Oppiaineiden integroiminen, kansainvälisyys ja teknologian monipuolinen käyttäminen tekevät opetuksesta antoisaa ja mielenkiintoista sekä oppilaille ja opiskelijoille että opettajille. Teknologia tarjoaa lisäulottuvuuden koulujen ja oppilaitosten kansainvälistymisprosesseihin ja antaa monipuolisia työkaluja, kun koulujen ja oppilaitosten ovet avataan Suomen rajojen ulkopuoliseen maailmaan.
Kaikille oppilaille ja opiskelijoille tarjotaan opiskelun yhteydessä mahdollisuus tutustua kansainväliseen yhteistyöhön. Oppilaille ja opiskelijoille on annettava mahdollisuus tutustua erilaisiin taustoihin, elinympäristöihin, kulttuureihin, näkökantoihin ja tapoihin. Kun heidän annetaan työskennellä kansainvälisissä projekteissa, edistetään heidän kunnioitustaan ja luottamustaan muita kulttuureja kohtaan ja lisätään kiinnostusta kansainväliseen yhteistyöhön.
Team Nord -lukioverkostossa ruotsinkielisellä Pohjois-Pohjanmaalla käsitellään muun muassa aihealueita teknologia ja yhteiskunta, medialukutaito sekä kestävä kehitys kansainvälisyysprojektissa, jonka pääteema on kehitysyhteistyö. Itse projekti toteutetaan verkostossa mukana olevien viiden koulun yhteisenä lukiokurssina.
Projekti alkaa valmistelevilla etätehtävillä eri tehtäväalueilla, joita ovat historia, maantieto, biologia, uskonto, kielet, kulttuurintuntemus ja kehitysyhteistyöpolitiikka. Tehtävät tehdään oppimisalustalla, ja opiskelijat käyttävät erilaisia esitysja kuvankäsittelyohjelmia tehdäkseen yhteenvedon tutkimustyöstään. Koko kurssin ajan käytetään myös sosiaalista mediaa, tässä tapauksessa Facebookia, tärkeänä yhdistävänä linkkinä kurssille osallistujien ja opettajien välillä. Suljettua Facebook-ryhmää käytettiin esimerkiksi kurssiin sisältyvän opintomatkan suunnittelussa ja valmistelussa.
Itse matka tehdään kevätlukukaudella. Ryhmä opiskelijoita ja opettajia matkustaa joka toinen vuosi Senegaliin ja joka toinen Keniaan. Monivuotinen kansainvälinen yhteistyö on luonut hyviä yhteyksiä paikallisiin toimijoihin molemmissa maissa. Matkan aikana opiskelijat saavat käytännössä kokea oppimistehtävissä ja etukäteen tehdyssä tutkimuksessa käsiteltyjä asioita.
Opintovierailuja tehdään muun muassa paikallisiin kouluihin, seurakuntaan ja eläinpuistoon. Opiskelijat dokumentoivat kokemuksensa päiväkirjan muodossa ja kirjoittavat yhteistä matkablogia matkan aikana.
Monissa tapauksissa koulujen kansainväliset projektit koskettavat vain pientä ryhmää oppilaitoksessa, usein niitä opiskelijoita, jotka osallistuvat opintomatkalle. Tällä lukiokurssilla teknologiaa käytetään monipuolisesti. Opiskelijat ottavat kuvia, kirjoittavat kertomuksia ja filmaavat projektin aikana. Opintomatkan jälkeen projektista kerrotaan viiden osallistuvan lukion muille opiskelijoille, ja kaikkien oppilaitosten opiskelijat saavat tutustua matka-aineistoon aamunavauksien tai muuntyyppisten kokoontumisten yhteydessä. Myös peruskoululaiset voivat tutustua kertomuksiin. Niin ikään opiskelijat ovat joinakin lukuvuosina jakaneet kokemuksiaan järjestämällä teematilaisuuksia esimerkiksi eläkeläisille ja kansalaisopistojen opiskelijoille. Opintomatkan jälkeen kirjoitetaan myös reportaaseja paikallislehtiin. Kurssin aikana siihen osallistuvien opiskelijoiden huoltajat pidetään jatkuvasti ajan tasalla, ja matkablogi antaa perheille mahdollisuuden seurata kotona matkan aikaisia kokemuksia.
Lukuvuonna 2012–2013 ryhmä opiskelijoita kokosi fi lmin projektista. Opiskelijoiden työ koostui filmin suunnittelusta, osallistujien haastattelemisesta, kurssin eri vaiheiden kuvaamisesta ja fi lmin editoimisesta. Välttääkseen fi lmin musiikkiin liittyvät tekijänoikeuskysymykset oppilaat päättivät nauhoittaa paikallista musiikkia Kenian-matkan aikana. Filmi esittelee kurssin sisältöä, kuten opintomatkan aikaisia kokemuksia, ja toimii inspiraationa muille kouluille.
Afrikan-matkat tekevät yleensä suuren vaikutuksen opiskelijoihin. Afrikkalaisen yhteiskunnan ja siellä elämisen kokeminen laajentaa nuorten maailmankuvaa ja vahvistaa sekä opiskelijoiden kansainvälisyyden tajua että heidän suvaitsevaisuuttaan. Osaa opiskelijoista kokemukset innostavat vielä vuosia myöhemmin. Yksi esimerkki tästä on kokkolalainen nuorimies, joka keväällä 2013 matkusti kahdeksaksi kuukaudeksi vapaaehtoistyöhön Keniaan – yksi seuraus innostuksesta, joka heräsi hänen osallistuessaan Afrikka-kurssille kaksi vuotta aiemmin.
Linkit:
Aineisto ja matkablogit
Oppilaiden filmi:
KOKEMUKSET KIERTOON – ideoita oppimisympäristöjen kehittämiseenTina Heino (toim.), Oppaat ja käsikirjat 2013:8, © Opetushallitus, ISSN 1798-8969 (verkkojulkaisu), Kansikuva: Markku Lang, Taitto: Edita Prima Oy/Timo Päivärinta/PSWFolders Oy, Zine: Konneveden lukio24.11.2013