2. Luku: Yhteistyö ja johtajuus muutoksen edistäjinä

Jukka Tulivuori, Opetushallitus

Kou­lua tai oppi­lai­tos­ta voi­daan tar­kas­tel­la ko­ko­nai­suu­te­na, joka koos­tuu eri­lai­sis­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­töis­tä, toi­min­ta­kult­tuu­ris­ta, hen­ki­lös­tös­tä, op­pi­lais­ta ja opis­ke­li­jois­ta. Tar­kem­min sa­not­tu­na toi­min­ta­kult­tuu­ri on hei­jas­tu­maa sii­tä pe­da­go­gi­ses­ta ajat­te­lus­ta, joka työ­yh­tei­sös­sä val­lit­see. Par­haim­mil­laan kou­lu tai oppi­lai­tos ja sen eri yh­tei­söt voi­vat toi­mia op­pi­va­na or­ga­ni­saa­ti­o­na. Reh­to­ril­la ja muul­la joh­dol­la on kes­kei­nen roo­li täl­lai­sen op­pi­van or­ga­ni­saa­ti­on muo­dos­tu­mi­ses­sa. Eräs hyvä tapa toi­mia on ja­et­tu ja osal­lis­ta­va joh­ta­juus, joka sa­mal­la muut­taa myös kou­lun tai oppi­lai­tok­sen toi­min­ta­kult­tuu­ria. Li­säk­si op­pi­laat ja opis­ke­li­jat tu­li­si ot­taa mu­kaan kou­lus­sa tai oppi­lai­tok­ses­sa ta­pah­tu­vaan pää­tök­sen­te­koon.

Sa­mal­la joh­ta­juu­den on ke­hi­tyt­tä­vä. Op­pi­vas­sa or­ga­ni­saa­ti­os­sa an­ne­taan myös ti­laa, ja sii­nä on ai­kaa op­pia uut­ta ja ja­kaa osaa­mis­ta. Sen jä­se­net saa­vat in­nos­tua te­ke­mi­ses­tään, jota oh­jaa­maan on ase­tet­tu yh­tei­set ta­voit­teet. Sen si­säl­lä on pal­jon ra­ken­ta­vaa pa­lau­tet­ta op­pi­mis­ta tu­ke­mas­sa. Tek­no­lo­gi­an moni­puo­li­nen hyö­dyn­tä­mi­nen tun­nis­te­taan siel­lä te­hok­kaak­si kei­nok­si luo­da ja ja­kaa tie­toa sekä kom­mu­ni­koi­da.

Tämä ko­ke­mus­ten ja­ka­mi­nen kaik­kien opet­ta­jien, op­pi­lai­den, opis­ke­li­joi­den ja huol­ta­jien­kin kes­ken on eri­tyi­sen tär­ke­ää kou­lun ke­hit­ty­mi­sen kan­nal­ta. Ny­ky­ään, kun uu­det tek­no­lo­gi­at mah­dol­lis­ta­vat yh­teis­työn jopa eri puo­lil­le Suo­mea, on esi­mer­kik­si par­hai­den käy­tän­tei­den ja hy­vien ja moni­puo­lis­ten ide­oi­den ja­ka­mi­nen help­poa.

Myös kou­lu­ra­ken­nuk­sel­la on oma tär­keä roo­lin­sa kou­lun toi­min­ta­kult­tuu­rin muu­tok­sen mah­dol­lis­ta­ja­na ope­tus­suun­ni­tel­man li­säk­si. Kun reh­to­ri, opet­ta­jat sekä myös op­pi­laat ja opis­ke­li­jat ote­taan mu­kaan kou­lu­ra­ken­nuk­sen uu­dis­ta­mi­seen, tuo­vat uu­det ti­lat uu­den­lai­sia yh­teis­työn mah­dol­li­suuk­sia. Ne voi­vat mah­dol­lis­taa op­pi­mis­ta esi­mer­kik­si yk­sin, pa­reit­tain, pie­nis­sä tai suu­ris­sa ryh­mis­sä. Näin myös toi­min­ta­kult­tuu­ri muut­tuu yk­si­lö­kes­kei­ses­tä te­ke­mi­ses­tä yhä enem­män yh­teis­toi­min­nal­li­sek­si, ja näin op­pi­mi­nen voi uu­dis­tua en­tis­tä pa­rem­mak­si.

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013