3. Luku: Oppimista rajattomasti

Mia Sandvik, Opetushallitus

Ensi sil­mäyk­sel­lä näyt­tää sil­tä, että tä­män lu­vun ar­tik­ke­leis­sa kä­si­tel­lään hy­vin­kin eri­lai­sia ai­hei­ta ja työ­ta­po­ja: opinto-oh­jaus­ta, nuk­ke­te­at­te­ria, kan­sain­vä­lis­tä yh­teis­työ­tä, op­pi­lai­den omien di­gi­taa­lis­ten vä­li­nei­den hyö­dyn­tä­mis­tä, ver­kot­tu­mis­ta ja itse­oh­jau­tu­vuu­den mer­ki­tys­tä so­si­aa­li­sen me­di­an käy­tös­sä. Näil­le esi­mer­keil­le on kui­ten­kin yh­teis­tä se, että ne liit­ty­vät luo­viin ja yh­teis­työ­poh­jai­siin me­ne­tel­miin, jois­sa hyö­dyn­ne­tään di­gi­taa­li­sia työs­ken­te­ly­ta­po­ja ja ote­taan ym­pä­röi­vä maa­il­ma mu­kaan kou­luun. Me­ne­tel­mil­lä ase­te­taan sekä kou­lu että op­pi­mi­nen suu­rem­paan kon­teks­tiin ja edis­te­tään ra­ja­ton­ta op­pi­mis­ta.

Ku­ten lu­vus­sa kol­me ha­vain­nol­lis­te­taan, ra­jat­to­maan op­pi­mi­seen on mon­ta tie­tä. Jos­kus tar­vi­taan vain pie­niä as­ke­lia, jot­ta ope­tuk­ses­ta ja op­pi­mi­ses­ta saa­daan in­no­va­tii­vi­sem­paa: Il­mi­ö­poh­jai­nen op­pi­mi­nen on yh­des­sä esi­mer­keis­tä avan­nut mah­dol­li­suu­den op­pi­mi­seen kai­kil­la ais­teil­la; op­pi­laat mais­ta­vat, hais­ta­vat ja tun­nus­te­le­vat opit­ta­vaa asi­aa. QR-koo­dien käyt­tä­mi­nen so­vel­tuu erin­o­mai­ses­ti lii­kun­ta­tun­neil­le, mut­ta yh­des­sä mui­den oppi­ai­nei­den kans­sa se voi edis­tää op­pi­mi­sen harp­paa­mis­ta ulos sekä jump­pa­sa­lis­ta että oppi­kir­jas­ta. Myös ole­mas­sa ole­vien työ­ta­po­jen muut­ta­mi­nen voi an­taa suur­ta lisä­ar­voa. Täs­tä on esi­merk­ki­nä ta­paus, jos­sa kou­lun yh­teis­työ ulko­puo­lis­ten asi­an­tun­ti­joi­den kans­sa di­gi­toi­tiin, mikä nyt ajan mit­taan sääs­tää sekä ai­kaa että ym­pä­ris­töä, il­man että op­pi­laat jää­vät il­man nii­tä uu­sia näkö­kul­mia ja rat­kai­su­mal­le­ja sekä au­tent­ti­suut­ta, jot­ka ulko­puo­li­nen asi­an­tun­ti­ja voi an­taa.

Kan­sain­vä­li­nen kou­lu­yh­teis­työ on ny­ky­ään hel­pom­paa kuin kos­kaan. Opet­ta­jil­la ja kou­luil­la on di­gi­taa­li­sia mah­dol­li­suuk­sia sekä löy­tää toi­sen­sa että käyt­tä­mäl­lä eri­lai­sia työ­ka­lu­ja luo­da yh­teis­työ­a­ree­noi­ta, joil­la sekä opet­ta­jat että op­pi­laat vies­ti­vät, te­ke­vät yh­teis­työ­tä ja ke­hit­tä­vät yh­des­sä tie­to­ja ja tai­to­ja. Eri­tyi­ses­ti yh­teis­työ­poh­jais­ten di­gi­taa­lis­ten työ­ka­lu­jen avul­la kan­sain­vä­lis­tä yh­teis­työ­tä voi­daan to­teut­taa niin, että kou­lut käyt­tä­vät toi­si­aan re­surs­si­na ei­vät­kä ylei­sö­nä. Ra­ja­ton­ta op­pi­mis­ta voi­daan tie­ten­kin to­teut­taa myös yh­dis­tä­mäl­lä op­pi­mis­si­säl­tö ”oi­ke­as­sa elä­mäs­sä” teh­tä­viin mat­koi­hin. Ku­ten lu­vus­sa an­net­tu esi­merk­ki kui­ten­kin osoit­taa, di­gi­taa­li­nen työs­ken­te­ly­tapa on täs­sä­kin ta­pauk­ses­sa olen­nai­nen osa yh­teis­työn muo­to­ja, kun suun­nit­te­lu, do­ku­men­toin­ti ja op­pi­mi­nen eri maan­tie­teel­li­sis­sä ym­pä­ris­töis­sä yh­dis­te­tään hal­lit­ta­vak­si ko­ko­nai­suu­dek­si.

Ra­ja­ton op­pi­mi­nen si­vu­aa myös ky­sy­mys­tä sii­tä, pi­täi­si­kö kou­lus­sa hyö­dyn­tää op­pi­lai­den omia vä­li­nei­tä en­tis­tä enem­män myös pe­rus­o­pe­tuk­ses­sa – an­taa tie­to­ko­neel­le sa­man­kal­tai­nen roo­li kuin pe­naa­lil­le tai oppi­kir­jal­le. So­si­aa­li­nen me­dia on luon­teel­taan ra­ja­ton­ta, ja näin ol­len kou­lul­la on haas­te kas­vat­taa op­pi­lai­ta itse­sää­te­lyyn ja it­se­näi­syy­teen ver­kos­sa ra­joit­ta­mat­ta hei­dän mah­dol­li­suuk­si­aan liik­ku­ma­ti­laan ja il­mai­su­a­ree­noi­hin. Kou­lun toi­min­ta­kult­tuu­ri ja tapa lä­hes­tyä op­pi­mis­ta vai­kut­taa myös kou­lun ark­ki­teh­to­ni­siin rat­kai­sui­hin. Moni­puo­li­set työs­ken­te­ly­ta­vat edel­lyt­tä­vät myös moni­puo­lis­ta oppi­mai­se­mia – esi­mer­kik­si paik­ko­ja, jot­ka on tar­koi­tet­tu yk­si­lö­työs­ken­te­lyyn, ryh­mä­työs­ken­te­lyyn ja vuo­ro­vai­ku­tuk­seen opet­ta­jan kans­sa.

Lu­vus­sa kol­me kä­si­tel­lään me­ne­tel­miä, jot­ka an­ta­vat op­pi­lail­le mah­dol­li­suu­den op­pia vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa tois­ten kans­sa mo­nil­la eri aree­noil­la – au­tent­ti­sia op­pi­mis­ti­lan­tei­ta ja olen­nai­sia di­gi­taa­li­sia työs­ken­te­ly­ta­po­ja, jot­ka ri­kas­tut­ta­vat op­pi­mis­ta sekä op­pi­lai­den että opet­ta­jien kan­nal­ta.

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013