Uusi virtuaalinen oppimisaihio
Sotunki-saarelle kohosi tänä syksynä uusi oppimisaihio aivan keskusaukion viereen. Amfiteatterin vasemmalla puolella on komea propagandapalatsi, jossa tutustutaan propagandaan, manipulointiin, kuvien ja tekstien avulla vaikuttamiseen, argumentointiin, retorisiin keinoihin ja mainontaan. Aihiota voi käyttää päivälukiossa S2.3- ja ÄI4-kursseilla ja etälukion eÄI3- ja eS2.3-kursseilla. Historian opettajat olivat aluksi suunnittelussa mukana ja myöhemminkin jakoivat ideoitaan ja ajatuksiaan, joten aihio on edelleen osittain ilmiöpohjainen ja sopii käytettäväksi myös historian oppitunneilla, vaikka toteutusvaiheesta aihiosta tuli voimakkaammin äidinkielen ja S2:n kuin historian aihio.
Aihiota on tarkoitus käyttää äidinkielen kurssien lisäksi myös S2-kursseilla, mikä vaikutti muun muassa siihen, että oikean maailman propagandan sijaan propaganda-aihioon tuli neutraalia propagandaa. S2-opiskelijat ovat ympäri maailmaa, joten oli parempi välttää propagandakuvien voimakas leimaava vaikutus, joka olisi hyvin voinut osua joihinkin opiskelijoihin. Todellisen maailman propagandan sijaan propagandapäämajassa on Second Lifeen sinänsä hyvin sopivasti marsilaisten ja venuslaisten propagandaa sekä muun muassa Second Lifen presidentiksi pyrkivän ehdokkaan vaalipropagandaa. Rehtori antoi ystävällisesti käyttää avatarinsa kuvaa kampanjamainoksessa.
Venuslaisista ja marsilaisista ja heidän propagandastaan tulikin aihion värikäs sydän. Suunnittelin keskenään sotivien ufojen propagandakuvat yhdessä rakentajamme Annika Keskisen kanssa, minkä jälkeen rakentaja teki kuvat ja siirsi ne SL:ään. Kirjoitin kuvista analyysit ja laitoin ne kuviin, josta opiskelijat saavat ne kuvia klikkaamalla.
Marsilaisten ja venuslaisten propagandakuvien avulla opitaan kielen ja kuvien vaikutuskeinoja. Jokaisella kuvista on oikea vastineensa todellisessa maailmassa, sillä käytin kuvissa samoja keinoja omissa kuvissamme kuin todellisen maailman propagandakuvissa on käytetty.
Teltassa jokaisen kuvan alla on kaksi tai kolme vihreää pallukkaa, joita klikkaamalla siirtyy automaattisesti nettiin tietylle sivulle. Aihio itsessään on melko neutraali, mutta halusin ottaa myös todellisen maailman propagandaa mukaan, joten tein sen linkkien avulla.
Propagandateltta: neljä harjoitusta
Sotunki-saaren aukiolta näkyy komea Propagandapalatsi, joka on kuitenkin pelkkä kulissi ja jonka takana on valtavassa sotilasteltassa propagandapäämaja. Idea tähän tuli historian opettaja Matti Jussilalta, joka leikitteli idealla tehdä aihiosta mahdollisimman samanlainen kuin propaganda itsekin on: se on kulissipeliä, jossa kätketään vastaanottajan katseelta kaikki, mitä hän ei halua nähdä. Siispä meillä on komea kulissi, jonka takana on vaatimaton sotilasteltta ja kokonainen sotilasoperaatio.
Rakentaja teki ison sotilasteltan ja antoi käyttööni runsaasti propagandaan sopivaa esineistöä (television, läppärin, radion, puhelimen), joita pystyin itsekin muokkaamaan. Laitoin näihin esineisiin teoriaosuuden propagandan vaikutuskeinoista.
Kun ”palatsiin” astuu sisään, teltan oviaukon molemmin puolin on teoriaa, joka on pääosin laitettu tekstuurina viestintävälineiden ruutuihin. Vasemmalla seinustalla on ”Voihan ufo! Nyt ovat taivaan vallat sekaisin!” -kyltti, jossa selitetään marsilaisten ja venuslaisten tilanne ja jota klikkaamalla opiskelija saa ohjeet aihion käyttöön.
Opiskelija aloittaa tutustumalla teltan teoriaosuuteen ja klikkaamalla väripalettia, jonka tein seinälle selvittääkseen eri värien symboliikan ja yleisimmät käyttötarkoitukset.
”Voihan ufo!” -kyltin vieressä on seuraavalla seinällä neljä pienempää tehtäväkylttiä, joista kustakin saa tehtävän notecardina. Tehtävän vastaukset kirjoitetaan samalle notecardille, joka sitten tallennetaan, suljetaan ja raahataan omasta matkalaukusta kyseisen tehtävän postilaatikkoon, josta opettaja saa sen myöhemmin tarkistettavakseen. Jokaisen kyltin vieressä on nimittäin myös oma punainen postilaatikko, johon viereisestä kyltistä saatu tehtävä palautetaan. Opettaja saa opiskelijoiden palauttamat tiedostot itselleen postilaatikkoa klikkaamalla.
Tehtäviä on yhteensä neljä: ensimmäisessä klikataan kaikkia kuvia, tutustutaan kuvien erilaisiin vaikutuskeinoihin ja kirjoitetaan opitun perusteella oma propagandateksti. Toisessa tehtävässä klikataan propagandakuvien alaosissa olevia vihreitä nettipallukoita, jotka avaavat opiskelijan näyttöön netistä todellisen maailman vastaavia propagandakuvia. Tehtävänä on vertailla teltan kuvien ja oikean maailman propagandakuvien vaikutuskeinoja. Halusin hyödyntää nettiä jossakin tehtävässä ja samoin esitellä opiskelijoille myös oikeita propagandakuvia, joten tässä tehtävässä sain yhdistettyä molemmat tavoitteet.
Kolmas tehtävä on tutustua nykypropagandaan: rakensin teltan toiseen päähän lisäsiiven, jossa on kuvia vaali-, terveys- ja talouspropagandasta sekä lyhyt määritelmä niistä kaikista. Tehtävänä on yksinkertaisesti kertoa, onko törmännyt vastaavanlaisiin kuviin oikeassa maailmassa.
Neljäntenä tehtävänä on tutustuminen mainonnan maailmaan. Mainonnan maailma on lisäsiipeä vastapäätä oleva seinä, johon rakentaja on tehnyt mainoskuvia. Mainoskuvia klikkaamalla saa opettajan niistä tekemät analyysit ja tehtävänä on verrata propagandan ja mainonnan vaikutuskeinoja. Jos opiskelija on sisäistänyt aiemmat tehtävät, hän huomaa sangen nopeasti, että ne ovat täysin samoja keinoja.
Taivastasot: pelillisempi ote propagandaan
Kun opiskelija on tehnyt propagandateltan tehtävät, hän siirtyy Masa Marsilaisen kanssa ”Marsiin”, eli klikkaa kuvaa ja teleporttaa avatarinsa taivastasolle, joka on marsilaisten päämaja. Päämajasta matka vie kuuden taivastason kautta takaisin maan päälle.
Halusin tehdä tietovisan, jossa oikeaa vastausta klikkaamalla pääsee seuraavaan kysymykseen. Monivalintakysymykset soveltuivat parhaiten aihiooni ja päätin lopulta tehdä itse seitsemän taivastasoa, joilta kulkee teleportteriketju tasolta toiselle. Jokaisella tasolla on kolme vilkkuvaa ”avaruusteleportteria”, joiden yllä leijuu hoverina väite. Jos klikkaa oikeaa tolppaa, pääsee seuraavalle tasolle. Päätin lisätä pelillisyyttä ja seikkailumieltä tekemällä avaruusteleportterien luo pääsemisestä lievästi haasteellisempaa joillakin tasoilla.
Aurinkotaso. Teoria on sarjakuvissa ja keltaisen avaruusteleportterin yläpuolella leijuu hover-tekstinä kysymys, johon opiskelija vastaa klikkaamalla oikeaa teleportteria. Tässä kuvassa vihreät vastausteleportterit ovat aivan kuvan takaosassa.
Propagandaan liittyvän teorian opetus jatkuu ”Marsissakin”. Taivastasolla tosin ei ole yhtään teoriakylttejä, vaan ainoastaan sarjakuvia. Sarjakuvissa seikkailevat Masa, Malle, Mara ja Mappe Marsilainen. Masa on joukon viisas, isompi ja vanhempi olio, joka neuvoo nuorempia propagandatoimiston työntekijöitä. Heillä on Masalle yleensä paljon kysymyksiä eivätkä he aina lainkaan tottele Masaa. Pienten avaruusolioiden avulla oli helppo saada sarjakuviin mukaan huumoria.
Sarjakuvien teko alkoi, kun pyysin rakentajalta kuvan hänen marsilaisesta avataristaan, joka oli kerrassaan herttainen propagandakuvissa. Tarkoitukseni oli tehdä taivastasoille Masa-kylttejä, joissa viisas Masa neuvoo opiskelijaa kulkemaan oikeita väyliä ja tarvittaessa Masalta saa teleportinkin, jos pulaan joutuu. Kun huomasin, että kuvaa oli helppo muokata isommaksi ja pienemmäksi, marsilaisten tarina lähti elämään omaa elämäänsä. Onhan paljon hauskempaa lukea dialogia kuin Masan yksinpuhelua. PowerPointilla on helppo tehdä sarjakuvia. Yksi hauskimmista kuvista tehdä oli kuva, jossa pikkumarsilaiset uittavat varpaitaan vihreässä mömmössä, joka Masalla on mikroskoopin kuvan alla. Vihreä aine on muka geneettinen todiste vihollisen alemmuudesta, mutta se paljastuu lopulta karviaiskiisseliksi. Marsilaisten propagandatoimisto saa silti toki levittää aivan sitä tietoa, mitä haluaa.
Yritin lisätä huumoria sarjakuviin kevennykseksi ja toki myös siksi, että luettu jäisi paremmin mieleen. Halusin, että teorian lukeminen olisi mielenkiintoista, hauskaa ja mielekästä tekemistä. Lopulta tein päätöksen siirtää kaiken taivastasojen teorian sarjakuviin. Sarjakuvia on nyt kaikilla seitsemällä taivastasolla.
Taivastasot ovat:
1. Marsilaisten päämaja
Opiskelijalle kerrotaan, että hän on korkealla taivaalla ja marsilaiset ovat haastaneet hänet Marsin omaan Selviytyjät-kilpailuun. Kyseessä on propagandatoimiston rata, joten suurin osa haasteista liittyy propagandaan. Marsilaisten päämajassa opiskelija etsii ensin Masa-kyltin, jossa Masa kertoo, minne pitää mennä ja mitä tehdä. Opiskelija kulkee avaruusteleporttereita etsiessään sarjakuvatunnelin läpi. Sen toisessa päässä on argumentointiin liittyvä kysymys ja kolme teleportteria, joiden yläpuolella leijuu eri vaihtoehtoja. Oikeaa teleportteria klikkaamalla pääsee seuraavalle tasolle.
2. Aurinkotaso
Opiskelija kulkee ensin sarjakuvaseinämän viertä oppiakseen lisää teoriaa ja vastaa sitten propagandaan liittyvään kysymykseen valitsemalla oikean avaruusteleportterin.
3. Retoristen keinojen labyrintti
Opiskelija saapuu taivastasolle, jossa on ensin teoriaa propagandasta ja sitten retorisista keinoista. Kaiken kaikkiaan opiskelija lukee tällä taivastasolla kaksi sarjaa sarjakuvia. Viimeisestä sarjakuvaruudusta opiskelija saa opettajan tekemän listan retorisista keinoista. Lista on tarjolla propagandateltassakin, sillä siitä on hyötyä teltan tehtäviä tehdessä.
Sarjakuvat luettuaan opiskelija seuraa Masan neuvoja ja päätyy labyrinttiin, jossa kaikki seinät näyttävät kiinteiltä, mutta joista osan läpi voi kävellä. Seiniin on kirjoitettu isolla retorisia keinoja ja tarkoitus on, että opiskelija kävelee koko labyrintissa olonsa ajan päin retorisia keinoja.
Labyrintista pääsee kyllä läpi, kun tarpeeksi yrittää, mutta jos joku haluaa nopeammin pois, hänen tarvitsee vain klikata lattiaa, niin avatar teleporttautuu automaattisesti labyrintin uloskäynnille. Lattian klikkaaminen on turvajärjestely eräällä toisellakin taivastasolla, jotta opiskelija ei tuskastu, jos jokin ei kerta kaikkiaan onnistu.
Labyrintin uloskäynnin vieressä on kolme avaruusteleportteria ja kysymys koskee tällä kertaa retorisia keinoja. Oikeaa teleportteria klikkaamalla opiskelija pääsee eteenpäin.
4. Spiraali
Opiskelija teleporttautuu pyramidiin, jonka sisällä on valtava ylöspäin nouseva spiraali. Spiraali on liukas ja kapea ja lisäksi se kallistuu koko ajan johonkin suuntaan. Haasteena on nousta spiraali ylös aivan sen yläkärkeen rakennetulle ylätasanteelle, jossa kysymys ja kolme avaruusteleportteria odottavat. Masa neuvoo jälleen ja lattiaa klikkaamalla pääsee suoraan ylös, jos ei osaa kiivetä spiraalia. Oikeaa teleportteria klikkaamalla pääsee jälleen eteenpäin.
5. Avaruuskupla
Kupla on pieni taivastaso, jolla on sarjakuva hallitsijoiden puhetaidosta, siitä, miksi kuvat vaikuttavat vastaanottajaan niin syvästi, ja syistä käyttää naisia, lapsia ja söpöjä eläimiä propagandakuvissa. Malle Marsilainen haluaisi maailmanvaltiaaksi ja Masa tietysti neuvoo, mitä sellaiseen tarvitaan. Sarjakuvan jälkeen luvassa on propagandakysymys ja kolme avaruusteleportteria.
6. Marsilainen räpyläpallo
Seuraavalla tasolla opiskelijan on uskallettava hypätä avaruuskuvioiseen syvyyteen, joka lopulta paljastuu pallonmuotoiseksi tilaksi, jossa pelataan marsilaisten kansallisurheilua, räpyläpalloa. Taivastason keskellä on palloja, joihin on laitettu painovoima. Ne vierivät kuten oikeat pallot – tosin ne ovat tietyllä tavalla kiinteämpiä kuin taivastaso itse, eli jos niitä työntää liian kovaa eteenpäin, ne voivat kiepahtaa seinän läpi. Tämän vuoksi tein laatikollisen varapalloja ja taivastason alle valtavan näkymättömän kupin, jonne karkaavat pallot putoavat ja josta opettaja voi käydä myöhemmin nostamassa ne takaisin pallokentälle.
Räpyläpalloa pelataan seuraavasti: maassa on neljä vannetta, joissa on kyltit Suomi, Usa, natsi-Saksa ja Neuvostoliitto. Jokainen pelaaja ottaa neljä samanväristä palloa, joiden kyljissä on kirjaimet A, B, C, D. Opiskelija saa Masa-kyltiltä notecardin, johon on kirjoitettu se, mitä eri kirjaimet edustavat. Historian opettajat sanelivat minulle eri maiden propagandan tyypillisiä piirteitä ja laitoin kuvaukset notecardiin A:na, B:nä, C:nä ja D:nä.
Tarkoitus on viedä A-pallo oikeaan vanteeseen, eli yhdistää maa ja propagandakuvaus. Jotta opiskelijat eivät katsoisi mallia toisiltaan, tein neljä eri notecardia, joissa kirjaimet ja kuvaukset ovat eri järjestyksessä: oma pallo ei tule samaan vanteeseen kuin kaverin pallo. Laitoin Masa-kylttiin skriptin, joka jakelee notecardeja satunnaisessa järjestyksessä. Tehtävänannot siis arvotaan opiskelijoille.
Kun kaikki neljä palloa ovat oikeissa vanteissa, opiskelija voi tarkistaa vastauksensa samalta notecardilta ja tönätä sitten pallonsa pois vanteista. Kun peli on ohi, opiskelijalla on edessään jälleen propagandaa koskeva kysymys ja kolme teleportteria, joista oikea vie seuraavalle tasolle.
7. Maa näkyy!
Seuraava taso on lähellä maata ja sen lattiassa on reikä, josta voi tirkistellä alla kimmeltävää merenpintaa. Taivastasolla on sarjakuva, jossa pohditaan sitä, miksi ei kannata antaa propagandan vaikuttaa itseensä ja miten propagandan vaikutuksen voi torjua. Kun sarjakuva on luettu, opiskelija klikkaa teleportteria ja ”marsilaiset” lähettävät hänet ilmasillalle.
8. Ilmasilta
Ilmasilta on valtava näkymätön putkilo Sotunki-saaren taivaalla. Opiskelija kävelee ikään kuin ilmassa kohti maata ja tupsahtaa lopulta kevyesti näkymätöntä liuskaa myöten propagandapalatsin pihaan.
Opetuskokeilu S2-ryhmän kanssa
Kokeilin aihiota S2.6-ryhmän kanssa, tavoitteenamme oli kerrata kuva-analyysi ja tekstin vaikutuskeinot yo-koetta varten. S2-kokeeseenkin tulee välillä mainoskuvien analyysia, joten tehtävä sopi kertaukseen oikein hyvin.
Ryhmä oli pieni, joten kaikki pystyivät tekemään avatarinsa yhtä aikaa. Jaoin opiskelijoille ohjeet avatarin tekoon ja saarella toimimiseen ja he pääsivät varsin nopeasti liikkeelle. Alussa opettajan neuvoja ja apua tarvittiin enemmän. En ollut koskaan kokeillut päivälukiolaisten kanssa sitä, että tehtävät tehdään Second Lifessa notecardille ja tehtävät myös palautetaan notecardilla minulle. Etälukiolaisten kanssa olen tehnyt näin jo monta vuotta, mutta ajattelin nyt kokeilla, miten sama sujuu päivälukiolaisten kanssa. Ensimmäisen notecardin palautus sujui aluksi hitaasti, mutta kun opiskelijat tajusivat systeemin, he palauttelivat tehtäviä itsenäisesti ja suurimmaksi osaksi ilman apua. Palautuskäytäntö toimi hyvin: jokaisella tehtävällä oli oma postilaatikkonsa ja opiskelijat omaksuivat systeemin nopeasti.
Kun opiskelijat tekivät itsenäisesti tehtäviään, huomasi, miten eri tahtia he etenivät. Osa opiskelijoista teki ensimmäistä tehtävää koko oppitunnin ajan, osa puolestaan teki kolme ensimmäistä tehtävää samassa ajassa, eli tässä oli valtavia yksilökohtaisia eroja. Osa opiskelijoista koki, että opettajan seuraaminen oppitunnilla olisi helpompi tapa oppia, osa taas innostui tekemään tehtäviä ja nautti saadessaan edetä omaa vauhtiaan. Vertailutehtävä netissä oli mukava tehtävä, samoin lisäsiiven tehtävät saatiin nopeasti valmiiksi.
Oli hauska katsella opiskelijoiden innostusta: käytin aihion testaamiseen kaksi oppituntia, mikä oli hieman liian vähän, mutta kummallakin tunnilla jouduin useampaan kertaan huomauttamaan, että tunti loppui jo, pitäisi sammuttaa Second Life ja koneet. Yksikään opiskelija ei lähtenyt Second Life -tunneilta silloin, kun tunti virallisesti loppui, kaikki olivat jotenkin niin kiinni omassa tekemisessään. Harvoin argumentaatioanalyysiin liittyvät tehtävät ovat niin vangitsevia, että tunnin loppuminen jää opiskelijoilta huomaamatta. Pidin tätä hyvänä merkkinä, koska ensimmäisen tunnin tehtävät olivat propagandateltan tehtäviä, eikä niihin liittynyt mitään sinänsä pelillistä.
Toisella oppitunnilla osa opiskelijoista pääsi taivastasoille asti ja luokassa alkoi kuulua iloisia ja turhautuneita kiljahduksia, kun opiskelijat yrittivät kiivetä spiraalia pitkin ja eksyivät labyrintissa. Tunnille tuli naurua ja sarjakuviakin luettiin tarkasti ja ahkerasti. Teleportterien käyttötarkoitus opittiin nopeasti. Second Lifen pelillinen puoli valloitti seikkailijat heti – ehkäpä siksikin, että ensin olimme tehneet niin paljon teoreettisia tehtäviä.
Opiskelijoiden mielipiteitä
Teetin tunnin lopuksi mielipidetestin. Tässä muutamia otteita siitä:
”Ihan hyvin oppii saarella, (ainakin hieman vaihtelua normaalin opiskelun tapoihin). Helppoa oli tehtävien tekeminen ja palautus. Aluksi oli vaikeaa ymmärtää avatarin käyttö, mutta kyllä sen lopulta opin.”
”Tykkäsin. Opiskelu saarella oli mielenkiintoista, eikä tylsää. Itselle asiat jäi jotenkin paremmin mieleen kuin oppikirjaa luettaessa. Oppiminen oli tehokasta. Vaikeaa oli päästä rutiiniin, käyttö aluksi hankalaa.”
”Kivaa vaihtelua. Tehtävät olivat helppoja ja opiskelutapa oli mielenkiintoinen. Avatarilla liikkuminen oli erittäin hankalaa.”
Yksi opiskelijoista halusi lyhyempiä selityksiä, jotta asiat ymmärtäisi helpommin. Kyseessä on S2-ryhmä, joten opiskelijoiden suomen kielen taso vaihtelee. Osa ymmärsi ohjeet helposti, osalla oli vaikeuksia, kun ohjeet olivat pelkästään kirjallisessa muodosas. Second Life -tunti oli sinänsä jo itsessään hyvää luetun ymmärtämisen harjoitusta, sillä käytin aihiossa sanoja, joita varsinaisesti arkipäivänä ei paljon käytetä.
Suurin osa opiskelijoista oli sitä mieltä, että opiskelu virtuaalimaailmassa oli elämyksellistä ja että virtuaalimaailmassa oppi paitsi kokemalla ja tekemällä myös etenkin näkömuistin avulla. Ne, jotka olivat vastanneet oppineensa näkömuistin avulla. Kaikki vastasivat, että opitut asiat olivat jääneet mieleen ja että virtuaalimaailmassa toimiminen oli ollut helppoa. Osa ilmoitti suoraan, ettei ollut suhtautunut virtuaalimaailmassa työskentelyyn kovin hyvin ja siksikin asiat olivat jääneet oppimatta. Nämä opiskelijat olivat samoja, jotka mieluummin kuuntelisivat opettajan puhetta oppitunnilla tai joilla oli pahoja vaikeuksia kielen kanssa. Opettajan apua ensimmäisellä SL-tunnilla pidettiin tärkeänä asiana ja suurin osa tekisi mieluusti lisääkin tehtäviä virtuaalimaailmassa.
Kysyin, mihin opiskelijat mieluiten käyttäisivät Second Life -oppimisaihiota ja puolet ryhmästä käyttäisi sitä kurssitehtävien tekemiseen, puolet kokeisiin kertaamiseen. Kaikki ryhmäläiseni olivat opiskelleet näitä asioita aiemmilla kursseilla, joten käytin aihiota kertaamiseen. Siksi teetin vain mielipidekyselyn. Ensi syksynä tarkoitus on käyttää aihiota etälukion eÄI3-kurssilla ja myöhemmin keväällä S2.3-ryhmän kanssa ja aion silloin testata ja arvioida myös opiskelijoiden oppimista.
Lopuksi
Second Life -aihion tekemisestä on oma työnsä, mutta se on luovaa ja sinänsä antoisaa tekemistä. Historian opettajien – Matti Jussilan, Jukka Mölsän ja Jyrki Puikon – kanssa ideointi teki lopputuloksesta monisärmäisemmän ja rikkaamman. Äidinkielen ja historian oppisisällöissä on paljon samoja asioita, olkoonkin, että näkökulma niihin on välillä erilainen. On motivoivaa ja mielenkiintoista tehdä ainerajat ylittäviä aihioita.
Second Life -aihion tekeminen on aina myös opettavainen kokemus opettajalle ja antaa tilaisuuden kehittää omia tvt-taitoja. Moni Second Lifessa opittu taito on osoittautunut tarpeelliseksi taidoksi myös koulun arkipäivän tvt-asioissa. Ennen kaikkea Second Lifessa toimiessaan opettajalla on mahdollisuus olla luova ja voi valita uusia tapoja käsitellä vanhoja asioita.
Löytöretkillä toisessa maailmassa, vol 2Lauri Pirkkalainen & Petri Lounaskorpi (toim.),12/ 2013, 19.11.2013