Omat laitteet ja osaaminen lisäävät oppimisen iloa

Laitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Tampereen kaupunki Raisa Valtaoja

Lap­sil­la ja nuo­ril­la on har­ras­tuk­sia ja kiin­nos­tuk­sen koh­tei­ta, joi­den kaut­ta opi­taan pal­jon li­sää si­vu­ten sa­mal­la nii­tä asi­oi­ta, joi­ta kou­lus­sa opis­kel­laan. Nämä hei­dän hank­ki­man­sa tai­dot ja tie­dot voi­si­vat­kin nä­kyä op­pi­mi­sen ja opis­ke­lun yh­tey­des­sä yhä use­am­min ja enem­män.

Op­pi­lail­la ja opis­ke­li­joil­la on käy­tös­sään äly­pu­he­li­mia ja mui­ta mo­bii­li­lait­tei­ta, joi­ta he käyt­tä­vät ak­tii­vi­ses­ti ja moni­puo­li­ses­ti eri­lai­seen tuot­ta­mi­seen, tie­don­ha­kuun, yh­tey­den­pi­toon ja pe­laa­mi­seen. Op­pi­lail­la ja opis­ke­li­joil­la tu­li­si olla mah­dol­li­suuk­sia hyö­dyn­tää näi­tä vä­li­nei­tä myös kou­lus­sa sekä luo­da it­sel­leen uu­sia op­pi­mi­sen käy­tän­tö­jä.

Op­pi­lai­den omien lait­tei­den hyö­dyn­tä­mi­nen op­pi­mi­sen ja ope­tuk­sen tu­ke­na on yksi niis­tä ky­sy­myk­sis­tä, joi­hin ke­hit­tä­mis­hank­keis­sa on et­sit­ty rat­kai­su­ja. Konk­reet­ti­se­na ky­sy­myk­se­nä on esi­mer­kik­si lan­gat­to­mien verk­ko­jen ra­ken­ta­mi­nen, op­pi­lai­den tasa-ar­voi­suus ja toi­min­ta­kult­tuu­rin ke­hit­tä­mi­nen.

Eri­tyi­ses­ti lu­kio-ope­tuk­ses­sa nämä asi­at ovat ajan­koh­tai­sia, kos­ka uu­dis­tu­va yli­op­pi­las­tut­kin­to tu­lee edel­lyt­tä­mään op­pi­lail­ta tie­to­tek­ni­siä val­miuk­sia ja tar­vit­ta­via lait­tei­ta. Osas­sa kou­lu­ja ja oppi­lai­tok­sia on otet­tu käyt­töön ns. lai­na­lait­tei­ta, jol­loin opis­ke­li­ja on voi­nut lu­nas­taa kan­net­ta­van tie­to­ko­neen pien­tä kor­vaus­ta vas­taan käyt­töön­sä koko lu­ki­o­a­jak­si. Osas­sa lu­ki­o­ta lait­tei­ta on an­net­tu opis­ke­li­joil­le myös omak­si. Näin tek­no­lo­gi­aa voi­daan hyö­dyn­tää jous­ta­vas­ti opin­nois­sa joka­päi­väi­ses­ti, vaikk­ei jo­kai­sel­le voi­da hank­kia lai­tet­ta kou­lun puo­les­ta. Myös­kään sel­lai­nen tup­la­re­surs­soin­ti, että op­pi­lail­la on erik­seen koti- ja kou­lu­lait­teet, ei ole kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen kan­nal­ta jär­ke­vää. Sa­maa poh­din­taa käy­dään myös pe­rus­o­pe­tuk­sen puo­lel­la, vaikk­ei omien lait­tei­den käyt­tö siel­lä vie­lä ole laa­jaa.

Oman lait­teen käy­tös­sä on mo­nia mui­ta­kin etu­ja, jois­ta tär­keim­mät lie­ne­vät lait­teen hen­ki­lö­koh­tai­suus ja saa­ta­vil­la ole­mi­nen tar­vit­ta­es­sa. Kun lai­te on oma, se on hen­ki­lö­koh­tai­nen ja tär­keä, jo­ten sii­tä huo­leh­di­taan ja sen voi tuunata it­sel­leen so­pi­vak­si. Li­säk­si omaa lai­tet­ta voi käyt­tää opis­ke­lu­käy­tön li­säk­si myös va­paa-ajal­la, jo­ten for­maa­li ja in­for­maa­li op­pi­mi­nen täy­den­tä­vät toi­si­aan. Oli­vat lait­teet kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jän tar­jo­a­mia tai opis­ke­li­joi­den omia, pyr­ki­mys oli­si, että nii­tä käy­tet­täi­siin moni­puo­li­ses­ti.

Tabletit tulivat kouluun

Use­at kou­lut ovat in­nos­tu­neet hank­ki­maan tab­let­te­ja ja ke­hit­tä­mään nii­den ope­tus­käyt­töä. Mo­nis­sa kun­nis­sa on han­kit­tu tab­let­te­ja sal­kuit­tain aja­tuk­se­na käyt­tää nii­tä ku­ten läp­pä­ri­kär­ry­jä ja läp­pä­rei­tä. No­pe­as­ti on kui­ten­kin käy­nyt ilmi, että usein tab­le­tit (ai­na­kin iPadien ja Android-lait­tei­den osal­ta) so­vel­tu­vat eri­tyi­sen hy­vin hen­ki­lö­koh­tai­seen käyt­töön ja yh­teis­käy­tös­sä tu­lee esiin mo­nen­lai­sia haas­tei­ta esim. ase­tus­ten nol­laa­mi­sen koh­dal­la. Täs­tä syys­tä mo­net kun­nat ovat läh­te­neet et­si­mään hen­ki­lö­koh­tai­sen käy­tön kaut­ta pa­rem­pia toi­min­ta­mal­le­ja an­ta­mal­la tab­le­tit pi­tem­pi­ai­kai­sem­paan lai­naan myös ko­tiin vie­tä­väk­si. Sa­mas­sa muu­tos­pro­ses­sis­sa on myös yleis­ty­nyt kan­net­ta­vien tie­to­ko­nei­den hen­ki­lö­koh­tai­nen käyt­tö. Ope­tuk­ses­sa käy­tet­tä­viä äly­pu­he­li­mia kou­lui­hin on han­kit­tu vä­hem­män, mut­ta op­pi­lail­la ne ovat yleis­ty­neet to­del­la no­pe­as­ti ja tämä on kan­nus­ta­nut opet­ta­jia poh­ti­maan mi­ten nii­tä voi­tai­siin käyt­tää op­pi­mi­sen ja opet­ta­mi­sen tu­ke­na.

Hen­ki­lö­koh­tais­ten lait­tei­den käy­tös­sä on huo­mat­tu mo­nen­lai­sia hy­viä puo­lia. Lait­tees­ta pi­de­tään pa­rem­paa huol­ta ja op­pi­laat ovat mo­ti­voi­tu­neem­pia käyt­tä­mään sitä kuin oppi­lai­tok­sen tar­jo­a­maa lai­na­lai­tet­ta. Li­säk­si omas­sa käy­tös­sä ole­val­le lait­teel­le ei tar­vi­ta yhtä pal­jon tu­kea kuin yh­teis­käy­tös­sä ole­vien lait­tei­den. Oma tab­let­ti tai kan­net­ta­va tie­to­kone hal­li­taan pa­rem­min, ja kun se on jat­ku­vas­ti saa­ta­vil­la, kou­lus­sa opit­tu­ja tai­to­ja on help­po so­vel­taa va­paa-ajal­la­kin. Esi­mer­kik­si tun­nil­la to­teu­tet­tua me­di­a­tai­to­ja ke­hit­tä­vää vi­de­o­pro­jek­tia on in­nos­ta­vaa jat­kaa ko­to­na.

Kes­ken jää­nyt oppi­mis­peli taas kou­kut­taa op­pi­las­ta jat­ka­maan pe­lin pe­laa­mis­ta va­paa-ajal­la, tai op­pi­mis­teh­tä­vään liit­ty­vän blo­gin käyt­tä­mi­nen voi in­nos­taa luo­maan oman blo­gin omas­ta kiin­nos­tuk­sen koh­tees­ta.

Op­pi­laat ja opis­ke­li­jat huo­maa­vat lait­tei­den yh­dis­tä­vän työn ja hu­vin: näin oli to­den­nut mm. muu­an opis­ke­li­ja erääs­sä tab­let­tien ope­tus­käyt­töön liit­ty­väs­sä hank­kees­sa. Uu­den­lai­set ope­tus­me­ne­tel­mät mo­ti­voi­vat ja tuo­vat vaih­te­lua. Hank­keis­sa saa­tu­ja ko­ke­muk­sia tut­kit­ta­es­sa on sekä opet­ta­jil­ta että op­pi­lail­ta ja opis­ke­li­joil­ta saa­dus­sa pa­laut­tees­sa on tul­lut esil­le, että esi­mer­kik­si in­ter­ne­tin käy­tön hyö­dyn­tä­mi­nen ope­tuk­ses­sa vaa­tii suun­nit­te­lua. Osa op­pi­lais­ta ko­kee tie­to­ko­neen na­pu­tus­ää­nen häi­rit­se­vä­nä ja jot­kut op­pi­laat ek­sy­vät in­ter­ne­tin pal­ve­luun sur­fai­le­maan muu­ta­kin kuin op­pi­mi­seen tar­koi­tet­tu­ja asi­oi­ta. Suu­rin osa opis­ke­li­jois­ta kui­ten­kin ko­kee tek­no­lo­gi­an käy­tön moni ta­voin hyö­dyl­li­sek­si. Tek­no­lo­gi­an käyt­tö kou­luis­sa avaa­kin uu­sia kes­kus­te­lu­ja nii­den käy­tös­tä ja op­pi­lai­den ja opis­ke­li­joi­den omas­ta vas­tuus­ta. Lo­pul­ta vain tie­to­ko­neen käyt­tä­jä itse tie­tää, mil­loin ko­neen käyt­tö häi­rit­see kes­kit­ty­mis­tä ja mil­loin huo­mio ei enää ole opit­ta­vas­sa asi­ois­sa.

Opet­ta­mi­sen kan­nal­ta lait­tei­den käyt­tö on suun­ni­tel­ta­va niin, että ne tu­ke­vat kes­kit­ty­mis­tä ja op­pi­mis­ta. Op­pi­laan kan­nal­ta tär­ke­ä­tä on oman lait­teen käy­tön suun­nit­te­lu ja ar­vi­oin­ti sii­tä, mi­ten se tu­kee omaa op­pi­mis­ta. Pyr­ki­myk­se­nä on saa­vut­taa ase­te­tut op­pi­mis­ta­voit­teet, jol­loin op­pi­lail­la on va­pauk­sia poh­tia mi­ten ja mil­loin he tie­to­ko­net­ta käyt­tä­vät.

Lisä­tie­to­ja:

Sor­met-han­ke

http://www.sor­met.ejuttu.fi/

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013