Teknologinen osaaminen on tärkeä osa tulevaisuuden edellyttämää laaja-alaista osaamista. Se on myös itsessään kansalaistaito, jota tarvitaan opiskelussa, työelämässä ja elämässä yleensäkin. Teknologia tarjoaa uudenlaisia työtapoja ja välineitä opiskella opinnoissa ja elämässä tarvittavaa yhteisöllisyyttä, luovuutta ja ongelmanratkaisua korostavia taitoja.
Teknologiaan tutustuminen ja leikinomainen työskentely korostuvat esiopetuksessa ja alaluokilla, mutta oppilaan iän karttuessa tavoitteellisen opiskelun osuus kasvaa. Erilaiset oppimispelit voivat toimia väylänä digitaalisten oppimisympäristöjen käytön harjoitteluun. Pelilliset oppimisympäristöt motivoivat, aktivoivat ja osallistavat oppilaita. Niiden avulla on mahdollista integroida oppiaineiden sisältöjä ja eri-ikäisten oppilaiden opetusta. Toisaalta oppimispeleillä voidaan helposti eriyttää opetusta oppilaiden kiinnostuksen ja osaamisen mukaan.
Mobiililaitteiden, kuten esimerkiksi taulutietokoneiden eli tablettien, valtteina käytössä ovat liikuteltavuus, käytön helppous, suuri sovellusten määrä ja monipuoliset ominaisuudet. Taulutietokone antaa mahdollisuuden mm. valokuvaukseen, videointiin, verkon käyttöön ja pelaamiseen. Mobiililaitteiden ja pilvipalvelujen käyttö edellyttää kuitenkin aina toimivan tietoteknisen infrastruktuurin rakentamista ja ylläpitoa.
Etäopetuksella voidaan tukea oppilaan tai opiskelijan opiskelua myös silloin, kun oppilas tai opiskelija joutuu sairauden tai muun syyn vuoksi olemaan pidempään poissa. Valtakunnallisesti toimiva eSKO-hanke on kehittänyt ja koonnut hyviä pedagogisia ja teknisiä käytäntöjä käytettäväksi erityistilanteiden etäopetuksessa.
Teknologian opetuskäytössä painopiste on siirtynyt alkuvaiheen teknologiakeskeisyydestä pedagogisen näkökulman korostamiseen. Uusien pedagogisten mallien kehitystyö on tuonut mukanaan uudenlaista tarvetta käyttää teknologiaa. Toisaalta teknologiset edistysaskeleet ovat mahdollistaneet uuden pedagogiikan käyttöönoton. Bring Your Own Device (BYOD)- tai Choose Your Own Device (CYOD) -ajattelu, Flipped Classroom -menetelmä, Personal Learning Environment (PLE) sekä pilvipalvelut ovat muokkaamassa merkittävällä tavalla opetusmenetelmiä ja työtapoja. Eurooppalaisessa iTEC-hankkeessa on luotu opettajien näkemyksien pohjalta trendejä ja skenaariota siitä, minkälainen opettamisen ja teknologian tulevaisuus voisi olla ja millaisia vaatimuksia nämä tulevaisuudenkuvat synnyttävät mm. teknologialle, oppimisen tiloille, ohjelmistoille, kalusteille, oppilashallinto-ohjelmille, toimintakulttuurille ja opetussuunnitelmalle.
Millaisia tietoja ja taitoja lapset ja nuoret tarvitsevat paitsi nykyisissä opinnoissaan myös muutoin elämässään – nyt ja tulevaisuudessa? Miten esi- ja perusopetuksessa sekä lukiossa voitaisiin parhaiten tukea näiden osaamistavoitteiden saavuttamista? Millainen pedagogiikka ja millaiset oppimisympäristöt motivoivat ja kannustavat oppimaan? Miten muut koulun ja oppilaitoksen ulkopuoliset oppimisympäristöt voidaan paremmin nivoa yhteen koulun ja oppilaitoksen tarjoamien oppimisympäristöjen kanssa? Ja mikä tässä kaikessa on teknologian rooli, sen mahdollisuudet ja haasteet? Näitä kysymyksiä pohditaan tässä luvussa.
KOKEMUKSET KIERTOON – ideoita oppimisympäristöjen kehittämiseenTina Heino (toim.), Oppaat ja käsikirjat 2013:8, © Opetushallitus, ISSN 1798-8969 (verkkojulkaisu), Kansikuva: Markku Lang, Taitto: Edita Prima Oy/Timo Päivärinta/PSWFolders Oy, Zine: Konneveden lukio24.11.2013