Virtuaalimaailma toimii eri säännöillä kuin oikea maailma, joten se vaatii uusia, luovia pedagogisia ratkaisuja. Se, mikä toimii hyvin todellisessa maailmassa, saattaa olla mahdotonta virtuaalimaailmassa, ja toisin päin. Second Lifessa opettajastakin tulee oppilas. Opettajan näkökulmasta virtuaalimaailmassa toimiminen merkitsee virtuaaliseen ympäristöön ja sen sääntöihin tutustumista, uusien ideoiden etsimistä ja tuttujen asioiden ajattelemista uudelleen eri tavalla. Opettaja joutuu miettimään uusia tapoja opettaa. Uusi, osin tuntematon ympäristö asettaa opettajan ja opiskelijan tasa-arvoiseen asemaan, jossa tärkeintä on yhteistyö sekä tiedon ja osaamisen jakaminen. Second Life on oma erilainen maailmansa, jossa opiskelijat ja opettajat auttavat toisiaan.
Sotungin etälukion opettajat päättivät lähteä luomaan luovaa ja seikkailuun kannustavaa oppimisympäristöä, jossa opiskeleminen olisi mahdollisimman kokemuksellista ja elämyksellistä. Näin sai alkunsa Second Life -palveluun perustettu Sotunki-saari. Yhdessä sovittiin saaren rakenteesta, teemasta ja oppiaineiden tonteista. Tarkoituksena ei ollut jäljitellä todellista maailmaa, vaan hyödyntää virtuaalimaailman tarjoamia mahdollisuuksia ja tehdä sellaista, mitä todellisessa maailmassa ei voida toteuttaa.
Etälukiolaiset opiskelevat pääosin tietokoneen välityksellä, lähiopetusta ei juuri ole ja vuorovaikutus opiskelijoiden välillä voi usein jäädä melko vähäiseksi. Virtuaalimaailmassa opiskelijat ovat kuitenkin etänä läsnä. He voivat opiskella yhdessä ja keskustella muiden etälukiolaisten kanssa. Opettaja voi pitää ”lähiopetusta” myös isommalle ryhmälle. Riittää, kun kaikki avaavat ohjelman samaan aikaan ja teleporttaavat eli siirtävät avatarinsa eli virtuaalihahmonsa saarelle.
Opettajat oppilaina
Jokaiselle mukaan haluavalle opettajalle tarjotaan koulutusta, jonka aikana he oppivat avatarilla toimimisen perustaidot, etsimään esineitä ja paikkoja, ostamaan, muokkaamaan avatarinsa vaatetusta ja ulkonäköä sekä käyttämään inventoryaan eli matkalaukkuaan. Lisäksi opettajat oppivat rakentamisen alkeita. He tutustuvat myös muihin saariin ja opettelevat Second Life -selaimen toimintoja. Opettajien käyttöön on hankittu hyvät tietokoneet, sillä jos koneen näytönohjain ei riitä ohjelman pyörittämiseen, virtuaalimaailmassa työskentelystä tulee tuskallista. Koulutuksen jälkeen opettajat suunnittelevat oman toteutettavan oppimisaihion saarelle ja kokeilevat sitä opiskelijoiden kanssa. Lisäksi kehittämishankkeen koordinaattori on järjestänyt opettajille jatkokoulutuksia ja Second Life -retkiä. Retkillä liikutaan ympäri virtuaalimaailmaa keräämässä tietoa ja ideoita sekä harjoitellaan maailmassa toimimista.
Opettelua ja uusia tapoja toimia
Tällä hetkellä Sotungin kahdelle saarelle on kehitetty yli 30 erilaista oppimisaihiota yhteentoista eri oppiaineeseen. Kaikki oppimisaihiot ovat avoimia ja ilmaisia, joten kuka tahansa opettaja voi tuoda ryhmänsä saarille ja käyttää aihioita opetuksessaan. Monet opettajat ovat saarien avulla innostuneet kokeilemaan uutta tapaa opettaa.
Saaren käyttö ei ollut kuitenkaan aluksi kaikille käyttäjille ongelmatonta. Koko projektin ajan on käyty keskusteluja kaupungin tietohallinnon kanssa, ja tulokset ovat olleet hyviä. Aluksi ongelmana oli esimerkiksi se, että kaupungin palomuuriasetusten vuoksi opetusverkon kautta ei päässyt Second Lifeen. Ongelma ratkaistiin hankkimalla oppilaitokselle oma tietoliikenneyhteys. Lisäksi osa saarelle luoduista oppimateriaaleista, kuten videoista tai verkkosivuista, ei näkynyt opetusverkossa. Nyt tietohallinto on avannut palomuuria niin, että kaikista mukana olevista oppilaitoksista pääsee saarelle ja oppimisaihioiden materiaalit näkyvät hyvin.
Opettajien ajankäyttö oli aluksi ongelmallista. He työskentelivät jonkin verran myös iltaisin ja öisin, koska kaikki oli uutta ja virtuaalimaailman säännöt piti oppia. Virtuaalimaailmoiden toimintakulttuuriin kuuluu neuvominen ja muiden auttaminen. Esimerkiksi Second Lifessä saa helposti apua muilta avatareilta. Kun käyttökoulutusta kehitettiin, opettajat innostuivat enemmän virtuaalimaailman käytöstä opetuksessaan. Tämän jälkeen opettajat ovat saaneet kaikki tarpeelliset tiedot koordinaattorin järjestämissä koulutuksissa ja jatkokoulutuksissa työajallaan.
Oppimisaihioiden tekeminen vaatii työtä ja aikaa. Opettajille päätettiin tarjota lukuvuodessa neljä kokonaista työpäivää, joiden aikana he saavat suunnitella omia oppimisaihioitaan ja tehdä niihin materiaaleja. Lisäksi etälukio on tarjonnut opettajilleen mahdollisuuden osallistua neljästi vuodessa virtuaalityöpajapäivään, johon kaikki projektin opettajat kokoontuivat tekemään omia aihioitaan. Samalla vaihdettiin tietoja ja kokemuksia. Yleensä virtuaalipajassa on tarjolla myös jatkokoulutusta tai Second Life -retkeilyä, ja rakentajakin kutsutaan paikalle keskustelemaan opettajien kanssa. Tämä tukimuoto on havaittu toimivaksi.
Koko hankkeen ajan opettajien tukena oli koordinaattori-opettaja, joka hallitsi Second Lifen käytön hyvin ja osasi neuvoa muita virtuaalimaailmaan liittyvissä kysymyksissä. Yksi tärkeimpiä koordinaattorin tehtäviä oli olla mukana eri oppiaineiden aihioiden suunnittelussa, sillä hän toimi tulkkina rakentajan ja opettajien välillä. Koordinaattori selitti pedagogista näkökulmaa rakentajalle ja Second Lifen sääntöjä ja mahdollisuuksia opettajille. Tällainen ”tulkitseminen” osoittautui hyvin tarpeelliseksi kahden ammattiryhmän välisissä neuvotteluissa, jotta kaikki puhuivat samoista asioista samoilla nimillä ja väärinkäsityksiä tuli vähemmän. Koordinaattori avusti opettajia suunnitteluvaiheen lisäksi tarvittaessa myös toteutusvaiheessa, eli kenenkään ei tarvinnut tehdä aihiotaan yksin, jollei itse niin halunnut. Myös opetuskokeiluihin opettaja sai koordinaattorin tuekseen. Tärkein koordinaattorin töistä oli kuitenkin opettajien kannustaminen ja tukeminen.
Visuaalisia oppimispolkuja ja elämyksellistä oppimista
Etälukion opiskelijat ovat pääosin aikuisia, joilla on työkiireitä, harrastuksia, mahdollisesti lapsia, ja jotka käyttävät aikaa opiskeluun usein iltaisin tai öisin. Opettajien laatimat aihiot toimivat itsenäisesti ja opiskelijat voivat käydä virtuaalimaailmassa opiskelemassa silloin, kun heille itselleen sopii. Sotunki-saarilla on äidinkielen, S2-kielen, englannin, ruotsin, ranskan, biologian, maantieteen, historian, opinto-ohjauksen, fysiikan ja kemian aihioita. Aihiot ovat erilaisia, mutta suurimmassa osassa käytetään apuna notecardeja eli pieniä tekstitiedostoja, opetusvideoita tai äänitiedostoja, nettisivuja tai esineitä, joita klikkaamalla opiskelija saa chat-viestin ruudun vasempaan alakulmaan. Tietoa etsitään ja käsitellään eri aihioissa hieman eri tavalla. Osa opettajista on lisännyt aihioihinsa myös pelillisiä elementtejä. Oppimispoluista ja aihioista on tehty visuaalisia ja sellaisia, että niistä voisi oppia ainakin jotain jo pelkästään katselemalla ympärilleen.
Kirjallisuushistorian punatiilinen polku alkaa Olympos-vuorelta. Polku on jättikokoinen aikajana, jota pitkin opiskelija voi kulkea aika- ja tyylikaudesta toiseen. Aikajanalla on tietopisteitä, joissa on kysymyksiä ja tehtäviä. Tietopisteissä opiskelija saa tehtäviä ns. notecardilla. Opiskelija etsii aihiosta vastaukset kysymyksiin, kirjoittaa ne notecardiin kysymysten alle ja palauttaa notecardin postilaatikkoon, josta opettaja saa opiskelijoiden vastaukset itselleen. Jokainen tietopiste toimii itsenäisesti: niitä voi tehdä niin monta kerrallaan kuin haluaa ja palata jatkamaan seuraavana päivänä.
Esimerkiksi kirjallisuushistorian polku sisältää yhdeksän eri oppimisaihiota. Opiskelijoiden kanssa voidaan käsitellä antiikin Kreikkaa (Olympos-vuori), keskiaikaa (taverna ja simultaaniteatteri), renessanssia (Kesäyön keijuluola), valistusta (Robinson Crusoen autiosaari), romantiikkaa (hautausmaa, krypta ja hullun tiedemiehen laboratorio), realismia (köyhä mökki), modernismia (majakka) ja postmodernismia (Taikapuu).
Biologian opiskeluun on olemassa useita oppimisaihioita, kuten kasvihuone, jossa voi käydä katsomassa opetusvideoita ihmisen biologiasta, ja puisto, jossa on esseetehtäviä linnunpöntöissä. Puumajassa voi käydä katsomassa videon supikoiran ruumiinavauksesta. Biologiaa voi opiskella myös studiossa, jossa on riimimuotoisia drilliharjoituksia lukion biologian oppisisällöistä. Lisäksi on jukeboksi, jonka äärellä voi funkata ja salsata biologisia oppisisältöjä ja laulaa niitä karaokena tai tutustua taivaalla leijuvaan valtaisaan DNA-rihmaan, jossa on tehtäviä ja tietoa DNA:sta.
Opetuskokeiluista opittua: näin kannattaa aloittaa
Ennen ensimmäistä Second Life -oppituntia kannattaa tehdä hyvät ohjemateriaalit valmiiksi. Lisäksi opiskelijaryhmien ohjeistus ennen tunnin alkua on tarpeellista ja järkevää. Opiskelijoille kannattaa laatia monisteita, joissa kerrotaan avatarin luomisesta, ohjelman lataamisesta ja siitä, miten saarelle päästään ja miten siellä liikutaan ja siirrytään. Myös tekniikkaan liittyviä ohjeita kannattaa kerätä yhteen. Hyvä ohjeistus ennen polulle siirtymistä merkitsee nopeaa etenemistä virtuaalimaailmassa, turhautumisen vähenemistä ja parempaa opiskelumotivaatiota.
Päivälukion oppitunnilla apuopettaja on osoittautunut hyödylliseksi. Ensimmäisellä Second Life -tunnilla sopiva määrä on noin seitsemän opiskelijaa yhtä opettajaa kohti. Yleensä opiskelijat oppivat käyttämään ohjelmaa noin 15–20 minuutissa, minkä aikana moni tarvitsee neuvoa. Sen jälkeen opettajan työt kuitenkin vähenevät nopeasti. Hänestä tulee opettajan sijaan ohjaaja, eikä hänelle yleensä tule kiireistä. Hyvä ohjeistus etukäteen auttaa paljon. Opiskelijat motivoituvat avatarin luomiseen paremmin, kun opettaja heijastaa Second Life -tuntia edeltävällä oppitunnilla nettinäkymän valkokankaalle ja näyttää, miten avatar tehdään. Opettajan kannattaa myös juuri ennen oppituntia näyttää, mistä kuvakkeesta Second Life -ohjelma käynnistyy, miten avatar siirtyy tervetulokeskuksesta Sotunki-saarelle ja mistä opiskelija löytää kyseisen oppiaineen aihion. Tehokkaaksi on havaittu sekin, että opettaja kävelee avatarillaan aihion läpi ja näyttää, mistä löytyy mitäkin ja mitä missäkin kohdassa pitää tehdä. Monisteet tukevat tässä hyvin opettajan näyttämiä asioita, koska aivan kaikki ei kuitenkaan jää mieleen.
Hyvä tietää
Second Lifen omistaja Linden Lab ei salli kuin noin kymmenen avatarin luomisen samalta palvelimelta saman päivän aikana, eli opiskelijoiden pitää tehdä avatar usein kotona. Lukiossa ei voi oppituntien aikana luoda kuin yhdeksän tai kymmenen avataria. Alle 16-vuotias ei saa tehdä avataria, ja alaikäisten kotiin tulee lähettää kysely siitä, saako opiskelija tehdä henkilötietoja vaativan profi ilin. Opettaja voi heijastaa Second Life -näkymän luokassa myös valkokankaalle ja esitellä virtuaalisia oppimisaihioita omalla avatarillaan, vaikka koko ryhmälle. Lukioikäiset opiskelijat valitsevat usein avatarikseen eläinhahmon. Olemme neuvoneet opiskelijoita välttämään liikennevälineavatareja eli vehiclesejä, sillä niiden ohjaaminen on vaikeampaa, ne tulevat helposti kameran ja teoriataulun väliin ja ne saattavat jäädä jumiin esimerkiksi ovenpieliin. Sotunki-saarilla on ”julkinen teleportteriliikenne”, eli molemmilla saarilla on iso kartta, jossa näkyvät kaikki oppimisaihiot. Karttaa klikkaamalla pääsee siirtymään paikasta toiseen. Helpoin tapa tutustua saariin on mennä Sotunkisaaren isoon amfi teatteriin, jonka pylväissä on kuvat kaikista oppimisaihioista. Kuvia klikkaamalla pääsee eri aihioihin, ja takaisin amfi teatteriin klikkaamalla mustaa kivipatsasta. Lisäksi tervetulokylteistä saa molemmilla saarilla klikattua itselleen notecardin, jossa on kaikkien saarten kohteiden osoitteet. Notecardin käyttö on sekin helppoa ja nopeaa.
Opiskelijoiden mielipiteitä
Suurin osa opiskelijoista suhtautuu hyvin myönteisesti virtuaaliopiskeluun. Opiskelu on yhtä aikaa sekä hauskaa että tehokasta. Opiskelijat kokevat opiskelutilanteen autenttiseksi, kun he pystyvät olemaan esimerkiksi keskiaikaisessa tavernassa. Opiskelu koetaan todella erilaiseksi, kun ei ole kirjoja, eikä opettajan luennointia ja kysymyksiin vastaaminen on helppoa. Saari ympäristönä on hauska ja mielenkiintoinen. Opiskelu yhdessä kaverin kanssa on mukavaa. Osa opiskelijoista on käyttänyt oppimispolkua myös kokeisiin lukemiseen. Päivälukiolaisten vastauksissa näkyy aikapula, koska heillä on yleensä vähän oppitunteja käytettäväksi tähän. Kommenteissa näkyy myös eroja. Se, mikä on yhdelle helppoa, tehokasta ja hauskaa, on toiselle vaikeaa, tehotonta ja hankalaa. Suurin osa opiskelijoista sopeutuu virtuaalimaailmaan melko nopeasti ja nauttii siellä toimimisesta, vaikka teknologian kanssa onkin välillä ongelmia.
Sotunki -saaren auditorio
http://www.youtu.be.com/watch?v=mDF-AD9R6jo
KOKEMUKSET KIERTOON – ideoita oppimisympäristöjen kehittämiseenTina Heino (toim.), Oppaat ja käsikirjat 2013:8, © Opetushallitus, ISSN 1798-8969 (verkkojulkaisu), Kansikuva: Markku Lang, Taitto: Edita Prima Oy/Timo Päivärinta/PSWFolders Oy, Zine: Konneveden lukio24.11.2013