Lisää hyvän mielen oppimista

Laitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Kaustisen kunta Leena Hietaniemi ja Taina Lehtonen

Tek­no­lo­gi­aa on ke­hi­tet­ty hel­pot­ta­maan elä­mää, ja se mah­dol­lis­taa op­pi­mi­sen kan­nal­ta mo­nia eri ta­po­ja op­pia ja opet­taa. Op­pi­lai­den ja opis­ke­li­joi­den into ja ute­li­ai­suus kaik­kea uut­ta koh­taan sekä tek­ni­nen tai­ta­vuus tart­tu­vat opet­ta­jaan­kin, ja yh­des­sä voi­daan luo­da uu­sia toi­min­ta­ta­po­ja ja ope­tus­me­ne­tel­miä. Opet­ta­ja hyö­dyn­tää opet­ta­mi­sen tai­to­jaan, mut­ta hä­nen on hyvä osa­ta aset­tua myös seu­rai­li­jak­si ja kan­nus­ta­jak­si – myös tek­no­lo­gi­an hyö­dyn­tä­mi­ses­sä. Vaik­ka opet­ta­ja tie­tää­kin ope­tuk­sel­le ase­te­tut ta­voit­teet ja suun­nan, on hä­nen sil­ti hyvä kuun­nel­la op­pi­lai­ta, hei­dän mie­li­pi­tei­tään ja kom­ment­te­jaan tek­no­lo­gi­an käy­tös­tä ope­tuk­ses­sa. Lap­si tai nuo­ri tu­lee kou­luun tai oppi­lai­tok­seen olet­ta­en, että hän saa käyt­tää jo ole­mas­sa ole­vaa tek­no­lo­gis­ta osaa­mis­taan ja tie­tä­mys­tään. Kou­lun tai oppi­lai­tok­sen toi­min­ta­kult­tuu­rin ja ope­tus­me­ne­tel­mien tu­li­si vas­ta­ta näi­hin odo­tuk­siin.

Tek­no­lo­gi­set lait­teet ja va­rus­teet sekä pil­vi­pal­ve­lut ovat arki­päi­väis­ty­neet esi- ja pe­rus­o­pe­tuk­ses­sa ja lu­ki­ois­sa. Nii­den käy­tön kan­nal­ta on kes­keis­tä myön­tei­nen ja ak­tii­vi­nen vuo­ro­vai­ku­tus opet­ta­jien, op­pi­lai­den ja opis­ke­li­joi­den vä­lil­lä sekä kes­kus­te­lu nii­den ope­tus­käy­tön hyö­dyis­tä. Yh­tei­se­nä ta­voit­tee­na on hyvä op­pi­mis­tu­los.

Hyvän mielen oppimista, tekemistä ja osallisuutta

Suo­mea kos­ke­vien Pisa-tut­ki­mus­tu­los­ten mu­kaan op­pi­lai­den kou­lu­viih­ty­vyy­den edis­tä­mi­sek­si on teh­tä­vä vie­lä työ­tä. Kou­luis­sa tu­li­si miet­tiä rat­kai­su­ja, joil­la op­pi­laat ko­ke­vat ole­van­sa osa kou­lu­yh­tei­söä ja voi­van­sa vai­kut­taa sekä toi­min­ta­kult­tuu­riin, toi­min­ta­ta­poi­hin että omaan op­pi­mi­seen­sa. Kou­lui­hin tar­vi­taan li­sää hy­vän mie­len op­pi­mis­ta, mikä ei tar­koi­ta li­sää viih­dyt­tä­mis­tä vaan li­sää op­pi­lai­den osal­li­suut­ta. Muis­tat­ko op­pi­mis­ko­ke­muk­sen, jos­sa olit täy­sil­lä mu­ka­na, jos­ta in­nos­tuit tai suo­ras­taan hal­ti­oi­duit? Oli­ko se sel­lai­nen, jon­ka avul­la koit kas­va­va­si? Liit­tyi­kö hy­vään op­pi­mis­ko­ke­muk­seen se, että pää­sit itse toi­mi­maan, oi­val­ta­maan ja ja­ka­maan ko­ke­mus­maa­il­maa­si tois­ten kans­sa?

Osal­lis­ta­vien työ­ta­po­jen käy­töl­lä ja toi­min­ta­kult­tuu­ril­la edis­te­tään hy­vin­voin­tia ja in­nos­te­taan op­pi­maan. Opet­ta­mi­sen koh­tee­na ole­mi­sen si­jaan op­pi­laas­ta tu­lee omia ta­voit­tei­ta aset­ta­va toi­mi­ja, osal­li­nen. Kun op­pi­laat ja hei­dän huol­ta­jan­sa ote­taan mu­kaan op­pi­mi­sen suun­nit­te­luun, to­teut­ta­mi­seen ja ar­vi­oin­tiin, syn­tyy hy­vää miel­tä tuot­ta­vaa osal­li­suut­ta ja yh­tei­söl­li­syyt­tä niin luo­kan op­pi­lai­den kuin ko­din ja kou­lun­kin kes­ken.

Yh­des­sä tut­ki­mal­la ja te­ke­mäl­lä syn­tyy op­pi­mi­sen iloa, ja tek­no­lo­gia laa­jen­taa mah­dol­li­suuk­sia käyt­tää osal­lis­ta­via työ­ta­po­ja. Il­man tek­no­lo­gi­aa ai­na­kin seu­raa­via asi­oi­ta oli­si vai­kea to­teut­taa:

Toisella tavalla toiminen tuo oivalluksia

Eräs toi­sin te­ke­mi­seen roh­kais­tu­nut opet­ta­ja­o­pis­ke­li­ja ker­too: ”Kai­ken op­pi­ma­ni jäl­keen olen var­ma, että luo­kas­sa­ni ei enää iki­nä ole kii­re sen ta­kia, että oppi­kir­jaa on vie­lä niin ja niin pal­jon läpi­käy­mät­tä. Ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­tei­den ta­voit­tei­den poh­jal­ta us­kal­lan nyt oi­ke­as­ti kes­kit­tyä olen­nai­seen.” Opet­ta­jan oi­val­ta­va op­pi­mis­ko­ke­mus juon­tuu sii­tä, että hän oli ol­lut sy­ven­tä­väs­sä ope­tus­har­joit­te­lus­saan suun­nit­te­le­mas­sa ja to­teut­ta­mas­sa toi­min­nal­li­sia kou­lu­päi­viä, jois­sa su­kel­let­tiin kult­tuu­ri­pe­rin­tee­seen ja his­to­ri­aan mu­se­o­ym­pä­ris­tös­sä. Päi­vien si­säl­löt ja toi­min­nal­li­set työ­pis­teet suun­ni­tel­tiin vas­taa­maan ope­tus­suun­ni­tel­man ta­voit­tei­ta aine­ra­jat ylit­tä­en. Kes­ki­ai­kaa tai 1700-lu­kua voi lä­hes­tyä tai von Linnén ja­lan­jäl­jil­lä olla il­mi­ö­läh­töi­ses­ti sa­mas­sa yh­tey­des­sä sekä kuva­tai­det­ta, mu­siik­kia, koti­ta­lout­ta että kas­vi­tie­det­tä opis­kel­len. Op­pi­laat ja opet­ta­jat tu­li­vat kou­lu­päi­vään en­nal­ta suun­ni­tel­luis­sa aika­kaut­ta il­men­tä­vis­sä roo­leis­sa. Puit­teis­ta muo­tou­tui so­si­aa­li­nen ja fyy­si­nen oppi­mai­se­mak­si, joka ava­si mah­dol­li­suu­det eri ais­ti­ka­na­vien kaut­ta ta­pah­tu­val­le op­pi­mi­sel­le. ”Pa­ras kou­lu­päi­vä iki­nä!” ker­ro­taan erään kuu­des­luok­ka­lai­sen po­jan sa­no­neen opet­ta­ja­o­pis­ke­li­joil­le sil­mät lois­ta­en.

Opet­ta­jia 1700-lu­vun roo­leis­sa: vas. lap­sen­pääs­tä­jä (Auli Palo­saa­ri), kesk. kau­no­pu­hei­suu­den pro­fes­so­ri Por­than (Mika Ka­ner­va) ja oik. kaup­pi­as Walin (Jan­ne Tu­ru­nen)

Edel­lä mai­ni­tun kal­tai­ses­sa kult­tuu­ri­pe­rin­teen ope­tuk­ses­sa op­pi­laat tu­tus­tu­vat jo en­nak­koon paja­päi­vän tee­ma­na ole­vaan il­mi­öön. Tek­no­lo­gi­aa hyö­dyn­ne­tään tie­don­ra­ken­te­lus­sa. Op­pi­laat har­joit­te­le­vat myös blo­gi­kir­joit­ta­mi­sen kal­tai­sia luo­via ta­po­ja tuot­taa ja ana­ly­soi­da tie­toa. Työ­paja­päi­vien ta­pah­tu­mia tal­len­ne­taan ku­vik­si ja vi­de­oik­si, joi­hin luok­ka­o­pe­tuk­ses­sa voi­daan pa­la­ta myö­hem­min ai­heen kä­sit­te­lyn sy­ven­tä­mi­sek­si. Op­pi­laat myös käsi­kir­joit­ta­vat ja te­ke­vät itse usei­ta his­to­ri­al­li­siin ta­pah­tu­miin liit­ty­viä vi­de­oi­ta. Il­mi­ön kä­sit­te­le­mi­nen to­teu­te­taan siis yhtä työ­paja­päi­vää laa­jem­min ja pit­kä­jän­tei­sem­min ko­ko­nai­suu­te­na, jos­sa op­pi­lai­den kult­tuu­ri­tie­toi­suus li­sään­tyy ja he op­pi­vat ot­ta­maan so­si­aa­lis­ta vas­tuu­ta. Op­pi­lai­den tie­don­kä­sit­te­ly­tai­dot, kriit­ti­nen luku­tai­to sekä tek­no­lo­gi­set tai­dot ke­hit­ty­vät. Van­hem­mat op­pi­laat ja opis­ke­li­jat voi­vat su­kel­taa il­mi­öön myös itse luo­tu­jen roo­lien kaut­ta live-roo­li­pe­laa­mi­sen, eli larp­paa­mi­sen kei­noin. Roo­lien ra­ken­ta­mi­nen yh­teis­toi­min­nal­li­ses­ti avaa mah­dol­li­suu­den il­mi­ön opis­ke­luun oma­koh­tai­sel­la ja in­nos­ta­val­la ta­val­la, ja sa­mal­la luo­daan op­pi­lail­le uu­sia ta­po­ja op­pia.

Tek­no­lo­gi­an ope­tus­käy­tön li­sää­mi­sek­si on mon­ta ta­paa. Op­pi­lail­ta tai opis­ke­li­joil­ta voi esi­mer­kik­si ky­syä, mitä op­pi­mis­ta edis­tä­vää kou­lus­sa tai oppi­lai­tok­ses­sa ole­vil­la tai hen­ki­lö­koh­tai­sil­la lait­teil­la ja ole­mas­sa ole­vil­la oh­jel­mil­la voi­tai­siin saa­da ai­kai­sek­si. Mitä vä­li­nei­tä tai pal­ve­lui­ta he ha­lu­ai­si­vat käyt­tää mis­sä­kin oppi­ai­nees­sa, tai mil­lai­sia tuo­tok­sia he voi­si­vat teh­dä? Op­pi­lai­den ja opis­ke­li­joi­den osal­li­suus ope­tuk­sen ja op­pi­mis­me­ne­tel­mien ide­oin­tiin li­sää par­haim­mil­laan sekä hei­dän opis­ke­lu­mo­ti­vaa­ti­o­ta että kan­nus­taa opet­ta­jia roh­ke­as­ti ko­kei­le­maan uu­sia me­ne­tel­miä ja vä­li­nei­tä. Erääs­sä kou­lus­sa reh­to­ri lin­kit­ti opet­ta­jien ja op­pi­lai­den näh­tä­väk­si uut­ta ma­te­ma­tii­kan opet­ta­mi­sen ta­paa esit­te­le­vän verk­ko­si­vun. Opet­ta­jien vie­lä miet­ties­sä op­pi­las­kun­nan hal­li­tus ehti jo ko­koon­tua ja peukuttaa sen puo­les­ta, että kään­tei­nen luok­ka­o­pe­tus eli flipped classroom otet­tai­siin käyt­töön.

Lin­kit:
http://keskiaikakokkolassa.blogspot.fi/
Verk­ko­sivuilta avau­tuu ku­val­lis­ta ma­te­ri­aa­lia liit­ty­en Ku­per­Keik­ka ja Pro­jek­to­ri -ke­hit­tä­mis­hank­kee­seen, jos­sa har­joi­tel­tiin luo­vaa il­mai­sua ja me­di­a­tai­to­ja ja to­teu­tet­tiin toi­min­nal­li­sia paja­päi­viä.
https://www.kok­ko­la.fi /rous­se­au_han­ke/pe­rin­ne­tie­to_ja_kas­vit/fi _FI/pe­rin­ne­tie­to_ja_kas­vit/
K. H. Renlundin mu­se­on Pe­rin­ne­tie­to ja kas­vit ym­pä­ril­läm­me verk­ko­si­vut, Keski-Poh­jan­maan maa­kun­ta­mu­se­on.
http://youtu.be/Ow3clsx88eA
Ke­hit­tä­mis­hank­keen toi­min­taa, pe­da­go­giik­kaa ja toi­min­nal­li­sia paja­päi­viä esit­te­le­vä vi­deo.

Läh­teet:
In­no­kas-hank­kees­sa luo­tu­ja vink­ke­jä
http://kou­lu­mes­ta­ri.fi/in­no­kas/vinkkilinkkeja/
Nie­mi, R. Onks ta­val­li­nen koe vai sellanen, mis­sä pi­tää miet­tii? Ym­pä­ris­tö­läh­töi­sen ter­veys­kas­va­tus­pe­da­go­gii­kan ke­hit­tä­mi­nen nar­ra­tii­vi­se­na toi­min­ta­tut­ki­muk­se­na, Jy­väs­ky­län yli­o­pis­ton kir­jas­to / Jul­kai­su­yk­sik­kö. 2009.

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013