Taustaa
Pelien motivoivuus on todettu monissa tutkimuksissa ja se perustuu usein uusien asioiden oppimiselle. Pelaaja saavuttaa flow-tilan, kun hän kamppailee sopivan kokoisten haasteiden parissa, ajantaju katoaa ja pelaaja on täysin keskittynyt toimintaansa. Jos tämä pelikokemus ja flow-tila saataisiin valjastettua opetussuunnitelman mukaisten sisältöjen oppimiseen, avaisi se täysin uusia mahdollisuuksia (Prensky, M. Digital game-based learning.New York:McCraw-Hill, 2000).
Lisäksi tutkimustulosten mukaan oppimisen kaikkiallistuminen tuo koululle uusia paineita kehittää opetusmenetelmiä, jotka vastaavat yhteiskunnan kehitystä, pitää oppilaan kannalta opiskelun mielekkäänä ja tuo koulun lähemmäksi oppilaan arkea. (Pohjola K., KTL:n artikkelikokoelma, 2011)
Minulla oli hieno mahdollisuus pitkään opettajan työtä tehneenä päästä mukaan OVI-hankkeeseen vuodeksi testaamaan erilaisia oppimispelejä, ja kartoittamaan niitä oppiaineittain ja ikäluokittain opetussuunnitelmaan peilaten. Pelien motivoivuus ja niiden tuoma oppimisen ilo saivat minut vakuuttuneeksi oppimispelien toimivuudesta suomalaisessa peruskoulussa. Suomalaiseen opetussuunnitelmaan sopivia ilmaisia oppimispelejä löytyy miltei kaikkiin oppiaineisiin. Koska matematiikan kieli on kansainvälinen, löytyy matematiikkaan eritasoisia pelejä verkossa valtavasti. Niistä seuloutui omaan opetukseeni yksi helmi, Sumdog.com, jonka päätin ottaa 5. luokkani kanssa osaksi matematiikan opetusta.
Lähtökohtana pelaamiselle oli oppilaiden peruslaskutoimitusten sujuvuuden harjoittelu. Jatkossa oppilaat voivat valita pelin harjoitteet osaksi omaa oppimisympäristöään (PLE) kirja- ja vihkotehtävien sijaan.
Ryhmä
Luokassani on 24 oppilasta, 11 poikaa ja 13 tyttöä. Ryhmä on iloinen, vilkas ja heterogeeninen. Oppilaista kolmanneksella on erilaisia oppimisen tai kommunikaatiokyvyn vaikeuksia, mutta pääosin heillä on erinomaiset työskentelytaidot. Työskentely on ahkeraa ja tarvittaessa kaikkien kanssa sujuvaa. Sovimme oppilaiden kanssa ryhmätyöskentelytaitojen kehittämisen yhdeksi tavoitteeksi tälle vuodelle.
Sumdog
Sumdog.com on englantilainen matematiikan oppimispeli. Siinä on muutamia ominaisuuksia, jotka tekevät pelistä koukuttavan. Jokaisesta oikeasta laskun vastauksesta saa kolikon. Kolikoilla voi tuunata omaa pelihahmoa (halvimmat ostettavat tavarat shopissa maksavat 200 kolikkoa). Kolikoiden määrä kasvattaa eläintasoa (animal level). Esim. pelin alkutilanteen ruskeasta rotasta kohoaa simpanssiksi, kun 500 kolikkoa on tienattu. Kaupassa käytetyt kolikot eivät laske eläintasoa. Pelin vastustajan voi valita (online-pelaaja maailmalta, luokkakaveri tai tietokone). Eri pelejä on n. 20 erilaista, yksinpelistä neljää vastustajaa vastaan pelattavia. Jokaiseen peliin voi valita harjoiteltavan taidon yli sadasta erilaisesta taidosta. Tehtävät vaikeutuu pelaajan taitojen kehittyessä.
Pelin käytöönotto
Tutustuimme Sumdogiin heti ensimmäisellä kouluviikolla. Kokosin luokan kosketustaulun ääreen ja kävimme pelin ominaisuudet yhdessä pelaten läpi. Koska luokassa syttyi kipinä välittömästi, saivat oppilaat ensin kokeilla peliä vieraana (play as a guest). Loin heille seuraavaksi päiväksi omat pelitunnukset. Sumdog antaa oppilaille pelaajatunnukset ja salasanat, jotka voi printata oppilaille suoraan vihkoon liimattavaksi. Kirjauduttuaan peliin oppilas voi alkaa kerätä kolikoita ja jatkaa siitä mihin on edellisellä pelikerralla jäänyt. Hän voi myös haastaa luokkakaverin peliin vastustajaksi.
Luokassani on neljä oppilaskonetta ja yksi, joka on yhdistetty kosketustauluun. Koska konevuoroja oli jaettava, työskentelimme 20 min pysäkeillä eri aiheita aluksi. Aika oli juuri sopiva pelihetkeen, sen jaksoi jokainen keskittyä peliin väsymättä. Työrauhan antaminen toisille oli aluksi haasteellista, mutta parin harjoittelupäivän jälkeen sekin sujui erinomaisesti. Toki kotiin jäävät tehtävät olivat kannustimena, omaan työhön keskittyneelle ei jäänyt paljoa tekemistä. Pysäkit toimivat myös eriyttämisen kannalta erinomaisena työskentelytapana. Minulle jäi paremmin aikaa seurata kaikkien työskentelyä ja työn jälkeä.
Oppilaat pelasivat ensimmäisen viikon vapaasti valitsemiaan laskutoimituksia. Tavoitteena oli yleisesti laskusujuvuuden saaminen kesän jälkeen, ja pelin ominaisuuksiin tutustuminen. Keskustelimme päivittäin lyhyesti peleistä, mitä uusia pelejä oli pelattu ja kivoiksi koettu, ja millaisia ominaisuuksia kukin oli kolikoillaan avatarelleen hankkinut. Keskustelut taas lisäsi peli-intoa, kun kolikoita piti hankkia lisää, jotta avatar saisi uusia varusteita. Tämä villitsi varsinkin tytöt. Yhdeltä äidiltä tuli huvittunut viesti, jossa hän kertoi tyttärensä sanoneen: ”Äiti, en voi uskoa, mutta mä oon ihan koukussa tohon matikan peliin.”
Alkuvaiheen jälkeen kuumin peli-into laantui, ja sovimme, että oppilaat voivat pelata lisätehtävänä, ”pelivälkkä”-vuorollaan kerran viikossa klo 12 välitunnilla tai kotona.
Kotipelaamisen innoittajaksi asetin luokalle haasteen, challegen. Meillä alkoi murtolukujakso matematiikassa, ja rajoitin pelattavat laskut murto- ja desimaalilaskuihin. Haasteeksi asetin 500 kolikkoa, mitkä piti kerätä 2 viikon aikana. Tämä oli aivan liian vaatimaton haaste. Ensimmäiset olivat saavuttaneet haasteen jo samana iltana. Nämä nopeimmat ja innokkaimmat pelaajat harmittelivat myös rajoitteita, joka esti heidän etenemisensä pelissä. Siitä siis opimme, että haasteen pitää olla tarpeeksi suuri ja rajoitteiden väljät, jottei lahjakkaiden oppilaiden eteneminen pelissä esty.
Peli opettajana ja kannustajana
Peli toi herkullisesti erilaisia laskutoimituksia sekaisin oppilaiden laskettaviksi. Mm. murtolukujen seassa alkoi tulla pikkuhiljaa yhteneväisyyksiä desimaalilukujen kanssa. Kun asiaa varsinaisesti alettiin harjoitella, oli desimaalien ja murtolukujen yhteys useimmille selvä asia, vain erityisopetusporukka kaipasi tarkempaa havainnollistamista. Sen jälkeen pelikin sujui heillä taas uudella innolla eteenpäin.
Sumdog toimii erinomaisena kannustimena peruslaskutoimitusten laskemiseen. Pelillisyys antaa kimmokkeen treenata. Sumdog antaa oppilaalle vaikutelman, että hän kilpailee vastustajaa vastaan, mutta pelissä saa kolikoita vain oikeiden vastausten verran. Samaa peliä voi pelata vastakkain eri laskuilla toisen vastatessa kertolaskuihin toisen harjoitellessa yhteenlaskua.
Kaksi erityistä tukea vaativista oppilaistani osoittautuivat teknisesti ja digitaaliselta lukutaidoltaan erittäin taitaviksi. Sen lisäksi, että he harjoittelivat perustaitojaan pelin avulla, he toimivat myös meidän muiden teknisinä opastajina. Monet pienet tekniset pulmat ratkesivat heidän tutkimusten perusteella. Oli ilo huomata, kuinka hienoja vertaiskouluttajia heistä muodostui meille muille, niin toisille oppilaille kuin minullekin. Itsetunnon kasvun näki aivan silmissä: ”Tässä minä olen hyvä!”
Sumdog opettajan työvälineenä
Sumdog tarjoaa monia arvioinnin ja oppimisen seuraamisen työvälineitä opettajalle. Kun luokan oppilaat on kirjattu peliin, opettaja voi seurata oppilaiden aktiivisuutta oman teacher-rekisterinsä kautta. Sumdog lähettää opettajalle sähköpostiin tiedon, kun ”lesson” alkaa. Peli tunnistaa tapahtuman tunniksi, kun tarpeeksi usea oppilas kirjautuu peliin yhtä aikaa. Peli mittaa sen aikana oikeiden vastausten prosentuaalista määrää lasketuista laskuista. Pelin maksullinen versio antaisi jopa tarkat tiedot mitkä osa-alueet sujuvat heikommin ja kaipaavat tukea.
Opettaja voi rajata tai ohjata oppilaiden pelejä luomalla omasta valikostaan Challengen. Haasteessa määritellään mitä taitoja harjoitellaan, kauan haasteen suorittamiseen on aikaa (esim viikko tai jakso) ja paljonko oikeita vastauksia/pelattuja pelejä haasteen saavuttamiseen tarvitaan. Opettaja voi muodostaa myös luokalle kilpailun (Competition) määrätyksi ajaksi.
Eriyttäminen. Samaa peliä voi pelata vastakkain erilaisilla tehtävillä (esim. toisella yhteenlasku, toisella kertotaulu). Vastustajan laskut eivät näy muille. Myös haasteen voi opettaja laatia eriyttämällä sisällön oppilaan tasoa vastaavaksi. Laskujen määrät ovat kuitenkin samat, joten harjoitusta saa jokainen saman verran. Oppilaat voivat pelata lisätehtävänä, ”pelivälkkä”-vuorollaan tai kotona.
Motivaatio
Sumdog toi innostusta laskemiseen. Se oli muuta kuin paperi ja kynä. Kosketustauluvuorot olivat hyvin kysyttyjä. Sumdog toimii erittäin hyvin kosketustaululla pareittainkin pelattuna. Jokainen peli tietysti kuluu jossain vaiheessa ja kyllästymisen vaihe tulee ennen pitkää. On viisautta vaihtaa metodia hieman tätä ennen. Itse tulkitsin Sumdogin parhaat päivät menneeksi, kun oppilailta tuli kysymys: ”Milloin sä opetat meille taas jonkun uuden pelin?” Luulenpa, että se seuraava piakkoin opeteltava peli tulee olemaan Mangahigh.
Löytöretkillä toisessa maailmassa, vol 1Lauri Pirkkalainen & Petri Lounaskorpi (toim.),5/2013, 16.5.2013