Vaikuttavuutta yhteistyöllä ja kokemusten vaihdolla

Ruotsinkielinen koordinointihanke, Kokkolan kaupunki Kiti Lindén

Opet­ta­jat työs­ken­te­le­vät usein erit­täin it­se­näi­ses­ti, ei­vät­kä sik­si vält­tä­mät­tä aina jaa tie­tä­mys­tään ja asi­an­tun­te­mus­taan kol­le­goil­leen. Tämä työs­ken­te­ly­kult­tuu­ri joh­taa hel­pos­ti myös sii­hen, että to­teu­tet­tu­jen ke­hit­tä­mis­hank­kei­den yh­tey­des­sä saa­tua tie­tä­mys­tä ja ko­ke­muk­sia ei le­vi­te­tä kai­kil­le kol­le­goil­le omas­sa kou­lus­sa tai oppi­lai­tok­ses­sa tai että pro­jek­tis­sa ai­kaan­saa­dut hy­vät mal­lit jää­vät vain han­keen pii­ris­sä ole­vien käyt­töön. Meil­lä on maan eri osis­sa ope­tus­hen­ki­lö­kun­taa, joka ta­hoil­laan pai­nis­ke­lee sel­lais­ten on­gel­mien kans­sa, jot­ka oi­ke­as­taan ovat yh­tei­siä, ja kaik­ki puu­haa­vat sa­man­kal­tais­ten ke­hit­tä­mis­hank­kei­den pa­ris­sa. Li­sää­mäl­lä yh­teis­työ­tä ja tie­tä­myk­sen vaih­toa saa­tai­siin ai­kaan pa­rem­pia tu­lok­sia, ja ke­hit­tä­mis­työ oli­si huo­mat­ta­vas­ti te­hok­kaam­paa kuin mo­nin pai­koin täl­lä het­kel­lä. Yh­teis­työn li­sää­mi­sen mah­dol­li­suuk­sia oli­si edis­tet­tä­vä kun­ta­ta­son toi­men­pi­teil­lä, ja nii­den pi­täi­si kiin­nos­taa kun­tien päät­tä­jiä. Tie­don ja­ka­mat­ta jät­tä­mi­nen riip­puu har­voin opet­ta­jien kiin­nos­tuk­sen puut­tees­ta. Usein kyse on sii­tä, ett­ei ole ole­mas­sa käy­tän­töä eikä mah­dol­li­suuk­sia luo­da foo­ru­mei­ta ja ver­kos­to­ja tie­tä­myk­sen ja­ka­mis­ta var­ten.

Kokemukset vaihtoon

Ko­ke­muk­sia voi­daan vaih­taa oman opet­ta­ja­kun­nan si­säl­lä, oman kun­nan si­säl­lä tai kun­ta­ra­jat ylit­tä­vän yh­teis­työn avul­la tai val­ta­kun­nal­li­ses­ti. Tär­ke­ää on myös vaih­taa ko­ke­muk­sia kan­sain­vä­li­sen yh­teis­työn avul­la ja kan­sain­vä­lis­ten ver­kos­to­jen si­säl­lä. Esi­merk­ki kol­le­gi­aa­li­ses­ta ko­ke­mus­ten­vaih­dos­ta ja tie­tä­myk­sen ja­ka­mi­ses­ta kun­nan si­säl­lä on to­teu­tet­tu Luo­dos­sa TIP-pro­jek­tis­sa (Teknikstödd Individcentrerad Pedagogik, tek­niik­ka-avusteinen yk­si­lö­kes­kei­nen pe­da­go­giik­ka). Kun­nan si­säl­lä on pe­rus­tet­tu niin kut­sut­tu TIP-työ­ryh­mä, joka ta­paa sään­nöl­li­ses­ti. Työ­ryh­mä koos­tuu kun­nan kaik­kien kou­lu­jen opet­ta­ja­e­dus­ta­jis­ta. Työ­ryh­män teh­tä­vä­nä on ol­lut joh­taa pro­jek­tia ja toi­mia tek­no­lo­gi­an ope­tus­käy­tön in­noit­ta­ja­na kou­luis­sa. Jä­se­net ovat osal­lis­tu­neet eri­lai­siin kou­lu­tuk­siin ja ja­ka­neet ko­ke­muk­si­aan kun­nan kou­luis­sa esi­mer­kik­si jär­jes­tä­mäl­lä jat­ko­kou­lu­tus­ta tab­let­tien käy­tös­sä. Tie­don le­vit­tä­mi­seen on käy­tet­ty myös so­si­aa­lis­ta me­di­aa. Kun­nan kai­kil­le opet­ta­jil­le on pe­rus­tet­tu sul­jet­tu Facebookryhmä. Ryh­mäs­sä TIP-työ­ryh­mä ker­too ko­ke­muk­sis­taan, ja li­säk­si jä­se­net voi­vat esit­tää toi­sil­leen tek­no­lo­gi­an ope­tus­käyt­töön liit­ty­viä ky­sy­myk­siä. En­sim­mäi­sen vuo­den ko­ke­muk­set ovat osoit­ta­neet, että TIP-työ­ryh­män jä­se­net ovat ol­leet Facebook-ryh­mäs­sä ak­tii­vi­sim­pia eri­lais­ten vink­kien ja­ka­mi­ses­sa. Muut opet­ta­jat ovat osoit­ta­neet kiin­nos­tus­taan lä­hin­nä esit­tä­mäl­lä vink­kei­hin liit­ty­viä jat­ko­ky­sy­myk­siä. Noin 90 pro­sent­tia kun­nan opet­ta­jis­ta on Facebookin käyt­tä­jiä, ja osa on liit­ty­nyt Facebookiin ai­no­as­taan osal­lis­tu­ak­seen tä­hän ryh­mään. Pie­ni vä­hem­mis­tö, joka ei ole kuu­lu­nut ryh­mään, on kui­ten­kin tun­te­nut ole­van­sa hie­man toi­min­nan ulko­puo­lel­la.

Kie­li­ra­jat ylit­tä­vää yh­teis­työ­tä voi­daan myös suo­si­tel­la. Si­poos­sa to­teu­tet­tiin pro­jek­ti Si­poon op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­nen ja eriyt­tä­mi­nen kun­nan ruot­sin- ja suo­men­kie­lis­ten kou­lu­jen yh­teis­työ­nä. Pro­jek­tis­sa ha­lut­tiin li­sä­tä opet­ta­jien op­pi­mis­ym­pä­ris­töi­hin liit­ty­vää tek­nis­tä ja pe­da­go­gis­ta osaa­mis­ta. Pro­jek­ti to­teu­tet­tiin eri ta­soil­la, ja aluk­si kou­lu­tet­tiin hal­lin­noi­jia eri op­pi­mis­a­lus­toil­le. Tä­män jäl­keen kou­lu­tet­tiin avain­hen­ki­löi­tä kun­nan kou­luis­sa niin että jo­kai­ses­sa kou­lus­sa oli vä­hin­tään yksi hen­ki­lö, jol­la oli tar­vit­ta­va tek­ni­nen osaa­mi­nen ja joka pys­tyi kou­lut­ta­maan omia kol­le­goi­taan ja le­vit­tä­mään tie­tä­mys­tä omas­sa kou­lus­saan. Kun­nas­sa jär­jes­tet­tiin myös kou­lu­tus­päi­viä, jot­ka oli­vat yh­tei­siä mo­lem­pien kie­li­ryh­mien ope­tus­hen­ki­lö­kun­nal­le. Pro­jek­tin lo­pus­sa voi­tiin muun mu­as­sa to­de­ta di­gi­taa­lis­ten op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen käyt­tö­as­teen nous­seen kun­nan kou­luis­sa.

Osaamisen resurssit hyötykäyttöön

Yh­teis­työ kan­sal­li­sel­la ta­sol­la aloi­tet­tiin ruot­sin­kie­li­ses­sä kou­lu­tuk­ses­sa ke­vääl­lä 2011 jol­loin Ope­tus­hal­li­tuk­sen ra­hoit­ta­ma koor­di­noin­ti­pro­jek­ti käyn­nis­tyi. Kaik­kien kan­sal­lis­ten koor­di­noin­ti­pro­jek­tien ta­voi­te oli muun mu­as­sa tu­kea Ope­tus­hal­li­tuk­sen ra­hoit­ta­mia op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­hank­kei­ta, ke­rä­tä pro­jek­tin yh­tey­des­sä syn­ty­nei­tä hy­viä pe­da­go­gi­sia mal­le­ja ja me­net­te­ly­jä sekä le­vit­tää tie­toa niis­tä.

Li­säk­si koor­di­noin­ti­pro­jek­tin tar­koi­tuk­se­na oli tar­jo­ta ken­täl­lä ha­jal­laan ole­vil­le pro­jek­tin toi­mi­joil­le ver­kos­to ja foo­ru­mi, joi­den puit­teis­sa he voi­vat ta­va­ta ja ja­kaa pro­jek­ti ko­ke­muk­si­aan. Ruot­sin­kie­li­ses­sä kou­lu­tuk­ses­sa ha­vait­tiin pian, että kan­sal­li­sel­le koor­di­noin­nil­le oli tar­vet­ta. Pro­jek­tin to­teut­ta­jil­le jär­jes­tet­tiin pro­jek­ti­ta­paa­mi­sia ker­ran luku­kau­des­sa koor­di­noin­ti­pro­jek­tin koko to­teu­tus­kau­del­la. Ta­paa­mis­ten ai­ka­na opet­ta­jat, reh­to­rit, kou­lun­joh­ta­jat sekä kou­lu­jen ATK-tuki­hen­ki­löt pää­si­vät kos­ke­tuk­siin kes­ke­nään, sil­lä niis­sä tar­jot­tiin mah­dol­li­suuk­sia kou­lu­jen ja kun­tien vä­li­seen tie­tä­myk­sen vaih­toon. Pro­jek­ti­ta­paa­mi­set myös li­sä­si­vät yh­teis­työ­tä ken­täl­lä, ja 49 pro­sent­tia pro­jek­ti­ta­paa­mi­siin osal­lis­tu­neis­ta il­moit­ti nii­den joh­ta­neen yh­teis­työn li­sään­ty­mi­seen Suo­men ruot­sin­kie­lis­ten alu­ei­den mui­den pro­jek­ti­toi­mi­joi­den kans­sa. Näin to­det­tiin tut­ki­muk­ses­sa, joka teh­tiin tou­ko­kuus­sa 2013.

Eri ke­hit­tä­mis­pro­jek­teis­sa syn­ty­nyt tie­tä­mys ja ke­hi­te­tyt hy­vät mal­lit ovat kun­nis­sa usein hyö­dyn­tä­mä­tön re­surs­si. Op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mis­hank­keis­sa ja muis­sa hank­keis­sa saa­tua tek­nis­tä tie­tä­mys­tä ja ko­ke­muk­sia voi­tai­siin käyt­tää ak­tii­vi­sem­min esi­mer­kik­si kun­tien omas­sa opet­ta­jien jat­ko­kou­lu­tuk­ses­sa. Kun kun­ta on ra­hoit­ta­nut ke­hit­tä­mis­pro­jek­tin, miks­ei otet­tai­si hyö­tyä irti lisä­re­surs­seis­ta ja ko­ke­muk­ses­ta, joka pro­jek­tin lo­pus­sa on ole­mas­sa omas­sa kun­nas­sa?

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013