Oppiaineiden integroiminen ja kehitysyhteistyö

Ruotsinkielinen koordinointihanke, Kokkolan kaupunki Kiti Lindén, valokuvat B. Klockars

Oppi­ai­nei­den in­teg­roi­mi­nen, kan­sain­vä­li­syys ja tek­no­lo­gi­an moni­puo­li­nen käyt­tä­mi­nen te­ke­vät ope­tuk­ses­ta an­toi­saa ja mie­len­kiin­tois­ta sekä op­pi­lail­le ja opis­ke­li­joil­le että opet­ta­jil­le. Tek­no­lo­gia tar­jo­aa lisä­u­lot­tu­vuu­den kou­lu­jen ja oppi­lai­tos­ten kan­sain­vä­lis­ty­mis­pro­ses­sei­hin ja an­taa moni­puo­li­sia työ­ka­lu­ja, kun kou­lu­jen ja oppi­lai­tos­ten ovet ava­taan Suo­men ra­jo­jen ulko­puo­li­seen maa­il­maan.

Kai­kil­le op­pi­lail­le ja opis­ke­li­joil­le tar­jo­taan opis­ke­lun yh­tey­des­sä mah­dol­li­suus tu­tus­tua kan­sain­vä­li­seen yh­teis­työ­hön. Op­pi­lail­le ja opis­ke­li­joil­le on an­net­ta­va mah­dol­li­suus tu­tus­tua eri­lai­siin taus­toi­hin, elin­ym­pä­ris­töi­hin, kult­tuu­rei­hin, näkö­kan­toi­hin ja ta­poi­hin. Kun hei­dän an­ne­taan työs­ken­nel­lä kan­sain­vä­li­sis­sä pro­jek­teis­sa, edis­te­tään hei­dän kun­ni­oi­tus­taan ja luot­ta­mus­taan mui­ta kult­tuu­re­ja koh­taan ja li­sä­tään kiin­nos­tus­ta kan­sain­vä­li­seen yh­teis­työ­hön.

Team Nord -lu­ki­o­ver­kos­tos­sa ruot­sin­kie­li­sel­lä Pohjois-Poh­jan­maal­la kä­si­tel­lään muun mu­as­sa aihe­a­lu­ei­ta tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta, me­di­a­luku­tai­to sekä kes­tä­vä ke­hi­tys kan­sain­väli­syys­pro­jek­tis­sa, jon­ka pää­tee­ma on ke­hi­tys­yh­teis­työ. Itse pro­jek­ti to­teu­te­taan ver­kos­tos­sa mu­ka­na ole­vien vii­den kou­lun yh­tei­se­nä lu­ki­o­kurs­si­na.

Pro­jek­ti al­kaa val­mis­te­le­vil­la etä­teh­tä­vil­lä eri teh­tä­vä­a­lu­eil­la, joi­ta ovat his­to­ria, maan­tie­to, bi­o­lo­gia, us­kon­to, kie­let, kult­tuu­rin­tun­te­mus ja ke­hi­tys­yh­teis­työ­po­li­tiik­ka. Teh­tä­vät teh­dään op­pi­mis­alus­tal­la, ja opis­ke­li­jat käyt­tä­vät eri­lai­sia esitysja ku­van­kä­sit­te­ly­oh­jel­mia teh­däk­seen yh­teen­ve­don tut­ki­mus­työs­tään. Koko kurs­sin ajan käy­te­tään myös so­si­aa­lis­ta me­di­aa, täs­sä ta­pauk­ses­sa Facebookia, tär­ke­ä­nä yh­dis­tä­vä­nä link­ki­nä kurs­sil­le osal­lis­tu­jien ja opet­ta­jien vä­lil­lä. Sul­jet­tua Facebook-ryh­mää käy­tet­tiin esi­mer­kik­si kurs­siin si­säl­ty­vän opin­to­mat­kan suun­nit­te­lus­sa ja val­mis­te­lus­sa.

Itse mat­ka teh­dään ke­vät­luku­kau­del­la. Ryh­mä opis­ke­li­joi­ta ja opet­ta­jia mat­kus­taa joka toi­nen vuo­si Se­ne­ga­liin ja joka toi­nen Ke­ni­aan. Moni­vuo­ti­nen kan­sain­vä­li­nen yh­teis­työ on luo­nut hy­viä yh­teyk­siä pai­kal­li­siin toi­mi­joi­hin mo­lem­mis­sa mais­sa. Mat­kan ai­ka­na opis­ke­li­jat saa­vat käy­tän­nös­sä ko­kea op­pi­mis­teh­tä­vis­sä ja etu­kä­teen teh­dys­sä tut­ki­muk­ses­sa kä­si­tel­ty­jä asi­oi­ta.

Opin­to­vie­rai­lu­ja teh­dään muun mu­as­sa pai­kal­li­siin kou­lui­hin, seu­ra­kun­taan ja eläin­puis­toon. Opis­ke­li­jat do­ku­men­toi­vat ko­ke­muk­sen­sa päi­vä­kir­jan muo­dos­sa ja kir­joit­ta­vat yh­teis­tä mat­ka­blo­gia mat­kan ai­ka­na.

So­fia Yli­mäki Kok­ko­las­ta Nairobissa 2013

Mo­nis­sa ta­pauk­sis­sa kou­lu­jen kan­sain­vä­li­set pro­jek­tit kos­ket­ta­vat vain pien­tä ryh­mää oppi­lai­tok­ses­sa, usein nii­tä opis­ke­li­joi­ta, jot­ka osal­lis­tu­vat opin­to­mat­kal­le. Täl­lä lu­ki­o­kurs­sil­la tek­no­lo­gi­aa käy­te­tään moni­puo­li­ses­ti. Opis­ke­li­jat ot­ta­vat ku­via, kir­joit­ta­vat ker­to­muk­sia ja fil­maa­vat pro­jek­tin ai­ka­na. Opin­to­mat­kan jäl­keen pro­jek­tis­ta ker­ro­taan vii­den osal­lis­tu­van lu­ki­on muil­le opis­ke­li­joil­le, ja kaik­kien oppi­lai­tos­ten opis­ke­li­jat saa­vat tu­tus­tua mat­ka-ai­neis­toon aa­mun­a­vauk­sien tai muun­tyyp­pis­ten ko­koon­tu­mis­ten yh­tey­des­sä. Myös pe­rus­kou­lu­lai­set voi­vat tu­tus­tua ker­to­muk­siin. Niin ikään opis­ke­li­jat ovat joi­na­kin luku­vuo­si­na ja­ka­neet ko­ke­muk­si­aan jär­jes­tä­mäl­lä tee­ma­ti­lai­suuk­sia esi­mer­kik­si elä­ke­läi­sil­le ja kan­sa­lais­o­pis­to­jen opis­ke­li­joil­le. Opin­to­mat­kan jäl­keen kir­joi­te­taan myös re­por­taa­se­ja pai­kal­lis­leh­tiin. Kurs­sin ai­ka­na sii­hen osal­lis­tu­vien opis­ke­li­joi­den huol­ta­jat pi­de­tään jat­ku­vas­ti ajan ta­sal­la, ja mat­ka­blo­gi an­taa per­heil­le mah­dol­li­suu­den seu­ra­ta ko­to­na mat­kan ai­kai­sia ko­ke­muk­sia.

Luku­vuon­na 2012–2013 ryh­mä opis­ke­li­joi­ta ko­ko­si fi lmin pro­jek­tis­ta. Opis­ke­li­joi­den työ koos­tui fil­min suun­nit­te­lus­ta, osal­lis­tu­jien haas­tat­te­le­mi­ses­ta, kurs­sin eri vai­hei­den ku­vaa­mi­ses­ta ja fi lmin edi­toi­mi­ses­ta. Vält­tääk­seen fi lmin mu­siik­kiin liit­ty­vät te­ki­jän­oi­keus­ky­sy­myk­set op­pi­laat päät­ti­vät nau­hoit­taa pai­kal­lis­ta mu­siik­kia Ke­ni­an-mat­kan ai­ka­na. Fil­mi esit­te­lee kurs­sin si­säl­töä, ku­ten opin­to­mat­kan ai­kai­sia ko­ke­muk­sia, ja toi­mii ins­pi­raa­ti­o­na muil­le kou­luil­le.

Mama Obed´s Ho­men lap­set tu­tus­tu­vat ku­viin ja ker­to­muk­siin Suo­mes­ta.

Af­ri­kan-mat­kat te­ke­vät yleen­sä suu­ren vai­ku­tuk­sen opis­ke­li­joi­hin. Af­rik­ka­lai­sen yh­teis­kun­nan ja siel­lä elä­mi­sen ko­ke­mi­nen laa­jen­taa nuor­ten maa­il­man­ku­vaa ja vah­vis­taa sekä opis­ke­li­joi­den kan­sain­vä­li­syy­den ta­jua että hei­dän su­vait­se­vai­suut­taan. Osaa opis­ke­li­jois­ta ko­ke­muk­set in­nos­ta­vat vie­lä vuo­sia myö­hem­min. Yksi esi­merk­ki täs­tä on kok­ko­la­lai­nen nuo­ri­mies, joka ke­vääl­lä 2013 mat­kus­ti kah­dek­sak­si kuu­kau­dek­si va­paa­eh­tois­työ­hön Ke­ni­aan – yksi seu­raus in­nos­tuk­ses­ta, joka he­rä­si hä­nen osal­lis­tu­es­saan Af­rik­ka-kurs­sil­le kak­si vuot­ta ai­em­min.

Lin­kit:

Ai­neis­to ja mat­ka­blo­git

https://www.kok­ko­la.fi/ope­tus_ja_kou­lu­tus/lu­kio_ja_am­ma­til­li­nen/ruot­sin­kie­li­set_lu­ki­ot/ kok­ko­lan_ruot­sa­lai­nen_lu­kio/projekt/sv_SE/1282896828797/

Op­pi­lai­den fil­mi:

http://youtu.be/orzOf_gw H7Y

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013