Sosiaalinen media opitaan yhdessä

Sosiaalisen median koordinointihanke, Mikkelin kaupunki / Otavan Opisto Jere Rinne

Ky­syt­tä­es­sä kei­tä var­ten pe­rus­kou­lu tai lu­kio on ole­mas­sa, suu­rin osa vas­taa, että tie­ten­kin op­pi­lai­ta, lap­sia ja nuo­ria var­ten. Se on paik­ka, jos­sa opi­taan tär­kei­tä asi­oi­ta tu­le­vai­suu­den va­ral­le, ke­hi­ty­tään ja kas­ve­taan. Op­pi­laat ja opis­ke­li­jat osal­lis­tu­vat ope­tuk­seen joka arki­päi­vä, sii­tä huo­li­mat­ta heil­lä on usein lii­an vä­hän mah­dol­li­suuk­sia vai­kut­taa sii­hen, mil­tä op­pi­mis­ym­pä­ris­töt näyt­tä­vät tai mil­lai­sia sään­tö­jä ja toi­min­ta­ta­po­ja kou­lus­sa tai oppi­lai­tok­ses­sa so­vel­le­taan. Esi­mer­kik­si uu­sien op­pi­mis­ti­lo­jen suun­nit­te­lu- ja to­teu­tus­vai­hees­sa hei­dän osal­lis­tu­mi­nen ja mie­li­pi­tei­den kuu­le­mi­nen ohi­te­taan her­käs­ti. Ulko­puo­li­set asi­an­tun­ti­jat ja kou­lun tai oppi­lai­tok­sen hen­ki­lö­kun­ta suun­nit­te­le­vat ja muok­kaa­vat op­pi­mis­ym­pä­ris­töt, ja las­ten ja nuor­ten osak­si jää käyt­tää nii­tä. Usein myös op­pi­lai­den tai opis­ke­li­joi­den an­ta­ma pa­lau­te ja toi­veet op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen muut­ta­mi­sek­si jää­vät vail­le nä­ky­vää vai­ku­tus­ta.

So­si­aa­lis­ta me­di­aa on otet­tu kou­luis­sa ja oppi­lai­tok­sis­sa käyt­töön ensi­si­jai­ses­ti opet­ta­mi­seen ja op­pi­mi­seen liit­ty­vien ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­sek­si. Lop­pu­tu­lok­se­na on useim­mi­ten saa­vu­tet­tu vain ny­kyi­siä ope­tus­mal­le­ja ja oppi­ma­te­ri­aa­le­ja moni­puo­lis­ta­via käy­tän­tei­tä. (Ok­sa­nen 2012.) Näin toi­mit­ta­es­sa on osin syr­jäy­tet­ty so­si­aa­li­sen me­di­an mer­kit­tä­vin voi­ma, eli mah­dol­li­suu­det ra­ken­taa yh­tei­siä mer­ki­tyk­siä, luo­da op­pi­lail­le tai opis­ke­li­joil­le ka­na­via tul­la kuul­luk­si ja kei­no­ja pääs­tä ak­tii­vi­ses­ti vai­kut­ta­maan ja ke­hit­tä­mään yh­tei­siä op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jä ja toi­min­ta­kult­tuu­ria. Usein ver­kos­sa käyn­nis­ty­neet so­si­aa­li­sen me­di­an pro­ses­sit al­ka­vat muo­ka­ta kou­lun tai oppi­lai­tok­sen toi­min­ta­kult­tuu­ria ja pro­ses­sit vai­kut­ta­vat myös fyy­sis­ten op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen muo­tou­tu­mi­seen, jos sii­hen an­ne­taan mah­dol­li­suus. Tämä kui­ten­kin vaa­tii yh­tei­sön hen­ki­lö­kun­nal­ta roh­keut­ta an­taa op­pi­lai­den ja opis­ke­li­joi­den kas­vaa osal­lis­tu­jis­ta osal­li­sik­si. (mm. Rin­ne 2011.)

Työpajat suoraan oppilaille

Case: Mei­dän kou­lu

Usein kou­luis­sa so­si­aa­li­sen me­di­an käyt­töön­otto on to­teu­tu­nut ai­hees­ta kiin­nos­tu­nei­den opet­ta­jien, so­si­aa­li­sen me­di­an työ­pa­jo­jen tai so­si­aa­li­sen me­di­an kou­lu­tus­ten kaut­ta. Uu­det ta­vat tai työ­ka­lut adap­toi­tu­vat kui­ten­kin koh­tuul­li­sen huo­nos­ti käyt­töön, mi­kä­li vain osa opet­ta­jis­ta on uu­dis­tuk­ses­sa mu­ka­na. In­nos­tu­neet opet­ta­jat jää­vät työ­yh­tei­sös­sä lii­an usein yk­sin, eikä uut­ta py­sy­vää toi­min­ta­kult­tuu­ria syn­ny. Tu­rus­sa to­teu­te­tus­sa ke­hit­tä­mis­hank­kees­sa tör­mät­tiin näi­hin sa­moi­hin on­gel­miin.

Tu­run Mei­dän kou­lu -ke­hit­tä­mis­hank­kees­sa oli ta­voit­tee­na osal­lis­taa kah­den yh­dis­ty­vän kou­lun, Han­nun­nii­tun ja C.O. Mal­min eri­tyis­kou­lun, op­pi­laat mu­kaan in­teg­raa­ti­o­pro­ses­siin tai­teen ja so­si­aa­li­sen me­di­an kei­noin. Hank­keen tai­de­o­suus läh­ti hy­vin liik­keel­le, mut­ta so­si­aa­li­sen me­di­an roo­li oli haas­ta­vam­pi. Hank­keen ve­tä­jil­lä tai muul­la kou­lun hen­ki­lö­kun­nal­la ei ol­lut juu­ri­kaan ko­ke­mus­ta so­si­aa­li­ses­ta me­di­as­ta, mikä ai­heut­ti ih­met­te­lyä ja epä­var­muut­ta mo­nien opet­ta­jien kes­kuu­des­sa. Joi­den­kin opet­ta­jien ha­lut­to­muus ja vas­tus­tus uu­sia toi­min­ta­ym­pä­ris­tö­jä ja työ­ta­po­ja koh­taan esti myös op­pi­lai­den osal­lis­tu­mi­sen ja hank­keen ete­ne­mi­sen toi­vo­tul­la ta­val­la. Ih­met­te­lys­tä ja ha­lut­to­muu­des­ta kas­voi kes­kus­te­le­mal­la kui­ten­kin suu­ri oi­val­lus: op­pi­lai­den osal­li­suu­den mah­dol­lis­ta­mi­seen so­si­aa­li­sen me­di­an avul­la ei vält­tä­mät­tä tar­vi­ta­kaan opet­ta­jien suu­ri­mit­tais­ta tek­ni­siin tai­toi­hin liit­ty­vää täy­den­nys­kou­lu­tus­ta. So­si­aa­li­sen me­di­an hyö­dyn­tä­mi­sen alus­sa työ­pa­jat voi­daan jär­jes­tää myös op­pi­lail­le. Kun op­pi­laat osaa­vat ja te­ke­vät, opet­ta­jat op­pi­vat mu­ka­na.

Ke­hit­tä­mis­hank­kees­sa suun­ni­tel­tiin pe­rus­kou­lun 5.-6. vuo­si­luo­kil­le työ­paja, jo­hon opet­ta­jat sai­vat ha­lu­tes­saan osal­lis­tua. Yh­den kou­lu­päi­vän pi­tui­sen työ­pa­jan ta­voit­tee­na oli to­teut­taa ryh­mis­sä monimediaalinen verk­ko­ar­tik­ke­li kou­lun yh­tei­seen, han­ket­ta var­ten pe­rus­tet­tuun blo­giin, joka toi­mi sa­mal­la kou­lun verk­ko­leh­te­nä. Ai­heet blo­giin ide­oi­tiin yh­des­sä op­pi­lai­den kans­sa, mut­ta osaa op­pi­lais­ta oh­jat­tiin jo alus­sa te­ke­mään oma ar­tik­ke­lin­sa sel­lai­ses­ta ai­hees­ta, jol­la voi­si ke­hit­tää kou­lua ym­pä­ris­tö­nä op­pi­lai­den mie­les­tä pa­rem­paan suun­taan. Yksi ryh­mis­tä mm. haas­tat­te­li op­pi­lai­ta ja kou­lun hen­ki­lö­kun­taa pi­han viih­ty­vyy­des­tä ja ku­va­si esiin nous­sei­ta hy­viä ja huo­no­ja esi­merk­ke­jä. Alus­ta asti mu­ka­na oli myös ai­hei­ta, jot­ka ovat ”in” op­pi­lai­den ar­jes­sa. Näin op­pi­lai­ta py­rit­tiin mo­ti­voi­maan sekä tuot­ta­mi­seen että si­vuil­la vie­rai­luun ja jut­tu­jen lu­ke­mi­seen.

Etu­kä­teen opet­ta­jat epäi­li­vät, että vii­den oppi­tun­nin pi­tui­nen työ­paja­työs­ken­te­ly ei riit­täi­si koko toi­mi­tus­pro­ses­sin läpi­vie­mi­seen ja tek­no­lo­gi­an hal­tuun­ot­toon. Päi­vään kuu­lui ly­hyt joh­dan­to toi­mit­ta­ja­na työs­ken­te­lys­tä, oman ryh­män ju­tun ide­oin­ti ja sen esit­te­ly, käy­tet­tä­vien vä­li­nei­den opet­te­lu, ar­tik­ke­lin toi­mit­ta­mi­nen ja jul­kai­se­mi­nen verk­koon. Kaik­ki mu­ka­na ol­leet ryh­mät oli­vat kui­ten­kin val­mii­ta noin tun­tia en­nen päi­vän päät­ty­mis­tä. Työ­pa­jaan osal­lis­tu­neet op­pi­laat toi­mi­vat luo­kan tuki­hen­ki­löi­nä seu­raa­vis­sa jul­kai­suis­sa. Näin into ja tie­to siir­tyi­vät op­pi­lail­ta toi­sil­le.

Myö­hem­min op­pi­lai­den me­di­a­vai­kut­ta­mi­sen kei­no­ja vah­vis­tet­tiin vie­lä nä­ky­väm­mil­lä ja no­pe­am­mil­la pro­ses­seil­la. Hyvä ja hel­pos­ti to­teu­tet­ta­va esi­merk­ki oli kou­lun lem­pi­ruu­an va­lit­se­mi­nen. Jo­kai­nen luok­ka sai va­li­ta muu­ta­man suo­sik­kin­sa, ja ne jul­kais­tiin ver­kos­sa. Tä­män jäl­keen kaik­ki sai­vat ää­nes­tää suo­sik­ki­aan, ja keit­tiö si­tou­tui val­mis­ta­maan ää­nes­tyk­sen voit­ta­neen ruu­an. Hank­keen ai­ka­na ide­oi­tiin pal­jon mui­ta­kin ai­hei­ta. Eri­tyi­sen kiin­nos­ta­va oli aja­tus to­teut­taa kart­ta- ja kuva­poh­jai­sia ar­tik­ke­lei­ta kou­lu­mat­kan vaa­ral­li­sek­si ko­e­tuis­ta pai­kois­ta. Täl­lai­set ar­tik­ke­lit tuot­ta­vat sel­lais­ta tie­toa, jol­la on mah­dol­li­suus ai­dos­ti vai­kut­taa omaan ja koko yh­tei­sön elin­ym­pä­ris­töön mer­kit­tä­väl­lä ta­val­la.

Hank­keen ta­voit­tee­na oli alus­ta asti op­pi­lai­den osal­lis­ta­mi­nen kou­lu­yh­tei­sön ak­tii­vi­sik­si toi­mi­joik­si ja ke­hit­tä­jik­si. Täs­tä joh­tu­en kou­lun uu­sien toi­min­ta­ta­po­jen ja -kult­tuu­rin ke­hit­tä­mi­nen yh­des­sä op­pi­lai­den kans­sa al­koi tun­tua luon­nol­li­sel­ta rat­kai­sul­ta, jota kan­nat­ti läh­teä edel­leen ke­hit­tä­mään.

Omilla messuilla sosiaalinen media tutuksi kaikille

Op­pi­las­läh­töi­ses­sä työs­ken­te­lys­sä syn­tyi­vät myös näi­den kou­lu­jen yh­tei­set Some-mes­sut, joi­den ta­voit­tee­na oli ava­ta sekä op­pi­lail­le että opet­ta­jil­le so­si­aa­li­sen me­di­an maa­il­maa in­nos­ta­val­la ja haus­kal­la ta­val­la. Iloi­sen oh­jel­man­sa an­si­os­ta ta­pah­tu­ma on­nis­tui mur­ta­maan hie­nos­ti en­nak­ko­luu­lo­ja ja vas­ta­rin­taa so­si­aa­li­sen me­di­an käy­töl­le. On­nis­tu­mi­sen taus­tal­la oli usei­ta asi­oi­ta, jois­ta muu­ta­ma kan­nat­taa nos­taa esiin. Ko­ko­nai­suu­den kan­nal­ta pe­rus­kou­lun arki­päi­vän ru­tii­nien rik­ko­mi­nen kun­nol­la oli sel­ke­äs­ti sekä op­pi­lais­ta että opet­ta­jis­ta haus­kaa. Ulko-ovel­la jo­kai­nen sai kark­kia. Pie­ni ele yl­lät­ti op­pi­laat ja sai osal­lis­tu­mi­sen tun­tu­maan en­tis­tä haus­kem­mal­ta. Mes­su­jen oh­jel­mas­sa oli pa­nos­tet­tu toi­min­taan, jol­loin jo­kai­nen luok­ka jul­kai­si yh­del­lä mes­su­o­sas­tol­la en­nak­koon val­mis­te­le­man­sa ju­tun verk­koon, vi­de­on avul­la ope­tel­tiin so­si­aa­li­sen me­di­an viit­to­mia (toi­nen kou­luis­ta on kuu­lo­vam­mai­sil­le), pie­nim­mät opet­te­li­vat vä­ri­tys­teh­tä­vien avul­la so­si­aa­li­sen me­di­an merk­ke­jä ja Youtubea käy­tet­tiin Mei­dän kou­lu -rap-bii­sien esit­tä­mi­seen jne.

Käy­tän­nös­sä so­si­aa­li­sen me­di­an lä­hes ”nol­la­o­saa­mi­ses­ta” läh­te­nyt ke­hit­tä­mis­han­ke on­nis­tui kään­tä­mään ti­lan­teen vah­vuu­dek­seen. Toi­min­ta­mal­lien muut­ta­mi­nen tuot­ti hie­no­ja oi­val­luk­sia, joi­ta kan­nat­taa ko­keil­la ja ke­hit­tää muu­al­la­kin. Op­pi­laat ja opet­ta­jat voi­vat ope­tel­la ja ke­hit­tää asi­oi­ta yh­des­sä. Op­pi­lai­den ot­ta­mi­nen mu­kaan jo mah­dol­li­sim­man var­hai­ses­sa vai­hees­sa esi­mer­kik­si luok­ka­blo­gin ke­hit­tä­mi­seen näyt­täi­si si­tout­ta­van op­pi­laat sen lu­ke­mi­seen ja yllä­pi­toon. Kou­lun yh­te­nä ta­voit­tee­na on pyr­kiä kas­vat­ta­maan ak­tii­vi­sia ja vas­tuul­li­sia maa­il­man­kan­sa­lai­sia ja kou­lus­sa on hy­vät mah­dol­li­suu­det tu­kea täl­lais­ta kas­vua.

So­si­aa­li­nen me­dia tar­jo­aa uu­sia pe­da­go­gi­sia mah­dol­li­suuk­sia lap­sil­le ja nuo­ril­le vai­kut­taa ai­dos­ti ja nä­ky­väs­ti kou­lu- ja oppi­lai­tos ym­pä­ris­töön ja kas­vaa ak­tii­vi­sek­si toi­mi­jak­si. Kun so­si­aa­li­sen me­di­an pal­ve­lut näh­dään tar­peel­li­sik­si ja ne ote­taan hyö­ty­käyt­töön, ne ke­hit­tä­vät kou­lun tai oppi­lai­tok­sen toi­min­ta­kult­tuu­ria kes­tä­väl­lä ta­val­la vas­taa­maan pa­rem­min ai­kam­me haas­tei­siin.

Läh­teet:

Hal­tia-Nur­mi, M. & Af Ur­sin, P. Osal­li­suus ne­tis­sä – näkö­kul­mia nuor­ten ak­tii­vi­seen kan­sa­lai­suu­teen. Te­ok­ses­sa Ku­pi­ai­nen, R. & Ko­ti­lai­nen, S. & Ni­ku­nen, K. & Suo­ni­nen, K. (toim.) Lap­set ne­tis­sä. 2013. Saa­ta­va­na ver­kos­sa: http://www.me­di­a­kas­va­tus.fi/files/ISBN978-952-67693-3-2.pdf. (Lu­et­tu 30.3.2013) s. 67-74.)

Ok­sa­nen, K. (2012) Val­ta­kun­nal­li­sen so­si­aa­li­sen me­di­an ope­tus­käy­tön kar­toi­tuk­sen tu­lok­sia. (PDF) Saa­ta­va­na ver­kos­sa: https://docs.goog­le.com/a/otavanopisto.fi/file/d/0B-rA6daVa8DqZ3JrT2lER3dTVzZCM1lKcjIzbDJ0QQ/ edit?pli=1. (Lu­et­tu 1.4.2013)

Rin­ne, J. (2011) Yh­teis­ten mer­ki­tys­ten syn­ty­mi­nen li­sää hy­vin­voin­tia. Te­ok­ses­sa Hint­sa­la, M. & Käh­kö­nen, E. & Pauha, T. (toim.). Verk­koa ko­ke­mas­sa – Hen­gel­li­syys ja vuo­ro­vai­ku­tus verk­ko­yh­teisöis­sä, Di­a­ko­nia-am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun jul­kai­su­ja. B-ra­port­te­ja 446. Saa­ta­va­na ver­kos­sa: http://www.diak.fi /tyoelama/…/B_46_ISBN_9789524931281.pdf. s. 11-22. (Lu­et­tu 1.4.2013)

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013