Oppimaisema-ajattelua oppimisympäristöihin

Tilat ja kalusteratkaisut koordinointihanke, Oulun yliopisto / Oulun normaalikoulu Pasi Kurttila ja Markku Lang

Op­pi­mis­ym­pä­ris­töt moni­puo­lis­tu­vat ja moni­muo­tois­tu­vat koko ajan, ja kou­lu­jen toi­min­ta­kult­tuu­rin mur­rok­ses­sa eri­lais­ten op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen luon­ne on voi­mak­kaas­sa muu­tok­ses­sa. Ny­kyi­sen oppimis- ja tie­don­kä­si­tyk­sen mu­kaan opis­ke­lus­sa roh­kais­taan yhä enem­män yh­teis­toi­min­nal­lis­ten opis­ke­lu­me­ne­tel­mien käyt­töön sekä tie­don ja si­säl­lön tuot­ta­mi­seen yh­des­sä. Kun opis­ke­lu­me­ne­tel­mät ja opis­ke­lus­sa käy­tet­ty ai­neis­to moni­puo­lis­tu­vat, op­pi­maan op­pi­mi­sen tai­toi­hin olen­nai­ses­ti kuu­lu­van itse­sää­te­ly­ky­vyn ke­hit­ty­mi­nen ja ke­hit­tä­mi­nen ko­ros­tu­vat. Itse­sää­te­lyl­lä tar­koi­te­taan täs­sä yh­tey­des­sä op­pi­laan ky­kyä suun­ni­tel­la, tar­kas­tel­la ja ar­vi­oi­da omaa op­pi­mis­pro­ses­si­aan.

Nämä te­ki­jät ovat joh­ta­neet sii­hen, että mie­len­kiin­to eri­lai­sia op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jä ja nii­den ke­hit­tä­mis­tä koh­taan on kas­va­nut. Op­pi­mis­ym­pä­ris­tön kä­si­tet­tä on ol­lut pak­ko laa­jen­taa pe­rin­tei­ses­tä luok­ka­huo­neen muo­dos­ta­mas­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tös­tä koh­ti moni­u­lot­tei­sem­pia ym­pä­ris­tö­jä ja luok­ka­huo­nees­sa ta­pah­tu­vas­ta op­pi­mi­ses­ta koh­ti moni­paik­kais­ta op­pi­mis­ta.

Op­pi­laan fyy­si­nen op­pi­mis­ym­pä­ris­tö koos­tuu yhä enem­män for­maa­liin ope­tuk­seen ja op­pi­mi­seen tar­koi­tet­tu­jen ti­lo­jen li­säk­si eri­lai­sis­ta in­for­maa­leis­ta eli arki­op­pi­mi­sen pai­kois­ta ja ti­lois­ta. Arki­op­pi­mi­sen ti­loi­na on pe­rin­tei­ses­ti pi­det­ty esi­mer­kik­si tie­de­kes­kuk­sia tai työ­paik­ko­ja. Täl­lä het­kel­lä Suo­mes­sa tut­ki­taan mah­dol­li­suuk­sia ra­ken­taa arki­op­pi­mi­sen ti­lo­ja kou­lui­hin­kin. Näyt­tää sil­tä, että tu­le­vai­suu­des­sa nämä eri­tyyp­pi­set op­pi­mis­ym­pä­ris­töt oli­si­vat su­lau­tu­mas­sa ehy­em­mäk­si ja op­pi­laan näkö­kul­mas­ta ubii­kik­si ko­ko­nai­suu­dek­si.

Avoi­men pe­da­go­gi­an peri­aat­teen mu­kaan op­pi­lai­den täy­tyy pys­tyä ra­ken­ta­maan ja muok­kaa­maan tie­toa sekä yk­sin, ryh­mäs­sä että yh­des­sä opet­ta­jan kans­sa. Tä­hän tar­vi­taan moni­puo­lis­ta ja pe­da­go­gis­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ko­ko­nai­suut­ta, jos­sa ti­lat te­ke­vät mah­dol­li­sek­si käyt­tää eri­lai­sia opis­ke­lu­ta­po­ja jous­ta­vas­ti.

Op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ko­ko­nai­suu­des­ta voi­daan käyt­tää ter­miä oppi­mai­se­ma. Oppi­mai­se­ma voi si­säl­tää usei­ta eri­ta­soi­sia ja -laa­tui­sia op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jä, ja se voi­daan näh­dä eri­lai­sis­ta su­lau­tu­neis­ta tai eril­li­sis­tä op­pi­mis­ym­pä­ris­töis­tä koos­tu­vik­si tarjoumiksi. Näis­tä tarjoumista opet­ta­ja ja op­pi­laat voi­vat va­li­ta eri­lai­sia vaih­to­eh­to­ja ope­tuk­sen ja op­pi­mi­sen tu­ek­si. Se on alu­eel­li­nen ja moni­ais­ti­ses­ti ha­vait­ta­va ko­ko­nai­suus, joka ha­vain­to­het­kel­lä ym­pä­röi op­pi­las­ta ja mah­dol­lis­taa sekä tu­kee op­pi­mis­ta. Oppi­mai­se­mas­sa op­pi­mis­ta ta­pah­tuu myös il­man opet­ta­jan suo­ra­nais­ta oh­jeis­tus­ta ja tuki­toi­mia, ja tä­män vuok­si sitä on­kin vai­kea ra­ja­ta pe­rin­tei­sen op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­a­jat­te­lun kei­noin. Opet­ta­ja suun­nit­te­lee ja to­teut­taa ope­tus­taan oppi­mai­se­man tar­jo­a­mien mah­dol­li­suuk­sien puit­teis­sa sekä hyö­dyn­tää sitä omas­ta pe­da­go­gis­ta näkö­kul­mas­taan mah­dol­lis­ta­en sa­mal­la op­pi­lai­den jous­ta­van työs­ken­te­lyn.

Klik­kaa ku­vaa suu­ren­taak­se­si.

Oppi­mai­se­ma-ajat­te­lu an­taa uu­den läh­tö­koh­dan ja tar­kas­te­lu­näkö­kul­man suun­ni­tel­ta­es­sa ja ke­hi­tet­tä­es­sä kou­lun toi­min­ta­kult­tuu­ria sekä eri­lai­sia op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jä. Kou­lun toi­min­ta­kult­tuu­ri suun­taa oppi­mai­se­man ra­ken­ta­mis­ta ja ra­ken­tu­mis­ta. Toi­min­ta­kult­tuu­ri mää­rit­te­lee op­pi­laan ko­ke­man oppi­mai­se­man laa­dun ja koko­nais­val­tai­suu­den as­teen. Jos kou­lun toi­min­ta­kult­tuu­ri poh­jau­tuu avoi­meen pe­da­go­giik­kaan ja se myös to­teu­tuu käy­tän­nös­sä, op­pi­laan ko­ke­ma ja käyt­tä­mä oppi­mai­se­ma on laa­jem­pi ja moni­puo­li­sem­pi kuin sul­jet­tuun pe­da­go­giik­kaan poh­jau­tu­vas­sa kou­lus­sa.

Fyy­si­sen ym­pä­ris­tön koko­nais­suun­nit­te­lun kan­nal­ta oppi­mai­se­ma-ajat­te­lu mer­kit­see sitä, että op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen eri ulot­tu­vuu­det ja toi­min­ta­kult­tuu­rin aset­ta­mat vaa­ti­muk­set huo­mi­oi­daan koko­nais­val­tai­ses­ti ti­lo­jen suun­nit­te­lus­sa ja to­teu­tuk­ses­sa. Pe­rin­tei­nen kou­lu­ra­ken­nus, jos­sa ti­lat ovat pää­a­si­as­sa luon­teel­taan jul­ki­sia tai yk­si­tyi­siä, ei vas­taa oppi­mai­se­man aset­ta­miin moni­puo­li­suu­den haas­tei­siin. Ti­lois­ta tu­lee löy­tyä jul­ki­sen ja yk­si­tyi­sen ti­lan li­säk­si ti­lo­ja, jot­ka mah­dol­lis­ta­vat op­pi­lai­den työs­ken­te­lyn yk­sin, pa­reit­tain, pien­ryh­mis­sä ja suur­ryh­mis­sä moni­puo­li­sia tie­don­han­kin­ta- ja työs­ken­te­ly­me­ne­tel­miä käyt­tä­en. Täl­löin on mah­dol­lis­ta toi­mia sel­lai­ses­sa oppi­mai­se­mas­sa, jos­sa voi­daan hyö­dyn­tää eri­lais­ten op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen tarjoumia tar­koi­tuk­sen­mu­kai­sel­la ja op­pi­mis­ta edis­tä­väl­lä ta­val­la.

UBIKO – Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana

Eri­tyi­ses­ti pe­rus­as­teen ala­kou­luis­sa ns. solu­kou­lu on nous­sut vii­me vuo­si­kym­me­ni­nä hy­vin suo­si­tuk­si mal­lik­si jä­sen­tää ti­lo­ja kou­lus­sa. Solu­kou­lus­sa ryh­mien koti­luo­kat on jär­jes­tet­ty yh­tei­sen solu­au­lan ym­pä­ril­le.

Ou­lun nor­maa­li­kou­lus­sa to­teu­tet­ta­vas­sa UBIKO-hank­kees­sa tar­kas­tel­laan opet­ta­jien työs­ken­te­lyä sekä op­pi­lai­den opis­ke­lua ja op­pi­mis­pro­ses­sia use­as­ta eri näkö­kul­mas­ta. Hank­kees­sa ovat mu­ka­na kou­lun 4. ja 5. vuo­si­luok­kien op­pi­laat, opet­ta­jat sekä oh­jat­tua har­joit­te­lua suo­rit­ta­vat opis­ke­li­jat, yh­teen­sä noin sata op­pi­las­ta, kuu­si luo­kan­o­pet­ta­jaa ja eri­tyis­o­pet­ta­ja sekä usei­ta kym­me­niä opis­ke­li­joi­ta.

Ubiko-hank­keen kes­kei­se­nä pää­mää­rä­nä on luo­da sel­lai­sia hy­viä pe­da­go­gi­sia käy­tän­tei­tä ja toi­min­ta­mal­le­ja, joi­den avul­la kou­lun toi­min­ta­kult­tuu­ria ja inf­ra­struk­tuu­ria voi­daan uu­dis­taa. Ta­voit­tee­na on ym­mär­tä­vä, in­nos­ta­va ja op­pi­laan opis­ke­lu­tai­to­ja ke­hit­tä­vä op­pi­mi­nen. Hank­kee­seen on kyt­ket­ty nyky­ai­kai­seen kos­ke­tus­näyt­tö- ja mo­bii­li­tek­no­lo­gi­aan pe­rus­tu­vat pe­da­go­gi­set in­no­vaa­ti­ot, nii­den jat­ko­ke­hit­te­ly ja tie­teel­li­nen tut­ki­mus.

Op­pi­lai­ta kan­nus­te­taan tie­toi­seen, tai­dok­kaa­seen ja ins­pi­roi­vaan op­pi­mi­seen. Hei­dän op­pi­mi­sen itse­sää­te­ly­tai­to­jaan ja mui­ta op­pi­maan op­pi­mi­sen tai­to­jaan py­ri­tään ke­hit­tä­mään tu­ke­mal­la op­pi­lai­ta oman op­pi­mi­sen­sa suun­nit­te­lus­sa, tark­kai­lus­sa ja ar­vi­oin­nis­sa. Jo­kai­nen op­pi­las aset­taa it­sel­leen op­pi­mi­sen pää­mää­rät, ja li­säk­si luo­kal­la on yh­tei­set ta­voit­teet. Op­pi­lai­den työs­ken­te­ly­ta­po­jen li­säk­si hank­kees­sa ke­hi­te­tään myös opet­ta­jien tii­mi­työs­ken­te­ly­mal­le­ja ja sa­man­aikaiso­pe­tus­ta. Op­pi­lai­ta ryh­mi­tel­lään opis­kel­ta­van ai­nek­sen mu­kai­ses­ti yli luok­ka­ra­jo­jen, ja opet­ta­jal­la saat­taa olla sa­man­ai­kai­ses­ti omas­sa ryh­mäs­sään use­an eri luo­kan op­pi­lai­ta. Tila- ja tek­no­lo­gi­a­rat­kai­sut on suun­ni­tel­tu ja to­teu­tet­tu tu­ke­maan pe­da­go­gi­sia pää­mää­riä.

Infrastruktuuri työskentelyä ja oppimista tukemassa

Inf­ra­struk­tuu­rin ke­hit­tä­mi­nen pe­rus­tuu UBIKO-hank­kees­sa toi­min­nal­le ase­tet­tui­hin pe­da­go­gi­siin ta­voit­tei­siin. Fyy­sis­tä op­pi­mis­ym­pä­ris­töä on muu­tet­tu mer­kit­tä­väs­ti jous­ta­via ope­tus­jär­jes­te­ly­jä ja op­pi­las­kes­keis­tä työs­ken­te­lyä tu­ke­vak­si. Tek­no­lo­gi­an osal­ta tämä on konk­re­ti­soi­tu­nut sii­nä, mi­ten tau­lu­tie­to­ko­nei­ta ja op­pi­mis­ta tu­ke­via so­vel­luk­sia on otet­tu käyt­töön. Käyt­tä­jä­ys­tä­väl­li­sen tek­no­lo­gi­an an­si­ois­ta työs­ken­te­lyn huo­mio kiin­nit­tyy op­pi­mi­sen kan­nal­ta kes­kei­siin asi­oi­hin. Eri­tyi­ses­ti tek­no­lo­gi­aa hyö­dyn­ne­tään tie­don­hal­lin­ta­tai­to­jen har­joit­te­lus­sa, kas­vo­tus­ten ta­pah­tu­van vuo­ro­vai­ku­tuk­sen ri­kas­tut­ta­ja­na ja yh­tei­söl­li­sen tie­don­ra­ken­te­lun vä­li­nee­nä.

Ubiko-so­lun ti­lois­sa on to­teu­tet­tu myös mit­ta­vat ra­ken­teel­li­set muu­tok­set. Luok­kien vä­li­nen yh­tei­nen solu­tila muu­tet­tiin toi­mi­vak­si osak­si op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jä. Mer­kit­tä­vim­mät muu­tok­set oli­vat solu­au­lan pää­ty­jen sul­ke­mi­nen, koko so­lun lat­ti­a­ma­te­ri­aa­lin vaih­ta­mi­nen koko­lat­ti­a­ma­tok­si sekä kaik­kien ka­lus­tei­den uu­si­mi­nen. Huo­mat­ta­vas­ti pa­ran­tu­nut akus­tiik­ka sekä muu­tos­ten mu­ka­naan tuo­ma muun­nel­ta­vuus tu­ke­vat erin­o­mai­ses­ti op­pi­las­ta ak­ti­voi­vaa pe­da­go­gis­ta toi­min­taa. Uu­det ti­lat mah­dol­lis­ta­vat moni­puo­li­set ja hel­pos­ti vaih­det­ta­vis­sa ole­vat yh­teis­toi­min­nal­li­set ryh­mä­jaot sekä luo­kan si­säl­lä että luok­kien kes­ken. Ku­hun­kin op­pi­mis­ti­lan­tee­seen tar­koi­tuk­sen­mu­kai­sim­man työ­ta­van käyt­tö on yk­sin­ker­tais­ta ja jous­ta­vaa. Op­pi­mis­ti­lan­tei­den muut­tu­vuus ja jous­ta­vuus oh­jaa­vat op­pi­lai­ta huo­maa­maan, mil­lai­sis­sa ti­lois­sa he op­pi­vat. Op­pi­laan kan­nal­ta tämä on erit­täin mer­kit­tä­vä osa oman op­pi­mi­sen ke­hit­tä­mis­tä.

”Akustoitu ym­pä­ris­tö mah­dol­lis­taa jopa kym­me­nien opis­ke­li­joi­den työs­ken­te­lyn sa­mois­sa ti­lois­sa. Ään­tä on, mut­ta se vai­me­nee ih­meel­li­ses­ti. Minä koen akustoinnin mer­kit­tä­vän tär­ke­äk­si hy­vin­voin­nin muo­dok­si.”

Ubiko-so­lus­sa toi­mi­va opet­ta­ja

Klik­kaa ku­vaa suu­ren­taak­se­si.

Opet­ta­jien yh­teis­työn kan­nal­ta solu­au­lan muut­tu­mi­sel­la tär­ke­äk­si agoramaiseksi työs­ken­te­ly-ym­pä­ris­tök­si on ol­lut mer­kit­tä­vä vai­ku­tus päi­vit­täi­siin koh­taa­mi­siin. Solu­aula ko­ko­aa jou­kot yh­teen. Tila tu­kee luon­te­vaa yh­teis­työ­tä ja asi­an­tun­ti­juu­den ja­ka­mis­ta ar­jes­sa. Ti­lan viih­tyi­syys ja li­sään­ty­nyt yh­teis­työ ins­pi­roi­vat ja in­nos­ta­vat niin opet­ta­jia kuin op­pi­lai­ta­kin.

”Aa­mui­sin so­lun oven avaa­mi­nen tuo uu­den, voi­maan­nut­ta­van tun­teen. On iha­naa lait­taa vil­la­su­kat jal­kaan ja as­tua peh­me­äl­le lat­ti­al­le ja naut­tia sii­tä, ett­ei koko ajan kuu­lu ko­via, ka­li­se­via ja kals­kah­ta­via ää­niä. Sei­niä ja huo­ne­ka­lu­ja on help­po lii­ku­tel­la tar­peen vaa­ties­sa. Hil­jai­ses­sa ti­las­sa ää­nek­käät lap­set huo­maa­vat, kuin­ka miel­lyt­tä­vää on, jos pu­hu­taan hil­jaa, ja hil­jai­sem­pien­kin las­ten ääni kuu­luu hel­pom­min.”

Lisä­tie­toa:

http://oppi­mai­se­ma.fi/

http://oppi­mai­se­ma.fi/?290&project_id=131

http://www.oulu.fi/hermes/2013/9/ubiko.html

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013