Suunnittelu ja osallistuminen on kaikkien asia

Laitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Tampereen kaupunki Raisa Valtaoja

Esi- ja pe­rus­kou­lun sekä lu­ki­on ke­hit­tä­mi­ses­sä tu­li­si olla mu­ka­na koko työ­yh­tei­sö. Jot­ta jo­kai­nen saa­daan ke­hit­tä­mi­seen mu­kaan, on kaik­kia yh­tei­sön jä­se­niä kuul­ta­va. Mo­nes­ti kui­ten­kin kuu­lu­vin ääni on kaik­kein in­nos­tu­neim­mil­la tai vas­ta­ha­koi­sim­mil­la. Suu­ri osa vai­ke­nee, sil­lä kai­kil­la ei ole voi­mak­kai­ta mie­li­pi­tei­tä puo­leen taik­ka toi­seen. Kun ää­nes­sä ovat vain ääri­päät, syn­tyy kokonais­ti­lan­tees­ta hel­pos­ti vää­ris­ty­nyt kuva. Yksi tapa saa­da to­den­mu­kai­nen kä­si­tys ti­lan­tees­ta on ky­syä mie­li­pi­tei­tä ni­met­tö­mäs­ti. Myös suunnitte lutyön ja­ka­mi­nen pie nemmille ryh­mil­le tuo use­am­pia hen­ki­löi­tä mu­kaan ke­hi­tys­työ­hön. Yh­teis­työl­lä ja tar­jo­a­mal­la kai­kil­le to dellinen mah­dol­li­suus vai­kut­taa, saa daan koko työ­yh­tei­sö pu­hal­ta­maan yh­teen hii­leen.

Kou­lun tai oppi­lai­tok­sen ke­hit­tä­mi­sen tu­lee läh­teä sen omis­ta läh­tö­koh­dis­ta. Ta­voit­teet on kui­ten­kin ase­tet­ta­va vuo­sik­si eteen­päin. Ta­voit­tei­ta ja vi­si­o­ta mää­ri­tel­lään usein kun­ta­koh­tai­sis­sa tek­no­lo­gi­an ope­tus­käy­tön suun­ni­tel­mis­sa, mut­ta to­teut­ta­mi­nen saa­daan pa­rem­min käyn­tiin, kun ar­vi­oi­daan en­sin huo­lel­la kou­lun tai oppi­lai­tok­sen sen het­ki­nen ti­lan­ne, jon­ka poh­jal­ta mää­ri­tel­lään yh­des­sä konk­reet­ti­set ke­hi­tys­toi­men­pi­teet.

Mitä pitäisi kartoittaa?

Kou­lua tai oppi­lai­tos­ta voi­daan tar­kas­tel­la ko­ko­nai­suu­te­na, joka koos­tuu eri­lai­sis­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­töis­tä sekä toi­min­ta­kult­tuu­ris­ta ja siel­lä toi­mi­vis­ta hen­ki­löis­tä. Tä­män ko­ko­nai­suu­den ke­hit­tä­mi­sen poh­ja­na voi­daan käyt­tää eri­lai­sia kar­toi­tus­tie­to­ja ja toi­saal­ta ta­voit­tei­ta ja vi­si­oi­ta, jot­ka poh­jau­tu­vat kun­nal­li­siin ja val­ta­kun­nal­li­siin pai­no­tuk­siin. Näi­den poh­jal­ta kou­lus­sa tai oppi­lai­tok­ses­sa voi­daan laa­tia konk­reet­ti­sem­mat suun­ni­tel­mat sii­tä, mitä ta­voit­tei­ta ase­te­taan esi­mer­kik­si kol­mek­si vuo­dek­si eteen­päin ja mi­ten ne saa­vu­te­taan. Koko ke­hit­tä­mis­pro­ses­si on kui­ten­kin syk­li­nen, eli ar­vi­oin­nin, suun­nit­te­lun ja ke­hit­tä­mi­sen kaut­ta ti­lan­ne tu­lee ar­vi­oi­da uu­del­leen ke­hit­tä­mis­työn jat­ka­mi­sek­si.

Tek­no­lo­gi­an käyt­töä voi­daan kar­toit­taa esi­mer­kik­si ni­met­tö­mäl­lä ky­se­lyl­lä. Näin saa­daan koko­nais­kuva kou­lun tai oppi­lai­tok­sen ope­tus­tek­no­lo­gi­ses­ta ti­lan­tees­ta. Ky­se­lyl­lä voi­daan sel­vit­tää, mil­lais­ta ope­tus­tek­no­lo­gi­aa on käy­tet­tä­vis­sä, mi­ten se toi­mii ja mi­ten sen käyt­töön tar­jo­taan tu­kea ja ide­oi­ta. Myös hen­ki­lös­tön osaa­mi­nen ja ta­vat hyö­dyn­tää tek­niik­kaa ope­tuk­ses­sa ja muus­sa työs­ken­te­lys­sä käy­vät ilmi. Li­säk­si on tär­ke­ää sel­vit­tää hen­ki­lö­kun­nan asen­tei­ta, sil­lä nii­den on tut­ki­mus­ten mu­kaan huo­mat­tu vai­kut­ta­van mer­kit­tä­väs­ti osaa­mi­seen ja käyt­töön.

Yksi hyvä vä­li­ne di­gi­taa­li­sen toi­min­ta­kult­tuu­rin ar­vi­oin­tiin on ver­kos­sa avoi­mes­ti käy­tet­tä­vä Opeka-ar­vi­oin­ti­työ­kalu. Opekaan on asi­an­tun­ti­ja­tii­min avul­la ja tut­ki­muk­siin pe­rus­tu­en va­li­koi­tu oleel­li­sia ky­sy­myk­siä mit­taa­maan juu­ri edel­lä mai­nit­tu­ja asi­oi­ta. Kun jo­kai­nen hen­ki­lö­kun­taan kuu­lu­va käy vas­taa­mas­sa ar­vi­oin­ti­työ­ka­lun ky­sy­myk­siin, kou­lu tai oppi­lai­tos saa koo­tun ra­por­tin oman di­gi­taa­li­sen toi­min­ta­kult­tuu­rin­sa vah­vuuk­sis­ta ja heik­kouk­sis­ta. Näin saa­daan esiin asi­at, jot­ka vaa­ti­si­vat eri­tyis­tä huo­mi­o­ta tek­no­lo­gi­an ope­tus­käy­tön ke­hit­tä­mis­suun­ni­tel­mas­sa. Li­säk­si jo­kai­nen ky­se­lyyn vas­tan­nut saa oman ra­por­tin ja ar­vi­on sii­tä, mi­ten hän si­joit­tuu suh­tees­sa mui­hin ky­se­lyn täyt­tä­nei­siin omas­sa toi­mi­pis­tees­sään, kun­tan­sa si­säl­lä sekä val­ta­kun­nal­li­ses­ti.

Visioista ja suunnitelmista totta

Vi­si­ot tuo­daan ar­keen to­teut­ta­mis­suun­ni­tel­mien avul­la. Suun­ni­tel­mat on syy­tä pi­tää re­a­lis­ti­si­na ja mah­dol­li­sim­man konk­reet­ti­si­na. Kou­lul­la tai oppi­lai­tok­sel­la voi olla omiin ta­voit­tei­siin poh­jau­tu­va, pit­kän täh­täi­men tek­no­lo­gi­an ope­tus­käy­tön suun­ni­tel­ma esi­mer­kik­si 3–5 vuo­dek­si. Täs­sä suun­ni­tel­mas­sa mää­ri­tel­lään ta­voit­teet. Tar­kem­pi to­teu­tus­suun­ni­tel­ma laa­di­taan vuo­dek­si ker­ral­laan, ja se voi olla esi­mer­kik­si osa toi­min­ta­suun­ni­tel­maa. Tämä suun­ni­tel­ma si­säl­tää sel­kei­tä toi­men­pi­tei­tä.

Näi­hin esi- ja pe­rus­kou­lun sekä lu­ki­on ke­hit­tä­mi­sen työ­ka­lu­jen te­ke­mi­seen on hyvä ot­taa mu­kaan koko hen­ki­lö­kun­ta. Kun tek­no­lo­gi­an käy­tön kar­toi­tuk­sen tu­lok­sia käy­dään läpi esi­mer­kik­si opet­ta­jan­ko­kouk­sis­sa, van­hem­pain­il­lois­sa tai op­pi­las­kun­nan ko­kouk­sis­sa, saa­daan yh­tei­nen ke­hit­tä­mi­nen luon­te­vas­ti alul­le. Kou­lun tai oppi­lai­tok­sen saa­mat tu­lok­set ja kan­sal­li­set ver­tai­lut he­rät­tä­vät kes­kus­te­lua ja eh­do­tuk­sia toi­men­pi­teis­tä. Kun tu­lok­sis­ta kes­kus­tel­laan yh­tei­ses­ti hen­ki­lö­kun­nan kes­ken, nou­see esiin, kei­tä mit­kä­kin osa-alu­eet kos­ke­vat. Näin vas­tuu­a­lu­eet tek­no­lo­gi­an ope­tus- ja hal­lin­to käy­tön suun­ni­tel­man laa­ti­mi­sek­si ja toi­men­pi­tei­den te­ke­mi­sek­si saa­daan ja­e­tuk­si so­pi­vil­le hen­ki­löil­le.

Toi­mi­van tek­no­lo­gi­an ope­tus­käy­tön ke­hit­tä­mis­työn te­ke­mi­nen edel­lyt­tää­kin toi­mi­vaa tii­miä, jos­sa suun­nit­te­lun ja to­teu­tuk­sen vas­tuut on ja­et­tu sel­ke­äs­ti. Tii­mi voi koos­tua reh­to­ris­ta, opet­ta­jis­ta ja muis­ta hen­ki­lös­tön edus­ta­jis­ta. Reh­to­rin roo­li on tär­keä, sil­lä hä­nel­lä on val­ta teh­dä pää­tök­siä, ja­kaa re­surs­se­ja, de­le­goi­da teh­tä­viä sekä neu­vo­tel­la kun­nan toi­mi­e­lin­ten kans­sa mah­dol­li­sis­ta lisä­re­surs­seis­ta. Tek­no­lo­gi­an käy­tön suun­nit­te­lu kou­luis­sa ja oppi­lai­tok­sis­sa ei voi olla vain yh­den hen­ki­lön va­ras­sa.

Suun­ni­tel­man avul­la ase­te­taan ta­voit­teet kou­lun tai oppi­lai­tok­sen säh­köi­sil­le val­miuk­sil­le poh­jau­tu­en pai­kal­li­ses­ti ase­tet­tui­hin pää­mää­riin. Suun­ni­tel­ma voi koos­tua seu­raa­vis­ta ko­ko­nai­suuk­sis­ta:

- Oma vi­sio, pai­no­pis­teet ja ta­voit­teet tek­no­lo­gi­an hyö­dyn­tä­mi­ses­tä ope­tuk­ses­sa ja muus­sa toi­min­nas­sa

- Op­pi­lai­den ja opis­ke­li­joi­den tek­no­lo­gi­sen osaa­mi­sen ta­voit­teet vuo­si­luo­kit­tain ope­tus­suun­ni­tel­maan poh­jau­tu­en.

Li­säk­si suun­ni­tel­mas­sa tu­lee mää­ri­tel­lä, min­kä­lai­sel­la tii­mil­lä ke­hi­tys­työ­tä teh­dään ja mi­ten sitä jat­kos­sa ar­vi­oi­daan ja seu­ra­taan.

Pit­kän täh­täi­men suun­ni­tel­man poh­jal­ta laa­di­taan kou­lun tai oppi­lai­tok­sen tek­no­lo­gi­nen to­teut­ta­mis­suun­ni­tel­ma vuo­sit­tain osa­na yleis­tä toi­min­ta­suun­ni­tel­maa. Suun­ni­tel­man eri osi­ois­sa tu­li­si nä­kyä ta­voit­teet, to­teu­tus, re­surs­sit, seu­ran­ta ja vas­tuut. Suun­ni­tel­man on ol­ta­va re­a­lis­ti­nen, jo­ten se ei saa si­säl­tää lii­an yle­viä tai epä­re­a­lis­ti­sia pää­mää­riä (esi­mer­kik­si ra­hoi­tuk­sen puut­tu­es­sa) eikä sii­nä saa olla lii­kaa ta­voit­tei­ta.

Kos­ka kou­lun tai oppi­lai­tok­sen tek­no­lo­gi­an käy­tön suun­ni­tel­ma kes­kit­tyy eri­tyi­ses­ti hal­lin­nol­li­sen käy­tön ja opet­ta­jien näkö­kul­maan, on op­pi­lai­den ja opis­ke­li­joi­den tek­no­lo­gi­a­tai­to­jen ke­hit­tä­mis­suun­ni­tel­ma syy­tä laa­tia vuo­si­luok­ka-, aine- ja kurs­si­koh­tai­ses­ti. Tä­hän tar­vi­taan koko opet­ta­ja­kun­nan tii­vis­tä pa­nos­tus­ta. Vain si­ten ko­ko­nai­suu­des­ta saa­daan kat­ta­va, eikä op­pi­lai­den ja opis­ke­li­joi­den tai­toi­hin jää puut­tei­ta. Op­pi­lai­den ja opis­ke­li­joi­den mie­li­pi­tei­tä kan­nat­taa myös ky­syä ja hei­dän tai­to­jaan hyö­dyn­tää.

Tek­no­lo­gi­an käy­tön suun­ni­tel­mien to­teu­tu­mis­ta ja te­hok­kuut­ta tu­lee seu­ra­ta ja ar­vi­oi­da vuo­sit­tain. Seu­ran­nan voi teh­dä esi­mer­kik­si Opeka-pal­ve­lul­la, jos­ta näh­dään, onko kou­lu tai oppi­lai­tos ke­hit­ty­nyt ja saa­vut­ta­nut ta­voit­tei­taan.

Käytännön kokemuksia

Tam­pe­reen kau­pun­gil­la on so­vel­let­tu ku­vat­tua mal­lia jo usei­ta vuo­sia. Kau­pun­ki mää­rit­te­lee ta­voit­teen­sa omas­sa tek­no­lo­gi­an suun­ni­tel­mas­saan, joka vuon­na 2013 laa­jen­net­tiin seu­dul­li­sek­si ja maa­kun­nal­li­sek­si suun­ni­tel­mak­si. Tätä suun­ni­tel­maa kou­lut ja oppi­lai­tok­set tar­ken­ta­vat oman ta­son­sa mu­kaan sekä 3- että 1-vuotisessa tek­no­lo­gi­an to­teu­tus­suun­ni­tel­mas­saan.

Jot­ta suun­ni­tel­mien to­teu­tu­mis­ta voi­tai­siin seu­ra­ta ja ar­vi­oi­da kat­ta­vas­ti, Tam­pe­reel­la otet­tiin käyt­töön Opeka-pal­ve­lu. Ky­se­lyn täyt­tä­mi­nen on ol­lut opet­ta­jil­le mie­le­käs­tä, sil­lä he ovat saa­neet sa­mal­la sekä it­se­ään että kou­lu­aan kos­ke­vaa ver­tai­lu­tie­toa. Li­säk­si he ovat ko­ke­neet, että hei­dän vas­tauk­sil­laan on mer­ki­tys­tä ja he ovat mo­ti­voi­tu­neem­pia osal­lis­tu­maan muu­hun kou­lun suun­nit­te­luun.

Sil­ti suun­nit­te­lu­työ tar­vit­see ope­tuk­sen ja kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jän, tie­to­hal­lin­non ja ti­lan­tees­ta riip­pu­en yh­teis­työ­kump­pa­nei­den tie­tä­mys­tä ja tu­kea. Eri­tyi­sen tär­ke­äk­si on mo­nis­sa hank­keis­sa ja kou­lu­jen ja oppi­lai­tos­ten toi­min­nan ke­hit­tä­mi­ses­sä osoit­tau­tu­nut reh­to­rin roo­li pro­ses­sin joh­ta­ja­na sekä tek­no­lo­gi­a­tii­min yh­teis­työ joh­don kans­sa.

Lisä­tie­to­ja:

Lait­tei­den ja oh­jel­mis­to­jen käyt­tö suo­ma­lai­sis­sa kou­luis­sa vuon­na 2012 -sel­vi­tys http://urn.fi/ URN:ISBN:978-951-44-9106-1

Tam­pe­reen seu­dun tvt-suun­ni­tel­mat http://tvt.tampereenseutu.fi/suun­ni­tel­mat/

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013