Koulua tai oppilaitosta voidaan tarkastella kokonaisuutena, joka koostuu erilaisista oppimisympäristöistä, toimintakulttuurista, henkilöstöstä, oppilaista ja opiskelijoista. Tarkemmin sanottuna toimintakulttuuri on heijastumaa siitä pedagogisesta ajattelusta, joka työyhteisössä vallitsee. Parhaimmillaan koulu tai oppilaitos ja sen eri yhteisöt voivat toimia oppivana organisaationa. Rehtorilla ja muulla johdolla on keskeinen rooli tällaisen oppivan organisaation muodostumisessa. Eräs hyvä tapa toimia on jaettu ja osallistava johtajuus, joka samalla muuttaa myös koulun tai oppilaitoksen toimintakulttuuria. Lisäksi oppilaat ja opiskelijat tulisi ottaa mukaan koulussa tai oppilaitoksessa tapahtuvaan päätöksentekoon.
Samalla johtajuuden on kehityttävä. Oppivassa organisaatiossa annetaan myös tilaa, ja siinä on aikaa oppia uutta ja jakaa osaamista. Sen jäsenet saavat innostua tekemisestään, jota ohjaamaan on asetettu yhteiset tavoitteet. Sen sisällä on paljon rakentavaa palautetta oppimista tukemassa. Teknologian monipuolinen hyödyntäminen tunnistetaan siellä tehokkaaksi keinoksi luoda ja jakaa tietoa sekä kommunikoida.
Tämä kokemusten jakaminen kaikkien opettajien, oppilaiden, opiskelijoiden ja huoltajienkin kesken on erityisen tärkeää koulun kehittymisen kannalta. Nykyään, kun uudet teknologiat mahdollistavat yhteistyön jopa eri puolille Suomea, on esimerkiksi parhaiden käytänteiden ja hyvien ja monipuolisten ideoiden jakaminen helppoa.
Myös koulurakennuksella on oma tärkeä roolinsa koulun toimintakulttuurin muutoksen mahdollistajana opetussuunnitelman lisäksi. Kun rehtori, opettajat sekä myös oppilaat ja opiskelijat otetaan mukaan koulurakennuksen uudistamiseen, tuovat uudet tilat uudenlaisia yhteistyön mahdollisuuksia. Ne voivat mahdollistaa oppimista esimerkiksi yksin, pareittain, pienissä tai suurissa ryhmissä. Näin myös toimintakulttuuri muuttuu yksilökeskeisestä tekemisestä yhä enemmän yhteistoiminnalliseksi, ja näin oppiminen voi uudistua entistä paremmaksi.
KOKEMUKSET KIERTOON – ideoita oppimisympäristöjen kehittämiseenTina Heino (toim.), Oppaat ja käsikirjat 2013:8, © Opetushallitus, ISSN 1798-8969 (verkkojulkaisu), Kansikuva: Markku Lang, Taitto: Edita Prima Oy/Timo Päivärinta/PSWFolders Oy, Zine: Konneveden lukio24.11.2013