Eriyttämistä oppimispeleillä – oppimista kaikkialla

Oppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt koordinointihanke, Konneveden kunta Minna Kytölä, Vaajakosken koulu, Jyväskylä

Esi­mer­kik­si lau­ta­pe­lien hyö­dyn­tä­mi­nen osa­na ope­tus­ta ja op­pi­mis­ta on tut­tua opet­ta­jil­le. Kai­ken­lai­nen pe­laa­mi­nen on op­pi­lais­ta usein haus­kaa ja mo­ti­voi­vaa, ja pe­lien avul­la voi op­pia mo­nen­lai­sia tai­to­ja. Di­gi­taa­lis­ten pe­lien hyö­dyn­tä­mi­nen ope­tuk­ses­sa on kui­ten­kin vie­lä mo­nil­le uut­ta. In­ter­ne­tis­sä ole­vien di­gi­taa­lis­ten oppi­mis­pe­lien mää­rä on var­sin suu­ri, ja nii­den laa­tu vaih­te­lee. Di­gi­taa­lis­ten pe­lien ope­tus­käy­tön li­sää­mi­nen vaa­tii opet­ta­jal­ta ai­kaa et­siä pe­le­jä, har­ras­tu­nei­suut­ta nii­den käy­tös­sä, tie­to­tek­nis­tä osaa­mis­ta ja tie­toa tar­jol­la ole­vis­ta pe­leis­tä. Mo­nil­la opet­ta­jil­la ei vält­tä­mät­tä ole näi­tä tai­to­ja, eikä omaan ope­tuk­seen so­pi­via laa­duk­kai­ta pe­le­jä tun­ne­ta. Yhä use­am­mat opet­ta­jat ovat kui­ten­kin in­nos­tu­nei­ta pe­lien käy­tös­tä ope­tuk­ses­sa löy­det­ty­ään so­pi­van op­pi­mis­ta tu­ke­van pe­lin.

Di­gi­taa­lis­ten pe­lien käyt­tö on lap­sil­le ja nuo­ril­le tut­tua, ja he pe­laa­vat­kin mo­nia eri in­ter­net­poh­jai­sia pe­le­jä va­paa-ajal­laan. Äly­pu­he­li­met, tab­le­tit ja muu mo­bii­li­tek­no­lo­gia te­ke­vät mah­dol­li­sek­si pe­la­ta näi­tä pe­le­jä mel­kein mis­sä vain. Op­pi­mi­nen di­gi­taa­lis­ten pe­lien avul­la on mo­nel­le op­pi­laal­le pal­kit­se­vaa. Ne ovat in­ter­ak­tii­vi­sia, ja pie­ni­kin lap­si saa pe­lin toi­mi­maan hi­pai­sul­la tai klik­kauk­sel­la. Pe­lit an­ta­vat myös pa­lau­tet­ta yrit­tä­mi­sen ja ereh­dyk­sen kaut­ta.

Mo­nien op­pi­lai­den va­paa-aika on ak­tii­vis­ta yh­tei­söl­lis­tä toi­min­taa di­gi­taa­lis­ten pe­lien, so­si­aa­li­sen me­di­an ja eri har­ras­tus­ten pa­ris­sa. Sa­man­ai­kai­ses­ti op­pi­mis­ym­pä­ris­töt ovat laa­jen­tu­neet luo­kan ulko­puo­lel­le ja va­paa-ajal­le. Kou­lu ja oppi­lai­tos tu­le­vat lä­hem­mäs op­pi­lai­den ja opis­ke­li­joi­den ar­kea, kun se vas­taa tie­to­yh­teis­kun­nan muu­tok­seen ot­ta­mal­la käyt­töön op­pi­mis­ta tu­ke­via vä­li­nei­tä, ku­ten di­gi­taa­li­sia pe­le­jä ja in­ter­ne­tin. Näin tu­e­taan myös op­pi­lai­den ja opis­ke­li­joi­den moni­luku­tai­don ke­hit­ty­mis­tä ja tu­le­vai­suu­des­sa tar­vit­ta­via di­gi­taa­li­sen tek­no­lo­gi­an käy­tön tai­to­ja.

Oppimispelit motivoivat

Di­gi­taa­lis­ten oppi­mis­pe­lien kir­ja­vas­ta va­li­koi­mas­ta löy­tyy mo­ti­voi­via ja vaa­ti­vuu­del­taan eri­lai­sil­le op­pi­lail­le so­pi­via pe­le­jä usei­siin oppi­ai­nei­siin. Pe­laa­va op­pi­las on ak­tii­vi­nen toi­mi­ja, ja pe­lin teh­tä­viä rat­ko­es­saan op­pi­las vie omaa op­pi­mis­pro­ses­si­aan eteen­päin. Kun op­pi­las pe­laa, hän op­pii learning by doing -me­ne­tel­mäl­lä pait­si tie­to­tek­ni­siä tai­to­ja myös var­si­nai­sia opis­kel­ta­via si­säl­tö­jä.

Op­pi­lais­ta on in­nos­ta­vaa pe­la­ta oppimispeleja yh­des­sä koko luo­kan kans­sa. Pe­lien avul­la op­pi­laat op­pi­vat asi­oi­ta ja il­mi­öi­tä yh­tei­söl­li­ses­ti.

Pe­la­sim­me Vaa­ja­kos­ken kou­lun vii­den­nen luo­kan op­pi­lai­den vet­tä kä­sit­te­le­väs­sä jak­sos­sa Vesi­kou­lu-ni­mis­tä pe­liä fy­sii­kan ja ke­mi­an oppi­tun­neil­la. Jo­kai­nen op­pi­las pe­la­si vuo­rol­laan kos­ke­tus­tau­lul­la, ja pe­lin ai­ka­na kes­kus­te­lim­me yh­des­sä sii­tä, mitä pro­ses­sis­sa ta­pah­tui, ja kir­joi­tim­me muis­tiin tär­keim­piä asi­oi­ta. Op­pi­laat oli­vat erit­täin kiin­nos­tu­nei­ta ja ak­tii­vi­sia pe­lin ai­ka­na. Jak­son ai­ka­na opis­ke­lim­me muu­ten­kin tut­ki­vas­ti ja yh­tei­söl­li­ses­ti. Tuo­tim­me esi­mer­kik­si vi­de­oi­ta yh­des­sä ja teim­me ker­tauk­se­na yh­tei­sen tii­vis­tel­män ai­heen koe­a­lu­ees­ta SkyDrive-ryh­määm­me. Yh­tei­söl­li­sen opis­ke­lun tu­los oli näh­tä­vis­sä ko­kees­sa, sil­lä op­pi­lai­den koe­me­nes­tys oli ta­van­o­mais­ta pa­rem­pi ja kaik­ki op­pi­laat sai­vat arvo­sa­nak­si vä­hin­tään kah­dek­san.

Pe­lit, joi­hin liit­tyy on­gel­man­rat­kai­sua, ovat erin­o­mai­sia yh­tei­söl­li­ses­sä opis­ke­lus­sa. Kun pe­liä pe­la­taan yh­tei­söl­li­ses­ti data­pro­jek­to­ria ja kos­ke­tus­tau­lua hyö­dyn­tä­en, voi­daan luon­te­vas­ti kes­kus­tel­la eri stra­te­gi­ois­ta, poh­tia, kuin­ka pe­lis­sä kan­nat­taa toi­mia par­haa­seen tu­lok­seen pää­se­mi­sek­si tai miet­tiä yh­des­sä, mi­ten ja mik­si peli ete­nee. Yh­tei­sen tu­lok­sen tai pää­mää­rän eteen pe­laa­mi­nen tuo mu­ka­naan yh­tei­söl­li­syyt­tä, vuo­ro­vai­kut­tei­suut­ta ja op­pi­mi­sen iloa.

Pe­laa­mi­nen saat­taa tuo­da op­pi­laas­ta nä­ky­viin sel­lai­sia tai­to­ja, jot­ka muun­lai­ses­sa opis­ke­lus­sa ei­vät tu­li­si nä­ky­vik­si, ku­ten lah­jak­kuus di­gi­taa­li­ses­sa luku­tai­dos­sa ja tek­ni­ses­sä osaa­mi­ses­sa. Omas­sa luo­kas­sa­ni tek­ni­ses­ti tai­ta­vim­mat op­pi­laat sat­tui­vat ole­maan hei­tä, jot­ka tar­vit­se­vat tu­kea eri oppi­ai­neis­sa. On ol­lut upe­aa huo­ma­ta, kuin­ka pal­kit­se­vaa heil­le on ol­lut toi­mia tek­ni­se­nä tu­ke­na ja apu­na opet­ta­jal­le sekä toi­sil­le op­pi­lail­le ja saa­da tär­kei­tä on­nis­tu­mi­sen ko­ke­muk­sia.

Pe­leis­sä pää­see flow-ti­laan.

Useim­mi­ten yh­tei­set peli­het­ket in­nos­ta­vat pe­laa­maan sa­maa pe­liä myös kou­lun jäl­keen. Pe­lit so­pi­vat erin­o­mai­ses­ti myös osak­si koti­teh­tä­viä. Osas­sa ma­te­ma­tii­kan pe­le­jä opet­ta­jan on mah­dol­lis­ta luo­da koti­teh­tä­vä esi­mer­kik­si vii­kon las­ku­haas­teis­ta. Kun op­pi­laat suo­rit­ta­vat koti­teh­tä­viä, opet­ta­ja nä­kee omis­ta admin-tie­dois­taan op­pi­lai­den ete­ne­mi­sen ja ak­tii­vi­suu­den pe­lis­sä. Aja­tus sii­tä, että op­pi­mi­nen voi olla ai­dos­ti in­nos­ta­vaa, on ko­ke­muk­se­ni mu­kaan to­teu­tu­nut oppi­mis­pe­lien avul­la. Op­pi­laat ovat jopa va­paa-ajal­laan har­joi­tel­leet in­toa puh­ku­en ja iloi­ten ker­to­tau­lua tu­hat las­kua vii­kos­sa ja ju­tel­leet in­nois­saan teh­tä­vien te­ke­mi­seen liit­ty­vis­tä ko­ke­muk­sis­taan kou­lus­sa.

Oppimispelit oppiaineintegraation avuksi

Oppi­mis­pe­lit esit­te­le­vät asi­at usein il­mi­ö­poh­jai­ses­ti, ja nii­hin si­säl­tyy usein mo­nien oppi­ai­nei­den si­säl­tö­jä. Oppi­aine­in­teg­raa­tio to­teu­tuu hy­vin esi­mer­kik­si Ko­vat ker­toi­met -ih­mis­oi­keus­pe­lis­sä, joka kat­taa mo­nen eri oppi­ai­neen ope­tus­suun­ni­tel­man si­säl­tö­jä. Peli aut­taa nä­ke­mään in­hi­mil­li­sen hä­dän ja he­rät­tää em­pa­ti­aa. Pe­lin avul­la syn­tyy myös mo­ti­vaa­tio ja kiin­nos­tus hank­kia tie­toa.

Viih­de­pe­le­jä voi­daan hyö­dyn­tää myös ope­tuk­ses­sa. Yksi hyvä esi­merk­ki on Angry Birds -peli, jota on käy­tet­ty mm. fy­sii­kan ope­tuk­ses­sa. Pe­laa­mi­sen oheis­tuot­tee­na op­pi­lai­den vuo­ro­vai­ku­tus- ja kie­li­tai­dot ke­hit­ty­vät luon­te­vas­ti ja sa­nas­to kart­tuu pe­leis­sä huo­maa­mat­ta. Moni­puo­li­sen sa­nas­ton ker­ryt­tä­mi­seen vaa­di­taan kui­ten­kin useis­ta eri ai­heis­ta tuo­tet­tu­ja pe­le­jä. Kiel­ten ope­tus voi­si­kin hyö­dyn­tää eri oppi­ai­nei­siin tar­koi­tet­tu­ja oppi­mis­pe­le­jä esi­mer­kik­si si­ten, että tun­neil­la pe­lat­tai­siin pe­le­jä eri kie­lil­lä ja eri oppi­ai­neis­ta. Opis­ke­li­ja Olli Uus­kos­ken eng­lan­ti­lai­sen fi lologian pro gra­du -työs­tä uu­ti­soi­tiin syk­syl­lä 2011 ot­si­kol­la ”Po­jat kii­laa­vat tyt­tö­jen ohi eng­lan­nin kie­les­sä tie­to­kone­pe­lien an­si­os­ta.” (YLE-uu­ti­set 9.11.2011). Tut­ki­muk­ses­sa to­det­tiin, että op­pi­laat, jot­ka pe­la­si­vat verk­ko­pe­le­jä yli 15 tun­tia vii­kos­sa, sai­vat kes­ki­mää­rin 1,5 nu­me­roa pa­rem­pia arvo­sa­no­ja kuin ne op­pi­laat, jot­ka ei­vät pe­lan­neet.

Oppi­mis­pe­lit yh­dis­tä­vät eri-ikäi­siä op­pi­lai­ta. Kun ote­taan käyt­töön uusi peli, on aloi­tus­ti­lan­ne kai­kil­le sama. Peli on kai­kil­le uusi, eikä pe­lis­sä ete­ne­mi­nen rii­pu ky­sei­sen pe­lin en­nak­ko-osaa­mi­ses­ta. Opet­ta­ja ja op­pi­laat op­pi­vat pe­liä sa­man­ai­kai­ses­ti. Eri-ikäi­set op­pi­laat op­pi­vat pe­la­tes­saan ja ko­ke­muk­sia vaih­ta­es­saan toi­nen toi­sil­taan eri­lai­sia tai­to­ja. Pe­lin käyt­töön­otto­pro­ses­si toi­mii luo­kas­sa myös erin­o­mai­se­na yh­teis­hen­gen luo­ja­na. Pe­lin käyt­töön­o­tos­sa nuo­rem­mat op­pi­laat voi­vat opas­taa ihan yhtä su­ju­vas­ti van­hem­pia op­pi­lai­ta tai opet­ta­jaa kuin van­hem­mat op­pi­laat nuo­rem­pi­aan. Myös eri­tyi­sen tuen op­pi­laat ovat tasa­ver­tai­ses­sa ase­mas­sa useim­mis­sa pe­leis­sä, eri­tyi­ses­ti sil­loin, jos pe­lin teh­tä­vien vai­keus­taso voi­daan va­li­ta.

Digitaaliset oppimispelit eriyttävät ja palkitsevat

In­ter­ne­tis­tä löy­tyy hel­pos­ti eri­ta­soi­sia di­gi­taa­li­sia oppi­mis­pe­le­jä ja myös adap­toi­tu­via eli käyt­tä­jän osaa­mi­seen mu­kau­tu­via pe­le­jä. Täl­lais­ten pe­lien pe­laa­mi­nen tu­kee hy­vin so­pi­van haas­teel­lis­ta op­pi­mis­ta, ja sik­si nii­den pe­laa­mi­nen on­kin op­pi­lail­le hy­vin mo­ti­voi­vaa ja mie­le­käs­tä.

Otet­tu­a­ni Sumdog-ma­te­ma­tiik­ka­pe­lin luo­kas­sa­ni käyt­töön pe­la­sim­me sitä aluk­si yh­des­sä op­pi­lai­den kans­sa. Kun olim­me op­pi­neet pe­lin pää­peri­aat­teet, pe­la­si­vat op­pi­laat pe­liä pa­reit­tain. Sa­mal­la he neu­voi­vat toi­si­aan ja ker­toi­vat löy­tä­mis­tään omi­nai­suuk­sis­ta. Eriyt­tä­mi­sen näkö­kul­mas­ta peli toi­mi erin­o­mai­ses­ti. Op­pi­laat pe­la­si­vat sa­maa pe­liä pa­reit­tain vas­tak­kain, mut­ta peli mah­dol­lis­ti kul­le­kin op­pi­laal­le si­säl­lök­si eri las­ku­toi­mi­tuk­set. Täl­löin esi­mer­kik­si op­pi­mis­vai­keu­det ei­vät ol­leet pe­laa­mi­sen es­tee­nä, vaan peli py­syi mo­ti­voi­va­na kul­le­kin so­pi­van haas­ta­vuu­den an­si­os­ta. Tämä toi­mi ja mo­ti­voi op­pi­lai­ta myös koti­teh­tä­vä­nä, kos­ka teh­tä­vät vai­keu­tui­vat tai­to­jen kart­tu­es­sa. Peli tuki op­pi­mis­ta op­pi­laan edis­ty­mi­sen mu­kaan. Mo­ti­vaa­ti­o­ta li­sä­si­vät vie­lä eri­lai­set toi­min­nal­li­suu­det, ku­ten har­joi­tus­ten jat­ka­mi­nen eri ta­soil­la tai ko­li­koi­den, mi­ta­lei­den tai haas­te­teh­tä­vien voit­ta­mi­nen. Pe­lis­sä teh­tä­vät oli­vat vi­su­aa­li­ses­sa muo­dos­sa, ja sik­si peli toi­mi hy­vin esi­mer­kik­si lu­ke­mi­sen eri­tyis­vai­keuk­sien näkö­kul­mas­ta.

Op­pi­laat sel­vit­tä­vät pa­reit­tain ma­tik­ka­pe­lin omi­nai­suuk­sia.

Op­pi­las sai pe­lin ede­tes­sä suo­raa pa­lau­tet­ta ja kan­nus­tus­ta hy­vin pal­jon. Pa­lau­te oli vä­li­tön­tä, ja se kan­nus­ti yrit­tä­mään uu­des­taan niin kau­an, kun­nes op­pi­las on­nis­tui. Kun yksi haas­te oli saa­vu­tet­tu, oli­vat edes­sä uu­det haas­teet ja ta­sot. Op­pi­las koki op­pi­van­sa ja näki edis­ty­mi­sen­sä konk­reet­ti­ses­ti, ja sa­mal­la pe­lis­sä ete­ne­mi­nen li­sä­si op­pi­laan itse­ar­vos­tus­ta. Kos­ka opet­ta­ja pys­tyi seu­raa­maan op­pi­laan pe­laa­mis­ta hel­pos­ti, hän huo­ma­si myös op­pi­laan edis­ty­mi­sen konk­reet­ti­ses­ti ja pys­tyi an­ta­maan po­si­tii­vis­ta pa­lau­tet­ta. Joi­den­kin op­pi­lai­den koe­arvo­sa­nat pa­ra­ni­vat, kun he oli­vat pe­lan­neet ma­te­ma­tiik­ka­pe­le­jä.

Eräs vii­des­luok­ka­lai­nen tyt­tö, joka oli in­nos­tu­nut pe­laa­maan Man­ga High -ma­te­ma­tiik­ka­pe­liä, rie­muit­si saa­tu­aan ge­o­met­ri­an ko­kees­ta arvo­sa­nan 10–. Hän ker­toi har­joi­tel­leen­sa pe­lin avul­la kul­mien las­ke­mis­ta eri­lai­sis­sa so­vel­ta­vis­sa ti­lan­teis­sa. Op­pi­laan mie­les­tä peli oli tu­ke­nut hä­nen op­pi­mis­taan ja aut­ta­nut saa­maan hy­vän arvo­sa­nan ko­kees­sa.

Hy­vät peli­tai­dot voi­vat li­sä­tä myös op­pi­laan sta­tus­ta ka­ve­rei­den kes­kuu­des­sa. Pe­lien käyt­tö ope­tuk­ses­sa ja opis­ke­lus­sa voi li­sä­tä joi­den­kin op­pi­lai­den on­nis­tu­mi­sen ko­ke­muk­sia kou­lus­sa, sil­lä pe­leis­sä voi­daan edel­lyt­tää tai­to­ja tai omi­nai­suuk­sia, joi­ta ta­van­o­mai­ses­sa luok­ka­o­pe­tuk­ses­sa ei vält­tä­mät­tä tule esiin.

Oppimispelien hyväksi koettuja käytänteitä

Pe­lin avul­la op­pi­mi­nen on ope­tel­ta­va tai­to, joka vaa­tii oman har­joit­te­lun­sa, sil­lä pelk­kä peli ei vält­tä­mät­tä ope­ta vie­lä mi­tään. Myös pe­lin, ku­ten teks­tin­kin, voi käy­dä läpi ajat­te­le­mat­ta sen si­säl­töä. Usein oppi­mis­peli vaa­tii pe­laa­jal­ta kes­kit­ty­mis­tä ja tai­toa omak­sua in­for­maa­ti­o­ta pe­lin muo­dos­sa. Kou­lus­sa oppi­mis­pe­lien käyt­töön­otto kan­nat­taa­kin aloit­taa yh­des­sä kes­kus­tel­len. Jot­ta peli­op­pi­mi­nen tu­li­si op­pi­lail­le nä­ky­väk­si, on opet­ta­jan hyvä oh­ja­ta op­pi­laat te­ke­mään pe­lin li­säk­si jo­tain tuo­tos­ta pe­liin liit­ty­vän tie­don ke­rää­mi­sek­si ja op­pi­mis­pro­ses­sin tu­ke­mi­sek­si. Tuo­tos voi olla esi­mer­kik­si ryh­män yh­des­sä ra­ken­ta­ma kä­si­te­kart­ta, sar­ja­kuva tai vaik­ka­pa op­pi­laan ruu­tu­kaap­paus­kuva, jon­ka hän lä­het­tää opet­ta­jal­le. Ope­tus­kes­kus­te­lu pe­lin jäl­keen ko­ko­aa myös erin­o­mai­ses­ti pe­lin si­säl­lön ko­ko­nai­suu­dek­si.

Pe­laa­mi­nen on in­ten­sii­vis­tä ja kes­kit­ty­mis­tä vaa­ti­vaa, ja sik­si pe­lien käyt­tö ope­tuk­ses­sa ja opis­ke­lus­sa edel­lyt­tää­kin opet­ta­jal­ta ha­vain­noin­tia ja herk­kää sil­mää ra­ja­ta pe­laa­mi­sen kes­to so­pi­vak­si. Ma­te­ma­tii­kan pe­leis­sä so­pi­va aika voi olla 15–20 mi­nuut­tia, jol­loin kes­kit­ty­mi­nen on te­ho­kas­ta. Lii­an pit­kään kes­tä­vä peli tai sii­hen käy­tet­tä­vä aika saat­taa ai­heut­taa ai­na­kin jois­sa­kin op­pi­lais­sa kyl­läs­ty­mis­tä tai tur­hau­tu­mis­ta. Suun­ni­tel­lut peli­ajat ta­kaa­vat myös sen, että yh­den oppi­tun­nin ai­ka­na use­am­pi op­pi­las eh­tii pe­la­ta ly­hy­en het­ken pe­liä omal­la peli­vuo­rol­laan, vaik­ka luo­kan työ­a­se­mien mää­rä oli­si pie­ni. Eri­lai­sia pro­ses­se­ja ku­vaa­via pe­le­jä voi pe­la­ta pi­dem­män­kin ajan, kos­ka tä­män tyyp­pi­sis­sä pe­leis­sä ei haas­te­ta no­pe­aan suo­rit­ta­mi­seen eikä pe­laa­mi­nen ole yhtä kuor­mit­ta­vaa.

Pe­laa­mi­nen yh­des­sä avaa pe­lin ra­ken­teen, juo­nen ja mah­dol­li­suu­det.

Oppi­mis­pe­lit ja vir­tu­aa­li­maa­il­mat -koor­di­naa­ti­o­han­ke on koon­nut si­vuil­leen il­mai­sia oppi­mis­pe­le­jä, joi­ta voi­daan hyö­dyn­tää eri ai­nei­den ope­tuk­ses­sa esi­o­pe­tuk­ses­ta pe­rus­o­pe­tuk­sen ylä­luo­kil­le ja lu­ki­os­sa­kin. Pe­lit ja ma­te­ri­aa­lit on ja­o­tel­tu kar­ke­as­ti oppi­ai­neit­tain, to­sin jot­kut pe­lit saat­ta­vat so­vel­tua use­am­paan ai­nee­seen. Opet­ta­jien ko­ke­muk­sia pe­lien käy­tös­tä ope­tuk­ses­sa on ke­rät­ty Openkortti- ja Ope­tus­hal­li­tuk­sen Hy­vät käy­tän­nöt -tie­to­kan­toi­hin.

Lin­kit:

http://peda.net/pol­ku/ovi

http://www.sumdog.com

http://www.mangahigh.com

http://www.vesi­kou­lu.fi

http://www.angrybirdsfree.net

http://www.kovatkertoimet.org/againstallodds

http://www.edu.fi

https://hyvatkaytannot.oph.fi

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013