Esipuhe

ISBN 978-952-13-5663-6 (e-kirja), ISBN 978-952-13-5662-9 (pdf)

Emme oli­si ar­van­neet, että 2010 saa­mam­me oppi­mis­pe­lien ja vir­tu­aa­li­maa­il­mo­jen koor­di­naa­ti­o­han­ke voi saa­vut­taa täl­lai­set mit­ta­suh­teet rei­lus­sa kol­mes­sa vuo­des­sa. Tämä op­pi­mi­seen pu­reu­tu­va ke­hit­tä­mi­nen ja tut­ki­mi­nen on ol­lut hui­kea ko­ke­mus pie­nen kun­nan pie­nen kou­lun hen­ki­lös­töl­le.

Olem­me saa­neet olla osa suur­ta, osaa­vaa ver­kos­toa, jos­sa ke­hit­tä­mis­hank­keet ovat teh­neet uu­sia avauk­sia op­pi­mi­sen ke­hit­tä­mi­ses­sä ja kou­lu­työ­hön so­vel­ta­mi­ses­sa. Olem­me ta­van­neet työ­hön­sä si­tou­tu­via pe­da­go­ge­ja ja ke­hit­tä­jiä, joil­la on ol­lut palo teh­dä han­ke­ra­hoil­la Ope­tus­hal­li­tuk­sel­le lu­paa­man­sa tu­lok­set ja ke­hit­tä­mis­po­lut. Val­ta­va on ol­lut se jouk­ko, joka on ol­lut osal­li­se­na eri kou­luis­sa ja kun­nis­sa sekä yh­teis­työ­or­ga­ni­saa­ti­ois­sa.

Täs­sä ke­hit­tä­mi­ses­sä ovat kou­lu­työs­ken­te­ly ja tut­ki­mus kul­ke­neet sa­maa pol­kua ja tu­lok­se­na on ol­lut suu­ria in­no­vaa­ti­oi­ta op­pi­mi­sen sa­ral­la. Te­o­ria tar­vit­see käy­tän­töön so­vel­ta­mis­ta ja kou­lu­työ tut­ki­muk­ses­sa löy­det­ty­jä ja var­men­net­tu­ja hy­viä käy­tän­tei­tä.

Mie­les­tä­ni täs­sä hank­kees­sa on saa­tu pro­jek­tin tu­lok­sia vie­tyä ken­täl­le mo­nel­la eri ta­val­la. Ke­hit­tä­mis­hank­keet toi­mi­vat omis­sa kou­luis­saan ja niis­sä tes­ta­taan ja ko­keil­laan koko ajan käy­tän­nön kou­lu­työs­sä ide­oi­den pi­tä­vyyt­tä. Olem­me koor­di­noin­nil­la pyr­ki­neet tu­ke­maan tätä käy­tän­nön ke­hit­tä­mis­tä. Olem­me luo­neet mah­dol­li­suuk­sia eri­lais­ten pa­la­ve­rei­den, ke­hit­tä­mis­kes­kus­te­lu­jen, ko­kei­lu­jen ja kou­lu­tuk­sien kaut­ta le­vit­tää tu­lok­sia.

Si­vus­tol­lem­me olem­me koon­neet niin ke­hit­tä­mis­hank­kei­den kaut­ta kuin hank­kei­den avuk­si mer­kit­tä­vän oppi­mis­pe­lien por­taa­lin, jos­sa on sa­to­ja pe­le­jä ja­o­tel­tu suo­ma­lai­sen ope­tus­suun­ni­tel­man mu­kai­ses­ti eri oppi­ai­nei­siin ja ikä­kau­siin. Pe­le­jä on luo­ki­tel­tu myös nii­den omi­nai­suuk­sien mu­kaan ja osaan on saa­tu käyt­tä­jä­pa­lau­tet­ta, jol­la voi­daan osoit­taa opet­ta­jil­le nii­den käy­tet­tä­vyyt­tä.

Löy­tö­ret­ki­se­mi­naa­rit Kon­ne­ve­del­lä (tä­hän men­nes­sä vii­si) ovat ke­rän­neet sa­to­ja opet­ta­jia, reh­to­rei­ta, pro­jek­ti­hen­ki­löi­tä ja kym­me­niä yri­tyk­siä yh­tei­sen ke­hit­tä­mi­sen ja ide­oi­den le­vit­tä­mi­sen ää­rel­le. Sa­moin olem­me pi­tä­neet kym­me­niä löy­tö­ret­ki­se­mi­naa­re­ja ja –puo­li­päi­viä eri puo­lil­la Suo­mea. Se­mi­naa­rien kan­ta­va­na tee­ma­na on ol­lut käy­tän­nön vin­kit opet­ta­jil­le. Mot­tom­me on ”pie­ni as­kel pie­nen ih­mi­sen kans­sa kii­rei­ses­sä ar­jes­sa”. Opet­ta­jat ovat kou­lu­tuk­sis­ta löy­tä­neet ki­pi­nän ko­keil­la oppi­mis­pe­le­jä ja vir­tu­aa­li­sia ym­pä­ris­tö­jä omas­sa työs­sään. Pik­ku­hil­jaa opim­me, pie­nin as­ke­lin ete­nem­me.

Hank­keel­lam­me on myös kan­sain­vä­li­nen ulot­tu­vuus. Olem­me ol­leet kol­me ker­taa Ber­lii­nis­sä OnLine Educassa, kol­me ker­taa Lon­toos­sa BETT-mes­suil­la sekä kol­me ker­taa suo­ma­lai­ses­sa ITK-kon­fe­rens­sis­sa.

Pro­jek­ti­ha­ke­muk­ses­sam­me oli yh­te­nä tu­lok­se­na: Ak­tii­vi­ses­ti toi­mi­va val­ta­kun­nal­li­nen ver­kos­to, joka edis­tää ja oh­jaa oppi­mis­pe­lien ja vir­tu­aa­li­maa­il­mo­jen ope­tus­käyt­töön liit­ty­vien ke­hit­tä­mis­hank­kei­den ope­tus­suun­ni­tel­ma­vas­taa­vuut­ta sekä ko­ko­aa ja mal­lin­taa ke­hit­tä­mis­hank­keis­sa syn­ty­nei­tä vir­tu­aa­li­op­pi­mi­sen in­no­vaa­ti­oi­ta ja hy­viä käy­tän­tei­tä.

Si­vus­tom­me http://peda.net/pol­ku/ovi on ol­lut ak­tii­vi­ses­sa käy­tös­sä. Vie­rai­li­joi­ta on ol­lut yli 26 000 yh­teen­sä 50 eri maas­ta.

Li­säk­si Facebook -ryh­mäm­me Oppi­mis­pe­lit ja vir­tu­aa­li­maa­il­mat on saa­nut jo yli 1000 jä­sen­tä, jot­ka käy­vät vil­kas­ta aja­tus­ten vaih­toa ja rat­ko­vat ki­pe­riä on­gel­mia ja­ka­en ko­ke­muk­si­aan.

Eri puo­lil­ta Suo­mea ol­leet ke­hit­tä­mis­hank­keet esiin­ty­vät tä­män jul­kai­sun si­vuil­la.

Han­kkeessa mu­ka­na on ol­lut laa­ja jouk­ko kes­ki­suo­ma­lais­ta osaa­jia: Jy­väs­ky­län Yli­o­pis­ton Agora Center, Han­ka­sal­men kun­ta, Jy­väs­ky­län kau­pun­ki, Lau­kaan kun­ta, Muu­ra­men kun­ta, Pe­tä­jä­ve­den kun­ta ja Jy­väs­ky­län kau­pun­ki. Han­ket­ta koor­di­noi Kon­ne­ve­den lu­ki­on reh­to­ri Lau­ri Pirk­ka­lai­nen. Tut­ki­joi­na ovat toi­mi­neet Anna Lin­na­kylä, Han­nes Pet­ters­son ja Tuu­la Nou­si­ai­nen Jy­väs­ky­län yli­o­pis­tos­ta. Hank­kees­sa toi­mi­vat pro­jek­ti­a­si­an­tun­ti­jana Pet­ri Lou­nas­kor­pi ja pro­jek­ti­työn­te­ki­jä­nä Min­na Ky­tö­lä. Kon­ne­ve­den lu­ki­os­ta opinto-oh­jaa­ja Tuo­vi Lii­ma­tai­nen ja leh­to­ri Ma­ri­ka Jär­vi­kal­lio toi­mi­vat pe­da­go­gi­si­na asi­an­tun­ti­joi­na.

Ope­tus­hal­li­tuk­ses­ta hank­keen kes­kei­se­nä hen­ki­lö­nä on ol­lut Juho Hel­mi­nen. Hän on toi­mi­nut yh­des­sä mui­den Ope­tus­hal­li­tuk­sen asi­an­tun­ti­joi­den kans­sa koordinaatiohenkkeiden oh­jaa­mi­ses­sa.

Ha­lu­am­me lau­sua par­haat kii­tok­set kai­kil­le hank­keem­me pa­ris­sa eri ta­voin toi­mi­neil­le yh­teis­työ­kump­pa­neil­le, ver­kos­toil­le, oppi­lai­tok­sil­le, yri­tyk­sil­le, asi­an­tun­ti­joil­le. Hank­keem­me jat­kuu vie­lä vuo­den 2014 ke­sään saak­ka.

Kon­ne­ve­del­lä 10.12.2013

Pet­ri Lou­nas­kor­pi      Lau­ri Pirk­ka­lai­nen

Löy­tö­ret­kil­lä toi­ses­sa maa­il­mas­sa, vol 2Lau­ri Pirk­ka­lai­nen & Pet­ri Lou­nas­kor­pi (toim.),12/ 2013, 19.11.2013