Suomessa olemme aina voineet olla ylpeitä monipuolisesta kielitaidostamme. Tuon taidon takana on tietysti hyvä ja kattava kieltenopetus, joka tuo oppilaat pienestä pitäen englannin, ranskan tai vaikkapa espanjan opiskelun äärelle. Viime vuosina kieltenopiskelun suosio on kuitenkin laskenut, ja monissa kunnissa kieltenopetuksen monipuolisuus on vaarassa kaventua. Vapaavalintaiset kielet eivät enää houkuttele oppilaita, ja ryhmät jäävät usein liian pieniksi, jotta opetusta voitaisiin toteuttaa. Ryhmäkokojen alarajat nousevat ja yhä harvempia opetusryhmiä muodostetaan. Samaan aikaan kunnissa on myös etsitty erilaisia ratkaisuja kielten opetuksen järjestämiseen. Esimerkiksi Turussa alettiin pohtia uusia opetuksen järjestämisen vaihtoehtoja perinteisten ratkaisujen rinnalle. Teknologia ja sujuvat verkkoyhteydet ovatkin jo vuodesta 2008 lähtien tarjonneet mahdollisuuden ylläpitää ja osittain jopa laajentaa A2-valinnaiskielien opetusta.
Oppitunnille netin välityksellä
Verkkokokousohjelmalla saadaan helposti videoja ääniyhteys toisiin osallistujiin internetin kautta. Kokouskäyttöön suunniteltuja ohjelmia voidaan pienellä soveltamisella käyttää myös etäopetukseen.
Turussa etäopetuksen käyttöön valjastettiin Adobe Connect -ohjelma, joka mahdollistaa monia eri vuorovaikutustapoja opettajan ja oppilaiden välillä. A2-kieliryhmän syntymiselle asetettu minimioppilasmäärä voidaan kerätä useasta koulusta; etätunnille osallistuukin tyypillisesti oppilaita useammasta eri koulusta. Perusopetuslain vaatimus turvallisesta oppimisympäristöstä täytetään järjestämällä etäoppilaille kouluavustajan valvonta.
Käytännössä etätunti rakentuu siten, että ennen tunnin alkua, mielellään jo edeltävän välitunnin aikana, käynnistetään tietokoneet. Tarvittaessa kouluavustaja tulostaa etäopettajalta sähköisesti saamansa monisteet oppilaille tarpeen mukaan. Kullakin oppilaalla on käytössään tietokoneen lisäksi kuulokemikrofoni ja web-kamera, jolla kuva ja ääni välitetään nettiselaimen kautta ”etäluokkaan”. Videokuvia tulee näkyville sitä mukaa, kun opettaja ja oppilaat eri kouluista liittyvät mukaan. Aluksi tehdään pieni äänitesti, jotta varmistetaan, että kaikki kuulevat ja kuuluvat. Tämän jälkeen tunti etenee opettajan suunnitelmia myötäillen. Kielten tunnilla voidaan kuunnella äänitteitä, katsella videoita sekä piirtää ja kirjoittaa yhdessä. Keskustelutehtävät pienryhmissä onnistuvat myös. Koko ajan tietotekniikan rinnalla voidaan käyttää ja käytetään perinteisiä välineitä, kuten oppikirjoja ja vihkoja. Tunnin päättyessä kirjataan läksyt ja suljetaan nettiselain.
Opetusmenetelmä siinä missä muutkin
Useimmat etäoppilaat kokevat virtuaalisen tilan niin omakseen, että esimerkiksi vieraita kirjautumisnimiä ihmetellään ja yhteisestä piirtoalustasta puhutaan kuin luokan liitutaulusta. Kun oppilaat ovat fyysisesti etäällä toisistaan, motivointiin ja ryhmäytymiseen on löydettävä uudenlaisia keinoja. Lähituntien tapaan näihin haasteisiin voidaan vastata yhteisillä rutiineilla, leikeillä ja peleillä sekä muilla yhteisöllisyyttä lujittavilla keinoilla. Etätunneilla ei yleensä esiinny kiusaamista, mutta uudentyyppiseen häirintään on törmätty. Vaikka oppilaat eivät voi heitellä kynillä ja kumeilla, voivat he esimerkiksi teeskennellä teknisistä seikoista aiheutuvia häiriöitä ja sotkea toisten virtuaalisia kirjoitusalustoja. Etäopetus oppimisympäristönä ei eroa suuresti muista oppimisympäristöistä – toisille opettajille ja oppilaille se sopii paremmin kuin toisille. Turun etäopettajat ovat kertoneet esimerkiksi oppilaista, joita etäopetus on aktivoinut osallistumaan lähiopetustilanteita enemmän.
Ladunavaajan taival ei aina ole helppo, ja Turussakin tekniikan sukset menivät aluksi monet kerrat ristiin. Verkkoyhteydet, jotka mahdollistavat etäopetuksen, ovat samalla myös kriittinen pullonkaula tunnin sujuvuudessa. Tietoliikenteen on toimittava. Tietokoneiden ja muiden laiteiden toimivuus pitää testata, ja etäopetukseen osallistuvilla tulee olla hyvät laitteet käytössään. Etäopetuksen keinoin voidaan antaa laadukasta opetusta. Etäopettajien työ vaatii myös pedagogiikan uudistamista ja uusien opetusmenetelmien kehittämistä. Toisinaan myös koulun muiden opettajien, rehtorin, huoltajien ja myös oppilaiden osaamista tulee kehittää ja heidän asenteisiinsa tulee vaikuttaa lisäämällä etäopetusta koskevaa tietoa.
Mitä tuloksia Turussa sitten on saavutettu viimeisten vajaan viiden vuoden aikana? Keskeisin tulos on, että tämänkaltaista etäopetusta voidaan järjestää peruskoulussa ja sen kautta voidaan tarjota laadukasta kieltenopetusta. Oppilaiden oppimistulokset eivät kalpene vertailussa vastaaviin lähiryhmiin. Huomionarvoista kuitenkin on, että etäopetus vaikuttaa hämmästyttävän laajasti koulun resurssien käyttöön, käytännön järjestelyihin ja jopa koko toimintakulttuuriin.
Ainakaan kieltenopetuksessa etäopetus ei välttämättä ole säästöjä tuottava ratkaisu. Mukana on opettaja, kouluavustajia, tukihenkilöstöä, laitteita ja ohjelmia – siis paljon kustannustekijöitä. Kulujen vastapainoksi voimme asettaa esimerkiksi oppilaan mahdollisuuden opiskella harvinaista vierasta kieltä ja siitä hänelle koituvan hyödyn. Se, miten etäopetuksen hyötyjen ja haittojen vaakakupit asettuvat, riippuvat monista asioista. Esimerkiksi arvoistamme, ja siitä, kuinka paljon haluamme panostaa laajan kielitaidon säilyttämiseen tai laadukkaaseen ja monipuoliseen opetukseen syrjäseuduilla? Etäopetus tarjoaa poikkeuksellisia mahdollisuuksia, joilla voi olla suuri merkitys oppilaiden tulevaisuudelle. Samoja välineitä voidaan myös käyttää muussa opetuksessa.
Olemme tottuneet oppitunteihin, joille oppilaat vaeltavat välitunnilta ja opettaja opettajainhuoneesta. Pulpettien kolistua hetkisen ja pahimman melun vaiettua tunti alkaa. Yhteys opettajan ja oppilaiden välillä on luonnollinen ja välitön. Etätunnin rutiinit ovat tyystin erilaiset, mutta yhteys syntyy yhtä kaikki. Tunti ei aina suju suunnitelman mukaan, ja – kuten tavallisellakin oppitunnilla – keskeytyksiltä ja ongelmilta vältytään harvoin, mutta välillä tulee ihania yllätyksiä. Opetusmenetelmän arvo ei olekaan sen ongelmissa, vaan lopputuloksissa. Ja niitä tutkittaessa etäopetus lunastaa paikkansa perinteisempien menetelmien rinnalla.
KOKEMUKSET KIERTOON – ideoita oppimisympäristöjen kehittämiseenTina Heino (toim.), Oppaat ja käsikirjat 2013:8, © Opetushallitus, ISSN 1798-8969 (verkkojulkaisu), Kansikuva: Markku Lang, Taitto: Edita Prima Oy/Timo Päivärinta/PSWFolders Oy, Zine: Konneveden lukio24.11.2013