Tavoitteena toimintakulttuurin muutos

Laitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Tampereen kaupunki Raisa Valtaoja

Toi­min­ta­kult­tuu­ria ja sen ke­hit­tä­mis­tä kou­luis­sa ja oppi­lai­tok­sis­sa oh­jaa­vat ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­teet sekä luo­dut ope­tus­me­ne­tel­mäl­li­set ja pe­da­go­gi­set rat­kai­sut. Reh­to­ri on yh­tei­sön ke­hit­tä­mi­sen avain­hen­ki­lö. Sa­mal­la koko yh­tei­sö vai­kut­taa kou­lun tai oppi­lai­tok­sen toi­min­ta­kult­tuu­riin, vuo­ro­vai­ku­tuk­seen ja val­lit­se­vaan ilma­pii­riin. Par­haim­mil­laan ke­hit­tä­mis­työ­hön osal­lis­tu­vat myös op­pi­laat ja opis­ke­li­jat, opet­ta­jat, muu hen­ki­lös­tö ja huol­ta­jat. Toi­min­ta­kult­tuu­ri nä­kyy kai­kes­sa kou­lun tai oppi­lai­tok­sen toi­min­nas­sa, ja eri toi­min­ta­ta­po­jen kaut­ta se hei­jas­tuu myös ym­pä­röi­vään yh­teis­kun­taan.

Yh­teis­kun­nan muut­tu­mi­nen ja tek­no­lo­gi­an ke­hit­ty­mi­nen edel­lyt­tä­vät, että myös kou­lun tai oppi­lai­tok­sen toi­min­ta­kult­tuu­ri ke­hit­tyy. Tar­ve toi­min­ta­kult­tuu­rin ke­hit­tä­mi­sel­le voi tul­la mo­nes­ta suun­nas­ta. Sy­säyk­sen ke­hit­tä­mi­seen voi saa­da ai­kaan tur­hau­tu­mi­nen val­lit­se­vaan ti­lan­tee­seen tai in­nos­tus tai halu to­teut­taa uu­sia ide­oi­ta. Muu­tok­sen käyn­nis­tä­jä­nä voi olla esi­mer­kik­si toi­mi­ma­ton tek­no­lo­gia, huol­ta­jien toi­veet tai joko op­pi­lai­den tai opis­ke­li­joi­den tar­peet. Toi­saal­ta ke­hit­tä­mi­seen oh­jaa­vat myös joh­don aset­ta­mat vaa­ti­muk­set ja tek­no­lo­gi­an tuo­mat uu­det mah­dol­li­suu­det. Ke­hit­tä­mis­työ vaa­tii on­nis­tu­ak­seen ny­kyi­sen toi­min­ta­kult­tuu­rin ar­vi­oi­mis­ta ja uu­sien mal­lien ide­oin­tia sekä ke­hit­tä­mis­toi­mien huo­lel­lis­ta suun­nit­te­lua. Kou­lun tai oppi­lai­tok­sen toi­min­ta­kult­tuu­rin koko­nais­val­tai­nen ke­hit­tä­mi­nen edel­lyt­tää, että myös op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jä muu­te­taan.

Ke­hit­tä­mis­hank­keis­sa on yh­te­nä ta­voit­tee­na ol­lut te­hos­taa vies­tin­tää ja vuo­ro­vai­ku­tus­ta reh­to­rin, ope­tus­hen­ki­lös­tön, op­pi­lai­den, opis­ke­li­joi­den ja huol­ta­jien vä­lil­lä. Avoin ja ak­tii­vi­nen vuo­ro­vai­ku­tus­kult­tuu­ri ja tek­nii­kan moni­puo­li­nen hyö­dyn­tä­mi­nen muut­ta­vat sa­mal­la sekä pe­da­go­giik­kaa että toi­min­ta­kult­tuu­ria. Jot­ta tek­no­lo­gi­an käyt­tö ke­hit­tyi­si, tar­vi­taan pit­kä­jän­teis­tä työ­yh­tei­sön yh­teis­ten toi­min­ta­ta­po­jen ja -kult­tuu­rin ke­hit­tä­mis­tä. Esi- ja pe­rus­o­pe­tuk­ses­sa ja lu­ki­ois­sa to­teu­tet­ta­va ke­hit­tä­mis­työ tar­vit­see tu­kea ope­tuk­sen tai kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jäl­tä. Li­säk­si op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seen tar­vi­taan mo­nen­lai­sia mui­ta­kin re­surs­se­ja. Tu­lee hank­kia vä­li­neis­töä opet­ta­jil­le ja op­pi­lail­le tai opis­ke­li­joil­le. Myös lan­gat­to­mien verk­ko­jen ra­ken­ta­mi­seen ja yllä­pi­toon sekä tuki­pal­ve­lui­hin ja opet­ta­jien täy­den­nys­kou­lu­tuk­seen tu­lee va­ra­ta re­surs­se­ja.

Teknologinen kehitys kiihdyttää muutosta

Tek­no­lo­gia osa­na op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jä, ope­tus­ta ja toi­min­ta­kult­tuu­ria an­taa op­pi­lail­le ja opis­ke­li­joil­le mah­dol­li­suuk­sia har­joi­tel­la nyky-yh­teis­kun­nas­sa tar­vit­ta­via tai­to­ja. Tämä edel­lyt­tää toi­min­ta­kult­tuu­rin ja pe­da­go­gis­ten toi­min­ta­mal­lien ke­hit­tä­mis­tä. Kun tek­no­lo­gi­an käyt­töä li­sä­tään ja ke­hi­te­tään ope­tus ja op­pi­mi­nen muut­tu­vat yh­tei­söl­li­sem­mik­si, tie­don saa­ta­vuus hel­pot­tuu ja vies­tin­tä te­hos­tuu. Oppi­ma­te­ri­aa­lit ja nii­den käyt­tö ajan­mu­kais­tu­vat ja vuo­ro­vai­ku­tus eri toi­mi­joi­den vä­lil­lä sekä pa­ra­nee että moni­puo­lis­tuu. Di­gi­taa­lis­ten op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen suun­ni­tel­tu käyt­tö esi- ja pe­rus­o­pe­tuk­ses­sa ja lu­ki­ois­sa sekä yh­teis­työ mui­den toi­mi­joi­den kans­sa ke­hit­tää sekä op­pi­mis­ta ja ope­tus­ta että vies­tin­tää ja vuo­ro­vai­ku­tus­ta. Vies­tin­näs­tä tu­lee ajan­ta­sai­sem­paa, vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­ta laa­jem­paa ja avoi­mem­paa ja oppi­ma­te­ri­aa­lia sekä muu­ta ai­neis­toa on help­po vä­lit­tää kai­kil­le toi­mi­joil­le.

Uusi, help­po­käyt­töi­nen tek­no­lo­gia an­taa vä­li­nei­tä ke­hit­tää sekä pe­da­go­giik­kaa että toi­min­ta­ta­po­ja. Kou­lun, oppi­lai­tok­sen tai kun­nan ke­hit­tä­mis­hank­keek­si on voi­tu va­li­ta esi­mer­kik­si vies­tin­tä- tai vuo­ro­vai­ku­tus­vä­li­nei­den käy­tön ke­hit­tä­mi­nen. Di­gi­taa­li­sis­sa op­pi­mis­ym­pä­ris­töis­sä voi­daan luo­da säh­köi­siä ko­kei­ta. Eri­lai­sia ma­te­ri­aa­le­ja ja tie­to­ja voi­daan ja­kaa op­pi­lai­den, opis­ke­li­joi­den ja opet­ta­jien kes­ken. Tek­no­lo­gia mah­dol­lis­taa myös teh­tä­vien tai tuo­tos­ten te­ke­mi­sen ja pa­laut­ta­mi­sen säh­köi­ses­ti. Kou­lus­sa ja oppi­lai­tok­sis­sa voi­daan myös hyö­dyn­tää moni­puo­li­ses­ti yh­tei­söl­li­siä vuo­ro­vai­ku­tus- ja työs­ken­te­ly­vä­li­nei­tä ja eri­lai­sia pal­ve­lui­ta. Usein käy­tös­sä ole­via op­pi­las­hal­lin­to­jär­jes­tel­miä on käy­tet­ty vain arvo­sa­no­jen tai pois­sa­o­lo­jen mer­kit­se­mi­seen, mut­ta nyt jär­jes­tel­miä ja pal­ve­lui­ta voi­daan käyt­tää myös op­pi­lai­den, opis­ke­li­joi­den, huol­ta­jien ja ope­tus­hen­ki­lös­tön vä­li­seen vies­tin­tään.

Di­gi­taa­li­sis­sa op­pi­mis­ym­pä­ris­töis­sä ope­tet­ta­via asi­oi­ta voi­daan lä­hes­tyä esi­mer­kik­si on­gel­ma­pe­rus­tai­sen, il­mi­ö­poh­jai­sen tai pro­jek­ti­läh­töi­sen op­pi­mi­sen näkö­kul­mis­ta ja tie­toa voi­daan et­siä, ja­kaa ja luo­da yh­tei­söl­li­ses­ti. Lan­ga­ton verk­ko, kan­net­ta­vat tie­to­ko­neet, tab­le­tit ja muut pää­te­lait­teet, äly­pu­he­li­met, vuo­ro­vai­kut­tei­nen esi­tys­tek­niik­ka ja vi­de­o­neu­vot­te­lu­vä­li­neis­tö an­ta­vat mah­dol­li­suuk­sia ke­hit­tää ope­tus­ta ja op­pi­mis­ta vuo­ro­vai­kut­tei­sem­mak­si. Op­pi­mis­ym­pä­ris­töt laa­je­ne­vat luok­ka­huo­neen ulko­puo­lel­le sekä fyy­si­ses­ti että vir­tu­aa­li­ses­ti. Mi­kä­li op­pi­laat tai opis­ke­li­jat voi­vat käyt­tää omia lait­tei­taan, li­sään­ty­vät tek­no­lo­gi­an ope­tus­käy­tön mah­dol­li­suu­det. Sa­mal­la opis­ke­lun jous­ta­vuus kas­vaa ja lap­sil­la ja nuo­ril­la on enem­män mah­dol­li­suuk­sia hyö­dyn­tää muu­al­la op­pi­mi­an­sa tek­no­lo­gi­an käyt­tö­tai­to­ja. Tek­no­lo­gia an­taa vä­li­nei­tä myös ää­nen, ku­van ja vi­de­on run­saam­paan käyt­töön opis­ke­lun tu­ke­na ja op­pi­lai­den ja opis­ke­li­joi­den tuo­tok­sis­sa.

Kehittämistyön tuloksia eräässä lukiossa

Op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mis­hank­kei­den tu­lok­se­na kou­lu­jen tai oppi­lai­tos­ten toi­min­ta­kult­tuu­ri on saat­ta­nut ko­kea to­taa­li­sen muu­tok­sen, vaik­ka ke­hit­tä­mis­työ oli­si­kin al­ka­nut vain pie­nel­lä tek­no­lo­gi­sel­la ko­kei­lul­la. Erään lu­ki­on ke­hit­tä­mis­han­ke käyn­nis­tyi ti­lan­tees­sa, jos­sa tek­no­lo­gi­an käyt­tö oli pienimuo­tois­ta vä­li­nei­den, re­surs­sien ja osaa­mi­sen vä­häi­syy­den vuok­si. Yh­tei­ses­ti so­vit­tu­ja toi­min­ta­ta­po­ja ei ol­lut. Lu­ki­on op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ja toi­min­ta­kult­tuu­rin ke­hit­tä­mi­nen sai al­kun­sa säh­kö­pos­ti­o­soit­tei­den käyt­töön­o­tos­ta, joka to­teu­tet­tiin huol­ta­jien aloit­tees­ta. Säh­kö­pos­ti­o­soit­tei­den li­säk­si tar­vit­tiin pal­jon muu­ta­kin ke­hit­tä­mis­tä, sil­lä pel­kät säh­kö­pos­ti­o­soit­teet ei­vät yk­si­nään auta, jos nii­den käyt­töön­ot­toa ja käyt­töön liit­ty­vää toi­min­ta­kult­tuu­ria ei ole suun­ni­tel­tu.

Saa­tu­jen re­surs­sien avul­la lu­ki­os­sa päi­vi­tet­tiin tek­no­lo­gi­sia jär­jes­tel­miä ja han­kit­tiin säh­köi­nen op­pi­mis­a­lus­ta, esi­tys­tek­niik­kaa, lan­ga­ton verk­ko koko hen­ki­lös­tön ja opis­ke­li­joi­den käyt­töön sekä lait­teis­toa niin opis­ke­li­joil­le kuin opet­ta­jil­le. Lu­ki­os­sa to­teu­tet­tiin myös uu­sien vä­li­nei­den käyt­tö­kou­lu­tuk­sia ja ope­tus­me­ne­tel­mien ke­hit­tä­mis­tä. Huol­ta­jien ja oppi­lai­tok­sen vä­li­sen vies­tin­nän tu­ek­si otet­tiin käyt­töön op­pi­las­hal­lin­to­jär­jes­tel­mäs­sä ol­leet vies­tin­tä­toi­min­nal­li­suu­det. Säh­kö­pos­ti­ti­lien li­säk­si käyt­töön otet­tiin ko­ko­nai­nen pil­vi­pal­ve­lu, joka si­säl­si tal­len­nus­ti­laa ja verk­ko­poh­jai­sia toi­mis­to­so­vel­luk­sia. Uu­den tek­no­lo­gi­an avul­la työs­ken­te­lys­tä tuli yh­tei­söl­lis­tä, paik­kaan si­to­ma­ton­ta ja jous­ta­vaa. Li­säk­si ke­hit­tä­mis­työn tu­ek­si yh­del­le opet­ta­jal­le re­sur­soi­tiin ai­kaa toi­mia kol­le­goi­den ver­tais­tu­ke­na ja verk­ko­pe­da­go­gi­an ke­hit­tä­mi­seen.

Toi­min­ta­kult­tuu­rin muu­tos vie oman ai­kan­sa, eikä se täs­sä­kään lu­ki­os­sa muut­tu­nut sa­la­man­no­pe­as­ti. Tie­to­hal­lin­non kans­sa käy­tiin neu­vot­te­lu­ja ope­tuk­seen so­vel­tu­vis­ta lait­teis­ta, ver­kois­ta, tie­to­tur­vas­ta ja käyt­tö­po­li­tii­kas­ta. En­sim­mäi­nen lait­teis­to­ti­laus ei on­nis­tu­nut, kos­ka toi­vot­tu­ja lait­tei­ta ei ol­lut enää saa­ta­vil­la. Osa opet­ta­jis­ta näki tek­nii­kan ope­tus­käy­tös­sä vain on­gel­mia, eikä mo­ti­vaa­ti­o­ta uu­sien toi­min­ta­ta­po­jen opet­te­luun tah­to­nut kai­kil­ta aina löy­tyä. Osa opis­ke­li­jois­ta suh­tau­tui vas­ta­ha­koi­ses­ti li­sään­ty­nee­seen tie­to­tek­nii­kan käyt­töön ope­tuk­ses­sa. Vas­toin­käy­mi­sis­tä ja muu­tos­vas­ta­rin­nas­ta huo­li­mat­ta opit­tiin uu­sia ta­po­ja toi­mia, vä­li­neis­töä otet­tiin käyt­töön ja tar­jol­la ole­vaa tu­kea opit­tiin hyö­dyn­tä­mään. Nyt lu­ki­on vies­tin­tä ja vuo­ro­vai­ku­tus on te­hos­tu­nut ja uut­ta vä­li­neis­töä on alet­tu hyö­dyn­tää mää­rä­tie­toi­sem­min. Muu­tos­ta on tu­ke­nut yh­tei­sis­tä toi­min­ta­ta­vois­ta so­pi­mi­nen ja yh­teis­ten peli­sään­tö­jen laa­ti­mi­nen.

To­tut­tau­tu­mi­nen uu­teen toi­min­ta­kult­tuu­riin on tär­ke­ää, ja sil­le pi­tää va­ra­ta tar­peek­si ai­kaa. Myös so­vit­tu­ja vies­tin­tä­ta­po­ja tu­lee nou­dat­taa ja so­pia vas­tuun­ja­os­ta. Vies­tien seu­raa­mi­sen ja vuo­ro­vai­ku­tuk­sen ta­kaa­mi­sek­si tar­vi­taan esi­mer­kik­si suun­ni­tel­ma käyt­tä­jä­tun­nuk­siin liit­ty­väs­tä tie­don­siir­ros­ta, tie­don vä­lit­tä­mi­ses­tä ja päi­vi­tyk­sis­tä. Opis­ke­li­joi­den ja huol­ta­jien tu­lee tie­tää, mitä vä­li­nei­tä ja pal­ve­lui­ta on käy­tös­sä. He­kin tar­vit­se­vat ai­kaa so­peu­tua muu­tok­seen ja tie­toa uu­sis­ta toi­min­ta­ta­vois­ta ja nii­den käyt­tö­mah­dol­li­suuk­sis­ta. Uut­ta toi­min­ta­kult­tuu­ria ja toi­min­ta­ta­po­ja luo­ta­es­sa on hyvä ot­taa opis­ke­li­jat ja huol­ta­jat mu­kaan jo suun­nit­te­luun.

Lu­kio on al­ka­nut sys­te­maat­ti­ses­ti ar­vi­oi­da ja ke­hit­tää op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jään ja toi­min­ta­kult­tuu­ri­aan, ja se seu­raa di­gi­taa­lis­ten op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ope­tus­käy­tön val­ta­kun­nal­lis­ta ke­hit­tä­mis­tä esi­mer­kik­si tu­le­via säh­köi­siä yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­sia sil­mäl­lä pi­tä­en. Lu­ki­os­sa ta­pah­tu­neen ke­hit­tä­mis­työn tu­lok­set ja ai­kaan­saa­dun muu­tok­sen on huo­man­nut myös kun­nan joh­to, ja kun­ta on­kin hank­ki­nut lu­ki­o­lai­sil­le omat kan­net­ta­vat tie­to­ko­neet opis­ke­lua var­ten. Vas­taa­van­lais­ta ke­hi­tys­työ­tä ja toi­min­ta­kult­tuu­rin muu­tos­ta ta­pah­tuu mo­nes­sa muus­sa­kin oppi­lai­tok­ses­sa. Toi­min­ta­ta­vat ja stra­te­gi­at sekä saa­dut tu­lok­set vaih­te­le­vat, mut­ta pe­rus­peri­aate on sama: oppi­lai­tok­sen toi­min­ta­kult­tuu­rin on ke­hi­tyt­tä­vä.

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013