Maantieteen historia aloitetaan ensimmäisten karttojen piirtämisestä. Antiikin ajalla monitieteilijä Eratosthenes laski 200 eaa. maapallon koon ja otti käyttöön kreikankielisen nimen geografia, maan piirtäminen.
Maantiede on erityisesti karttatiede. Keskiajalla monet tutkimusmatkailijat hankkivat uutta tietoa eri maanosista ja niiden oloista. Kuitenkin nykyaikaisen maantieteen perustajana pidetään vasta saksalaista Alexander van Humboldtia. Hän tutki noin 200 vuotta sitten Etelä-Amerikkaa tieteellisen tarkasti.
Nykyisin perinteisiä karttoja tai karttakirjoja käytetään vähemmän, vaikka niiden käyttämisen sujuva osaaminen on edelleen osa yleissivistystä. Karttoja käytetään entistä enemmän digitaalisessa muodossa erilaisilla tietokoneilla ja mobiililaitteilla sekä analysoidaan ja muokataan paikkatietosovelluksissa.
Maantieteen näkökulma ja suhde muihin tieteisiin
Maantiede (englanniksi geography) tutkii maapalloa ja sen pinnalla tapahtuvia erityisesti alueellisia ilmiöitä. Koska maantieteessä esitetään ja käsitellään tietoa usein karttojen avulla, karttatiede eli kartografia on yksi tärkeimmistä maantieteen alatieteistä. Karttatieteen merkitys oli suuri jo 1500-luvulla, kun löytöretkeilijät löysivät ja valloittivat eurooppalaisille uusia alueita. Vähitellen maailmankarttaa pystyttiin piirtämään yhä tarkemmin.
Maantiede on oma tieteenalansa, mutta se on hyvin poikkitieteellistä eli se yhdistyy voimakkaasti muihin tieteenaloihin: esimerkiksi biologiaan, fysiikkaan, meteorologiaan ja moniin yhteiskuntatieteisiin.
Peruskoulussa on opiskeltu erityisesti aluemaantiedettä, esimerkiksi Euroopan maantiedon kurssilla. Lukiokurssien näkökulma pääosin on yleismaantieteellinen. Yleismaantieteessä ei tutkita yhtä tiettyä aluetta, vaan jotain maantieteellistä ilmiötä, kuten maanjäristyksiä tai väestön määrän muutoksia. Yleismaantiede jaetaan tämän GE1-kurssin aiheena olevaan luonnonmaantieteeseen ja GE2-kurssin aiheena olevaan ihmis- eli kulttuurimaantieteeseen.
Luonnonmaantiede ja ihmismaantiede kohtaavat muun muassa silloin, kun tutkitaan tulivuorenpurkausten vaikutusta yhteiskuntiin, kuten kyliin ja kaupunkeihin. Valokuvassa on Vesuviuksen tuhkan muinoin hautaaman Pompeijin esiin kaivetut rauniot Italiassa.
Alue- ja yleismaantiede
Aluemaantieteen tutkimusaluetta tarkasteltaessa voidaan käyttää luonnonmaantieteen, ihmismaantieteen ja soveltavan maantieteen menetelmiä ja tutkimustuloksia.
Käytännössä aluemaantieteellisen tutkimuksen tulos voi olla valitun alueen, esimerkiksi jonkin kunnan tai valtion monipuolinen maantieteellinen kuvaus. Tällaisen työn voit tehdä lukion maantieteen syventävällä GE4-kurssilla.
Yleismaantieteessä tutkitaan yksittäistä ilmiötä, esimerkiksi jokien vesitaloutta Suomessa. Jos tutkimukseen liittyy riskien arviointia, voidaan puhua riski- eli hasardimaantieteestä, jota käsitellään syventävällä maantieteen GE3-kurssilla. Tällöin voidaan esimerkiksi arvioida jokien tulvariskiä ja sitä vastaan suojautumista. Tässä esimerkissä ymmärretään maantieteen poikkitieteellisyys. Jotta voitaisiin arvioida jokien vesitaloutta ja niiden aiheuttamaa tulvariskiä, pitää tietää alueen geologiasta, hydrologiasta, klimatologiasta, biologiasta jne.
Luonnonmaantiede tutkii luontoa monipuolisesti
Luonnonmaantieteen tutkimusalueita ovat:
- klimatologia, ilmastoa tutkiva tiede
- hydrogeografia, veden kiertoa ja vesikehää yleensä tutkiva tiede
- geomorfologia, maanpinnan muotoja tutkiva tiede
- biogeografia, eliömaantiede
Erillisiä luonnonmaantieteen lähitieteitä ovat:
- geologia, maan ja kallioperän rakennetta tutkiva tiede
- meteorologia, säätä tutkiva tiede
- fysiikka
- biologia
Tuulivoimapuistojen suunnittelussa yhdistyvät monet maantieteen ja sen lähitieteiden osa-alueet. Pohdi millaista tietämystä tuulivoimapuistojen suunnittelussa tarvitaan?
Ihmismaantiede
Ihmis- eli kulttuurimaantieteessä tutkitaan ihmistoimintaa maantieteen näkökulmasta.
Väestömaantiede on eräs kuulttuurimaantieteen tutkimusalueista. Oheinen kartta Euroopan suurkaupungeista 1800-luvun lopulla on esimerkki väestömaantieteellisestä tutkimuksesta ja tutkimustulosten esittämisestä.
Muita kulttuurimaantieteen tutkimusalueita ovat talousmaantiede, poliittinen maantiede ja kaupunkimaantiede.
Suunnittelumaantieteessä saatuja tutkimustuloksia käytetään alueiden suunnittelussa, esimerkiksi uuden tien tai puiston suunnittelussa.
Mitä on tieteellinen tutkimus?
Tieteellisten tutkimusten tarkoitus on kerätä kontrolloidusti tietoa tutkittavasta asiasta. Tutkimuksissa aineisto pyritään keräämään niin, että täysin satunnainen vaihtelu olisi vähäistä ja havainnot mahdollisimman luotettavia sekä mittaukset toistettavia.
Esimerkiksi kuukauden keskilämpötilaa mitattaessa lämpötila pitää mitata eri vuorokausina samana kellonaikana. Tulos vääristyy eikä sitä voi verrata esimerkiksi muiden paikkojen lämpötiloihin, jos lämpötilaa mitataan välillä aamulla, joskus jopa yöllä.
Tieteelliset tutkimukset jaetaan havaintopohjaisiin eli empiirisiin tutkimuksiin ja kokeellisiin tutkimuksiin.
Esimerkiksi lämpötilan mittaaminen on yleensä havaintopohjaista tutkimusta, mikäli tutkitaan lämpötilan luonnollista vaihtelua. Havaintoaineistolla ei varsinaisesti testata olettamuksia samalla tavalla kuin kokeellisessa tutkimuksessa.
Kokeellisissa tutkimuksissa testataan yleensä jotain tiettyä olettamusta eli hypoteesia, joka useimmiten pohjautuu joko empiiriseen tutkimukseen tai muihin kokeellisiin tutkimuksiin. Kokeellisessa tutkimuksessa voidaan tutkia esimerkiksi jokien rantojen vihervyöhykkeen leveyden vaikutusta joen ravinnekuormitukseen. Tutkimuksessa vihervyöhykkeiden leveyksiä manipuloidaan. Osasta vihervyöhykkeistä tehdään hyvin kapeita ja toisista hyvin leveitä. Lisäksi mukana on kontrollileveys, joka vastaa luonnollisen vihervyöhykkeen leveyttä.
Tieteellisen tutkimuksen vaiheet
- kysymys, ongelma
- työhypoteesi, ongelman mahdollinen ratkaisu
- aiempiin tutkimustuloksiin tutustuminen
- aineiston kerääminen ja mittaaminen
- tutkimustulosten esittäminen: kartat ja taulukot
- tiedon tilastollinen käsittely
- tulosten perusteella tehtävät johtopäätökset, hypoteesin hyväksyminen tai hylkääminen
- tulosten julkaiseminen
Esimerkki kuvitteellisesta tutkimuksesta:
- kysymys, ongelma: Miksi Pitkäjoki on alkanut tulvia viime vuosina?
- työhypoteesi: alueella, josta vettä valuu jokeen (valuma-alue), sataa enemmän kuin ennen
- aiempiin tutkimustuloksiin tutustuminen: tiedonhaku tieteellisistä tietokannoista ja verkosta sekä tieteellisten tutkimusartikkeleiden lukeminen
- aineiston kerääminen ja mittaaminen: tulvan määritelmän tekeminen, joen pinnan korkeustietojen kerääminen, sadetietojen kerääminen valuma-alueelta
- tulosten esittäminen: kartat eri vuosien tulvahuipuista, diagrammit joen pinnan korkeuden vaihteluista, pistediagrammi, jossa ilmenee eri vuosien sademäärät ja tulvien esiintyminen
- päätelmät: tulvat johtunevat sademäärien lisääntymisestä, mutta myös maankäytön muutokset ovat voineet vaikuttaa asiaan
- tulosten julkaiseminen: tieto viranomaisille, tieteellinen tutkimusartikkeli, joka julkaistaan tieteellisessä tietokannassa jne.