Passiivisesta oppijasta aktiiviseksi toimijaksi

Sosiaalisen median koordinointihanke, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Jarkko Sairanen

John Deweyn kas­va­tus­fi­lo­so­fia 1900-lu­vun alus­sa ai­heut­ti ai­ka­naan muu­tok­sia op­pi­mi­sen ja opet­ta­mi­sen kä­sit­tei­siin. ”Learning by doing” -me­ne­tel­mä on mo­nes­sa yh­tey­des­sä käy­tet­ty sa­non­ta, ja aina uu­des­taan pa­laam­me me­ne­tel­män ää­rel­le. Edel­leen pu­hu­taan ope­tuk­sen uu­dis­ta­mi­ses­ta, jos­sa pas­sii­vi­ses­ta op­pi­jas­ta py­ri­tään kas­vat­ta­maan ak­tii­vi­nen toi­mi­ja. Tä­män aika­kau­den tee­se­jä on myös opet­ta­jan muut­tu­mi­nen oh­jaa­jak­si, joka aut­taa op­pi­las­ta ke­hit­tä­mään on­gel­man­rat­kai­su­ky­ky­ään. Yh­teis­kun­nan hui­ma tek­no­lo­gi­nen ke­hit­ty­mi­nen ja uu­det mah­dol­li­suu­det, ku­ten mo­bii­li­tek­no­lo­gia, li­sät­ty to­del­li­suus ja so­si­aa­li­sen me­di­an pal­ve­lut, vai­kut­ta­vat tä­män päi­vän ja tu­le­vai­suu­den op­pi­mi­seen.

Tek­nii­kan ja ope­tuk­sen su­laut­ta­mi­ses­sa on pääs­ty alku­vai­heen tek­no­lo­gi­a­kes­kei­syy­des­tä pe­da­go­gi­sem­paan suun­taan. Myös uu­sien pe­da­go­gis­ten mal­lien en­tis­tä vah­vem­pi mu­kaan­tulo on tuo­nut uu­den­lais­ta tar­vet­ta käyt­tää tek­no­lo­gi­aa. Voi­si jopa sa­noa, että tek­no­lo­gi­set edis­tys­as­ke­leet ovat mah­dol­lis­ta­neet uu­den pe­da­go­gii­kan käyt­töön­oton. Uu­sien ajat­te­lu­ta­po­jen, ku­ten esi­mer­kik­si Flipped Classroom -me­ne­tel­män, ke­hi­tys it­ses­sään on ol­lut hy­vin ak­tii­vis­ta. Alun kään­tei­ses­tä luok­ka­huo­nees­ta on edet­ty kään­tei­sen ope­tuk­sen kaut­ta kään­tei­seen op­pi­mi­seen. Tämä ke­hi­tys on pa­ran­ta­nut me­ne­tel­män vai­kut­ta­vuut­ta. Olen­nais­ta on myös oi­val­taa, että opet­ta­jan ei tar­vit­se käyt­tää juu­ri an­net­tua ope­tus­mal­lia, vaan hän voi oman tar­peen­sa mu­kaan ke­hit­tää eri­lai­sia yh­dis­tel­miä omak­su­mis­taan mal­leis­ta.

Tar­peet pe­da­go­gi­seen uu­dis­ta­mi­seen voi­vat olla mo­nen­lai­sia läh­tien sir­pa­lei­sen oppi­aine­jaon vaa­ti­muk­sis­ta uu­sien tek­no­lo­gis­ten mah­dol­li­suuk­sien, ku­ten mo­bii­li­op­pi­mi­sen, käyt­töön­ot­toon. Lu­ki­on ke­hit­tä­mis­työ­ryh­män muis­ti­on mu­kai­ses­ti tu­li­si var­mis­taa, että opis­ke­li­joil­la lu­ki­on jäl­keen on sel­lai­set tai­dot, joil­la he sel­vi­ä­vät eteen tu­le­vis­ta haas­teis­ta.

Opiskelijan osallistaminen entistä paremmin

Vii­me vuo­si­na on ha­vah­dut­tu miet­ti­mään, mil­lai­sia tai­to­ja opis­ke­li­jat saa­vat lu­ki­os­ta. Hyvä toi­min­ta­tapa on opis­ke­li­jan osal­lis­ta­mi­nen op­pi­mis­pro­ses­sin ak­tii­vi­sek­si toi­mi­jak­si. Opet­ta­jas­ta tu­lee näin enem­män­kin oh­jaa­ja, jon­ka teh­tä­vä­nä on oh­ja­ta opis­ke­li­joi­ta on­gel­man­rat­kai­su­ti­lan­teis­sa. Yk­sit­täi­sen on­gel­man rat­kai­sun si­jaan opis­ke­li­ja op­pii tai­don rat­kais­ta on­gel­mia it­se­näi­ses­ti.

Opis­ke­li­jaa osal­lis­ta­via me­ne­tel­miä ovat muun mu­as­sa on­gel­ma­läh­töi­nen op­pi­mi­nen ja tut­ki­va op­pi­mi­nen, jois­sa on pal­jon sa­mo­ja piir­tei­tä. Kum­man­kin läh­tö­koh­ta­na on tuo­da opis­ke­li­ja it­sel­leen mer­ki­tyk­sel­lis­ten to­del­li­suu­teen pe­rus­tu­vien on­gel­mien pa­riin ja an­taa tu­kea nii­den rat­kai­se­mi­sek­si. Sii­nä mis­sä tut­ki­va op­pi­mi­nen ko­ros­taa tie­teel­li­sen tut­ki­muk­sen luon­net­ta yh­tei­se­nä me­to­di­na, on on­gel­ma­läh­töi­sen op­pi­mi­sen mal­lis­sa opis­ke­li­joil­la tar­kem­min mää­ri­tel­lyt roo­lit, joi­den pe­rus­teel­la he toi­mi­vat asi­an­tun­ti­joi­na. On­gel­ma­läh­töi­ses­sä op­pi­mi­ses­sa op­pi­mis­ti­lan­tees­sa käy­dään usein läpi tie­tyt vai­heet, ku­ten on­gel­man an­ta­mi­nen tai sen luo­mi­nen, on­gel­man ana­ly­soin­ti ja en­nak­ko­tie­to­jen mää­rit­te­ly, tut­ki­mus­suun­ni­tel­man laa­ti­mi­nen, tut­ki­mi­nen, saa­dun tie­don kriit­ti­nen tar­kas­te­lu ja lop­pu­pää­tel­män te­ke­mi­nen.

Osal­lis­tu­mi­nen osal­lis­ta­viin me­ne­tel­miin ke­hit­tää opis­ke­li­jan ky­kyä toi­mia tu­le­vai­suu­des­sa vas­taa­vis­sa oi­keis­sa ti­lan­teis­sa. Op­pi­mis­ti­lan­teis­ta ke­rä­tyt ai­neis­tot ja ver­kos­tot voi­vat olla hyö­dyk­si muu­toin­kin. Par­haim­mil­laan op­pi­mis­pro­ses­seis­ta syn­tyy to­del­li­sia tai­to­ja, joi­ta opis­ke­li­ja voi myö­hem­min käyt­tää esi­mer­kik­si työn­haus­sa tai asi­oi­den pa­laut­ta­mi­ses­sa mie­leen vas­taa­van on­gel­man koh­da­tes­saan. Täl­lai­sen toi­min­nan mah­dol­lis­ta­vaa pal­ve­lua on ol­lut ke­hit­tä­mäs­sä esi­mer­kik­si Op­pi­jat-han­ke.

Op­pi­jat-hank­kees­sa luo­tiin käyt­tä­jil­le mah­dol­li­suus luo­da niin sa­not­tu ”Oma tila”, joka to­teut­taa Personal Learning Environment (PLE) -aja­tus­ta. Sii­nä jo­kai­sel­la op­pi­jal­la on oma hen­ki­lö­koh­tai­nen profi ilinsa, jon­ka yh­tey­teen hän ke­rää opit­tuun asi­aan liit­ty­viä ko­ko­nai­suuk­sia. Yksi kes­kei­sis­tä aja­tuk­sis­ta on ol­lut myös e-port­fo­li­on ra­ken­ta­mi­sen mah­dol­lis­ta­va ym­pä­ris­tö, jota käyt­tä­jä itse hal­lin­noi. Ide­aa­li­ta­pauk­ses­sa op­pi­ja ot­tai­si ”Oman ti­lan” käyt­töön jo pe­rus­kou­luun tul­les­saan ja ko­ko­ai­si sin­ne kou­lu- ja opis­ke­lu­ai­ka­naan ke­rää­mään­sä ma­te­ri­aa­lia. Tämä ma­te­ri­aa­li oli­si mu­ka­na koko opis­ke­lun ajan ja jopa sen jäl­keen. ePortfolio aut­taa omal­ta osal­taan opis­ke­li­jaa hah­mot­ta­maan kä­si­tys­tä it­ses­tään ja luo­maan myös koko­nais­ku­vaa eri ai­neis­sa opi­tuis­ta il­mi­öis­tä.

Ajasta ja paikasta riippumaton oppiminen

Äly­pu­he­lin­ten ja tau­lu­tie­to­ko­nei­den yleis­ty­mi­nen op­pi­joi­den kes­kuu­des­sa tuo ai­van uu­den­lai­sia mah­dol­li­suuk­sia myös op­pi­mis­ti­lan­tei­siin. Kou­luil­le ja oppi­lai­tok­sil­le on kui­ten­kin ta­lou­del­li­ses­ti haas­ta­vaa vas­ta­ta jat­ku­viin va­rus­te­lu­vaa­ti­muk­siin uu­sis­ta tie­to­ko­neis­ta ja muis­ta tek­no­lo­gi­sis­ta lait­teis­ta. Lai­te­han­kin­nat ovat­kin ol­leet vaih­te­le­via, ja eri­tyi­ses­ti han­kit­tu­jen lait­tei­den käyt­töön­o­tos­sa on ol­lut vai­keuk­sia. Tu­le­vai­suu­des­sa ede­tään enem­män omien lait­tei­den käy­tön suun­taan. Tämä Bring Your Own Device (BYOD)- tai Choose Your Own Device (CYOD) -ajat­te­lu tuo seu­raa­via etu­ja:

Klik­kaa ku­vaa suu­ren­taak­se­si.

Tu­le­vai­suu­des­sa mo­bii­li­tek­no­lo­gia arki­päi­väis­tyy en­ti­ses­tään. Kaik­kiin pu­he­li­miin tu­lee in­ter­net-yh­tey­det ja kel­vol­li­set oh­jel­mis­tot pal­ve­lu­jen käyt­tä­mi­sek­si. Siir­rym­me ubii­kin tie­to­tek­nii­kan ai­kaan, jos­sa so­si­aa­li­sen me­di­an pal­ve­lu­ja in­teg­roi­tuu tele­vi­si­oi­hin, ko­din­ko­nei­siin, au­toi­hin ja mui­hin ym­pä­ril­läm­me ole­viin lait­tei­siin. Lan­gat­to­mat ver­kot ovat jo nyt yleis­ty­neet kah­vi­lois­sa, kir­jas­tois­sa, kou­luis­sa ja oppi­lai­tok­sis­sa sekä muis­sa jul­ki­sis­sa ti­lois­sa. 3G-yh­tey­det al­ka­vat olla it­ses­tään­sel­vyys lä­hes koko maas­sa, ja 4G-yh­tey­det tuo­vat laa­tua ja mää­rää lähi­vuo­si­na en­tis­tä use­am­mal­le. Pil­vi­pal­ve­lut mah­dol­lis­ta­vat opis­ke­li­joi­den yk­si­löl­li­siä tie­to­va­ran­to­ja, joi­den muok­kaa­mi­nen ja ja­ka­mi­nen on­nis­tuu muu­ta­mal­la na­pau­tuk­sel­la lä­hes mis­sä ja mil­lä lait­teel­la ta­han­sa.

Si­säl­tö­puo­lel­la val­mis­ta ma­te­ri­aa­lia ope­tuk­sen tu­ek­si tu­lee kiih­ty­väl­lä vauh­dil­la eri muo­dois­sa. Vi­de­o­pal­ve­lut, ku­ten TED, KhanAcademy ja iTunes University, tuo­vat us­kot­ta­vaa alan asi­an­tun­ti­joi­den tuot­ta­maa ma­te­ri­aa­lia kai­kil­le mak­sut­ta. YLE Aree­na ja YouTuben vi­ral­lis­ten si­säl­lön­tuot­ta­jien ka­na­vat tuo­vat omal­ta osal­taan Suo­men si­säi­siä asi­oi­ta esil­le. Ko­ti­mai­set ope­tuk­sel­li­sen vi­de­o­ma­te­ri­aa­lien tuot­ta­jat ovat en­tis­tä laa­duk­kaam­pia. YLE-op­pi­mi­nen ja Ope­tus.TV ovat näis­tä hy­vi­nä esi­merk­kei­nä. Ope­tus­vi­de­oi­ta on käy­tet­ty Flipped Classroom -me­ne­tel­mäs­sä muun mu­as­sa Voi­on­maan lu­ki­os­sa Jy­väs­ky­läs­sä hy­väl­lä me­nes­tyk­sel­lä.

Tau­lu­tie­to­ko­nei­den avul­la opis­ke­li­jat voi­vat tuot­taa omia vi­de­oi­ta.

Moderni oppimisympäristö

Oppi­lai­tok­sil­la voi jos­kus olla on­gel­mia säh­köi­sen op­pi­mis­ym­pä­ris­tön va­lin­nas­sa. Kau­pal­lis­ten kol­man­nen osa­puo­len toi­mi­joi­den, ku­ten Goog­le ja Mic­ro­soft, va­lit­se­mi­nen näh­dään usein on­gel­mal­li­se­na. Nii­den käyt­tö­eh­to­jen hy­väk­sy­mi­seen pa­kot­ta­mi­nen ei voi olla käy­tän­tö ja toi­saal­ta nii­den (mak­su­ton) ole­mas­sa olo ei ole tu­le­vai­suu­des­sa täy­sin var­maa. Käyt­töön pi­täi­si kui­ten­kin saa­da jo­kin ym­pä­ris­tö, jon­ka kaut­ta op­pi­mis­pro­ses­sia voi­daan oh­ja­ta. Mo­der­nil­ta säh­köi­sel­tä op­pi­mis­ym­pä­ris­töl­tä vaa­di­taan, että se on jär­jes­tel­mä­riip­pu­ma­ton, me­dia-ai­neis­ton ja­ka­mi­nen on help­poa ja että se toi­mii eri­lai­sis­sa mo­bii­leis­sa op­pi­mis­vä­li­neis­sä (skaa­lau­tu­vuus, tie­dos­to­muo­dot jne.).

SOMY-koor­di­naa­ti­o­hank­kees­sa on mu­ka­na usei­ta täl­lai­sia op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jä tar­jo­a­via hank­kei­ta, ku­ten eJuttu ja eMol­la. Op­pi­jat-hank­keen jat­ko­han­ke mOppijat kes­kit­tyy ai­em­min ku­va­tun PLE-ym­pä­ris­tön siir­tä­mi­seen mo­bii­li­a­lus­tal­le. Myös Liik­keel­le!-hank­kees­sa luo­tu Link­ki-verk­ko­ym­pä­ris­tö on op­pi­mi­sen yh­tei­sö­pal­ve­lu, jos­sa so­si­aa­li­sen me­di­an työ­ka­lut, in­ter­ak­tii­vi­nen kart­ta­pal­ve­lu ja opis­ke­li­joi­den yh­tei­sö muo­dos­ta­vat erin­o­mai­sen ta­van tut­kia asi­oi­ta esi­mer­kik­si il­mi­ö­poh­jai­ses­ti. Koko Link­ki-pal­ve­lu on suun­ni­tel­tu läh­tö­koh­tai­ses­ti mo­bii­li­op­pi­mi­sen tar­pei­ta sil­mäl­lä pi­tä­en. Kart­ta­poh­jan avul­la opis­ke­li­ja voi tut­kia yh­teis­kun­taa kou­lun ulko­puo­lel­la, ja se myös kan­nus­taa opet­ta­jia lä­hes­ty­mään il­mi­öi­tä nii­den au­tent­ti­ses­sa ym­pä­ris­tös­sä.

Ongelmakeskeisyys

Vii­me vuo­si­na on ko­ros­tet­tu en­tis­tä enem­män pe­rus- ja lu­kio-opin­to­jen ai­ka­na saa­ta­vien tai­to­jen mer­ki­tys­tä. Tu­le­vai­suu­des­sa esi- ja pe­rus­o­pe­tuk­ses­sa sekä lu­ki­os­sa ope­tel­laan tie­to­jen li­säk­si enem­män myös tai­to­ja kä­si­tel­lä tie­toa ja sel­vi­tä esiin tu­le­vis­ta on­gel­mis­ta. Yk­sit­täi­nen tie­to aut­taa jos­sain yk­sit­täi­ses­sä ta­pauk­ses­sa, mut­ta tai­to rat­kais­ta on­gel­ma ja ha­keu­tua oi­ke­an tie­don pa­riin ke­hit­tää yk­si­lön kan­sa­lais­tai­to­ja ylei­sem­min. Tut­ki­mus­ten mu­kaan on­gel­man­rat­kai­su­ky­kyä ei voi opet­taa eril­li­se­nä kog­ni­tii­vi­se­na tai­to­na, vaan sen ke­hit­ty­mi­nen edel­lyt­tää au­tent­ti­sia ti­lan­tei­ta ja on­gel­mia. Ny­kyi­sel­lään on­gel­man­rat­kai­suun ja sii­hen liit­ty­vän tie­don kä­sit­te­lyyn käy­te­tään eri­lai­sia so­si­aa­li­sen me­di­an pal­ve­lu­ja. Ym­pä­ris­tön li­säk­si myös ope­tus- ja op­pi­mis­kult­tuu­rin vah­vis­ta­mi­sel­la on mer­ki­tys­tä. Esi­mer­kik­si Tää on mun jut­tu! -han­ke kes­kit­tyy tä­hän.

Tää on mun jut­tu! -han­ke ke­hit­tää pe­rus­o­pe­tuk­sen ala­luok­ka­lais­ten tai­to­ja sel­vi­tä tu­le­vai­suu­den kou­lu­maa­il­mas­ta tek­no­lo­gi­aa hyö­dyn­tä­en. Op­pi­laat tuot­ta­vat oman di­gi­taa­li­sen oppimispä ivä kir­jan, jon­ka ai­hei­ta ovat mm. ter­veel­li­set elä mä ntavat ja hyvä t kä ytö stavat, me­di­a­suo­je­lu, kan­sa­lais­oi­keu­det ja vel­vol­li­suu­det, maa­il­man­kan­sa­lai­suus, vai­kut­ta­mis­mah­dol­li­suu­det ja itse­hal­lin­ta. Näi­den il­mi­öi­den opis­ke­lu ta­pah­tuu pit­käl­ti tut­ki­van op­pi­mi­sen kei­noin ja tek­no­lo­gi­aa hyö­dyn­tä­en. Op­pi­laat työs­tä­vät ani­maa­ti­oi­ta, ope­tus­vi­de­oi­ta, luo­vat yh­tei­siä sään­tö­jä pil­vi­pal­ve­lui­hin ja ja­ka­vat nii­tä QR-koo­dien avul­la sekä ke­rää­vät esi­mer­kik­si met­sä­ret­kel­lä sie­niä tab­let­tien kuva­kan­si­oi­hin. Sa­mal­la he ovat tu­tus­tu­vat tie­to­tek­nii­kan käyt­töön ja in­ter­ne­tin käyt­täy­ty­mis­sään­töi­hin. Han­ke on hyvä esi­merk­ki nyky­ajan kan­sa­lais­tai­to­jen har­jaan­nut­ta­mi­ses­ta.

Oppiainejako

Yksi nyky­ajan opis­ke­lua kos­ke­va haas­te on, että tie­to on sir­pa­loi­tu­nut eril­li­sik­si oppi­ai­neik­si, jol­loin koko­nais­ku­van muo­dos­tu­mi­nen saat­taa vai­keu­tua. Asi­oi­den vä­lis­ten yh­teyk­sien ym­mär­tä­mi­nen voi olla opis­ke­li­joil­le toi­si­naan haas­teel­lis­ta. Esi­mer­kik­si lu­ki­os­sa on läh­tö­koh­tai­ses­ti 18 eri oppi­ai­net­ta, joi­ta ope­te­taan eril­li­si­nä oppi­ai­nei­na. On kui­ten­kin ai­hei­ta, jot­ka liit­ty­vät use­aan oppi­ai­nee­seen. Vii­me vuo­si­na esil­le on­kin nous­sut koko­nais­ku­vaa pa­ran­ta­via op­pi­mi­sen muo­to­ja, ku­ten il­mi­ö­poh­jai­sen op­pi­mi­sen me­ne­tel­mät.

Il­mi­ö­poh­jai­ses­sa opis­ke­lus­sa tut­kit­ta­vaa il­mi­ö­tä opis­kel­laan oppi­aine­ra­jat ylit­tä­en eri näkö­kul­mis­ta. Me­ne­tel­män avul­la saa­daan pa­rem­pi koko­nais­kuva il­mi­ös­tä. Li­säk­si asia voi­daan kä­si­tel­lä au­tent­ti­sem­min, kos­ka op­pi­mi­nen ta­pah­tuu siel­lä, mis­sä il­mi­ö­tä voi­daan hel­poim­min ha­vain­noi­da ja tut­kia. Oppi­ai­nei­den yh­dis­tä­mi­nen pois­taa mah­dol­li­set kei­no­te­koi­set ra­jat asi­an opis­ke­lus­sa ja an­taa myös opet­ta­jil­le mah­dol­li­suu­den kä­si­tel­lä il­mi­öi­tä yh­des­sä tois­ten opet­ta­jien kans­sa. Me­ne­tel­mäs­sä on vah­va tut­ki­van op­pi­mi­sen ote.

Il­mi­ö­poh­jai­suut­ta käyt­tää me­ne­tel­mä­nään Il­mi­ö­poh­jai­nen op­pi­mi­nen -han­ke, joka on to­teut­ta­nut usei­ta mie­len­kiin­toi­sia kurs­se­ja aina mi­nuu­den tut­ki­mi­ses­ta kult­tuu­rien ja kie­len kaut­ta tie­toon ja to­tuu­teen. Pro­jek­teis­sa nä­ky­vät ilah­dut­ta­vas­ti opis­ke­li­joi­den oma per­soo­nal­li­suus ja mie­len­kiin­non koh­teet. Sa­mal­la itse opit­tu ai­nes su­lau­tuu ai­em­min opit­tui­hin asi­oi­hin tai jopa muut­taa nii­tä. Täl­lai­nen ym­mär­ryk­seen poh­jau­tu­va sy­vän op­pi­mi­sen si­säl­tö jää pa­rem­min mie­leen kuin ir­ral­li­ses­ti opi­tut si­säl­löt. Myös Kul­ku­ri-hank­keen Ruo­ka­la-pro­jek­tis­sa eri mais­sa opis­ke­le­vat op­pi­laat ovat tu­tus­tu­neet kou­lu­ruo­kai­luun il­mi­ö­nä. Pro­jek­tin avul­la on tul­lut hy­vin sel­vil­le se, kuin­ka eri­lai­sia ruo­ka­kult­tuu­rei­ta eri mais­sa on.

Oppimisympäristöjen merkitys yksilölle

Mil­lai­nen kou­lun tai oppi­lai­tok­sen oli­si tu­le­vai­suu­des­sa ol­ta­va? Toi­min­ta­kult­tuu­reil­taan nyky­ai­kai­nen kou­lu tai oppi­lai­tos käyt­tää moni­puo­li­sia ja nyky­ai­kai­sia ope­tus- ja opis­ke­lu­me­ne­tel­miä. Sekä tek­no­lo­gi­an että tu­le­vai­suu­des­sa en­tis­tä enem­män myös mo­bii­li­tek­no­lo­gi­an riit­tä­vän hyvä hal­lin­ta on osa yh­teis­kun­ta­tai­to­ja.

Täs­sä pa­la­taan erääl­lä ta­val­la John Deweyn aja­tuk­siin kou­lun mer­ki­tyk­ses­tä. Hä­nen mu­kaan­sa kou­lun tu­lee tu­kea ja opas­taa eri­lai­sis­sa elä­män on­gel­mis­sa ja ti­lan­teis­sa sekä luo­da toi­mi­via on­gel­man­rat­kai­su­kei­no­ja yk­si­lön koh­taa­miin on­gel­miin. Kou­lun avul­la ope­tel­laan toi­mi­maan yh­teis­kun­nas­sa sen aset­ta­mien vaa­ti­mus­ten mu­kai­ses­ti. Yh­teis­kun­nas­sa eri­lais­ten ih­mis­ten ja yk­si­löi­den mo­ni­nai­suus on voi­ma­vara, joka saa­daan käyt­töön kom­mu­ni­koi­mal­la ja rat­ko­mal­la eri­lai­sia on­gel­mia yh­des­sä. Dewey pai­not­taa myös ke­hi­tyk­sen ja op­pi­mi­sen suh­det­ta elä­mään seu­raa­vas­ti: ”Our net conclusion is that life is development, and that development, growing, is life.” Yh­teis­kun­nan jat­ku­va muu­tos tuo pai­nei­ta myös ope­tuk­sel­le, jon­ka tu­lee py­syä muu­tok­ses­sa mu­ka­na. Ja ku­ten yh­teis­kun­nas­sa­kin, tu­lee esi- ja pe­rus­o­pe­tuk­ses­sa ja lu­ki­os­sa pa­nos­taa las­ten ja nuor­ten so­si­aa­li­seen elä­mään ja opet­taa hei­tä tu­le­maan toi­meen eri­lais­ten ih­mis­ten kans­sa.

Läh­teet:

Dewey, John 1916: Democracy and education. New York, MacMillan.

Gutek, Gerald, L. 1997: Philosophical and ideological perspectives on education, secon edi­ti­on. Allyn and Ba­con

Lon­ka K, Lon­ka I (toim.) 1991: Ak­ti­voi­va ope­tus. Kir­ja­yh­ty­mä, Tam­pe­re.

http://www.minedu.fi /export/sites/default/OPM/Jul­kai­sut/2010/liit­teet/okmtr14.pdf?lang=fi (Vii­tat­tu 6.5.2013)

http://fi nnedmob.blogspot.fi /2012/10/fl ipped-classroom-ko­kei­lu-maa2.html (Vii­tat­tu 6.5.2013)

Lin­kit:

http://www.peda.net/veraja/op­pi­jat (Op­pi­jat-han­ke)

http://www.iste.org/store/product?ID=2285 (Flip Your Classroom -kir­jan mark­ki­na­paik­ka)

http://sometu.ning.com/ (SOMETU-ver­kos­to)

http://www.minedu.fi /export/sites/default/OPM/Jul­kai­sut/2010/liit­teet/okmtr14.pdf?lang=fi (Lu­ki­on ke­hit­tä­mis­työ­ryh­män muis­tio vuo­del­ta 2010)

http://www.ted.com/ (TED)

https://www.khanacademy.org/ (Khan Academy)

http://www.apple.com/education/itunes-u/ (iTunes University)

http://aree­na.yle.fi/tv (Yle Aree­na)

http://opettajatv.yle.fi/ (Ylen Opet­ta­ja TV)

http://ope­tus.tv/ (Ope­tus.tv)

http://www.saimaanmediakeskus.fi/Hank­keet/Ejuttu.iw3 (eJuttu-han­ke)

http://molla.ejuttu.fi/ (eMol­la-han­ke)

http://picamentor.fi/ (Picamentor-han­ke)

http://www.liikkeelleymparisto.fi/ (Liik­keel­le!-han­ke)

http://finnedmob.blogspot.fi/2012/10/flipped-classroom-ko­kei­lu-maa2.html (Flipped Classroom Voi­on­maan lu­ki­os­sa)

http://www.peda.net/veraja/raa­he/kehittaminen/oppimisymparisto/munjuttu (Tää on mun jut­tu! -han­ke)

http://oponhuone.wordpress.com/category/ilmio/ (Il­mi­ö­ryh­mät liik­keel­le -han­ke)

http://ilmiopohjaisuus.ning.com/ (Il­mi­ö­poh­jai­nen op­pi­mi­nen -han­ke)

http://www.rii­hi­maki.fi/Rii­hi­maki/Kou­lu­tus­pal­ve­lut/Pe­rus­o­pe­tus/Pe­rus­o­pe­tuk­sen-hank­keet/KOKUKE-han­ke/ (KOKUKE-han­ke)

http://www.peda.net/veraja/kul­ku­ri/han­ke­si­vut (Kul­ku­ri-han­ke)

http://www.peda.net/veraja/kul­ku­ri/kul­ku­ri­kou­lu/ilmio2013 (Kul­ku­ri-hank­keen Ruo­ka­la­pro­jek­ti) https://ktl.jyu.fi/atc21s/atc21s ( JYU: 2000-lu­vun tai­to­jen mää­rit­te­lys­tä)

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013