1. Luku: Uskalla muuttua ja toimia toisin

Tina Heino, Opetushallitus

Us­kal­la muut­tua ja toi­mia toi­sin -lu­vus­sa ku­va­taan ke­hit­tä­mis­hank­kei­ta, jois­sa on py­rit­ty uu­del­la ta­val­la nä­ke­mään kou­lun toi­min­ta­ym­pä­ris­töä ja ta­po­ja toi­mia. Ku­va­tuis­sa hank­keis­sa tek­no­lo­gia on ol­lut joko muu­tok­sen käyn­nis­tä­mi­sen al­kuun­pa­ni­ja tai osa sen to­teu­tu­mis­ta. Hank­keis­sa on py­rit­ty vas­taa­maan esi­mer­kik­si seu­raa­viin ke­hit­tä­mis­tar­pei­siin: Mil­lai­ses­sa toi­min­ta­kult­tuu­ris­sa ke­hit­tyy vuo­ro­vai­ku­tus­ta ja yh­tei­söl­lis­tä op­pi­mis­ta? Mi­ten tur­va­taan op­pi­lai­den ja opis­ke­li­joi­den tu­le­vai­suu­den kan­nal­ta tär­kei­den tek­no­lo­gis­ten tai­to­jen op­pi­mi­nen? Mi­ten luo­daan op­pi­lai­ta ja opis­ke­li­joi­ta kiin­nos­ta­va, op­pi­mis­mo­ti­vaa­ti­oi­ta tu­ke­va ilma­pii­ri ja vuo­ro­vai­ku­tuk­seen pe­rus­tu­va toi­min­ta­kult­tuu­ri? Mil­lai­sil­la pe­da­go­gi­sil­la mal­leil­la muu­tok­sia voi­daan to­teut­taa?

Toi­min­ta­kult­tuu­rin muu­tok­ses­sa ja op­pi­mi­ses­sa ei ole kyse vain tie­dol­li­ses­ta muu­tok­ses­ta, vaan kyse on myös tai­dois­ta, ta­voit­teis­ta, toi­min­nas­ta ja tun­teis­ta. Uu­sien toi­min­ta­ta­po­jen to­teu­tu­mi­seen tar­vi­taan uu­sia ide­oi­ta, toi­min­ta­ta­po­jen uu­del­leen miet­ti­mis­tä tai nii­den or­ga­ni­soi­mis­ta sekä muu­tok­sen mu­ka­naan tuo­mien haas­tei­den koh­taa­mis­ta. Tek­no­lo­gi­nen ke­hi­tys tuo kou­lun tai oppi­lai­tok­sen toi­min­ta­kult­tuu­riin mo­nia uu­sia mah­dol­li­suuk­sia, ja reh­to­rit, opet­ta­jat, op­pi­laat ja opis­ke­li­jat sekä huol­ta­jat jou­tu­vat tar­kis­ta­maan asen­tei­taan ja toi­min­ta­ta­po­jaan op­pi­mi­sen käy­tän­tö­jen suh­teen.

Ke­hit­tä­mis­työn kan­nal­ta hank­keis­sa nou­see esiin tär­kei­tä seik­ko­ja. Kun suun­ni­tel­laan toi­min­ta­ym­pä­ris­töä koko­nais­val­tai­ses­ti, on mie­tit­tä­vä, mi­ten fyy­si­set ja pe­da­go­gi­set omi­nai­suu­det luo­vat sel­lai­sia käy­tän­tö­jä, jot­ka vas­taa­vat op­pi­mi­sen haas­tei­siin ja tuot­ta­vat op­pi­lail­le ja opis­ke­li­joil­le tu­le­vai­suu­des­sa tar­vit­ta­via tai­to­ja. Muu­tok­seen tar­vi­taan us­kal­lus­ta py­säh­tyä ky­sy­mään mie­li­pi­tei­tä, ih­met­te­le­mään omaa ja yh­tei­sön toi­min­taa sekä pyr­ki­myk­siä ko­keil­la ja mah­dol­li­suut­ta epä­on­nis­tua. Las­ten ja nuor­ten osak­si ei tu­li­si jää­dä vain osal­lis­tu­mi­nen eri­lais­ten suun­ni­tel­mien mu­kai­seen toi­min­taan, vaan hei­dän ää­nen­sä ja ide­an­sa tu­li­si nä­kyä kai­kil­la ta­soil­la esi­o­pe­tuk­ses­ta lu­ki­oon sekä toi­min­nan suun­nit­te­lus­sa että ar­jes­sa pa­rem­min. Tek­no­lo­gia luo mah­dol­li­suuk­sia toi­min­ta­kult­tuu­rin ke­hit­tä­mi­sel­le ja haas­tei­ta sekä muu­tok­sen to­teut­ta­mi­sel­le että sen suun­nal­le.

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013