Rakennus toimintakulttuurin muuttajana

Tilat ja kalusteratkaisut koordinointihanke, Oulun yliopisto / Oulun normaalikoulu Pasi Kurttila ja Markku Lang Kuvat:Markku Lang

Kun­ta­lii­ton sel­vi­tyk­sen mu­kaan Suo­men pe­rus­kou­lu- ja lu­ki­o­ra­ken­nus­ten keskiikä on lä­hes 50 vuot­ta. Kou­lu­ra­ken­nus­ten ker­ros­a­las­ta yli 60 % on ra­ken­net­tu en­nen pe­rus­kou­lu-uu­dis­tus­ta ja n. 90 % en­nen vuot­ta 2000. (Kun­ta­liit­to; Kun­tien ra­ken­nus­kan­ta 2005.) Koko Suo­mes­sa ar­vi­oi­daan ole­van vä­li­tön kos­teus- ja home­vau­ri­oi­den kor­jaus­tar­ve noin 1 300 kou­lus­sa (Kos­teus- ja home­tal­koot; leh­dis­tö­tie­do­te 29.9.2011.home­tal­koot.fi ).

Jos ra­ken­nus on käyt­tä­jien ter­vey­del­le vä­li­tön uhka­te­ki­jä ja sen ra­ken­nus­tek­ni­nen kor­jaus ei ole ta­lou­del­li­ses­ti kan­nat­ta­vaa, pää­dy­tään uu­den ra­ken­nuk­sen ra­ken­ta­mi­seen. Yleen­sä on­gel­mat py­ri­tään kui­ten­kin rat­kai­se­maan pe­rus­kor­jauk­sel­la. Va­li­tet­ta­van usein teh­dään kui­ten­kin vain tek­ni­nen pe­rus­kor­jaus eikä huo­ma­ta, että vuo­si­kym­me­niä van­ha ra­ken­nus edus­taa ja tu­kee van­hen­tu­nei­ta op­pi­mis­kä­si­tyk­siä ja toi­min­ta­kult­tuu­rin muo­to­ja. Ra­ken­nuk­ses­ta on siis tul­lut este kou­lun tai oppi­lai­tok­sen toi­min­ta­kult­tuu­rin ke­hit­ty­mi­sel­le ja uu­dis­tu­mi­sel­le.

Lausannen am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun kam­pus­a­lu­eel­la ole­va Rolex Learning Center yh­dis­tää kir­jas­tot, opis­ke­lu­ti­lat, näyt­te­ly­ti­lat, ryh­mä­työ­ti­lat ja kah­vi­lat yh­dek­si ko­ko­nai­suu­dek­si.

Rakennuksen peruskorjaus – menetetty mahdollisuus?

Ole­mas­sa ole­vaa toi­min­ta­kult­tuu­ria on vai­kea muut­taa, ja muu­tok­sen on yh­tei­sö­ta­sol­la to­det­tu ole­van erit­täin hi­das­ta.

Toi­min­ta­kult­tuu­rin muu­tok­sen suun­nit­te­lul­le ja to­teu­tuk­sel­le otol­li­sia het­kiä ovat eri­lai­set toi­min­nan to­teu­tuk­seen tai toi­min­ta­ym­pä­ris­töön liit­ty­vät muu­tos­te­ki­jät, ku­ten uusi ope­tus­suun­ni­tel­ma, kou­lun tai oppi­lai­tok­sen pe­rus­kor­jaus tai ko­ko­naan uu­den ra­ken­nuk­sen ra­ken­ta­mi­nen.

Sään­nöl­li­sin väli­a­join uu­siu­tu­vat ope­tus­suun­ni­tel­mat ovat ol­leet koko suo­ma­lai­sen pe­rus­kou­lun ja lu­ki­on te­ho­kas toi­min­ta­kult­tuu­ria oh­jaa­va työ­kalu. Ope­tus­suun­ni­tel­man te­hoa täs­sä mer­ki­tyk­ses­sä on vii­me ai­koi­na las­ke­nut se, että fyy­si­set ti­lat yhä har­vem­min tu­ke­vat ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa ta­voi­tel­ta­vaa toi­min­ta­kult­tuu­ria. On­gel­ma näyt­tää kos­ke­van op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ko­ko­nai­suut­ta laa­jem­min­kin. Mi­ten op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ko­ko­nai­suu­den päi­vit­tä­mi­nen pi­täi­si teh­dä, jot­ta se tu­ki­si ope­tus­suun­ni­tel­man ku­vaa­maa toi­min­ta-aja­tus­ta?

Kes­kei­nen asia ra­ken­nus­hank­kees­sa on, että opet­ta­jat, reh­to­ri ja muu hen­ki­lö­kun­ta pää­se­vät vai­kut­ta­maan riit­tä­vän ai­kai­ses­sa vai­hees­sa hank­keen suun­nit­te­luun. Pe­rus­kor­jaus­hank­kee­seen tu­li­si aina si­säl­lyt­tää myös ti­lo­jen toi­min­nal­li­suu­den päi­vit­tä­mi­nen. Se edel­lyt­tää suun­nit­te­li­joil­ta, ja var­sin­kin opet­ta­jil­ta, reh­to­ril­ta ja muul­ta hen­ki­lö­kun­nal­ta, sel­ke­ää kä­si­tys­tä kah­des­ta asi­as­ta: Mit­kä tila­rat­kai­sut tu­ke­vat ope­tus­suun­ni­tel­man mu­kais­ta toi­min­ta-aja­tus­ta, opis­ke­lua ja op­pi­mis­ta? Mit­kä tila­rat­kai­sut puo­les­taan ra­joit­ta­vat ope­tus­suun­ni­tel­man mu­kais­ta toi­min­ta-aja­tus­ta, opis­ke­lua ja op­pi­mis­ta?

Opet­ta­jil­la ja reh­to­reil­la on hy­vin eri­lai­sia val­miuk­sia löy­tää vas­tauk­sia näi­hin ky­sy­myk­siin. Opet­ta­jan tai reh­to­rin, joka mah­dol­li­ses­ti on teh­nyt työ­tään sa­mas­sa ra­ken­nuk­ses­sa koko työ­u­ran­sa ajan, on usein vai­kea näh­dä, kuin­ka ole­mas­sa ole­vaa ym­pä­ris­töä voi­daan ke­hit­tää en­tis­tä toi­mi­vam­mak­si. Tä­män vuok­si kor­jaus­hank­kei­siin tu­li­si si­säl­lyt­tää reh­to­reil­le ja opet­ta­jil­le suun­nat­tua op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ko­ko­nai­suut­ta eli oppi­mai­se­maa kä­sit­te­le­vää kou­lu­tus­ta, jos­sa heil­le tar­jot­tai­siin ti­lai­suus tu­tus­tua nii­hin mah­dol­li­suuk­siin, joi­ta ke­hit­ty­vä tek­no­lo­gia ja tie­to­tai­to tar­jo­a­vat fyy­si­seen ym­pä­ris­töön liit­ty­en (esi­mer­kik­si akus­tiik­ka, va­lais­tus, pin­ta­ma­te­ri­aa­lit, ka­lus­tus).

Suu­rin osa suo­ma­lai­ses­ta pe­rus­kou­lu- ja lu­ki­o­ra­ken­ta­mi­ses­ta on tu­le­vai­suu­des­sa kor­jaus­ra­ken­ta­mis­ta. Toi­min­ta­kult­tuu­rin ke­hit­tä­mi­sen kan­nal­ta on erit­täin tär­ke­ää, että pe­rus­kor­jauk­sen yh­tey­des­sä myös ti­lo­jen pe­da­go­gi­nen toi­min­nal­li­suus päi­vi­te­tään. Meil­lä ei ole pe­da­go­gi­ses­ti va­raa me­net­tää kor­jaus­ra­ken­ta­mi­sen mu­ka­naan tuo­maa mah­dol­li­suut­ta toi­min­ta­ym­pä­ris­tön ja sen käy­tet­tä­vyy­den ke­hit­tä­mi­sel­le.

Tilat toimintakulttuurin muutoksen tukena tai rajoittajana

Pe­rus­kou­lu­jen ja lu­ki­oi­den tila­rat­kai­sut ovat py­sy­neet peri­aat­teil­taan mel­ko muut­tu­mat­to­mi­na. Ti­lat on voi­tu ja­kaa pää­piir­teis­sään luon­teel­taan puo­li­yk­si­tyi­siin ti­loi­hin (luok­ka) ja jul­ki­siin ti­loi­hin (käy­tä­vä).

Opis­ke­lu ja opet­ta­mi­nen ovat ta­pah­tu­neet pää­osin luon­teel­taan puo­li­yk­si­tyi­sis­sä ti­lois­sa, joi­ta ovat luok­ka­huo­neet sekä muut ope­tuk­sel­li­seen vuo­ro­vai­ku­tuk­seen tar­koi­te­tut sul­je­tut ti­lat. Näi­den ti­lo­jen ym­pä­ril­le jää­vät ti­lat ovat suu­rel­ta osin luon­teel­taan jul­ki­sia ti­lo­ja, joi­ta on käy­tet­ty pää­a­si­as­sa kul­ku­reit­tei­nä. Ope­tus- ja opis­ke­lu­me­ne­tel­mien moni­puo­lis­tu­mi­nen, tek­no­lo­gi­an tuo­mat uu­det mah­dol­li­suu­det, opet­ta­jien sa­man­ai­kais­o­pe­tuk­sen li­sään­ty­mi­sen ja eri­tyi­sen tuen tu­le­mi­nen vah­vem­min osak­si ryh­mäs­sä ta­pah­tu­vaa toi­min­taa, tuo­vat uu­sia haas­tei­ta myös fyy­si­sil­le ti­loil­le. Jul­ki­sen ja puo­li­yk­si­tyi­sen ti­lan li­säk­si tar­vi­taan myös yk­si­tyi­siä ja puo­li­jul­ki­sia ti­lo­ja, jot­ka en­tis­tä pa­rem­min mah­dol­lis­ta­vat opet­ta­jien ja op­pi­lai­den ja opis­ke­li­joi­den jous­ta­van ja moni­puo­li­sen työs­ken­te­lyn. Fyy­si­sen ym­pä­ris­tön tu­lee mah­dol­lis­taa opis­ke­lu yk­sin, pa­reit­tain, pie­nis­sä tai suu­ris­sa ryh­mis­sä.

Ti­lat ovat par­haim­mil­laan toi­min­ta­kult­tuu­rin ja sen ke­hi­tyk­sen tär­keä tu­ki­ja, pa­him­mil­laan taas sen es­tä­jä. Ti­lois­sa ta­pah­tu­vat muu­tok­set toi­mi­vat myös te­hok­kaa­na ka­ta­ly­saat­to­ri­na toi­min­ta­kult­tuu­rin muu­tok­ses­sa ja pys­ty­vät oh­jaa­maan työ­yh­tei­sön toi­min­nan laa­jem­paan ja koko­nais­val­tai­sem­paan muu­tok­seen.

Osal­lis­ta­va suun­nit­te­lu on yksi käyt­tä­jä­kes­kei­sen suun­nit­te­lun muo­to, jos­sa ta­voit­tee­na on käyt­tä­jil­tä saa­tu­jen suun­nit­te­lu­oh­jei­den li­säk­si saa­da käyt­tä­jät si­tou­tu­maan uu­teen toi­min­ta­kult­tuu­riin uu­des­sa toi­min­ta­ym­pä­ris­tös­sä. Osal­lis­ta­vas­sa suun­nit­te­lus­sa käyt­tä­jiä koh­del­laan kuin suun­nit­te­li­joi­ta. Käyt­tä­jien tär­kein teh­tä­vä on aut­taa suun­nit­te­li­joi­ta pi­tä­mään oi­kea suun­ta sekä ke­hit­tää laa­jem­paa ym­mär­rys­tä ta­voi­tel­ta­vas­ta pe­da­go­gi­ses­ta lop­pu­tu­lok­ses­ta. Käyt­tä­jien on pys­tyt­tä­vä luo­maan ehyt koko­nais­kuva sii­tä, mi­ten van­ha ra­ken­nus muun­tuu osak­si nyky­ai­kais­ta oppi­mai­se­maa.

Ra­ken­nuk­sen tek­ni­sen pe­rus­kor­jauk­sen yh­tey­teen tu­li­si aina kyt­keä mu­kaan myös ra­ken­nuk­sen toi­min­nal­li­nen päi­vit­tä­mi­nen. Tämä tar­koit­taa pe­da­go­gi­sen käy­tön ja tila­suun­nit­te­lun sau­ma­ton­ta yh­teis­työ­tä hank­keen alus­ta kor­jaus­töi­den val­mis­tu­mi­seen asti. Hyvä työ­kalu tä­hän on osal­lis­ta­van suun­nit­te­lun me­ne­tel­mä, min­kä käy­tös­tä sekä ra­ken­nuk­sen käyt­tä­jät että pe­rus­kor­jauk­sen suun­nit­te­li­jat ja to­teut­ta­jat hyö­ty­vät. Tär­kein­tä pro­ses­sis­sa on eri op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen muo­dos­ta­man ko­ko­nai­suu­den eli oppi­mai­se­man hah­mot­ta­mi­nen sekä pe­da­go­gi­ses­ta että ra­ken­nus­tek­ni­ses­tä näkö­kul­mas­ta.

Oppimaisemallinen perspektiivi pedagogisessa johtamisessa

Min­kä­lai­sia omi­nai­suuk­sia on sel­lai­sen pe­rus­kou­lun tai lu­ki­on toi­min­ta­kult­tuu­ril­la, jos­sa muu­tos mah­dol­lis­tuu kaik­kein hel­poim­min?

Uu­det ja ke­hit­ty­vät moni­muo­toi­set op­pi­mis­ym­pä­ris­töt tar­jo­a­vat laa­jem­mat pe­da­go­gi­set ke­hit­tä­mis­mah­dol­li­suu­det kuin kos­kaan ai­em­min. Tek­no­lo­gi­an ke­hit­ty­mi­nen yhä hel­pom­min käy­tet­tä­väk­si ja jat­ku­vas­ti läs­nä ole­vak­si, työs­ken­te­ly­me­ne­tel­mien ja -kult­tuu­rin muut­tu­mi­nen yk­si­lö­kes­kei­ses­tä te­ke­mi­ses­tä yhä enem­män yh­teis­toi­min­nal­li­sek­si sekä huo­mi­on kiin­nit­tä­mi­nen op­pi­lai­den  ja opis­ke­li­joi­den hen­ki­lö­koh­tai­sen op­pi­mis­po­lun ra­ken­ta­mi­seen ja ra­ken­tu­mi­seen ovat te­ki­jöi­tä, jot­ka jo täl­lä het­kel­lä vai­kut­ta­vat ja tu­le­vat jat­kos­sa­kin vai­kut­ta­maan pe­da­go­gi­sen ajat­te­lun ja toi­min­nan ke­hit­ty­mi­seen. Yk­sit­täi­sen opet­ta­jan näkö­kul­mas­ta tämä voi olla myös on­gel­mal­lis­ta, joll­ei työ­yh­tei­söl­lä ole yh­teis­tä nä­ke­mys­tä ke­hi­tys­suun­nas­ta, pää­mää­räs­tä ja kei­nois­ta, joi­den avul­la ke­hi­tys­työ­tä oh­ja­taan ja to­teu­te­taan.

Patrick Aebischer pu­heen­joh­ta­ja EPFL (Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne): ”Rolex Learning Center on esi­merk­ki pai­kas­ta, jos­sa pe­rin­tei­set ra­jat eri tie­teen­a­lo­jen vä­lil­lä ja kou­lun sekä ulko­puo­li­sen yh­tei­sön vä­lil­lä hä­vi­ä­vät.”

Toi­min­ta­kult­tuu­ri hei­jas­taa työ­yh­tei­sös­sä val­lit­se­vaa pe­da­go­gis­ta ajat­te­lua. Sen ke­hit­ty­mi­nen edel­lyt­tää sekä koko työ­yh­tei­sön että yk­sit­täi­sen opet­ta­jan toi­min­nan pe­da­go­gis­ten pe­rus­tei­den sy­väl­lis­tä yh­teis­tä poh­din­taa. Toi­min­ta­kult­tuu­ri näyt­täy­tyy mm.

Muu­tos mah­dol­lis­tuu hel­poim­min kou­lus­sa tai oppi­lai­tok­ses­sa, jos­sa

Kou­lun tai oppi­lai­tok­sen me­nes­ty­vään joh­ta­mi­seen on pit­kään lii­tet­ty nä­ke­mys joh­ta­ja­vas­tuun ja­ka­mi­ses­ta työ­yh­tei­sön muil­le jä­se­nil­le. Vah­va­na peri­aat­tee­na on ol­lut osal­lis­ta­va, ja­et­tu joh­ta­juus. Ja­e­tun joh­ta­juu­den avul­la on mah­dol­lis­ta vält­tää myös teh­tä­vien ka­saan­tu­mis­ta. Toi­min­ta­kult­tuu­ria ja työ­ta­po­ja odo­te­taan ke­hi­tet­tä­vän yhä yh­teis­työ­pai­not­tei­sem­paan suun­taan.

Osal­lis­ta­van joh­ta­mi­sen peri­aat­tee­na on ku­vat­tu työ­yh­tei­sön tär­keim­mäk­si re­surs­sik­si in­hi­mil­li­set voi­ma­va­rat. Ta­voit­teis­sa on il­mais­tu yh­tei­ses­ti hy­väk­sy­tyt ar­vot ja toi­min­ta­stra­te­gi­at, pyr­ki­mys kaik­kien ky­ky­jen ja voi­ma­va­ro­jen hyö­dyn­tä­mi­seen, ih­mi­siin luot­ta­mi­nen, pyr­ki­mys mah­dol­li­sim­man avoi­meen tie­don­ja­koon ja tie­don­vaih­toon, do­mi­noi­vien hen­ki­löi­den esil­le nou­se­mi­sen es­tä­mi­nen, pyr­ki­mys eri­lais­ten aja­tus­ten ja rat­kai­su­vaih­to­eh­to­jen esil­le saa­mi­seen, pyr­ki­mys ak­tii­vi­seen osal­lis­tu­mi­seen sekä pyr­ki­mys pien­ryh­mä­työs­ken­te­lyn run­saa­seen käyt­töön. Pien­ryh­mä­työs­ken­te­lyn on osoi­tet­tu li­sää­vän pää­tök­siin ja or­ga­ni­saa­ti­oon si­tou­tu­mis­ta ja työ­tyy­ty­väi­syyt­tä. Sen on näh­ty li­sää­vän myös avoi­muut­ta sekä luot­ta­mus­ta ja kes­ki­näis­tä tu­kea.

Kos­ka oppi­mai­se­mal­la on niin suu­ri roo­li työ­hy­vin­voin­nin edis­tä­jä­nä ja op­pi­mi­sen ja opet­ta­mi­sen tu­ki­ja­na, se täy­tyy ot­taa pe­da­go­gi­ses­sa joh­ta­mi­ses­sa ja suun­nit­te­lus­sa vah­vas­ti huo­mi­oon. Toi­saal­ta oppi­mai­se­man jat­ku­va ja no­pea muu­tos sekä sir­pa­lei­nen ole­mus pa­kot­taa pe­da­go­gi­sen joh­ta­mi­sen ja suun­nit­te­lun koh­ti yh­teis­joh­ta­juut­ta ja yh­teis­suun­nit­te­lua. Yh­del­lä hen­ki­löl­lä ei voi­da olet­taa enää ole­van ajan­ta­sais­ta tie­toa kai­kes­ta.

Ongelmarakennuksesta uusien mahdollisuuksien oppimaisemaan

Uu­den pe­rus­kou­lun tai lu­ki­on ra­ken­ta­mi­nen tai van­han pe­rus­kor­jaus ti­loil­taan ja tek­no­lo­gi­al­taan ny­kyi­siä ja tu­le­via op­pi­mi­sen ja ope­tuk­sen tar­pei­ta vas­taa­vak­si ei yk­sin ta­kaa sitä, että ope­tus tai op­pi­mi­nen muut­tui­si. Mi­kä­li ha­lu­taan saa­da ai­kaan kes­tä­vää ke­hi­tys­tä ja py­sy­viä muu­tok­sia, täy­tyy huo­mio kiin­nit­tää eri­tyi­ses­ti toi­min­ta­kult­tuu­rin muu­tok­seen. Eri toi­mi­jat ja hei­dän tar­peen­sa huo­mi­oon ot­ta­va suun­nit­te­lu, ra­ken­ta­mi­nen, ka­lus­ta­mi­nen ja tek­no­lo­gi­set rat­kai­sut mah­dol­lis­ta­vat ai­dos­ti käy­tän­nön ta­sol­la nä­ky­vän toi­min­ta­kult­tuu­rin ke­hit­ty­mi­sen. Toi­min­ta­kult­tuu­rin muo­tou­tu­mi­nen ja ke­hit­ty­mi­nen vaa­tii kui­ten­kin myös opet­ta­jien ja mui­den työ­yh­tei­sön toi­mi­joi­den ak­tii­vis­ta työs­ken­te­lyä jo en­nen ti­lo­jen val­mis­tu­mis­ta. Mi­kä­li kou­lun tai oppi­lai­tok­sen toimintaajatus ja sitä tu­ke­vat työs­ken­te­ly­me­ne­tel­mät on kä­si­tel­ty ja hy­väk­syt­ty opet­ta­jien ja mui­den toi­mi­joi­den kes­kuu­des­sa, pääs­tään ti­lan­tee­seen, jos­sa ti­lat, ka­lus­teet ja tek­no­lo­gi­set rat­kai­sut pal­ve­le­vat toi­min­ta­kult­tuu­ria ja sen ke­hit­tä­mis­tä.

Opet­ta­jien täy­den­nys­kou­lu­tus­työ­paja Joen­suus­sa, jos­sa tee­ma­na on kou­lu­ra­ken­nuk­sen hah­mot­ta­mi­nen ja oppi­mai­se­man suun­nit­te­lu.

On­gel­ma­na on ol­lut, mi­ten ra­ken­nus saa­daan muu­tet­tua osak­si uu­sien mah­dol­li­suuk­sien oppi­mai­se­maa, jos­sa op­pi­las sekä opet­ta­ja viih­ty­vät ja jos­sa ta­pah­tuu mie­le­käs­tä op­pi­mis­ta – oppi­tun­tien ulko­puo­lel­la­kin. Tä­män muu­tos­pro­ses­sin to­teu­tu­mis­ta oh­jaa­val­la jär­jes­tel­mäl­lä on tu­le­vai­suu­des­sa erit­täin suu­ri kan­sal­li­nen, kan­sain­vä­li­nen, pe­da­go­gi­nen, toi­min­ta­kult­tuu­ri­nen ja ta­lou­del­li­nen mer­ki­tys.

Läh­teet:

Argyris, C. 2012. Organizational Traps: Leadership, Culture, Organizational De­sign. Ox­ford University Press.

Kun­ta­liit­to, 2005. Kun­tien ra­ken­nus­kan­ta 2005, http://www.kun­nat.net/fi/asi­an­tun­ti­ja­pal­ve­lut/yty/toi­mi­ti­lat/kunkor/Documents/Kun­tien%20ra­ken­nus­kan­ta%202005.pdf

Kos­teus- ja home­tal­koot; leh­dis­tö­tie­do­te 29.9.2011 http://www.home­tal­koot.fi/

La­hel­ma, E., Gordon, T. (toim.) 2003, Kou­lun ar­kea tut­ki­mas­sa: ylä­as­teen erot ja eri­lai­suu­det, Hel­sin­gin kau­pun­gin ope­tus­vi­ras­to http://www.hel­sin­ki.fi/ktl/kufe/Eli­na+La­hel­ma+ja+Tuu­la+G ordon+%28toim.%29,+Kou­lun+ar­kea+tut­ki­mas­sa+ylasteen+erot+ja+eri­lai­suu­det.pdf

Palm­gren, A. 2012. Osal­lis­ta­van suun­nit­te­lun työ­ka­lu­jen tut­ki­mi­nen tun­ne­ti­lo­jen avul­la, Aal­to yli­o­pis­to http://lib.tkk.fi /Dipl/2012/urn100722.pdf

Ron­kai­nen, P. 2012. Yh­tei­nen teh­tä­vä. Muu­tok­sen avaa­ma ke­hit­tä­mis­pyr­ki­mys opet­ta­ja­yh­tei­sös­sä Itä-Suo­men yli­o­pis­to, Joen­suu http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-0799-8/urn_isbn_978-952-61-0799-8.pdf

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013