Uuden kehittämisvaiheen edessä

Jorma Kauppinen Johtaja, Yleissivistävä koulutus Opetushallitus

Lap­set ja nuo­ret viet­tä­vät päi­vit­täin pal­jon ai­kaa eri­lai­sis­sa op­pi­mis­ym­pä­ris­töis­sä. Laa­jas­ti aja­tel­len mikä ta­han­sa paik­ka tai koh­taa­mi­nen voi muo­dos­tua op­pi­mis­ym­pä­ris­tök­si. Op­pi­mis­ym­pä­ris­töil­lä on vai­ku­tus­ta lap­sen ja nuo­ren kas­vuun ja op­pi­mi­seen. Kou­lu­jen ja oppi­lai­tos­ten toi­min­ta­kult­tuu­rin ja pe­da­go­gis­ten me­ne­tel­mien muut­tu­es­sa ja vä­li­nei­den di­gi­ta­li­soi­tu­mi­sen myö­tä on myös op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen muu­tut­ta­va ja ke­hi­tyt­tä­vä. Muu­tos­ta tar­vi­taan sekä asen­teis­sa, yh­tei­söl­lis­ten toi­min­ta­mal­lien luo­mi­ses­sa että fyy­sis­ten ym­pä­ris­tö­jen hyö­dyn­tä­mi­ses­sä ja ke­hit­tä­mi­ses­sä. Op­pi­lai­den ja opis­ke­li­joi­den oma osal­lis­tu­mi­nen ja hei­dän myö­tä­vai­ku­tuk­sen­sa omien op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen luo­mi­seen ja ke­hit­tä­mi­seen tu­li­si nä­kyä yhä enem­män. Tek­no­lo­gi­an käy­tön mer­ki­tys kas­vaa esi- ja pe­rus­o­pe­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­mien uu­dis­ta­mi­sen, sekä myö­hem­min lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­mien uu­dis­tuk­sen ja yli­op­pi­las­ko­kei­den di­gi­ta­li­soi­mi­sen myö­tä. Uu­dis­tuk­set haas­ta­vat kou­lut ja oppi­lai­tok­set ke­hit­tä­mään di­gi­taa­li­sia op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jään.

Ope­tus­hal­li­tus on tu­ke­nut op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mis­hank­kei­ta val­ti­on­a­vus­tuk­sil­la vuo­des­ta 2007 läh­tien. Ope­tuk­sen ja kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jil­le on han­ke­vuo­si­na teh­ty yh­teen­sä jo lä­hes 600 myön­teis­tä avus­tus­pää­tös­tä. Avus­tus­ta on myön­net­ty noin 26 mil­joo­naa eu­roa, jol­la on voi­tu kat­taa vain osa ha­e­tus­ta 112 mil­joo­nan eu­ron tar­pees­ta. Op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mis­hank­keil­la on saa­tu ai­kaan pal­jon ope­tuk­seen ja op­pi­mi­seen liit­ty­viä työ­ta­po­jen, toi­min­ta­mal­lien, ti­lo­jen ja vä­li­nei­den koko­nais­rat­kai­su­ja, jot­ka tu­ke­vat ope­tus­suun­ni­tel­mien uu­dis­tuk­sia.

Ope­tus­hal­li­tus käyn­nis­ti vuon­na 2010 val­ta­kun­nal­li­ses­ti toi­mi­vat op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen koor­di­noin­ti­hank­keet, joi­den teh­tä­vä­nä on ol­lut yh­des­sä Ope­tus­hal­li­tuk­sen kans­sa tu­kea ke­hit­tä­mis­hank­kei­den toi­min­taa ja ver­kos­toi­tu­mis­ta sekä koo­ta ja le­vit­tää hank­keis­sa syn­ty­viä hy­viä pe­da­go­gi­sia mal­le­ja ja käy­tän­tö­jä. Tä­hän jul­kai­suun koo­tut kir­joi­tuk­set ovat syn­ty­neet osa­na tätä koor­di­noin­ti­hank­kei­den kokoamis- ja le­vit­tä­mis­teh­tä­vää. Koor­di­noin­ti­toi­min­nas­sa op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jä lä­hes­tyt­tiin vii­des­tä eri näkö­kul­mas­ta: lait­teet ja oh­jel­mis­tot ope­tus­käy­tös­sä, oppi­mis­pe­lit ja vir­tu­aa­li­set ym­pä­ris­töt, so­si­aa­li­nen me­dia, etä­o­pe­tus sekä tila- ja ka­lus­te­rat­kai­sut. Li­säk­si käyn­nis­tet­tiin ruot­sin­kie­li­sen kou­lu­tuk­sen koor­di­noin­ti­han­ke. Jul­kai­sus­sa esi­tel­lään myös kan­sain­vä­lis­ty­mi­sen koor­di­noin­ti­toi­min­taa sekä eTwinning-toi­min­taa ja sen tu­lok­sia.

Op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­nen on mo­nen toi­mi­jan yh­teis­työ­tä. Esi­tel­lyis­sä esi­mer­keis­sä nos­te­taan esiin mon­ta eri toi­mi­jaa: opet­ta­jat, reh­to­rit, tie­to­hal­lin­to, ope­tuk­sen ja kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jät, huol­ta­jat, op­pi­laat ja opis­ke­li­jat sekä kou­lun ulko­puo­li­set toi­mi­jat. Jo­kai­nen kir­joi­tus on oma ta­ri­nan­sa, joka ku­vaa toi­min­ta­ym­pä­ris­töön, pe­da­go­giik­kaan, di­gi­ta­li­soi­tu­mi­seen tai mui­hin op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seen si­säl­ty­viä on­gel­mia ja nii­hin löy­det­ty­jä rat­kai­su­ja. Kir­joi­tuk­set ovat it­se­näi­siä ko­ko­nai­suuk­sia, ja jul­kai­sua voi­kin lä­hes­tyä omis­ta kiin­nos­tuk­sen koh­teis­taan läh­tien.

Suo­ma­lais­ten kou­lu­jen ja oppi­lai­tos­ten reh­to­rit ja opet­ta­jat ovat op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­ses­sä edis­ty­nei­tä ja roh­kei­ta. Sil­ti mo­nes­sa kun­nas­sa on vie­lä pal­jon teh­tä­vää. Op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­nen on koko kou­lu­yh­tei­sön teh­tä­vä. En­nen kaik­kea asen­tei­den ja us­kal­ta­mi­sen sekä pien­ten as­kel­ten avul­la pääs­tään laa­jem­paan toi­min­ta­kult­tuu­rin uu­dis­ta­mi­seen. Kou­luil­la ja oppi­lai­tok­sil­la on vie­lä ke­hit­tä­mis­työ­tä edes­sä en­nen kuin di­gi­taa­li­set op­pi­mis­ym­pä­ris­töt on otet­tu käyt­töön op­pi­mi­sen ja ope­tuk­sen tu­ke­na. Seu­raa­vat vuo­det ovat kun­nis­sa, kou­luis­sa ja oppi­lai­tok­sis­sa ak­tii­vis­ta ke­hit­tä­mi­sen ai­kaa. Tämä jul­kai­su ha­lu­aa omal­ta osal­taan roh­kais­ta ko­kei­le­maan uut­ta näyt­tä­mäl­lä, että on­nis­tu­mi­nen on mah­dol­lis­ta. Li­sää tie­toa on saa­ta­vil­la mm. Ope­tus­hal­li­tuk­sen Op­pi­mis­ym­pä­ris­töt-si­vuil­ta, Hy­vät käy­tän­nöt -pal­ve­lus­ta sekä European Schoolnetin verk­ko­sivuilta.

Kii­tok­set kai­kil­le koor­di­noin­ti- ja ke­hit­tä­mis­hank­kei­den toi­mi­joil­le.