Opiskelijoiden ohjaus virtuaalisesti säästää aikaa

Oppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt koordinointihanke, Konneveden kunta Marianna Sydänmaanlakka ja Jussi Turunen, Opinto-ohjaajat Sotungin lukio ja etälukio, Vantaa

Sotungin etä­lu­ki­os­sa ko­keil­tiin Second Life -vir­tu­aa­li­ym­pä­ris­töä hen­ki­lö­koh­tai­ses­sa opinto-oh­jauk­ses­sa ke­vääl­lä 2010. Pro­jek­tin jat­ku­es­sa oli luon­te­vaa ke­hit­tää pien­ryh­mis­sä ta­pah­tu­va oh­jaus vir­tu­aa­li­oh­jauk­sek­si. Sa­moin ylei­seen oh­jauk­seen liit­ty­vä in­for­maa­ti­on ja­ka­mi­nen to­teu­tet­tiin vir­tu­aa­li­ses­ti. Second Life -vir­tu­aa­li­ym­pä­ris­töön ryh­dyt­tiin suun­nit­te­le­maan jul­kis­ta opinto-oh­jauk­sen ti­laa, jos­sa voi­si to­teut­taa avoin­ta pien­ryh­mä­oh­jaus­ta sekä avoin­ta kes­kus­te­lua.

Suun­ni­tel­mat ja­los­tui­vat ide­ak­si, jos­sa opis­ke­li­ja voi­si kul­kea vir­tu­aa­li­ran­nal­la tut­ki­mas­sa esi­mer­kik­si jat­ko-opinto-oh­jauk­sen si­vus­to­ja, käy­dä kes­kus­te­lu­ja ja teh­dä tie­don­ha­kuun liit­ty­viä teh­tä­viä joko yk­sin tai pien­ryh­mäs­sä. Opinto-oh­jauk­sen ran­nal­le ra­ken­net­tiin pol­ku, jon­ka var­rel­la on pe­rus­tie­toa etä­lu­ki­os­ta. Po­lul­la on myös tyh­jiä me­di­a­tau­lu­ja, joi­hin voi li­sä­tä mitä ta­han­sa in­ter­net­si­vu­ja riip­pu­en ryh­mien ja opis­ke­li­joi­den tar­peis­ta tai ko­koon­tu­mi­sen si­säl­löis­tä.

Ran­nan pol­ku päät­tyy jat­ko-opin­to­baa­riin, jos­sa on auki esi­mer­kik­si Opin­to­luot­sin eri alo­ja esit­te­le­viä si­vu­ja. Baa­rin ta­kai­sel­la lai­tu­ril­la esi­tel­lään li­säk­si kan­sain­vä­li­siä vaih­to­eh­to­ja esi­mer­kik­si Maa­il­mal­le.net-si­vus­ton avul­la.

Ohjausta monin tavoin

To­teu­tim­me oh­jaus­ta kah­del­la eri ta­val­la. Pien­ryh­mä­ta­paa­mi­ses­sa mo­lem­mat opinto-oh­jaa­jat oli­vat pai­kal­la opas­ta­mas­sa ja oh­jeis­ta­mas­sa abi­tu­rient­te­ja. Toi­nen ta­paa­mi­nen to­teu­tet­tiin hen­ki­lö­koh­tai­se­na oh­jauk­se­na. Opis­ke­li­joil­le lä­he­tet­tiin etu­kä­teen vies­ti, jos­sa an­net­tiin ly­hy­et oh­jeet sii­tä, mi­ten pien­ryh­mä­ta­paa­mi­nen to­teu­te­taan. Eril­lis­tä oh­jet­ta esi­mer­kik­si avattaren luo­mi­seen ei enää an­net­tu. Opis­ke­li­joi­ta pyy­det­tiin muun mu­as­sa la­taa­maan Second Life Viewer (oh­jel­ma, jol­la Second Life toi­mii omal­la ko­neel­la) ja tes­taa­maan headset ja sen toi­mi­vuus. Tä­män li­säk­si heil­le ker­rot­tiin, mi­ten Sotungin saa­ril­le löy­tää pää­si­vul­ta, ja an­net­tiin aika, jol­loin he oli­si­vat ko­to­aan kä­sin saa­ren kes­kus­au­ki­ol­la etu­kä­teis­val­mis­te­lu­jen mu­kai­ses­ti val­mii­na. Headsettien avul­la opinto-oh­jaa­jat an­toi­vat opis­ke­li­joil­le alku­oh­jeis­tuk­sen. Opis­ke­li­jat siis osal­lis­tui­vat pien­tyh­mä­oh­jauk­seen ko­to­aan, opinto-oh­jaa­jat oli­vat kou­lul­la.

Ta­paa­mi­sen ta­voit­teek­si ase­tet­tiin jat­ko-opin­toi­hin liit­ty­vä tie­don­han­kin­ta ja tu­tus­tu­mi­nen oman kou­lu­tus­ala­kiin­nos­tuk­sen mu­kaan kah­den hen­gen tii­meis­sä. Kai­kil­ta opis­ke­li­joil­ta puut­tui pa­kol­li­ses­ta opinto-oh­jauk­sen kurs­sis­ta jo­kin osa, jo­ten osal­lis­tu­mi­sen avul­la opis­ke­li­jat sai­vat suo­ri­tet­tua puut­tu­van osan.

Opis­ke­li­joil­le an­net­tiin teh­tä­väk­si va­li­ta it­se­ään kiin­nos­ta­va kou­lu­tus­ala Opin­to­luot­sin kou­lu­tus­ala­ja­ot­te­lun jou­kos­ta. Sivu oli kaik­kien osal­lis­tu­jien nä­ky­vil­lä, ja osal­lis­tu­jat nä­ki­vät sa­man si­vun kuin oh­jei­ta an­ta­nut opinto-oh­jaa­ja. Opintoohjaajat oli­vat etu­kä­teen val­mis­tel­leet me­di­a­tau­lut ja luo­neet nii­hin etherpadsivut, jois­sa oli teh­tä­vän­an­not. Teh­tä­vä­nä oli ha­kea tie­toa va­li­tus­ta kou­lu­tuk­ses­ta ja esi­tel­lä se lo­puk­si muil­le osal­lis­tu­jil­le ly­hy­es­ti, kor­kein­taan vii­des­sä mi­nuu­tis­sa. Ide­a­na oli pait­si et­siä tie­toa, myös esi­tel­lä tie­toa muil­le ym­mär­ret­tä­väs­sä muo­dos­sa ja olla val­mii­na myös vas­taa­maan mui­den ky­sy­myk­siin.

Kou­lu­tus­ala­va­lin­nan jäl­keen opinto-oh­jaa­ja vei opis­ke­li­jat eri puo­lil­le ran­taa eri me­di­a­tau­lu­jen ää­rel­le ja tar­kis­ti, että opis­ke­li­jat oli­vat ym­mär­tä­neet oh­jeet. Aika ha­kea vas­tauk­sia an­net­tui­hin teh­tä­viin an­net­tiin 30 mi­nuut­tia.

Ky­sy­myk­set kos­ki­vat esi­mer­kik­si ky­sei­seen kou­lu­tuk­seen ha­ki­joi­den mää­rää, va­lin­ta­ko­kei­ta, ti­las­to­tie­to­ja, opis­ke­lun luon­net­ta ja opis­ke­lu­paik­ka­kun­tia. Opinto-oh­jaa­jat kul­ki­vat avattarillaan opis­ke­li­joi­den luo­na ky­se­le­mäs­sä ja kes­kus­te­le­mas­sa sekä an­ta­mas­sa opas­tus­ta. Puo­len tun­nin työs­ken­te­lyn jäl­keen opis­ke­li­jat ko­koon­tui­vat jäl­leen oh­jauk­seen ran­nan me­di­a­tau­lu­jen ää­reen esit­te­le­mään toi­sil­leen kou­lu­tus­oh­jel­man­sa ly­hy­es­ti. Sa­mal­la voi­tiin vie­lä täs­men­tää joi­tain yk­si­tyis­koh­tia. Pi­kai­sen pa­lau­te­kier­rok­sen jäl­keen yksi opis­ke­li­ja piti työs­ken­te­lys­tä, kos­ka ”ti­lan­tees­sa ei ol­lut atk-luo­kan hä­li­nää ja häi­ri­öi­tä ym­pä­ril­lä” ja hän koki, että ”sai kes­kit­tyä pa­rem­min itse si­säl­töi­hin”.

Opis­ke­li­joi­den kans­sa oli so­vit­tu etu­kä­teen, että he osal­lis­tu­vat vie­lä myös yk­si­lö­oh­jauk­seen pien­ryh­mä­ta­paa­mi­sen jäl­keen. Täl­löin sy­ven­net­tiin en­sim­mäi­sel­lä ker­ral­la löy­ty­nei­tä fak­to­ja hen­ki­lö­koh­tai­sel­le ta­sol­le. Esi­mer­kik­si erään opis­ke­li­jan kans­sa työs­tet­tiin muis­ti­o­ta, joka hä­nel­tä oli jää­nyt kes­ken, ja jat­ket­tiin alaan liit­ty­vän tie­don ha­ke­mis­ta kah­den kes­ken sekä sa­mal­la tar­ken­net­tiin esi­mer­kik­si va­lin­ta­ko­kei­siin val­mis­tau­tu­mis­ta.

”Pääsi pois perinteisestä opiskelumetodista”

Opis­ke­li­joil­ta ke­rät­tiin pa­lau­te Goog­len lo­ma­ke­työ­ka­lul­la, mikä osoit­tau­tui kä­te­väk­si ta­vak­si koo­ta sekä kvan­ti­ta­tii­vis­ta että kva­li­ta­tii­vis­ta tie­toa, kos­ka työ­kalu lis­taa vas­tauk­set suo­raan koos­te­kar­tak­si, mikä hel­pot­taa yh­teen­ve­don te­ke­mis­tä.

Opis­ke­li­jat oli­vat jo käyt­tä­neet Second Lifea, jo­ten etu­kä­teen käy­tet­ty val­mis­te­lu­ai­ka­kin oli var­sin ly­hyt, 10–30 mi­nuut­tia. Opis­ke­li­joi­den en­nak­ko-odo­tuk­set vaih­te­li­vat epä­luu­los­ta haus­kaan. Ne, joil­la oli jo ko­ke­mus­ta, odot­ti­vat val­miik­si ”help­poa ja haus­kaa”. Niil­lä, joil­la oli ky­sees­sä en­sim­mäi­nen ker­ta, oli enem­män epä­luu­lo­ja: ”Ajat­te­lin, että hom­ma ly­säh­tää kä­siin, mut­ta oli­han se käy­tän­nöl­li­nen tapa hoi­taa tämä asia.”

Etu­na ja hyö­ty­nä opis­ke­li­jat mai­nit­si­vat muun mu­as­sa sen, että opis­ke­li­ja voi teh­dä asi­oi­ta koti­ym­pä­ris­tös­sä, mikä on opis­ke­li­jan kan­nal­ta pa­rem­pi vaih­to­ehto. Hy­viin puo­liin lu­keu­tui myös se, että joi­den­kin opis­ke­li­joi­den on hel­pom­pi toi­mia ne­tin vä­li­tyk­sel­lä kuin kas­vok­kain. Eräs opis­ke­li­ja piti myös sii­tä, että pää­si pois pe­rin­tei­ses­tä opis­ke­lu­me­to­dis­ta eli tun­nil­la is­tu­mi­ses­ta. Toi­sen opis­ke­li­jan mu­kaan oli hyvä, että sai apua ja hen­ki­lö­koh­tais­ta avus­tus­ta ko­to­na.

Puo­let opis­ke­li­jois­ta suo­sit­te­li­si var­mas­ti ja puo­let mel­ko var­mas­ti osal­lis­tu­mis­ta muil­le abi­tu­rien­teil­le. Han­ka­luuk­sia opis­ke­li­jat ja opinto-oh­jaa­jat ko­ki­vat lä­hin­nä tek­nii­kas­sa.

Opinto-oh­jaa­jan näkö­kul­mas­ta pien­ryh­mä­oh­jauk­sen to­teut­ta­mi­nen Second Lifessa tar­jo­si eri­lais­ta vaih­te­lua pe­rin­tei­siin oh­jauk­sen to­teut­ta­mi­sen ta­poi­hin. Abi­tu­rien­tit läh­ti­vät en­nak­ko­luu­lot­to­mas­ti mu­kaan ko­kei­luun. Pien­ryh­mä­oh­jauk­sen to­teu­tus on­nis­tui var­sin mu­ka­vas­ti ja oli ki­vaa. Opinto-oh­jaa­jan näkö­kul­mas­ta uu­den val­mis­te­lu ja huo­lel­li­nen miet­ti­mi­nen on aina työ­läs­tä: kos­ka mi­tään mat­kit­ta­vaa, etu­kä­teen mui­den ko­kei­le­maa ei ol­lut, val­mis­te­lut vei­vät pal­jon ai­kaa. Val­mis­te­lui­hin liit­tyi pait­si koko jat­ko-opin­to­baa­rin ide­an si­säl­löl­li­nen ja pe­da­go­gi­nen suun­nit­te­lu, myös sen ra­ken­nut­ta­mi­sen kon­sul­toin­ti.

Tulevaisuuden mahdollisuudet ja haasteet

Oh­jauk­sen käy­tös­sä Second Life toi­mi­si eri­tyi­ses­ti abi­tu­rient­tien jat­ko-opin­toi­hin liit­ty­väs­sä oh­jauk­ses­sa sekä pien­ryh­mi­nä että hen­ki­lö­koh­tai­sen oh­jauk­sen ym­pä­ris­tö­nä. Näin var­sin­kin sen jäl­keen, kun abi­tu­rien­tit ovat luku­lo­mal­laan ja jat­ko-opin­toi­hin ha­ke­mi­nen on ajan­koh­tais­ta. Myös isom­man jou­kon yleis­in­fo­jen pi­tä­mi­ses­sä tai ”opo päi­vys­tää” -foo­ru­mi­na Second Life toi­mi­si val­lan mai­ni­os­ti. Osa opinto-oh­jauk­sen pa­kol­lis­ta kurs­sia on täy­sin mah­dol­lis­ta suo­rit­taa jo nyt siel­lä. Mi­kään ei estä vaik­ka­pa yleis­ten jat­ko-opin­to­in­fo­jen pi­tä­mis­tä jul­ki­se­na.

Tai­vas­ta­sol­la oh­jaus on tar­koi­tet­tu hen­ki­lö­koh­tai­siin oh­jaus­kes­kus­te­lui­hin ja vaa­tii eri­tyis­oi­keu­det käyt­tä­jäl­tä.

Tie­to­tur­va­ky­sy­myk­siä ja mui­ta tek­nii­kan käyt­töön liit­ty­viä ky­sy­myk­siä, ku­ten ääni- ja kuva­tie­dos­to­jen toi­mi­mis­ta, hal­lin­noi tie­to­hal­lin­to. Kos­ka Second Life on edel­leen uusi ym­pä­ris­tö kou­lu­maa­il­mas­sa, emme ole vält­ty­neet on­gel­mil­ta ja han­ka­luuk­sil­ta. Van­taal­la on käy­tös­sään myös hal­lin­non verk­ko, jon­ka kaut­ta Second Lifea ei voi käyt­tää. Esi­mer­kik­si opinto-oh­jaa­jat käyt­tä­vät muus­sa arki­työs­sään hal­lin­non verk­koa, jo­ten Second Lifen käyt­tä­mi­nen vaa­tii toi­sen tie­to­ko­neen sekä yh­tey­den ope­tus­verk­koon. Vuo­ro­pu­he­lun tie­to­hal­lin­non kans­sa tu­lee­kin olla ak­tii­vis­ta, kun pal­ve­lu ote­taan käyt­töön.

Vir­tu­aa­li­maa­ilma on ää­rim­mäi­sen kieh­to­va ym­pä­ris­tö teh­dä jo­tain uu­den­lai­sel­la ja eri­lai­sel­la ta­val­la – myös oh­jauk­ses­sa. Us­kon, että lähi­tu­le­vai­suu­des­sa vir­tu­aa­li­set ta­paa­mi­set ovat arki­päi­vää. Sik­si ha­lu­am­me jat­kos­sa­kin käyt­tää ja ke­hit­tää uut­ta ta­paa ai­don läs­nä­olon tun­teel­la – hyö­dyn­tää vir­tu­aa­li­ym­pä­ris­töä. Vaik­ka vir­tu­aa­li­nen läs­nä­olo ei kor­vaa ai­toa koh­taa­mis­ta kas­vo­tus­ten, se mah­dol­lis­taa hy­vän koh­taa­mi­sen ja vuo­ro­pu­he­lun sel­lai­sis­sa olo­suh­teis­sa, jois­sa muu­toin jää­täi­siin vaik­ka­pa vain pu­he­lin­yh­tey­den pää­hän.

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013