4. Luku: Teknologia mahdollistaa ja haastaa

Kimmo Koskinen, Opetushallitus

Tek­no­lo­gi­nen osaa­mi­nen on tär­keä osa tu­le­vai­suu­den edel­lyt­tä­mää laa­ja-alais­ta osaa­mis­ta. Se on myös it­ses­sään kan­sa­lais­tai­to, jota tar­vi­taan opis­ke­lus­sa, työ­e­lä­mäs­sä ja elä­mäs­sä yleen­sä­kin. Tek­no­lo­gia tar­jo­aa uu­den­lai­sia työ­ta­po­ja ja vä­li­nei­tä opis­kel­la opin­nois­sa ja elä­mäs­sä tar­vit­ta­vaa yh­tei­söl­li­syyt­tä, luo­vuut­ta ja on­gel­man­rat­kai­sua ko­ros­ta­via tai­to­ja.

Tek­no­lo­gi­aan tu­tus­tu­mi­nen ja lei­kin­o­mai­nen työs­ken­te­ly ko­ros­tu­vat esi­o­pe­tuk­ses­sa ja ala­luo­kil­la, mut­ta op­pi­laan iän kart­tu­es­sa ta­voit­teel­li­sen opis­ke­lun osuus kas­vaa. Eri­lai­set oppi­mis­pe­lit voi­vat toi­mia väy­lä­nä di­gi­taa­lis­ten op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen käy­tön har­joit­te­luun. Pe­lil­li­set op­pi­mis­ym­pä­ris­töt mo­ti­voi­vat, ak­ti­voi­vat ja osal­lis­ta­vat op­pi­lai­ta. Nii­den avul­la on mah­dol­lis­ta in­teg­roi­da oppi­ai­nei­den si­säl­tö­jä ja eri-ikäis­ten op­pi­lai­den ope­tus­ta. Toi­saal­ta oppi­mis­pe­leil­lä voi­daan hel­pos­ti eriyt­tää ope­tus­ta op­pi­lai­den kiin­nos­tuk­sen ja osaa­mi­sen mu­kaan.

Mo­bii­li­lait­tei­den, ku­ten esi­mer­kik­si tau­lu­tie­to­ko­nei­den eli tab­let­tien, valt­tei­na käy­tös­sä ovat lii­ku­tel­ta­vuus, käy­tön help­pous, suu­ri so­vel­lus­ten mää­rä ja moni­puo­li­set omi­nai­suu­det. Tau­lu­tie­to­kone an­taa mah­dol­li­suu­den mm. valo­ku­vauk­seen, vi­de­oin­tiin, ver­kon käyt­töön ja pe­laa­mi­seen. Mo­bii­li­lait­tei­den ja pil­vi­pal­ve­lu­jen käyt­tö edel­lyt­tää kui­ten­kin aina toi­mi­van tie­to­tek­ni­sen inf­ra­struk­tuu­rin ra­ken­ta­mis­ta ja yllä­pi­toa.

Etä­o­pe­tuk­sel­la voi­daan tu­kea op­pi­laan tai opis­ke­li­jan opis­ke­lua myös sil­loin, kun op­pi­las tai opis­ke­li­ja jou­tuu sai­rau­den tai muun syyn vuok­si ole­maan pi­dem­pään pois­sa. Val­ta­kun­nal­li­ses­ti toi­mi­va eSKO-han­ke on ke­hit­tä­nyt ja koon­nut hy­viä pe­da­go­gi­sia ja tek­ni­siä käy­tän­tö­jä käy­tet­tä­väk­si eri­tyis­ti­lan­tei­den etä­o­pe­tuk­ses­sa.

Tek­no­lo­gi­an ope­tus­käy­tös­sä pai­no­pis­te on siir­ty­nyt alku­vai­heen tek­no­lo­gi­a­kes­kei­syy­des­tä pe­da­go­gi­sen näkö­kul­man ko­ros­ta­mi­seen. Uu­sien pe­da­go­gis­ten mal­lien ke­hi­tys­työ on tuo­nut mu­ka­naan uu­den­lais­ta tar­vet­ta käyt­tää tek­no­lo­gi­aa. Toi­saal­ta tek­no­lo­gi­set edis­tys­as­ke­leet ovat mah­dol­lis­ta­neet uu­den pe­da­go­gii­kan käyt­töön­oton. Bring Your Own Device (BYOD)- tai Choose Your Own Device (CYOD) -ajat­te­lu, Flipped Classroom -me­ne­tel­mä, Personal Learning Environment (PLE) sekä pil­vi­pal­ve­lut ovat muok­kaa­mas­sa mer­kit­tä­väl­lä ta­val­la ope­tus­me­ne­tel­miä ja työ­ta­po­ja. Eu­roop­pa­lai­ses­sa iTEC-hank­kees­sa on luo­tu opet­ta­jien nä­ke­myk­sien poh­jal­ta tren­de­jä ja ske­naa­ri­o­ta sii­tä, min­kä­lai­nen opet­ta­mi­sen ja tek­no­lo­gi­an tu­le­vai­suus voi­si olla ja mil­lai­sia vaa­ti­muk­sia nämä tu­le­vai­suu­den­ku­vat syn­nyt­tä­vät mm. tek­no­lo­gi­al­le, op­pi­mi­sen ti­loil­le, oh­jel­mis­toil­le, ka­lus­teil­le, op­pi­las­hal­lin­to-oh­jel­mil­le, toi­min­ta­kult­tuu­ril­le ja ope­tus­suun­ni­tel­mal­le.

Mil­lai­sia tie­to­ja ja tai­to­ja lap­set ja nuo­ret tar­vit­se­vat pait­si ny­kyi­sis­sä opin­nois­saan myös muu­toin elä­mäs­sään – nyt ja tu­le­vai­suu­des­sa? Mi­ten esi- ja pe­rus­o­pe­tuk­ses­sa sekä lu­ki­os­sa voi­tai­siin par­hai­ten tu­kea näi­den osaa­mis­ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mis­ta? Mil­lai­nen pe­da­go­giik­ka ja mil­lai­set op­pi­mis­ym­pä­ris­töt mo­ti­voi­vat ja kan­nus­ta­vat op­pi­maan? Mi­ten muut kou­lun ja oppi­lai­tok­sen ulko­puo­li­set op­pi­mis­ym­pä­ris­töt voi­daan pa­rem­min ni­voa yh­teen kou­lun ja oppi­lai­tok­sen tar­jo­a­mien op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen kans­sa? Ja mikä täs­sä kai­kes­sa on tek­no­lo­gi­an roo­li, sen mah­dol­li­suu­det ja haas­teet? Näi­tä ky­sy­myk­siä poh­di­taan täs­sä lu­vus­sa.

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013