Pepe-hankkeen opettajien kertomuksia omasta kehittämishankkeesta

. Koulut Kulosaaren ala-asteen koulu Munksnäs lågstadieskola Siltamäen ala-aste Snellmanin ala-aste Taivallahden peruskoulu Poikkilaakson ala-aste Mustakiven ala-asteen koulu Kirjoittajat Tanja lax-Pyyny Pekka Hummelin Teppo Manninen Tomi Tolonen Anu Vainio Mikaela Winberg Katja Lampinen ja Anna Helenius

 Pepe-hanke Snellmanin ala-asteella

Kun pää­sim­me mu­kaan Pepe-kou­lu­tuk­seen, odo­tuk­set oli­vat suu­ret eri­tyi­ses­ti tuon lai­te­maa­il­man osal­ta. Olim­me haa­veil­leet kou­lul­le tab­let­te­ja tms. op­pi­mi­sen vä­li­nei­tä, joil­la ”pe­laa­mi­nen” toi­si tul­les­saan uu­den­lai­sen op­pi­mis­ym­pä­ris­tön. Toi­voim­me hank­kee­seen si­säl­ty­vän opas­tus­ta uu­sien lait­tei­den ja nii­den so­vel­lus­ten käyt­töön­o­tos­sa, vink­ke­jä ja ver­tais­op­pi­mis­ta lait­tei­den ja so­vel­lus­ten käyt­tä­mi­seen pe­da­go­gi­si­na vä­li­nei­nä yms. Li­säk­si mei­tä kiin­nos­ti eri­lai­set uu­det tal­len­nus­ta­vat, säh­köi­nen port­fo­lio, ja­ka­mi­nen, yh­des­sä te­ke­mi­nen ja toi­sil­ta op­pi­mi­nen tä­män päi­vän tek­niik­kaa käyt­tä­en. En­sim­mäi­sen kou­lu­tus­päi­vän jäl­keen olim­me lä­hin­nä hä­mil­läm­me ja epä­toi­voi­sia. Odo­tuk­sem­me kou­lu­tuk­ses­ta ja en­sim­mäi­sen kou­lu­tus­päi­vän si­säl­tö ei­vät to­del­la­kaan koh­dan­neet! Saim­me suu­ren mää­rän tie­toa mm. roo­li­pe­laa­mi­ses­ta, ja har­taas­ti odot­ta­mam­me lait­teet jäi­vät­kin sivu­roo­liin täs­sä pe­lis­sä.

Aja­tus ope­tuk­sen ja op­pi­mi­sen pe­lil­li­syy­des­tä on tosi mie­len­kiin­toi­nen. Pe­le­jä on pe­lat­tu aina, ja pis­tei­tä/ra­haa/tai­to­ja/ky­ky­jä an­sait­tu, siir­ryt­ty ta­sol­ta toi­sel­le, voi­tet­tu pahikset, ja par­haas­sa ta­pauk­ses­sa viih­dyt­tä­vän pe­laa­mi­sen päät­teek­si saa­vut­tu voit­ta­ji­na maa­liin. Ja mikä pa­ras­ta, pe­lin tuok­si­nas­sa on var­mas­ti tul­lut myös ”va­hin­gos­sa” op­pi­neek­si jo­ta­kin. Jo­ten­kin koim­me tuon ”roo­li­pe­laa­mi­sen” lii­an eril­li­se­nä ja suu­re­na ko­ko­nai­suu­te­na täs­sä vai­hees­sa, kun tar­koi­tuk­se­nam­me oli saa­da uut­ta tek­niik­kaa ja sen tuo­mia mah­dol­li­suuk­sia avuk­si ope­tuk­seen ja op­pi­mi­seen.

Täs­sä in­for­maa­ti­o­äh­kys­säm­me pää­tim­me olla tus­kas­tu­mat­ta lii­kaa, ja läh­teä pe­lien pyör­tei­siin meil­le so­pi­val­la ta­val­la. Läh­dim­me siis liik­keel­le hy­vin pie­nin, mut­ta var­moin as­ke­lin. Meil­le tär­kei­tä ja kiin­nos­ta­via asi­oi­ta, joi­ta ha­lu­sim­me läh­teä op­pi­maan ja ot­ta­maan ope­tuk­seem­me mu­kaan /ke­hit­tä­mään eteen­päin oli­vat mm. -tab­le­tit mu­kaan kou­lun ar­keen -eri­lai­sia so­pi­via pe­le­jä eri oppi­ai­nei­siin. -Yh­des­sä te­ke­mi­nen, toi­sil­ta op­pi­mi­nen, -uu­den vä­li­neen hyö­dyt; mo­ti­voin­ti, elä­myk­sel­li­syys, ak­ti­voin­ti

Seu­raa­vas­sa mei­dän opet­ta­jien Pepe:n in­noit­ta­mia omia pie­niä ”hank­kei­ta” ja muu­ta poh­din­taa: (Anu) En­sim­mäi­se­nä otin oman luok­ka­ni käyt­töön Ipad-mi­nit syk­syn puis­to­ret­kel­lä. Ai­hee­na oli ym­pä­ris­tö­tie­dos­sa puis­tot. Teim­me ret­ken lähi­puis­toon, mis­sä 3-5- hen­gen ryh­mis­sä las­ten teh­tä­vä­nä oli ku­va­ta puis­ton kas­ve­ja ja eläi­miä. Tä­män jäl­keen luo­kas­sa jär­jes­tet­tiin valo­kuva­näyt­te­ly/kas­vien tun­nis­tus. Käy­tim­me oppi­kir­jo­ja ja muu­ta kir­jal­li­suut­ta apu­na, kun yri­tim­me tun­nis­taa kas­ve­ja, jot­ka ei­vät ol­leet tut­tu­ja. Valo­ku­vaa­mi­nen tun­tui ole­van ki­vaa puu­haa, ja kas­vien tun­nis­ta­mi­nen sai oman vi­ri­tyk­sen­sä sii­tä, että ku­vis­sa vi­lah­te­li myös tut­tu­ja kas­vo­ja /mai­se­mia.

Ympäristotiedossa käy­tim­me Ipadeja hyö­dyk­si (ta­val­lis­ten tie­to­kir­jo­jen ja oppi­kir­jo­jen) eläin­e­si­tel­miä teh­des­säm­me. Op­pi­laat et­si­vät kuva­haul­la ku­van ha­lu­a­mas­taan eläi­mes­tä, ot­ti­vat täs­tä mal­lin piir­rok­seen­sa ja et­si­vät tie­toa, jota ihan ma­nu­aa­li­ses­ti kir­joit­ti­vat työ­hön­sä. Ma­te­ma­tii­kan tun­neil­la olem­me käyt­tä­neet usein muu­ta­maa hy­väk­si ha­vait­tua ma­tik­ka-pe­liä (ma­tik­ka kunkku ja gorlla).

Pe­laa­mal­la op­pi­mi­nen tun­tuu op­pi­lais­ta tosi haus­kal­ta. Äi­din­kie­les­sä olem­me ko­keil­leet Molla-so­vel­luk­sen avul­la kau­nii­den kir­jain­ten te­ke­mis­tä. Tar­koi­tuk­se­na on, että 2.luo­kan op­pi­laat opet­ta­vat tuon oh­jel­man käy­tön 1.luokkalaisille ja kou­lum­me eskariryhmälle (ehkä myös viskareille…)

Mu­sii­kin ope­tuk­ses­sa olen ko­keil­lut Garageband-oh­jel­maa 4.luokkalaisten musiikinvalinnaisryhmän kans­sa, jot­ka ovat tu­tus­tu­neet oh­jel­maan jo oman opet­ta­jan­sa(Juha) kans­sa. Työn alla heil­lä on jou­lu-rap. Garagebandin samplerilla (tai mi­ten ovat ha­lun­neet) on ol­lut teh­tä­vä­nä luod taus­tat ja ää­nit­tää tä­hän pääl­le lau­lua/soit­toa jne. tämä pro­jek­ti on vie­lä kes­ken. Tuo Garageband-so­vel­lus it­se­ä­ni kieh­too ko­vas­ti, mut­ta tar­vit­sen sii­hen vie­lä kou­lu­tus­ta, jot­ta so­vel­luk­ses­ta oli­si mah­dol­li­suus ot­taa kaik­ki irti.

Minecraft-edu tu­lee var­mas­ti ole­maan käy­tös­sä. Nyt olem­me vas­ta ko­keil­leet yh­des­sä pelaaamista. Tar­koi­tuk­se­na oli­si luo­da omien op­pi­lai­den kans­sa yh­des­sä oma kou­lu Minecraftiin. Äi­din­kie­les­sä ja ku­vaa­ma­tai­don tun­neil­le esim.en­sin suun­ni­tel­laan ja teh­dään ke­hys­ta­ri­noi­ta, ja sen jäl­keen yh­des­sä peli­a­lus­tal­le ra­ken­ne­taan kou­lua ja ehkä koko ky­lää. Tämä pro­jek­ti vas­ta alku­met­reil­lä…

Tallenus/port­fo­lio asi­at ovat vie­lä omal­ta osal­ta­ni vai­hees­sa, mut­ta tar­koi­tuk­se­nam­me on pe­reh­tyä myös tä­hän mah­dol­li­suu­teen. Mi­ten saa­da hel­pos­ti tal­teen mat­kan­var­rel­la teh­dyt työt? Jon­kin­lai­nen kas­vun­kan­sio ku­vi­neen, vi­de­oi­neen ja teks­tei­neen oli­si hie­no jut­tu.

(Juha:) Olen oman luok­ka­ni kans­sa pe­lan­nut Kodu-oh­jel­moin­ti­pe­liä muu­ta­man vii­kon ajan pari tun­tia vii­kos­sa. An­noin aluk­si vain ylei­set oh­jeet peli­a­lus­ta luo­mi­ses­ta ja ob­jek­tien oh­jel­moin­nis­ta. Tä­män jäl­keen oh­ja­sin lap­set ky­sy­mään toi­sil­taan ja ja­ka­maan osaa­mis­taan. Tämä rat­kai­su toi­mi mie­les­tä­ni to­del­la hy­vin. Op­pi­laat oli­vat erit­täin mo­ti­voi­tu­nei­ta ja sel­vit­ti­vät pe­lin omi­nai­suuk­sia toi­sil­taan. Mo­net sai­vat jo en­sim­mäi­sel­lä ker­ral­la oh­jel­moi­tua moni­ri­vi­siä ko­men­to­sar­jo­ja pe­liin. Yri­tin myös so­vel­taa peli­oh­jel­moin­tia suo­raan oppi­ai­nee­seen si­ten, että an­noin kul­le­kin pa­ril­le teh­tä­väk­si luo­da Suo­men kar­tan mai­se­ma-alu­ei­neen peli­maa­il­maan joko Kodussa tai sit­ten Minecraft-edus­sa. Op­pi­laat läh­ti­vät tä­hän teh­tä­vään in­nok­kaas­ti ja suun­nit­te­li­vat heti kei­no­ja, mil­lä ta­voin esim. pin­nan­muo­to­ja ja kau­pun­ke­ja voi­tai­siin kum­mal­la­kin oh­jel­mal­la luo­da. Tämä pro­jek­ti on edel­leen kes­ken, mut­ta ai­om­me jat­kaa sen val­miik­si asti ja esi­tel­lä sit­ten val­miit mai­se­ma-alu­eet kai­kil­le.

Mu­sii­kin­o­pe­tuk­ses­sa olen käyt­tä­nyt Garageband-oh­jel­maa ja an­ta­nut ryh­mil­le taas teh­tä­väk­si sel­vit­tää so­vel­luk­sen omi­nai­suuk­sia itse ja luo­da sit­ten omia kap­pa­lei­ta. Olem­me teh­neet sitä 3-4 hen­gen ryh­mis­sä nyt kol­me­na tup­la­tun­ti­na ja esi­tet­ty aina tun­nin päät­teek­si ryh­mien kap­pa­leet. On ol­lut kiva huo­ma­ta, mi­ten tuo­tok­set ovat ke­hit­ty­neet ker­ta ker­ral­ta moni­puo­li­sem­mak­si ja muut ryh­mät ovat ol­leet ai­dos­ti kiin­nos­tu­nei­ta tois­ten­sa ke­hi­tel­mis­tä. Haus­kaa­kin on ol­lut.

(Sil­ja:) Kol­mas­luok­ka­lai­set ovat käyt­tä­neet op­pi­mi­sen tu­ke­na Sumdog-ma­te­ma­tiik­ka­pe­liä, Minecraft Edua sekä hyö­dyn­tä­neet iPadeja eri­lai­sia ma­te­ma­tiik­ka­so­vel­luk­sia ja Goog­le Earthia käyt­tä­mäl­lä. Luo­kan työ­rau­han, läk­syis­tä huo­leh­ti­mi­sen ja siis­tey­den yllä­pi­toon käy­tet­tiin jouk­ku­e­pe­liä, jos­sa ryh­mät ni­me­si­vät it­sen­sä eläin­ai­hei­sil­la ni­mil­lä ja ke­rä­si­vät jouk­ku­ee­na hel­miä purk­kiin. Eni­ten hel­miä ke­rän­nyt jouk­kue pal­ki­taan jou­lun alla hei­dän it­sen­sä suun­nit­te­le­mal­la ta­val­la.

Kol­mas luok­ka saa alku­vuo­des­ta 2014 vie­raak­seen Mau­ri Laak­son, joka ve­tää roo­li­pe­lin ky­län pe­rus­ta­mi­ses­ta. iPadin Book Creator -oh­jel­maa käy­te­tään alku­vuo­des­ta mat­kai­lu­e­sit­tei­den laa­ti­mi­seen. En­sin pe­reh­dym­me Suo­men maan­tie­toon ryh­mit­täin. Ryh­mät pe­rus­ta­vat ”mat­kai­lu­toi­mis­ton”.

Mat­kai­lu­toi­mis­ton työn­te­ki­jät luo­vat op­pi­man­sa poh­jal­ta ku­vit­teel­li­sia käyn­ti­koh­tei­ta ym­pä­ri Suo­men, ja laa­ti­vat niis­tä Book Creatorilla mai­nos­e­sit­teen. Koh­det­ta suun­ni­tel­les­sa tu­lee huo­mi­oi­da luon­non eri­tyis­piir­teet ja maan­tie­teel­li­nen si­jain­ti.

Hank­keem­me al­koi tam­mi­kuus­sa 2013. Tuol­loin saim­me Scratch-oh­jel­moin­nin hal­lit­se­van oh­jaa­ja Jen­na Tuo­mi­sen. Hän saa­pui Hel­sin­gin yli­o­pis­ton tie­to­jen­kä­sit­te­lyn re­surs­si­kes­kus Lin­kis­tä. Ker­ho ko­koon­tui ke­vääl­lä 5 x 90 min ja oh­jaa­jan li­säk­si pai­kal­la oli aina kol­me kou­lun opet­ta­jaa: Pek­ka Hummelin, Jyr­ki Kar­ja­lai­nen sekä Mark­ku Haa­pa­nie­mi.

Kou­lun peli­oh­jel­moin­ti­ker­hon ta­voit­teek­si otet­tiin yh­tei­söl­li­syy­den li­sää­mi­nen ja syr­jäy­ty­mi­sen eh­käi­sy. Ker­hoon va­li­koi­tu­neet op­pi­laat ja­kau­tui­vat kah­teen ryh­mään. Suu­rim­mal­la osal­la osal­lis­tu­jis­ta oli haas­tei­ta erilaisisissa so­si­aa­li­sis­sa ti­lan­teis­sa ja tämä vuok­si vä­hän ka­ve­rei­ta. Lo­put osal­lis­tu­jat oli­vat kou­lus­sa hy­vin pär­jää­viä ja heil­lä oli vah­vat vuo­ro­vai­ku­tus­tai­dot. Ha­vait­sim­me no­pe­as­ti ker­ho­lai­sis­sa toi­vo­tun kal­tai­sia po­si­tii­vi­sia vai­ku­tuk­sia. Ker­hos­sa ei esiin­ty­nyt lain­kaan tap­pe­lui­ta ja op­pi­laat aut­toi­vat luon­te­vas­ti toi­nen toi­si­aan. Syn­tyi myös uu­sia ys­tä­vyys­suh­tei­ta ja ker­hon mai­ne le­vi­si op­pi­lai­den esi­tel­les­sä omia tuo­tok­si­aan luok­ka­ka­ve­reil­leen. Ker­hos­sa teh­dyt pe­lit la­dat­tiin net­tiin kaik­kien pe­lat­ta­vak­si. Po­si­tii­vi­sis­ta ko­ke­muk­sis­ta joh­tu­en pää­dyim­me ha­ke­maan lisä­ra­hoi­tus­ta ker­hon jat­ka­mi­sek­si ke­vään lop­puun. Ra­hoi­tus jär­jes­tyi ja saim­me uu­den ker­hon uu­si­ne ker­ho­lai­si­neen. Myön­teis­ten ko­ke­mus­ten myö­tä kou­lul­lam­me al­koi 4.luokkalaisten va­lin­nais­aine peli­oh­jel­moin­nis­ta.

Va­lin­nais­ai­neen va­lin­nei­den suu­ren mää­rän vuok­si jär­jes­tim­me kak­si va­lin­nais­aine­ryh­mää, jois­ta en­sim­mäi­nen päät­tyy jou­lu­na. Osal­lis­tu­jis­ta lä­hes puo­let on tyt­tö­jä. Tulevaisuudesssa ta­voit­tee­nam­me on ke­hit­tää kou­lun toi­min­taa vi­su­aa­li­sen oh­jel­moin­nin sa­ral­la.

Kulosaaren ala-asteen pelipedagogiikka-hanke

Kulo­saa­ren ala-as­teel­ta peli­pe­da­go­giik­ka-hank­kee­seen läh­ti mu­kaan kak­si luok­kaa, 6a ja 3b. 6a- luo­kal­le on mie­tin­näs­sä (ja osin val­mis­tel­tu) isom­pi peli­ko­ko­nai­suus, joka on tar­koi­tus aloit­taa ke­vät­luku­kau­del­la. Sii­nä pie­niä pe­le­jä si­säl­le­tään eri ai­nei­siin/aihe­ko­ko­nai­suuk­siin ja luo­kas­ta muo­dos­te­tut ryh­mät ke­rää­vät pis­tei­tä. Peli siis kul­kee koko ajan ope­tuk­sen rin­nal­la ja noin viikottain tu­lee uusi pe­lil­li­nen haas­te.

Nyt syk­syl­lä olen pyr­ki­nyt käyt­tä­mään enem­män pe­laa­mis­ta ope­tuk­ses­sa. Olem­me käyt­tä­neet roo­li­pe­laa­mis­ta eläy­ty­mi­seen kes­ki­ajan kä­sit­te­lys­sä, län­nen no­pein­ta ma­te­ma­tii­kas­sa ja esim. äi­din­kie­len ver­bin tai­vu­tuk­ses­sa ja Sumdogia ma­te­ma­tii­kan opis­ke­lus­sa tie­to­ko­neel­la.

Mini iPadeja olem­me käyt­tä­neet ku­vaa­mi­seen ja pie­nen esi­tyk­sen te­koon, mu­sii­kin/ääni­mai­se­man te­ke­mi­seen ja pe­laa­mi­seen. 3b-luo­kas­sa op­pi­laat on ja­et­tu kuu­teen “meri­ros­vo­ryh­mään”, joil­le ryh­män jä­se­net ovat kek­si­neet omat ni­met ja piir­tä­neet lo­got. Meri­ros­vot asu­vat saa­rel­la, jon­ka kart­ta on luo­kan sei­näl­lä ja jo­kai­sel­la ryh­mäl­lä on saa­rel­la oma asuin­paik­kan­sa. Meri­ros­vo­ryh­miä ja tee­maa käy­te­tään eri oppi­ai­neis­sa op­pi­lai­den ryh­mit­te­lys­sä ja mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan tee­ma ote­taan mu­kaan ope­tet­ta­vaan ai­hee­seen. Ryh­mil­le on tu­los­sa käyt­töön myös ho­pe­a­hel­mien ke­ruu pal­kit­se­mis­me­ne­tel­mäk­si. Ryh­mät ke­rää­vät eri teh­tä­vis­tä ho­pe­an­vä­ri­siä hel­miä omaan pul­loon­sa. Hel­mil­lä on sit­ten mah­dol­lis­ta “os­taa” etu­ja tai vaik­ka toi­ve­tun­te­ja.

Pe­le­jä on käy­tet­ty us­kon­nos­sa (Joo­sef sekä Pai­men­to­lais­e­lä­mää -lau­ta­pe­lit), luon­non­tie­dos­sa (il­man­suun­tia shak­ki­lau­dal­la) ja ma­te­ma­tii­kas­sa (ker­to- ja jako­las­ku­pe­lit). Ma­te­ma­tii­kas­sa on ol­lut käy­tös­sä Sumdog-net­ti­peli­ym­pä­ris­tö, jos­ta op­pi­laat ovat pi­tä­neet pal­jon ja osa po­ru­kas­ta on pe­lan­nut pal­jon myös va­paa-ajal­la. Sumdogin etu­na on, että teh­tä­vien vai­keus­ta­soa on mah­dol­lis­ta sää­del­lä ja peli myös vai­keu­tuu op­pi­laan osaa­mi­sen mu­kaan.

Saa­rel­la-oppi­mis­pe­liä on pe­lat­tu kak­si ker­taa. Op­pi­laat ovat ol­leet in­nos­tu­nei­ta pe­lis­tä ja myös yh­teis­työ­tai­to­ja on sen kaut­ta har­joi­tel­tu ja poh­dit­tu. iPadeilla on ku­vat­tu sekä still-ku­via että vi­de­oi­ta. Ke­vääl­lä suun­ni­tel­mis­sa on pie­ni elo­kuva­pro­jek­ti mo­lem­mis­sa luo­kis­sa. Ke­vääl­lä on myös tarkoitusena mollemmissa luo­kis­sa ko­keil­la pienimuo­tois­ta peli­oh­jel­moin­tia MIT:n Scratch-oh­jel­mal­la, jon­ka kou­lu­tuk­seen luo­kan­o­pet­ta­jat osal­lis­tui­vat Hel­sin­gin yli­o­pis­ton Tie­to­jen­kä­sit­te­ly­tie­teen lai­tok­sel­la.

Toi­min ruot­sin­kie­len kie­li­kyl­vys­sä opet­ta­ja­na. Uu­det tuu­let ja pe­da­go­gi­set rat­kai­sut ovat ter­ve­tul­lei­ta. Ta­voit­tee­na oli omak­sua pe­lil­li­nen näkö­kul­ma di­dak­ti­sia rat­kai­su­ja poh­dit­ta­es­sa sekä ot­taa ipadit käyt­töön las­ten kans­sa. En­sim­mäi­nen roo­li­peli ko­kei­lu­ni oli heti syk­syl­lä Seu­ra­saa­res­sa eka- ja tokaluokkalsiten kans­sa. Tar­koi­tus oli opis­kel­la roo­li­pe­lin avul­la eläin­ten tal­veen val­mis­tau­tu­mis­ta, kas­vien tun­nis­ta­mis­ta ja elol­li­sen sekä elot­to­man luon­non ero­ja. Lisäksisisältöihin kuu­lui ku­vaa­ma­tai­don työ sekä kir­joi­tel­mia. Pu­hut­tu­ja esi­tyk­siä ku­va­sin ipadilla. Roo­li­peli on­nis­tui yli odo­tus­ten ja hiu­kan pui­se­va her­baa­ri­on laa­ti­mi­nen sai kiin­nos­ta­van näkö­kul­man roo­li­pe­lin puit­teis­sa.

Toi­nen roo­li­peli­ko­kei­lu­ni oli kuu­kau­den ku­lut­tua ja se sai ni­men lää­kä­ri­päi­vät. Tuol­loin otin roo­lin as­tu­es­sa­ni luok­kaan ja lap­set tu­li­vat pe­liin mu­kaan heti. Olim­me kaik­ki asi­an­tun­ti­jan roo­lis­sa lää­kä­rei­tä. Tar­kas­te­lim­me luu­ran­koa ja tor­soa sekä poh­dim­me eri sai­rauk­sia. Hy­vin­voin­ti­tee­ma jat­kui luo­kas­sa yli kuu­kau­den ajan. Lap­set oli­vat to­del­la in­nok­kais­ta ja en­nak­ko­luu­lot­to­mia heit­täy­ty­es­sään roo­li­pe­liin mu­kaan.

Ipadeille olen et­si­nyt roo­li­pe­lei­hin so­pi­via appseja, mm kuu­lo­ko­keen, keho­pala­pe­lin, kas­vien tie­to­ja jne. Li­säk­si op­pi­laat ovat käyt­tä­neet ipadeja ”lää­ke­las­kuis­sa”, jot­ka sat­tui­vat ole­maan ker­to­tau­lu­ja ja tu­li­vat esi­tel­tyä so­pi­vas­ti myös ma­ti­kan­kir­jas­sa. Ope­tuk­sen eriyt­tä­mi­ses­sä olen käyt­tä­nyt ipadeja pal­jon. Lap­sel­la, jol­la on heik­ko hie­no­mo­to­riik­ka, löy­tyy pal­jon mal­lin pääl­le piir­ret­tä­viä kir­joi­tus­so­vel­luk­sia. Osa lap­sis­ta taas suo­riu­tuu teh­tä­vis­tään no­pe­am­min kuin muut. Heil­le ipadit ovat an­ta­neet so­vel­lus­ten kaut­ta mah­dol­li­suu­den sy­ven­tää op­pi­maan­sa.

Opet­ta­ja luon­nol­li­ses­ti huo­leh­tii, että kaik­ki saa­vat teh­dä ipadeilla lä­hes yhtä pal­jon. Ipadien so­vel­lus­ten vink­kaa­mi­nen oli­si erin­o­mai­nen tapa ja­kaa ar­vo­kas­ta tie­toa opet­ta­jien kes­ken. Olen juu­ri teh­nyt op­pi­lail­le so­pi­vaa mu­siik­ki­kir­jas­toa ituben avul­la. Lop­puun mai­nit­ta­koon vie­lä, että ope­tus­vi­ras­to hank­ki ar­vok­kaat lait­teet opet­ta­jien käyt­töön ja voin jo nyt taa­ta, että ne vä­hen­tä­vät kou­lum­me ma­te­ri­aa­li­han­kin­ta­kus­tan­nuk­sia ai­na­kin muu­ta­man luo­kan osal­ta hui­mas­ti. Olen tyy­ty­väi­nen ja in­no­kas op­pi­maan li­sää!

Nu har vi kommit fint igång med mini- iPadsen och vi har kun­nat använda dem aktivt enbart i någon månad. Vi började med att anväda qr-läsare i en miljöfrågesport.De jobbade i små grupper Qr-koderna var utspridda i gymnastiksalen. Eleverna var väldigt inspirerade och tyckte om det. Vi har också använt iPadsen för inbandning av ljud bl.a naturväktare. Vi har också använt inbandning i språkundervisning, bl.a i franska, finska och modersmål. I modersmålet hade vi ett reklamprojekt där vi i roll lekte radiostation. I franskan har de använt sig av Bookcreator och spelpedagogiken kommer att komma in i ett senare skede. I matematiken har vi övat tabeller med hjälp av drillspel, vi har även gjort ett utomhus spel med hjälp av qr-koder. Vi har varit väldigt nöjda med att använda iPadsen. Eleverna har också vi­sat stor iver över att få jobba med dem.

Poikkilaakson ala-aste

Olem­me teh­neet kuu­des­luok­ka­lais­ten kans­sa kak­si han­ket­ta PEPE-pro­jek­tiin liit­ty­en. Aloi­tim­me his­to­ri­as­sa kes­ki­aika-jak­son roo­li­pe­lil­lä, jos­sa op­pi­laat oli­vat ku­vit­teel­li­sen kylä­yh­tei­sön jä­se­niä. He kir­joit­ti­vat it­sel­len­sä stereotypiset roo­lit riip­pu­en sii­tä mi­hin hah­mo­luok­kaan he kuu­lui­vat. Opet­ta­jat oli­vat ku­nin­kaan oi­kea ja va­sen käsi, jot­ka vä­lit­ti­vät ku­nin­kaan käs­ky­jä eli eri­lai­sia teh­tä­vän­an­to­ja kylä­yh­tei­söl­le tai hah­mo­luo­kal­le. Op­pi­lai­den kak­si pää­ta­voi­tet­ta oli sel­vi­tä kylä­yh­tei­sö­nä kes­ki­ajan myl­ler­ryk­ses­tä sekä ke­hit­tää kas­va­vas­ta kylä­yh­tei­sös­tään kes­ki­ai­kai­nen kau­pun­ki.

Teh­tä­vän­an­non suo­ri­tet­tu­aan op­pi­laat sai­vat sii­tä pal­kak­si kul­ta-,ho­pea- tai prons­si­ko­li­koi­ta. Käy­tim­me pro­jek­tin ai­ka­na laa­jas­ti hy­väk­sem­me TVT:tä, esim. ipadeja, mini­läp­pä­rei­tä sekä eri­lai­sia pe­lil­li­siä appseja ja oh­jel­mia. Pro­ses­sin lo­puk­si pi­dim­me op­pi­lai­den suun­nit­te­le­mat kes­ki­ai­kai­set kar­ne­vaa­lit kou­lul­la, jos­sa an­sait­tu­ja ra­ho­ja pys­tyi hyö­dyn­tä­mään. Täl­lä het­kel­lä olem­me aloit­te­le­mas­sa maan­tie­toon liit­ty­vää pro­ses­sia, jos­sa op­pi­laat pe­rus­ta­vat mat­ka­toi­mis­ton, jon­ka ta­voit­tee­na on saa­da luo­tua oma ständi mat­ka­mes­suil­le, jot­ka jär­jes­te­tään van­hem­mil­le ja pie­nil­le op­pi­lail­le ku­lun sa­lis­sa sekä suun­ni­tel­la asi­ak­kai­ta hou­kut­te­le­va kah­den vii­kon mat­ka. Ständinja mat­kan si­säl­lön op­pi­laat suun­nit­te­le­vat itse.

Olen demonnut op­pi­lail­le Minecraftia, Kodua sekä QR-koo­dien käyt­töä ja nämä so­vel­luk­set näyt­tä­vät ole­van hy­vin käy­tös­sä ständin si­säl­lön suun­nit­te­lus­sa. Esim. muu­ta­ma op­pi­las ha­lu­aa to­teut­taa suun­ni­tel­lun mat­kan QR-koo­dien avul­la tai mal­lin­taa näh­tä­vyyk­siä Minecraftissa.

Kodulla ol­laan luo­mas­sa tie­to­visa tyy­lis­tä pe­liä eräi­den tois­ten op­pi­lai­den ständille. Ylei­set ko­ke­muk­set PEPE-pro­jek­tis­ta ovat kou­lul­lam­me ol­leet to­del­la po­si­tii­vi­set. Op­pi­laat ja opet­ta­jat ovat in­nos­tu­nei­ta ja mo­ti­voi­tu­nei­ta. Pa­lau­te var­sin­kin op­pi­lai­den ta­hol­ta on ol­lut erit­täin po­si­tii­vis­ta.

Poik­ki­laak­son op­pi­lai­den jat­ku­van ar­vi­oin­nin ja ta­voit­tei­den kir­jaa­mi­sen vä­li­nee­nä toi­mii niin sa­not­tu Vuo­sien kir­ja. Vuo­sien kir­ja koos­tuu oppi­aine­vuo­ris­ta, joi­ta op­pi­laat vä­rit­tä­vät osaa­mi­sen­sa mu­kaan, sekä omis­ta vuo­si­koh­tai­sis­ta ta­voit­teis­ta kou­lun­käyn­nin osal­ta. Vuo­sien kir­jan uu­dis­ta­mi­ses­sa he­rä­si aja­tus sen pelillistämisestä ja sii­tä kuin­ka kou­lun käy­tän­tei­tä voi­tai­siin pelillistää.

Peli­pe­da­go­giik­ka han­ke oli täy­del­li­nen sat­tu­ma peli­a­ja­tuk­sel­lem­me. Syk­syn 2013 ai­ka­na olem­me kah­den luo­kan op­pi­lai­den kans­sa luonneet oman pe­lin ja pe­lan­neet erilasia pe­le­jä. Pelimekaniikaniikan luo­mi­sen rin­nal­la op­pi­laat ovat ke­hit­tä­neet oman hah­mon­sa fan­ta­sia Poik­ki­laak­son kou­luun. Op­pi­laat ovat ja­kau­tu­neet omiin klaa­nei­hin­sa pöy­tä- tai teknisentyönryhmien mu­kaan.

Op­pi­laat ovat kir­joit­ta­neet Poik­ki­laak­son his­to­ri­as­ta ta­ri­noi­ta ja kir­joit­ta­neet myös hah­mo­jen­sa ta­ri­naa omiin peli­vih­koi­hin, sekä Goog­le Driveen, jota kaut­ta ta­ri­nat ovat kaik­kien luot­ta­vis­sa. Ko­ke­mus­pis­tei­tä op­pi­laat saa­vat koe­haas­teis­ta ja tun­ti­työs­ken­te­lyyn ase­te­tuis­ta ta­voit­teis­ta.

Äi­din­kie­len sanaluokkaBattle käy­tiin op­pi­lai­den ja sana­luok­ka­kyk­loop­pien vä­lil­lä. Pe­lin ta­voit­tee­na oli saa­da ko­keis­ta kor­ke­am­mat pis­teet kuin kyk­loo­peil­la. Ko­ke­mus­pis­teil­lä op­pi­laat voi­vat ke­hit­tää omaa hah­mo­an­sa, sekä os­taa ope­tus­ta toi­sil­taan. Li­säk­si olem­me aloit­ta­neet fy­sii­kan ja ke­mi­an tun­neil­la omat yri­tyk­set, jot­ka rat­ko­vat alo­jen on­gel­mia ja pul­mia. Ke­vääl­lä ih­mi­sen bi­o­lo­gi­aan tu­tus­tu­mi­nen ta­pah­tuu sai­raa­la­pe­lin kaut­ta.

Pelipedagoogikka han­ke on tuo­nut peli­suun­nit­te­luun ryh­tiä ja an­ta­nut aja­tuk­sia Poik­ki­laak­so- pe­lin mah­dol­li­suuk­sis­ta. Li­säk­si han­keen myö­tä myös muu hen­ki­lö­kun­ta on in­nos­tu­nut pe­lil­li­syy­den mah­dol­li­suuk­sis­ta. Ta­voit­tee­nam­me on osal­lis­taa koko kou­lu mu­kaan ja saa­da Vuo­sien kir­jan uu­dis­tus­työt aloi­tet­tua jo ke­vääl­lä 2014.

The Amazing Race in Europe

Pe­lin ide­a­na on teh­dä eri­lai­sia tie­don­han­kin­ta­teh­tä­viä eri oppi­ai­neis­ta, kir­joit­taa ja virtuaalimatkustaa ym­pä­ri Eu­roop­paa. Jouk­ku­ei­den teh­tä­vä on kier­tää Eu­roop­pa.

Jouk­ku­ei­den pi­tää käy­dä 12 maas­sa ja kir­joit­taa blo­gia kau­pun­ki­teh­tä­vien ai­heis­ta. Blo­gi­teks­tei­hin pi­tää si­säl­lyt­tää myös muu­ta ma­te­ri­aa­lia.

Jo­kai­sel­la jouk­ku­eel­la on läh­ties­sä alku­pää­oma eu­roi­na ja ra­haa an­sai­taan li­sää kir­joit­ta­mal­la blo­gia sekä te­ke­mäl­lä mui­ta teh­tä­viä. Kil­pai­lun joh­ta­ja mak­saa mat­ka­ku­vauk­sis­ta sana­mää­rän pe­rus­teel­la palk­ki­on. Ra­haa käy­te­tään mat­kus­ta­mi­seen kau­pun­kien vä­lil­lä.

Jouk­ku­eet suun­nit­te­le­vat reit­tin­sä itse ja hank­ki­vat myös len­to­lip­pun­sa itse so­vi­tul­ta si­vus­tol­ta.

Mat­kal­la eteen­ne saat­taa tul­la yl­lät­tä­viä ti­lan­tei­ta, jot­ka ai­heut­ta­vat yli­mää­räis­tä pään­vai­vaa tai sii­vit­tä­vät eteen­päin.

Kil­pai­lun lop­pu­tu­lok­sen rat­kai­se­vat mat­kus­ta­mi­seen käy­tet­ty aika, sana­mää­rä sekä mat­kal­ta sääs­töön jää­neet ra­hat.

Blo­git saa­vat teks­tin li­säk­si si­säl­tää omia (la­vas­tet­tu­ja) ku­via, vi­de­oi­ta tai link­ke­jä. Tar­koi­tus on, että ker­to­muk­sen­ne on yh­te­näi­nen ja pi­tää si­säl­lään myös ku­vauk­sen mat­kois­ta kau­pun­kien vä­leil­lä.

Löy­tö­ret­kil­lä toi­ses­sa maa­il­mas­sa, vol 2Lau­ri Pirk­ka­lai­nen & Pet­ri Lou­nas­kor­pi (toim.),12/ 2013, 19.11.2013