ih­mi­sis­tä, jo­ten lä­hi­öt ovat mo­nien op­pi­lai­den lähi­ym­pä­ris­tö­jä. Lä­hi­öi­hin liit­ty­vät mie­li­ku­vat voi­vat ja­kau­tua hy­vin­kin jyr­käs­ti. Usein mie­li­ku­vien muo­dos­tu­mi­seen vai­kut­ta­vat eri­lai­set te­ki­jät, ku­ten omat ja lä­heis­ten ih­mis­ten ko­ke­muk­set tai me­di­an luo­mat mie­li­ku­vat alu­ees­ta. En­nen teh­tä­vän aloit­ta­mis­ta kan­nat­taa­kin tu­tus­tua lä­hi­öi­den syn­tyyn ja kau­pun­ki­a­lu­ei­den ima­go­jen muo­dos­tu­mi­seen liit­ty­viin teks­tei­hin, jot­ka ovat oppi­ma­te­ri­aa­li­pa­ke­tis­sa.

Teh­tä­väs­sä tu­tus­tu­taan kes­kus­te­lu­pals­toil­la tai blo­geis­sa ja­et­tui­hin asuin­a­lu­ei­siin liit­ty­viin mie­li­ku­viin ja sii­hen, mi­hin mie­li­ku­vat poh­jau­tu­vat. So­si­aa­lis­ta me­di­aa käy­te­tään teh­tä­väs­sä tie­don läh­tee­nä, ja sik­si op­pi­lai­den kans­sa tu­lee poh­tia tie­don luo­tet­ta­vuut­ta ja siel­lä ja­et­tu­jen mie­li­ku­vien vai­ku­tuk­sia omiin mie­li­ku­viin. Ope­tuk­ses­sa tu­li­si kes­kus­tel­la op­pi­lai­den omis­ta mie­li­ku­vis­ta, nii­hin vai­kut­ta­vis­ta te­ki­jöis­tä ja to­den­pe­räi­syy­des­tä. Mie­li­ku­vat liit­ty­vät tiet­tyyn alu­ee­seen ja si­ten niis­tä voi­daan tuot­taa paik­ka­tie­toa. Täs­sä teh­tä­väs­sä paik­ka­tie­toa on tuo­tet­tu Goog­le Earthin avul­la, mut­ta teh­tä­vän ide­aa voi so­vel­taa myös mui­hin oh­jel­miin (esim. Paik­ka­Oppi, Goog­le Maps, Liik­keel­le).

Klik­kaa kuva suu­rem­mak­si.

ASUINALUEIDEN MIELIKUVISTA PAIKKATIETOA -TEHTÄVÄ

Me­di­an roo­li eri­lais­ten mie­li­ku­vien ra­ken­ta­ja­na on mer­kit­tä­vä. Huhu­pu­heet, ko­ke­muk­set, nä­ke­myk­set ja fak­ta­tie­to se­koit­tu­vat hel­pos­ti kes­ke­nään. Sub­jek­tii­vi­set ko­ke­muk­set ovat kui­ten­kin jo­kai­sen omia, sik­si pe­rus­tel­tu­ja ja mie­len­kiin­toi­sia. Mie­li­ku­vien ja­ka­mi­sel­la so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa on kui­ten­kin omat on­gel­man­sa, sil­lä eten­kin tois­tu­vat, ne­ga­tii­vi­set, mie­li­ku­vat voi­vat vai­kut­taa esi­mer­kik­si asuk­kai­den nä­ke­myk­siin omas­ta lähi­ym­pä­ris­tös­tä ja laa­jem­min alu­ei­den ima­goi­hin ja sitä kaut­ta muun mu­as­sa muut­to­liik­kei­siin.

Teh­tä­väs­sä tu­tus­tu­taan so­si­aa­li­sen me­di­an avul­la omaan tai muu­hun kiin­nos­ta­vaan asuin­a­lu­ee­seen liit­ty­viin po­si­tii­vi­siin ja ne­ga­tii­vi­siin mie­li­ku­viin.

Val­mis­tau­tu­mi­nen -osio teh­dään yh­des­sä luo­kan kes­ken ja to­teu­tus-osi­on jo­kai­nen op­pi­las tai op­pi­las­pari te­kee it­se­näi­ses­ti.

VALMISTAUTUMINEN

1. La­dat­kaa tie­to­ko­neil­le Goog­le Earth-so­vel­lus. Jos tut­kit­te yh­des­sä jo­tain tiet­tyä asuin­a­lu­et­ta, opet­ta­ja voi tu­tus­tua etu­kä­teen, mil­lai­sia mie­li­ku­via ky­sei­seen alu­ee­seen lii­te­tään.

2. Men­kää Lä­hel­lä kau­pun­gis­sa -verk­ko­si­vus­tol­le osoit­tee­seen http://lahellakaupungissa.fi. Lu­ke­kaa Lä­hel­lä kau­pun­gis­sa -ma­te­ri­aa­li­pa­ke­tis­ta lu­vut Mikä on lä­hiö ja Lä­hiö asuin­ym­pä­ris­tö­nä. Ne löy­ty­vät pää­si­vun ylä­reu­nan vih­re­äs­tä alas­veto­va­li­kos­ta koh­das­ta Pai­kat.

3. Poh­ti­kaa teks­tien poh­jal­ta seu­raa­via ky­sy­myk­siä:

Mi­ten ih­mis­ten mie­li­ku­viin voi vai­kut­taa se, onko hen­ki­lö itse asu­nut alu­eel­la?

Mi­ten ne­ga­tii­vi­set mie­li­ku­vat voi­vat vai­kut­taa asuin­a­lu­een ima­goon?

4. Va­lit­kaa yksi yh­tei­nen asuin­alue koko ryh­mäl­le tai jo­kai­nen opis­ke­li­ja/työ­pari voi va­li­ta oma alu­een­sa. Mi­ten omien mie­li­ku­vien pe­rus­teel­la ku­vai­li­sit­te va­lit­se­maan­ne alu­et­ta hen­ki­löl­le, joka ei ole kos­kaan käy­nyt alu­eel­la?

TOTEUTUS

1. Mie­li­ku­vat so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa

Mene Goog­leen. Sel­vi­tä, mil­lai­sia mie­li­ku­via ja­e­taan va­lit­se­mas­ta­si asuin­a­lu­ees­ta. Käy­tä haku­sa­noi­na esim. mil­lai­nen+on+Va­ris­suo

Va­lit­se jo­kin haun an­ta­ma so­si­aa­li­sen me­di­an läh­de: esim. kes­kus­te­lu­pals­ta tai blo­gi

Ke­rää alu­et­ta ku­vaa­via mie­li­ku­via (ne­ga­tii­vi­sia ja po­si­tii­vi­sia) alu­ees­ta. Il­me­nee­kö kom­men­teis­sa, mi­hin hen­ki­löi­den mie­li­ku­vat pe­rus­tu­vat? (omat ko­ke­muk­set, huhu­pu­heet, uu­ti­set, tu­tun ko­ke­muk­set…)

2. Vi­su­a­li­soi mie­li­ku­vat ku­vik­si

Va­lit­se koh­das­sa 3. ke­rää­mis­tä mie­li­ku­vis­ta 4–5. Etsi Goog­len kuva­haul­la ku­via, jot­ka vas­tai­si­vat mie­li­ku­vaa. Tar­koi­tus ei ole et­siä ku­via ky­sei­ses­tä alu­ees­ta, vaan vi­su­a­li­soi­da mie­li­kuva. Esi­mer­kik­si jos asuin­a­lu­ee­si liit­tyy mie­li­kuva kau­nis, etsi kuva joka vies­tit­tää si­nun mie­les­tä kau­neut­ta.

Klik­kaa ku­vaa ja pai­na

Klik­kaa kuva suu­rem­mak­si.

(tai va­lit­se täy­si­ko­koi­nen kuva).

Ko­pi­oi avau­tu­van si­vun link­ki. Lii­tä lin­kit Word -tie­dos­toon.

3. Mie­li­ku­vis­ta paik­ka­tie­toa

Avaa Goog­le Earth. Kir­joi­ta va­sem­mas­sa ylä­kul­mas­sa ole­vaan haku­koh­taan tut­ki­ma­si asuin­alue ja klik­kaa haku.

Luo paik­ka­mer­kin­tä. Työ­kalu­pal­kis­sa ole­val­la työ­ka­lul­la

Avau­tuu ik­ku­na, jos­sa voit muo­ka­ta pis­teen ni­meä ja ulko­muo­toa sekä li­sä­tä pis­tee­seen ku­van. Ik­ku­nan ol­les­sa auki voit siir­tää pis­tet­tä kar­tal­la. Si­joi­ta pis­te ha­lu­a­maa­si koh­taan ja ni­meä se.

Klik­kaa luo­ma­si pis­teen pääl­lä hii­ren kak­kos­pai­ni­ket­ta ja va­lit­se omi­nai­suu­det (Avau­tuu ik­ku­na, jos­sa voit muo­ka­ta pis­teen tie­to­ja). Pai­na li­sää kuva. Lii­tä ko­pi­oi­ma­si link­ki.

Pai­na OK. Li­sää lo­put ku­vat sa­mal­la ta­val­la. Pai­na lo­puk­si OK ik­ku­nan oi­ke­as­ta ala­kul­mas­ta.

Klik­kaa lo­puk­si luo­maa­si pis­tet­tä. Va­lit­se­ma­si ku­vat au­ke­a­vat kuva­kol­laa­si­na kart­ta­nä­ky­mään.

Mie­li­ku­via Halisista, Tu­rus­ta. Kuva­kaap­paus Goog­le Earthista, ku­vat Vir­pi Hi­ven­salo. Klik­kaa kuva suu­rem­mak­si.

Tal­len­na pis­te pai­na­mal­la ku­van kak­kos­pai­ni­ket­ta ja va­lit­se­mal­la ”tal­len­na paik­ka ni­mel­lä”. Voit tal­len­taa pis­teen tie­to­ko­neen muis­tiin tai muis­ti­ti­kul­le ko­neel­ta. Sen voi lä­het­tää myös liit­tee­nä esi­mer­kik­si opet­ta­jan säh­kö­pos­tiin.

TAL­LEN­TA­KAA KAIK­KIEN PIS­TEET OPET­TA­JAN KO­NEEL­LE JA AVAT­KAA NE GOOG­LE EARTHISSA!

4. Yh­teen­veto

Esit­tä­kää muul­le ryh­mäl­le luo­man­ne kuva­kol­laa­si.

Mil­lai­sia mie­li­ku­via ne esit­tä­vät? Voit­te myös ar­vuut­taa muul­ta ryh­mäl­tä, mitä mie­li­ku­vaa ku­kin kuva esit­tää.

Muut­tui­ko kä­si­tyk­sen­ne tut­ki­mas­tan­ne asuin­a­lu­ees­ta?

Jäi­kö jo­kin asia tai so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa ol­lut kom­ment­ti mie­ti­tyt­tä­mään?

Mil­lai­sia tun­tei­ta mie­li­ku­vat he­rät­ti­vät teis­sä?

Poh­dit­ta­vaa:

* kuva­kaap­paus Goog­le Earth -so­vel­luk­ses­ta, ** kuva­kaap­paus Goog­len kuva­haus­ta.

Vink­ki: Mie­li­ku­vis­ta paik­ka­tie­toa osuus voi­daan to­teut­taa myös muil­la paik­ka­tie­to­so­vel­luk­sil­la, ku­ten Paik­ka­Oppi http://www.paik­ka­oppi.fi/

Liik­keel­le http://www.liikkeelleymparisto.fi/

StepMap http://www.stepmap.com/

Mie­li­ku­via Halisista, Tu­rus­ta. Teh­tä­vä on so­vel­let­tu Paik­ka­Oppi -ni­mi­sen verk­ko-op­pi­mis­ym­pä­ris­tön kart­ta-alus­tal­le.Klik­kaa kuva suu­rem­mak­si.

Li­sää ide­oi­ta kau­pun­ki­ym­pä­ris­tö­jen tut­ki­mi­seen osoit­tees­sa: http://lahellakaupungissa.fi/

Tie­toa so­si­aa­li­ses­ta me­di­as­ta ope­tuk­ses­sa

OPH:n Edu.fi -pal­ve­lus­sa:
http://www.edu.fi/ma­te­ri­aa­le­ja_ja_tyotapoja/tvt_ope­tuk­ses­sa/mika_ih­meen_so­si­aa­li­nen_me­dia

Te­ok­ses­sa Eija Kalliala ja Tar­mo Toik­ka­nen: So­si­aa­li­nen me­dia ope­tuk­ses­sa (2012).

Löy­tö­ret­kil­lä toi­ses­sa maa­il­mas­sa, vol 2Lau­ri Pirk­ka­lai­nen & Pet­ri Lou­nas­kor­pi (toim.),12/ 2013, 19.11.2013