Ei mitään rajaa sille, missä me opitaan

Laitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Kaustisen kunta Leena Hietaniemi

Op­pi­laat ja opis­ke­li­jat op­pi­vat yhä enem­män kou­lun ja luok­ka­huo­neen sei­nien ulko­puo­lel­la me­di­an vä­li­tyk­sel­lä, ka­ve­rei­den kans­sa yh­des­sä tai har­ras­tuk­sis­sa. In­for­maa­ti­on läh­teil­le pää­sy ja vuo­ro­vai­kut­ta­mi­nen so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa on ny­ky­ään help­poa. Mikä roo­li jää kou­lu­ra­ken­nuk­sen ja luo­kan sei­nil­le ja opet­ta­jal­le nii­den sisä­puo­lel­la? Yh­den nä­ke­myk­sen mu­kaan opet­ta­jan tu­li­si muut­tua op­pi­mi­sen sil­to­jen ra­ken­ta­jak­si kou­lun ja mui­den op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen vä­lil­le. Opet­ta­jan tu­li­si mah­dol­lis­taa ja oh­ja­ta eri ta­voin ta­pah­tu­vaa op­pi­mis­ta ja vah­vis­taa luon­tai­sia ta­po­ja op­pia uu­sis­sa ym­pä­ris­töis­sä. Opet­ta­jan tu­kea tar­vi­taan eri­tyi­ses­ti sil­loin, kun toi­min­ta­ta­po­ja uu­dis­te­taan.

Op­pi­mis­ym­pä­ris­tön laa­jen­ta­mi­nen luo­kan ulko­puo­lel­le, tie­don­ra­ken­te­lu ja on­gel­man­rat­kai­su to­del­li­ses­sa ym­pä­ris­tös­sä, tu­kee laa­ja-alais­ta op­pi­mis­ta ja edis­tää tu­le­vai­suu­den tai­to­jen ke­hit­ty­mis­tä. Opet­ta­jaa tar­vi­taan oh­jaa­maan op­pi­las tai opis­ke­li­ja it­sel­le mer­ki­tyk­sel­li­seen tie­don­ra­ken­te­luun, ta­pah­tui­pa se sit­ten tek­no­lo­gi­an avul­la tai il­man sitä, pul­pe­tis­sa is­tu­en tai kou­lun ulko­puo­lel­la. Seu­raa­vat han­ke­ku­vauk­set ovat esi­merk­ke­jä käy­tän­nöis­tä, joil­la op­pi­mis­ym­pä­ris­töt ovat laa­jen­tu­neet pul­pet­tiin, luok­ka­o­pe­tuk­seen ja kou­lu­ra­ken­nuk­seen kiin­nit­ty­väs­tä ope­tuk­ses­ta in­no­va­tii­vi­sem­piin ym­pä­ris­töi­hin. Aina ei ole kyse edes suu­res­ta as­ke­lees­ta, vaan pie­nes­tä oi­val­luk­ses­ta, jos­sa esi­mer­kik­si tek­no­lo­gia tu­kee op­pi­mis­ta.

Seitsemän lammasta valloittaa maailman

Pie­niä ih­mi­siä – Suu­ria ta­ri­noi­ta -ke­hit­tä­mis­hank­kees­sa kuu­des­luok­ka­lai­set pää­si­vät maa­il­man val­loi­tuk­seen mie­li­ku­vi­tuk­sen sii­vin. Nuk­ke­te­at­te­ri­pro­duk­ti­os­sa elet­tiin me­di­a­kult­tuu­rin aika­kau­del­la ja teh­tiin vi­deo, jon­ka te­ke­mi­ses­sä voi­tiin tu­kea las­ten me­di­a­tai­to­jen li­säk­si myös il­mai­su­tai­to­ja oppi­aine­ra­jat ylit­tä­en.

Nuk­ke­te­at­te­ri­e­si­tyk­sen seit­se­män lam­mas­ta suun­nit­te­le­vat kar­kaa­mis­ta maa­il­mal­le.

Hank­keen alus­sa oh­jaa­vat opet­ta­jat ja op­pi­laat sai­vat kou­lu­tus­ta te­at­te­ri- ja me­di­a­tai­dois­sa. Op­pi­laat työs­ti­vät esi­tyk­sen itse nuk­kien ja la­vas­tei­den te­ke­mi­ses­tä, käsi­kir­joi­tuk­ses­ta, mu­sii­kin sä­vel­tä­mi­ses­tä ja näyt­te­le­mi­ses­tä aina verk­koon la­da­tuk­si vi­de­ok­si asti. Lam­pai­den seik­kai­lun maa­il­mal­la mah­dol­lis­ti yk­sin­ker­tai­nen do­ku­ment­ti­ka­me­ral­la to­teu­tet­tu idea hei­jas­taa eri­lai­sia mai­se­mia ja ym­pä­ris­tö­jä esi­tyk­sen taus­tak­si.

Mul­ti­me­di­a­o­suu­den to­teut­ta­mi­seen tar­vit­tiin ajan­ta­sai­nen tie­to­tek­ni­nen lait­teis­to. Do­ku­ment­ti­ka­me­raa käy­tet­tiin la­vas­tei­den hei­jas­ta­mi­sen li­säk­si käsi­kir­joi­tus­ten ja luon­nos­piir­ros­ten yh­tei­seen tar­kas­te­luun, ja data­ty­kin avul­la vi­deo-ot­tei­ta voi­tiin kat­soa yh­des­sä. Teks­tin­kä­sit­te­lyä, vi­de­on tal­len­ta­mis­ta ja edi­toin­tia var­ten tar­vit­tiin tie­to­kone ja vi­de­oin­tia, pro­ses­sin tal­len­ta­mis­ta ja taus­ta­ku­vien ot­ta­mis­ta var­ten digi­ka­me­rat.

Op­pi­mis­ym­pä­ris­töä oli­si mah­dol­lis­ta seu­raa­val­la ker­ral­la laa­jen­taa asi­an­tun­ti­ja­ver­kos­toi­hin ot­ta­mal­la mu­kaan myös käsi­työn ja nuk­ke­te­at­te­rin osaa­jia sekä me­di­a­tai­ta­jia op­pi­lai­den työs­ken­te­lyä tu­ke­maan.

Elämyksiä museoympäristössä

Ku­per­Keik­ka ja pro­jek­To­ri -ke­hit­tä­mis­hank­kees­sa 1700-lu­kua opis­kel­tiin il­mi­ö­läh­töi­ses­ti ja siir­ty­mäl­lä sei­nien si­säl­tä ulos. Hank­keen paja­päi­vän ja paja­pis­tei­den ide­aan kuu­lui kaik­kien ais­ti­ka­na­vien käyt­tä­mi­nen: opis­kel­ta­vaa asi­aa saat­toi kat­sel­la, kuun­nel­la, mais­taa ja kos­ket­taa. Ta­voit­tee­na oli myös op­pi­lai­den me­di­a­luku­tai­to­jen ke­hit­tä­mi­nen. En­nen var­si­nais­ta paja­päi­vää aika­kau­den his­to­ri­al­li­seen kon­teks­tiin pe­reh­dyt­tiin tu­tus­tu­mal­la muun mu­as­sa blo­gei­hin. Ke­hit­tä­mis­hank­keen puit­teis­sa op­pi­laat te­ki­vät myös usei­ta his­to­ri­al­li­siin ta­pah­tu­miin liit­ty­viä vi­de­oi­ta.

Op­pi­laat laa­ti­vat suo­ma­lais­ten kas­vien puu­tar­haa Ver­sail­le­sin puu­tar­han in­noit­ta­mi­na.

Harjoittelu tekee mestarin

Es­poon mu­siik­ki­o­pis­ton ke­hit­tä­mis­han­ke Tek­no­E­mos­sa op­pi­mis­ym­pä­ris­töä on tek­no­lo­gi­an avul­la laa­jen­net­tu ko­tiin. Op­pi­mis­ta koti­har­joit­te­lus­sa on tu­et­tu ver­kos­ta koti­ko­neil­le la­dat­ta­vien oppi­tun­ti­tal­len­tei­den, ope­tus­vi­de­oi­den, ääni­tie­dos­to­jen ja verkkooppimispelien avul­la.

Opet­ta­jan soi­ton ja lau­lun oppi­tun­neil­la an­ta­mat tar­peel­li­set har­joit­te­lu­oh­jeet unoh­tu­vat hel­pos­ti. Entä jos opet­ta­ja an­tai­si ne ko­to­na uu­del­leen? Näin ta­pah­tuu, jos oppi­tun­ti­tal­len­tei­ta on kat­sot­ta­vis­sa koti­ko­neel­ta. Op­pi­laan tai opis­ke­li­jan soi­ton tai lau­lun vi­de­oi­mi­nen oppi­tun­nil­la puo­les­taan mah­dol­lis­taa oman suo­ri­tuk­sen tar­kas­te­lun ”ulko­puo­li­sin” sil­min ja kor­vin koti­har­joit­te­lus­sa. It­sen­sä nä­ke­mi­nen vi­de­ol­ta saat­taa kui­ten­kin minä­tie­toi­suu­den ol­les­sa ko­ros­tu­nut olla vai­ke­aa eten­kin var­hais­nuo­rel­le. Vi­de­oi­den kat­so­mi­nen ja opet­ta­jan oh­jauk­sen ja itse­ar­vi­oin­nin yh­dis­tä­mi­nen an­taa op­pi­laal­le mah­dol­li­suu­den löy­tää omal­le te­ke­mi­sel­le tär­ke­ät ke­hit­tä­mis­koh­teet.

Op­pi­las tai opis­ke­li­ja saa soit­to­tun­tien­sa ai­ka­na mel­ko vä­hän ti­lai­suuk­sia soit­taa sä­es­tä­jän kans­sa, vaik­ka se me­lo­di­a­soit­ti­mien, ku­ten viu­lun, opis­ke­luun kuu­luu­kin. Tek­no­lo­gi­an avul­la op­pi­las tai opis­ke­li­ja la­taa ver­kos­ta tar­vit­se­man­sa sä­es­tys­ää­nit­teen ja pää­see har­joit­te­le­maan soit­ta­mis­ta vä­sy­mät­tö­män sä­es­tä­jä­pa­rin­sa kans­sa il­man jän­nit­tä­mis­tä. Nyky­tek­niik­ka ja Midi-tie­dos­tot mah­dol­lis­ta­vat myös tem­pon ja sä­vel­la­jin vaih­dok­set sä­es­tyk­seen. Op­pi­las tai opis­ke­li­ja voi it­se­näi­ses­ti ta­voi­tel­la suur­ten esiin­ty­mis­la­vo­jen tun­nel­maa ja hi­ot­tua suo­ri­tus­ta. Ääni­tie­dos­to­jen käyt­tö aut­taa myös jos­kus niin puu­dut­ta­vaa mu­sii­kin te­o­ri­an soin­tu­har­joit­te­lua. Ääni­tie­dos­to­jen avul­la op­pi­laat ja opis­ke­li­jat pää­se­vät har­joit­te­le­maan soin­tu­ket­ju­ja mo­nin eri ta­voin myös ko­to­na. Soin­tu­sar­jan voi tois­taa niin mon­ta ker­taa kuin ha­lu­aa, ja sen voi myös kes­keyt­tää ha­lu­tes­saan.

Mu­sii­kin pe­rus­tei­den op­pi­mi­seen saa­daan li­sää iloa yh­dis­tä­mäl­lä sii­hen tu­tus­tu­mis­ta oppi­mis­pe­lien maa­il­maan. Pe­lit hou­kut­te­le­vat pe­laa­maan, ja niis­tä saa­tu vä­li­tön pa­lau­te ja tois­tot te­hos­ta­vat koti­har­joit­te­lua. Esi­mer­kik­si ne­tis­tä löy­ty­vät Mu­siik­ki­seik­kai­lu-pe­lit ovat va­paas­ti kaik­kien ha­luk­kai­den har­joit­te­li­joi­den käy­tös­sä.

QR-rastitehtävillä ulos luokasta

QR-koo­dit (quick response) ovat kak­si­u­lot­tei­sia vii­va­koo­de­ja, jois­ta tie­to on skan­nat­ta­vis­sa ja lu­et­ta­vis­sa no­pe­as­ti. Op­pi­laal­la tu­lee olla lai­te, jos­sa on ka­me­ra, koo­din­lu­ki­ja ja verk­ko­yh­teys. QR-koo­di voi si­säl­tää ää­niä, ku­via, vi­de­oi­ta, ta­ri­noi­ta, oppi­mis­pe­le­jä ja mui­ta tie­to­läh­tei­tä yh­tei­sen tie­don­ra­ken­te­lun tu­ek­si. Opet­ta­ja puo­les­taan tar­vit­see lait­teel­leen QR-koo­de­ja laa­ti­van oh­jel­man. Koo­dien skan­naa­mi­seen ja lu­ke­mi­seen sekä luo­mi­seen voi ha­kea oh­jel­mia myös il­mais­ver­si­oi­na lait­ta­mal­la in­ter­net­se­lai­meen haku­sa­nak­si esim. ”qr code reader” ja ”qr code generator”. QR-koo­dit tu­los­te­taan ja kiin­ni­te­tään ras­teil­le op­pi­lai­den skan­nat­ta­vik­si.

QR-ras­ti­teh­tä­vät ovat toi­min­nal­li­nen vaih­to­ehto. Ras­tit ja suun­nis­ta­mi­nen nii­den vä­lil­lä yh­dis­tä­vät liik­ku­mi­sen op­pi­mis­teh­tä­viin. Ras­ti­teh­tä­vät laa­ti­nut opet­ta­ja voi aset­taa mo­nen­lai­sia tie­don hank­ki­mi­seen, tie­don ra­ken­te­luun, yh­teis­työn tai­ta­mi­seen ja op­pi­mis­mo­ti­vaa­ti­on syn­nyt­tä­mi­seen liit­ty­viä ta­voit­tei­ta. Lait­teil­la ja oh­jel­mis­toil­la toi­min­ta­ras­teil­le on saa­ta­vis­sa li­sää mie­len­kiin­toa, pe­lil­li­syyt­tä ja no­pe­aa lin­kit­ty­mis­tä tie­to­läh­tei­siin.

Kasvitietoutta nykyteknologialla

Lä­hes jo­kai­sel­la op­pi­laal­la on käy­tös­sään ka­me­ral­la va­rus­tet­tu pu­he­lin, jol­la saa­daan ku­via kas­veis­ta tai mis­tä ta­han­sa muis­ta­kin suun­nis­tuk­sen var­rel­ta löy­ty­vis­tä oppi­ai­nei­den si­säl­töön liit­ty­vis­tä koh­teis­ta. Mi­kä­li ras­ti­a­lu­eel­la on toi­mi­va verk­ko tai lait­tees­sa 3G-kort­ti, ras­tien QR-koo­dit vie­vät op­pi­laan het­kes­sä ai­hee­seen liit­ty­vien tie­to­läh­tei­den ää­rel­le. Li­säk­si eri oppi­ai­nei­den opet­ta­jien kans­sa yh­teis­työs­sä laa­dit­tu ras­ti­rata an­taa mah­dol­li­suu­den yh­tei­seen suun­nit­te­luun ja si­säl­töön pu­reu­tu­mi­seen oppi­aine­ra­jat ylit­tä­en.

Mobiluck, mo­bii­li­o­pe­tus­tek­no­lo­gia lu­ki­o­lai­sen ar­jes­sa ja op­pi­mi­sen tu­ke­na -ke­hit­tä­mis­hank­kees­sa on hyö­dyn­net­ty QR-koo­de­ja. Kun­to­sali­lait­teil­le on teh­ty QR-koo­deil­la link­ke­jä tab­le­til­la ku­vat­tui­hin YouTube-vi­de­oi­hin. Vi­de­ois­sa opas­te­taan, kuin­ka liik­keet suo­ri­te­taan oi­kein. Opis­ke­li­ja skan­naa lait­teel­laan QR-koo­din, min­kä jäl­keen hän pää­see kat­so­maan mal­li­suo­ri­tus­vi­de­on.

Lei­kil­li­syys ja luo­vuus­kin ovat lii­tet­tä­vis­sä QR-koo­dei­hin. Tyl­sän ni­mis­ten luok­kien, ku­ten Lk 1, Lk 2 jne., ni­me­ä­mi­ses­tä haus­kem­mil­la ta­voil­la jär­jes­tet­tiin erääs­sä kou­lus­sa nimi­kil­pai­lu. Opis­ke­li­jat sai­vat an­taa nimi­eh­do­tuk­sia, jois­ta va­lit­tiin par­haat. Opis­ke­li­jat sai­vat an­taa eh­do­tuk­sia uu­sik­si, haus­kem­mal­la ta­val­la luok­kaa ku­vaa­vik­si luo­kan ni­mik­si. Opet­ta­jat puo­les­taan miet­ti­vät, mitä luok­kaa ja luo­kas­sa ope­tet­ta­vaa oppianetta kos­ke­vaa in­for­maa­ti­o­ta lai­te­taan avau­tu­maan luo­kan oven­pie­leen tu­los­te­tus­ta QR-koo­dis­ta sitä skan­naa­vil­le op­pi­lail­le.Uu­sia luok­kien ni­miä oli­vat muun mu­as­sa Huvi­kum­pu (ruot­si), Error (atk), Ju­ko­la (äi­din­kie­li) ja T-square (eng­lan­ti).

Mitä tä­män QR-koo­din ta­ka­na on pii­los­sa?

Lin­kit:

http://www.youtu.be.com/watch? v=PMTuRiBOLBI

Kuu­des­luok­ka­lais­ten Seit­se­män lam­mas­ta val­loit­taa maa­il­man -nuk­ke­te­at­te­ri­e­si­tys

http://youtu.be/Ow3c lsx88 eA

Ku­per­Keik­ka ja Pro­jek­To­ri -ke­hit­tä­mis­hank­keen toi­min­taa, pe­da­go­giik­kaa ja toi­min­nal­li­sia paja­päi­viä esit­te­le­vä vi­deo

http://www.tek­no­emo.blogspot.fi

Tek­no­Emon mu­siik­ki­tek­no­lo­gi­a­blo­gi

http://www.emo.fi/easydata/customers/es­poo/files/teknoliitteita/hyva776t.ka776yta776nteet- Koos­te.pdf

Tek­no­Emon hy­vät käy­tän­nöt

http://www.mu­siik­ki­seik­kai­lu.com/op­pi­las.html

Paik­ka, jos­ta mu­sii­kin pe­rus­tei­den op­pi­las löy­tää iloi­sia asi­oi­ta, har­joi­tuk­sia ja koti­tree­ne­jä

Läh­teet: Kir­si Poh­jo­la (toim.) 2011. Uusi Kou­lu. Op­pi­mi­nen me­di­a­kult­tuu­rin aika­kau­del­la, Jy­väs­ky­län yli­o­pis­ton Kou­lu­tuk­sen tut­ki­mus­lai­tos Innovative Teaching and Learning -tut­ki­mus­hank­keen verk­ko­sivu

http://www.itlresearch.com/

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013