Oppilaat ja opiskelijat muutosvetureina

Oppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt koordinointihanke, Konneveden kunta Petri Lounaskorpi

Eläm­me ai­kaa, jos­sa opet­ta­jan am­mat­ti­tai­to on ko­van pai­neen alla. Suu­ri haas­te on kuu­den O:n on­gel­ma, sil­lä kuka ”opet­tai­si opet­ta­jan opet­ta­maan op­pi­lai­ta ja opis­ke­li­joi­ta op­pi­maan uu­sis­sa op­pi­mis­ym­pä­ris­töis­sä”? Maa­il­ma muut­tuu kou­lu­jen ja oppi­lai­tos­ten ym­pä­ril­lä ja op­pi­laat ja opis­ke­li­jat elä­vät so­si­aa­lis­ta elä­mää in­ter­ne­tis­sä vuo­ro­kau­den ym­pä­ri.

Op­pi­lail­la ja opis­ke­li­joil­la on tai­to­ja, joi­ta he ei­vät tie­dä heil­lä ole­van. 2010- lu­vun tai­dot, joi­ta jo vii­me vuo­si­kym­me­nen ai­ka­na mää­ri­tel­tiin, pi­täi­si siir­tää ope­tuk­sen ja op­pi­mi­sen arki­käyt­töön. Kou­lun ja oppi­lai­tok­sen pi­täi­si olla läpi­nä­ky­vä ja opet­taa tai­to­ja tu­le­vil­le yh­teis­kun­nan jä­se­nil­le. Haas­tee­na ovat opet­ta­jat, jot­ka erään ar­vi­on mu­kaan ”opet­ta­vat, ku­ten ovat op­pi­neet itse”. Haas­teek­si nou­see­kin se, mi­ten op­pi­mis­ym­pä­ris­töt, joh­ta­juus, opet­ta­mi­nen ja op­pi­mi­nen saa­daan hyö­dyn­tä­mään tä­män vuo­si­kym­me­nen tek­no­lo­gi­aa.

Useis­sa pe­rus­kou­luis­sa ja lu­ki­ois­sa kou­luis­sa opet­ta­jat ovat kui­ten­kin hyö­dyn­tä­neet op­pi­lai­den ja opis­ke­li­joi­den tie­to­ja ja tai­to­ja jo vuo­sia. Tuo­ta ver­tais­apua on hyö­dyn­net­ty esi­mer­kik­si op­pi­mi­sen eriyt­tä­mi­ses­sä, ja se on to­teu­tu­nut parija ryh­mä­työs­ken­te­lys­sä ja muus­sa saa­dus­sa tu­es­sa, kun van­hem­mat ja ko­ke­neem­mat op­pi­laat ja opis­ke­li­jat voi­vat oh­ja­ta ja neu­voa nuo­rem­pi­aan ja tai­ta­vam­mat voi­vat aut­taa ko­ke­mat­to­mam­pia. Sa­mat opet­ta­jien osaa­mat di­dak­ti­set mal­lit toi­mi­vat erin­o­mai­ses­ti myös tek­no­lo­gi­an opet­te­lus­sa. Nii­tä ei vain vält­tä­mät­tä ole osat­tu ot­taa käyt­töön.

Opetussuunnitelmien haasteet

Nyt voi­mas­sa ole­vat ope­tus­suun­ni­tel­mat ei­vät ota sel­ke­äs­ti kan­taa ei­vät­kä si­säl­lä tek­no­lo­gi­an opet­ta­mi­sen tai­to­jen ke­hit­ty­mi­sen ta­voit­tei­ta. Opet­ta­jil­la ei ole­kaan yksi­se­lit­teis­tä tie­toa sii­tä, mitä, mil­loin ja mi­ten tek­no­lo­gi­aa tu­li­si opet­taa. Myös­kään ta­voi­tel­ta­via tai­to­ja ei ole mää­ri­tel­ty. Jo vuon­na 1995 Suo­men tie­to­yh­teis­kun­ta­stra­te­gi­as­sa mää­ri­tel­tiin tie­to- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan tai­dot kir­joi­tus­tai­don ta­soi­sik­si kan­sa­lais­tai­doik­si. Kir­joi­tus­tai­don ope­tuk­sen di­dak­tiik­ka ja pe­da­go­giik­ka on sel­vä kai­kil­le opet­ta­jil­le, ja sitä har­joi­tel­laan jo­kai­sel­la tun­nil­la kai­kis­sa oppi­ai­neis­sa, mut­ta tek­no­lo­gi­an käyt­tö ei ole sa­mal­la ta­val­la joka päiväsessä op­pi­mi­ses­sa ja ope­tuk­ses­sa mu­ka­na.

Esi- ja pe­rus­o­pe­tuk­ses­sa sekä lu­ki­os­sa tu­li­si mää­ri­tel­lä ope­tus­suun­ni­tel­mal­li­ses­ti tek­no­lo­gi­an tai­to­jen ta­voit­teet luok­ka-as­teit­tain, jot­ta op­pi­lai­den ja opis­ke­li­joi­den tai­to­jen ke­hit­ty­mi­nen ja tai­to­jen har­joit­te­lu var­mis­te­taan kaik­kien oppi­ai­nei­den tun­nil­la. Opet­ta­jien täy­tyy tie­tää, mitä tek­no­lo­gi­aan liit­ty­viä tai­to­ja hä­nen tu­li­si omal­la oppi­tun­nil­laan opet­taa ja mitä vä­li­nei­tä ja pal­ve­lui­ta he voi­vat käyt­tää op­pi­mi­sen ja ope­tuk­sen tu­ke­na.

Opet­ta­jan kan­nal­ta tär­kein­tä on löy­tää omas­ta ope­tuk­ses­ta pie­niä käy­tän­nön to­teu­tuk­sia, jois­sa op­pi­laat tai opis­ke­li­jat voi­vat to­teut­taa lop­pu­tuot­teet tai muu­ta toi­min­taa tek­no­lo­gi­aa hyö­dyn­tä­en. Opet­ta­jan on usein löy­det­tä­vä itse ne pie­net as­ke­leet ja konk­reet­ti­set op­pi­mis­teh­tä­vät tai työt, jois­sa tek­no­lo­gi­sia tai­to­ja ope­tel­laan ja har­joi­tel­laan ja joi­ta he voi­vat ar­vi­oi­da ole­mas­sa ole­vil­la ar­vi­oin­ti­kri­tee­reil­lä. Muus­sa ta­pauk­ses­sa tek­no­lo­gi­an käyt­tö ja käy­tön har­joit­te­lu on yli­mää­räis­tä työ­tä opet­ta­jan kan­nal­ta. Tä­män suun­nit­te­lun tu­li­si olla yhtä nor­maa­lia kuin muu­kin ope­tuk­sen suun­nit­te­lu.

Opet­ta­ja tar­vit­see alus­sa roh­keut­ta an­taa op­pi­lai­den tai opis­ke­li­joi­den ko­keil­la eri­lai­sia vaih­to­eh­to­ja töi­den­sä to­teut­ta­mi­seen. Näi­den ko­kei­lu­jen avul­la opet­ta­jat löy­tä­vät uu­sia toi­min­ta­mal­le­ja op­pi­las- tai opis­ke­li­ja­töi­den to­teu­tuk­siin ja saa­vat näin eri­lai­sia käy­tän­tö­jä tek­no­lo­gi­an hyö­dyn­tä­mi­ses­tä ope­tuk­ses­sa ja op­pi­mi­ses­sa.

Oppilaat tai opiskelijat vertaisopettajina

Op­pi­laat ja opis­ke­li­jat ovat toi­mi­neet opet­ta­ji­na tai apu­o­pet­ta­ji­na kaut­ta ai­ko­jen. Tek­no­lo­gi­an käy­tön hyö­dyn­tä­mi­ses­sä ja op­pi­mi­ses­sa tämä mal­li on erit­täin te­ho­kas. Erääs­sä pe­rus­kou­lus­sa, jos­sa on käy­tös­sä kum­mi­luok­ka­toi­min­ta alku­o­pe­tuk­sen op­pi­lai­den tu­ke­na, kuu­des­luok­ka­lai­set ja kak­kos­luok­ka­lai­set to­teut­ti­vat pie­nen satu­kir­jan. Sekä 6.-luokkalaiset että 2.-luokkalaiset tu­tus­tui­vat höl­mö­läis­ta­ri­noi­hin etu­kä­teen ja sen jäl­keen muo­dos­ti­vat kum­mi­pari­ryh­mät, jois­sa oli mo­lem­mis­ta luo­kis­ta kak­si op­pi­las­ta. Nämä ryh­mät kek­si­vät yh­tei­sen höl­mö­läis­ta­ri­nan. Kun ta­ri­na oli val­mis, kuu­des­luok­ka­lai­set kir­joit­ti­vat ta­ri­nan teks­tin­kä­sit­te­lyl­lä ja tois­luok­ka­lai­set piir­si­vät ta­ri­naan ku­vi­tuk­sen. Kun teks­ti ja ku­vi­tus oli­vat val­mii­ta, pa­pe­ril­la ole­vat ku­vat skan­nat­tiin tai ku­vat­tiin digi­ka­me­ral­la, kän­ny­käl­lä tai tab­le­til­la ja ku­vat ja teks­ti yh­dis­tet­tiin satu­kir­jak­si. Satu­kir­jaa tu­los­tet­tiin vii­si kap­pa­let­ta, yksi jo­kai­sel­le ryh­män jä­se­nel­le ja yksi kap­pa­le, joka käy­tiin luo­vut­ta­mas­sa ekaluokkaan lu­ke­mis­tok­si. Op­pi­lai­den mo­ti­vaa­tio pro­jek­tis­sa oli aina kor­ke­al­la, sil­lä to­del­li­suu­des­sa he te­ki­vät konk­reet­ti­sen tuot­teen, jota sit­ten 1.-luokkalaiset käyt­tä­vät in­nol­la op­pi­ak­seen lu­ke­mi­sen pe­rus­tai­toa.

Vas­taa­via työs­ken­te­ly­mal­le­ja on hyö­dyn­net­ty pe­rus­o­pe­tuk­sen ylem­mil­lä vuo­si­luo­kil­la Vas­taa­via työs­ken­te­ly­mal­le­ja on hyö­dyn­net­ty pe­rus­o­pe­tuk­sen ylem­mil­lä vuo­si­luo­kil­la esi­mer­kik­si bi­o­lo­gi­an ja ym­pä­ris­tö­kas­va­tuk­sen hank­keis­sa sekä lä­päi­sy­aihe- tee­ma­hank­keis­sa. Usein näis­tä tuo­tok­sis­ta on ar­vi­oin­nin li­säk­si to­teu­tet­tu muun mu­as­sa näyt­te­ly­jä tai tee­ma­il­to­ja sekä huol­ta­jil­le että muil­le ym­pä­röi­vän yh­tei­sön jä­se­nil­le.

Toi­nen pal­jon hyö­dyn­net­ty di­dak­ti­nen mal­li on vie­ri­kou­lu­tus­mal­li. Yk­sin­ker­tai­sim­mil­laan mal­lin voi to­teut­taa si­ten, että opet­ta­ja opet­taa yh­del­le op­pi­laal­le tai opis­ke­li­jal­le tai­don, jota kaik­ki op­pi­laat tai opis­ke­li­jat tu­le­vat tar­vit­se­maan. Näi­tä ovat esi­mer­kik­si ani­maa­ti­on li­sää­mi­nen esi­tyk­seen, vi­de­on leik­kaa­mi­nen ja ku­van tai vi­de­on li­sää­mi­nen. Tä­män jäl­keen op­pi­las tai opis­ke­li­ja opet­taa tai­don seu­raa­val­le ja opet­ta­ja seu­raa, että ope­tus me­nee oi­kein. Sit­ten toi­sek­si ope­tet­tu op­pi­las tai opis­ke­li­ja opet­taa tai­don eteen­päin ja hä­net opet­ta­nut op­pi­las tai opis­ke­li­ja seu­raa, että ope­tus me­nee oi­kein. Näin jat­ke­taan läpi koko luo­kan ja mah­dol­li­ses­ti rin­nak­kais­luok­kien tai vaik­ka koko kou­lun. Tai­don ope­tuk­sen no­peus riip­puu käy­tös­sä ole­vien tie­to­ko­nei­den mää­räs­tä. Jos käy­tös­sä on vain yksi lai­te luo­kas­sa, voi­daan ede­tä hi­taas­ti. Mut­ta mitä use­am­pi lai­te on käy­tös­sä, sitä use­am­pia vie­ri­kou­lu­tus­ryh­miä voi­daan to­teut­taa yhtä ai­kaa.

Klik­kaa ku­vaa suu­ren­taak­se­si.

Pil­vi­pal­ve­lu­jen käy­tön myö­tä op­pi­laat ja opis­ke­li­jat ko­kei­le­vat ak­tii­vi­ses­ti käy­tet­tä­vien oh­jel­mis­to­jen mah­dol­li­suuk­sia ja löy­tä­vät uu­sia ta­po­ja to­teut­taa eri­lai­sia toi­min­to­ja. Näi­tä tai­to­ja ja toi­min­ta­mal­le­ja op­pi­laat ja opis­ke­li­jat mie­lel­lään opet­ta­vat toi­sil­leen ja opet­ta­jil­le. Opet­ta­jan on vain roh­kais­tut­ta­va ky­sy­mään: ”Mi­ten sinä Jus­si teit tuon? Voi­sit­ko neu­voa sen mi­nul­le ja muil­le?” Ko­ke­neet op­pi­las­vie­ri­kou­lut­ta­jat ovat mai­ni­oi­ta opet­ta­jien vie­ri­kou­lut­ta­jia ja tuki­hen­ki­löi­tä näis­sä eri­tyis­tai­dois­sa.

Yhä use­am­min op­pi­laat tai opis­ke­li­jat toi­mi­vat opet­ta­jien tu­ke­na sekä lai­te­yllä­pi­dos­sa että tai­to­jen ke­hit­tä­mi­ses­sä. Useis­sa kou­luis­sa ja oppi­lai­tok­sis­sa ver­tais­o­pe­tus­ta käy­te­tään ker­ho­toi­min­nas­sa tai va­lin­nais­kurs­seil­la, esi­mer­kik­si pe­rus­o­pe­tuk­sen ylim­mil­lä vuo­si­luo­kil­la tuki­op­pi­las­toi­min­nas­sa. Erik­seen on mai­nit­ta­va ne ti­lan­teet, jois­sa tek­no­lo­gis­ta tu­kea an­taa op­pi­las­kun­ta tai esi­mer­kik­si op­pi­lai­den tai opis­ke­li­joi­den osuus­kun­ta osa­na yrit­tä­jyys­kas­va­tus­ta. Tämä tie­ten­kin vaa­tii in­nos­tu­nei­ta opet­ta­jia oh­jaa­maan toi­min­taa.

Tulevaisuuden haasteet

Muut­tu­va tek­no­lo­gi­nen toi­min­ta­ym­pä­ris­tö ja osaa­mi­nen ovat muo­dos­tu­neet vaa­ti­vik­si kou­lu­jen ja oppi­lai­tos­ten ulko­puo­lel­la, mut­ta kou­luis­sa ja oppi­lai­tok­sis­sa se tun­tuu mo­nen mie­les­tä lä­hes ylit­tä­mät­tö­mäl­tä haas­teel­ta. Kou­lun ja oppi­lai­tok­sen työ­yh­tei­sön voi­ma­va­ra­na on sen jä­sen­ten moni­o­saa­mi­nen. Opet­ta­jat voi­vat hyö­dyn­tää op­pi­lai­den ja opis­ke­li­joi­den ko­kei­lun­ha­lua, osaa­mis­ta ja tai­to­ja op­pi­mis­pro­ses­sien to­teu­tuk­ses­sa. Uu­det toi­min­ta­mal­lit ja vä­li­neet tu­lee ot­taa käyt­töön niis­sä töis­sä, joi­hin ne so­vel­tu­vat par­hai­ten. Esi- ja pe­rus­o­pe­tuk­sen ja lu­ki­on ta­voit­tee­na on an­taa op­pi­lail­le ja opis­ke­li­joil­le yh­teis­kun­nas­sa vaa­dit­ta­vat kan­sa­lais­tai­dot. Pe­rin­teis­ten lu­ke­mi­sen ja kir­joit­ta­mi­sen li­säk­si jo alem­mil­la vuo­si­luo­kil­la pi­tää opet­taa myös moni­luku­tai­toa ja tai­toa hyö­dyn­tää tek­no­lo­gi­aa ja sen tar­jo­a­mia vä­li­nei­tä op­pi­laan op­pi­mis­pro­ses­sin tu­ke­na.

Eri­lai­set pal­ve­lut ja oh­jel­mat vaa­ti­vat eri­lai­sia tai­to­ja ja toi­saal­ta op­pi­lai­den ja opis­ke­li­joi­den on omak­sut­ta­va so­si­aa­li­sen me­di­an mu­ka­naan tuo­mia ak­tii­vi­sen osal­lis­tu­mi­sen, kuun­te­le­mi­sen ja tie­to­suo­jaan ja yk­si­tyi­syy­teen liit­ty­viä tai­to­ja. Kou­luis­sa ja oppi­lai­tok­sis­sa vaa­ti­mus­ta­son tu­li­si­kin nous­ta tai­to­jen ke­hit­ty­es­sä. Kyse on op­pi­laan ja opis­ke­li­jan kan­nal­ta pie­nin as­ke­lin ete­ne­mi­ses­tä si­ten, että tai­dot kart­tu­vat te­ke­mäl­lä konk­reet­ti­sia töi­tä ja toi­saal­ta sii­tä, että saa hyö­dyn­tää jo ole­mas­sa ole­via tai­to­jaan opis­ke­lus­sa.

On siis mie­tit­tä­vä, mi­ten tek­no­lo­gia nä­kyy esi- ja pe­rus­o­pe­tuk­sen ja lu­ki­on toi­min­nas­sa ja eri oppi­ai­neis­sa. Sen tu­lee tu­kea op­pi­lai­den ja opis­ke­li­joi­den to­del­lis­ten tek­no­lo­gis­ten tai­to­jen ke­hit­ty­mis­tä si­ten, että tu­le­vai­suu­des­sa kai­kil­la lu­ki­o­lai­sil­la on tasa­ver­tai­nen mah­dol­li­suus osal­lis­tua säh­köi­siin yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­siin.

Lin­kit:

Oppi­mis­pe­lit ja vir­tu­aa­li­set ym­pä­ris­töt (OVI)

http://peda.net/pol­ku/ovi

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013