Kasavuoren koulun tarjoamien sähköisten palveluiden, kuten oppimisympäristön käyttöä haluttiin kehittää käyttäjälähtöisemmäksi ja niiden haluttiin toimivan ilman erillisiä asennuksia niin koulussa kuin kotona.
Loimme sähköisiä oppimateriaaleja, muistiinpanovälineitä, videoiden katselua ja kuvaamista sekä sosiaalista mediaa varten kokonaisuuden, jolle muodostui nimeksi Pilvenkevyt reppu. Se on yleisnimitys oppilaiden ja opettajien käytössä olevalle virtuaaliselle työpöydälle ja sen kautta yhteen paikkaan keskitetyille koulun tarjoamille oppimispalveluille.
Pilvenkevyt reppu täydentää muiden kouluvälineiden, kuten kirjojen, vihkojen ja kynien käyttöä. Se tuo tasa-arvoa oppilaiden välille, sillä nyt sähköisten työvälineiden käyttö ja hyödyntäminen koulutöissä ei ole opettajan aktiivisuudesta kiinni. Se myös mahdollistaa koulun koneilla aloitettujen töiden jatkamisen kotona tai missä tahansa koulun ulkopuolella. Mitään erillisiä asennuksia ei koneelle tarvita. Riittää kunhan käytössä on selain ja internet.
Unelmakoulun Pilvenkevyen repun voi ottaa käyttöönsä kuka tahansa opettaja ryhmänsä kanssa ja osana unelmakoulupalveluiden kansallista pilotointia ne koulut, jotka haluavat sähköisen oppimisympäristönsä vastaavan tarpeitaan.
Sähköiset palvelut – yhteisölliset koulun muistiinpano- ja oppimisvälineet
Totesimme vuonna 2007 eräässä kokouksessa, että oppilaat eivät tuntuneet toimivan koulun näkökulmasta missään koulun tarjoamissa sähköisissä palveluissa. He eivät käyttäneet koulun tarjoamaa sähköpostia ja oli opettajasta kiinni, paljonko tietotekniikkaa hyödynnettiin. Ja vaikka sitä hyödynnettiin, ei ollut olemassa mitään järkevää paikkaa arkistoida töitä tai tehdä niitä yhteisöllisesti. Palveluiden käyttö oli vaivalloista ja satunnaista. Koimme uhkana koulun syrjäytymisen oppilaiden arjesta tältä osi
Tätä varten aloimme kouluttaa opettajia järjestelmällisesti uusiin yhteisöllisiin työympäristöihin. Valitsimme linjaksi avoimeen lähdekoodiin perustuvat yhteisölliset työalustat, kuten Moodle, wikit ja blogit. Tämä siksi, että pystyimme hankkimaan koulun rajallisilla resursseilla lisenssimaksujen maksamisen sijaan palveluiden teknisen ylläpidon yrityksiltä. Toinen iso hyöty oli se, ettei näiden työalustojen käyttö vaatinut erillisiä asennuksia koneelle.
Toiminta on laajentunut niin, että vuosien saatossa olemme saaneet opettajien ja oppilaiden käyttöön toistakymmentä palvelua, joilla on mahdollista monipuolistaa ja helpottaa eri oppimistapojen tukemista koulussa – tutkitusti. Palveluissa on käyttäjillä mahdollista ilman erillisiä ohjelmien asennuksia tallentaa, koostaa ja jakaa oman koulun yhteisön kesken tekstejä, videoita ja esityksiä. Ne pysyvät myös tallessa oman käyttäjätunnuksen ja salasanan takana.
Unelmasalkku – sähköinen portfolio tehtävien jakamista ja palauttamista varten
Kieltenopettajat olivat tottuneet monipuolistamaan opetustaan tekemällä kirjan tehtävien rinnalle itse koostamiaan tehtävämonisteita. Oppilaat olivat tottuneet keräämään opettajan tekemät tehtävämonisteet omaan mappiinsa. Monisteet täytettiin perinteisesti kynällä kirjoittamalla ja säilöttiin mappiin omaksi oppimisportfolioksi. Tehtävien monistamiseen kului runsaasti opettajan aikaa eikä paperipinojen hallinta mapeista huolimatta ollut mielekästä. Kieltenopettajat toivat ongelman yleisempään keskusteluun. Keskeinen ongelma oli kokonaisuuksien hallinta, sillä pelkkä tehtävien siirtäminen sähköisiksi ei vastannut tarvetta.
Osana Opetushallituksen rahoittamaa Kielitivoli-hanketta Kasavuoren koulun kieltenopettajat alkoivat etsiä vaihtoehtoista ratkaisua miten oppilaiden tuottamat työt voitaisiin säilyttää sähköisesti mappien sijaan. Tarve oli saada keskitetty paikka, jossa opettajat voisivat jakaa vaivattomasti tehtäviä ryhmille ja vastaanottaa oppilaiden tuottamat työt yhdessä paikassa.
Tehtävien hallitsemista ja jakamista varten rakennettiin käyttäjän tarpeita vastaava palvelu, jossa opettaja voi liittää tehtäviinsä liitteitä mistä tahansa verkkopohjaisesta palvelusta. Tehtävää jaettaessa ei vielä sidota opiskelijaa yhteen sähköiseen alustaan, jolla vastaus on tuotettava. Opiskelija voi siten itse päättää mitä verkkopohjaista palvelua haluaa käyttää kulloisenkin oppilastyön tekemiseen.
Unelmasalkun käyttöönoton myötä kieltenopettajat ovat päässeet eroon mappipinoista, jotka ennen hallitsivat luokkatilaa. Opiskelijoiden tehtävät ovat myös helposti hallittavissa ja tarkastettavissa verkossa yhdessä paikassa. Erillistä asennusta ei koneelle tarvita, sillä Unelmasalkku on täysin verkkopohjainen. Sen käyttämiseen tarvitaan vain selain ja internetyhteys. Nykyisellään tehtävänannon tekemiseen menee Unelmasalkulla vain murto-osa ajasta, joka ennen käytettiin tehtävien valokopioimiseen.
Movie-palvelu – videoiden katselua ja kuvaamista
Videoiden hyödyntämisestä oppimisessa on paljon positiivisia tutkimustuloksia. Erityisesti oppilaat pitävät sitä motivoivana työtapana.
Vaikka videoiden käyttö ei sinällään korvaa mitään nykyisistä työtavoista, olemme halunneet tuoda sen yhdeksi työtavaksi kouluun muiden rinnalle. Tätä varten solmimme yhteistyösopimuksen Helsingin yliopiston Cicero Learning -verkoston kanssa, jonka johtaja Jari Multisilta on jo vuosia kehittänyt Movie-videopalvelualustaa ja tutkinut sen kautta videoiden tuottamisen ja yhteisöllisen käyttämisen hyötyjä oppimisen näkökulmasta. Meitä miellytti myös se, ettei Movie vaadi koneille erillistä asennusta, vaan että se saatiin toimimaan saumattomasti osana Unelmakoulun virtuaalista työpöytää.
Olemme saaneet Movien käytöstä ja siihen liittyvästä tutkimusyhteistyöstä paljon arvokasta tietoa videoiden hyödyntämisestä oppimisen tukena.
Pelit koulun arjessa
On tutkittu, että paikallaan istuminen on yksi tehottomimmista oppimistavoista. Liikkumisen lisääminen eri tavoin kouluun on ollut jo pitkään Opetushallituksen yksi kehittämisen painotusalue. Koulun kannalta on ollut mielenkiintoista tuoda uusia toimintatapoja ja elementtejä kouluun pelien kautta.
Olemme tehneet jo monta vuotta yhteistyötä Kristian Kiilin johtaman Tampereen teknillisen yliopiston Porin AMC-yksikön kanssa. Kyseinen yksikkö on keskittynyt liikuntapelien ja verkkopohjaisten oppilaita aktivoivien pelien tutkimiseen. Heidän kanssaan yhteistyössä on etsitty tapoja, jolla pelillisyys voidaan tuoda osaksi oppilaan arkea.
Yhteistyön kautta ovat Kasavuoren koulun oppilaat ovat olleet aktiivisesti mukana testaamassa uusia pelejä. Olemme saaneet kansainvälisestikin merkittäviä tutkimustuloksia yhteisöllisten liikuntapelien hyötyjen osalta ja siitä, mitä lisäarvoa tuo, kun oppilaalla on mahdollisuus itse rakentaa pelejä Pelitehdas-palvelussa.
Löytöretkillä toisessa maailmassa, vol 1Lauri Pirkkalainen & Petri Lounaskorpi (toim.),5/2013, 16.5.2013