Irti piuhoista

Laitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Tampereen kaupunki Raisa Valtaoja

Yhä use­am­mas­sa esi- ja pe­rus­kou­lus­sa ja lu­ki­os­sa on ta­voit­tee­na, että tek­no­lo­gi­an käyt­tö oli­si luon­te­va osa ope­tus­ta ja opis­ke­lua. Moni­puo­li­sen vä­li­neis­tön toi­vo­taan ole­van jo­kai­sen op­pi­laan ja opis­ke­li­jan käy­tet­tä­vis­sä aina tar­vit­ta­es­sa. Täs­tä joh­tu­en mo­bii­lit lai­te­rat­kai­sut ovat yleis­ty­neet myös kou­luis­sa ja oppi­lai­tok­sis­sa. Ne an­ta­vat mah­dol­li­suuk­sia hyö­dyn­tää tek­no­lo­gi­aa ope­tuk­ses­sa ja op­pi­mi­ses­sa jous­ta­vas­ti, eikä tek­no­lo­gi­an käyt­tö enää ra­joi­tu tie­to­tek­niik­ka­luok­kiin tai luok­ka­huo­nei­siin. Mo­nil­la op­pi­lail­la ja opis­ke­li­joil­la on myös it­sel­lään sel­lai­sia lait­tei­ta, joi­ta voi­daan hyö­dyn­tää opis­ke­lus­sa, vaik­ka op­pi­lai­den ja opis­ke­li­joi­den omien lait­tei­den käy­tös­tä on­kin eri­lai­sia mie­li­pi­tei­tä.

Tek­no­lo­gi­sis­ta vä­li­neis­tä juu­ri mo­bii­li­lait­teet ja pil­vi­pal­ve­lut ko­e­taan tu­le­vai­suu­den rat­kai­suik­si. Mo­bii­li­lait­tei­den käyt­tö li­sää jous­ta­vuut­ta opis­ke­lu­pai­kan suh­teen, ja omien hen­ki­lö­koh­tais­ten lait­tei­den käyt­tö li­sää op­pi­mi­sen yk­si­löl­li­syyt­tä. Mo­bii­li­lait­teet ja nii­den eri­lai­set yh­tei­söl­li­ses­ti käy­tet­tä­vät so­vel­luk­set tu­ke­vat yh­tei­söl­lis­tä tie­don­ra­ken­te­lua. Hen­ki­lö­koh­tais­ten lait­tei­den avul­la ajan­ta­sai­set ma­te­ri­aa­lit saa­daan no­pe­as­ti käyt­töön. Mo­bii­li­lait­tei­ta hyö­dyn­tä­mäl­lä voi­daan luo­da op­pi­mis­teh­tä­viä, joi­den rat­kai­su­ja voi­daan esi­mer­kik­si ku­va­ta. Lait­teil­la voi­daan koos­taa pro­jek­ti­töi­tä ja teh­dä tie­don­ha­ku­ja ver­kos­ta. Täl­lai­sen työs­ken­te­lyn edel­ly­tyk­se­nä on, että ma­te­ri­aa­lit ovat hel­pos­ti siir­ret­tä­vis­sä. Par­hai­ten tämä on­nis­tuu hyö­dyn­tä­mäl­lä eri­lai­sia pil­vi­pal­ve­lu­rat­kai­su­ja ja säh­köi­siä op­pi­mis­a­lus­to­ja. Näi­tä in­ter­ne­tin re­surs­se­ja käy­tet­tä­es­sä ei olla si­dot­tu­ja yk­sit­täi­siin lait­tei­siin, vaan työs­ken­te­lyä voi­daan jat­kaa mil­lä lait­teel­la ta­han­sa kou­lus­sa ja oppi­lai­tok­ses­sa tai esi­mer­kik­si ko­to­na.

Pe­rin­tei­siin työ­a­se­miin ver­rat­tu­na nyky­ai­kai­sis­sa mo­bii­li­lait­teis­sa on mo­nia mui­ta­kin hyö­ty­jä kuin pelk­kä help­po siir­rel­tä­vyys. Tab­le­teis­sa ja mat­ka­pu­he­li­mis­sa on työ­ka­lu­ja ja so­vel­luk­sia paik­ka­tie­don ke­rää­mi­sel­le (GPS) sekä kos­ke­tuk­sen ja lait­teen asen­non tun­nis­ta­mi­seen. Li­säk­si niis­sä on ää­ni­tys-, kuvausja vi­de­o­ku­vaus­o­mi­nai­suuk­sia. Näi­tä käyt­tä­en jo pie­net­kin op­pi­laat pää­se­vät esi­mer­kik­si tut­ki­maan ym­pä­ris­tö­ään ja tal­ti­oi­maan omia ha­vain­to­jaan. Äly­pu­he­li­met tai tab­le­tit ovat usein ol­leet var­hais­kas­va­tuk­ses­sa sekä esi- ja alku­o­pe­tuk­ses­sa en­sim­mäi­nen as­kel tek­no­lo­gi­an hyö­ty­käyt­töön.

Tie­dos­to­ja ja mui­ta ma­te­ri­aa­le­ja on kä­te­vin­tä siir­tää verk­ko­pal­ve­lu­jen kaut­ta. Verk­ko­pal­ve­lut voi­vat olla yk­sin­ker­tai­sia, jol­loin nii­den avul­la siir­re­tään esi­mer­kik­si tie­dos­to­ja tai ku­via. Täl­lais­ta pal­ve­lua voi­daan kut­sua tie­dos­to­jen jako­pal­ve­luk­si. Pal­ve­lut voi­vat olla myös yh­tei­söl­li­sen työs­ken­te­lyn ja so­si­aa­li­sen me­di­an pal­ve­lui­ta tar­jo­a­via koko­nais­val­tai­sem­pia pil­vi­pal­ve­lui­ta. Täl­lais­ten pal­ve­lui­den avul­la voi­daan tie­toa tuot­taa yh­tei­söl­li­se­nä tie­don­ra­ken­ta­mi­se­na. Kos­ka verk­ko­pal­ve­lui­ta on pal­jon, on käy­tet­tä­vän pal­ve­lun va­lin­ta teh­tä­vä huo­lel­li­ses­ti. Li­säk­si pal­ve­luis­ta tu­lee tar­kis­taa nii­den käyt­tö­eh­dot ja ikä­ra­jat. Useim­mi­ten pal­ve­lun käyt­tä­mi­nen vaa­tii lu­van ala­i­käis­ten op­pi­lai­den huol­ta­jil­ta.

Tie­to­tek­ni­set lait­teet ja di­gi­taa­li­set ma­te­ri­aa­lit li­sää­vät jous­ta­vuut­ta. Ku­vaa, ään­tä, in­ter­ak­tii­vi­sia ele­ment­te­jä ja esi­mer­kik­si oppi­mis­pe­le­jä voi­daan käyt­tää yh­tei­söl­li­ses­ti. Op­pi­mi­seen saa­daan li­sää mie­lek­kyyt­tä, ja op­pi­mi­nen voi jat­kua va­paa-ajal­la oman lait­teen an­si­os­ta.

Haasteita koulutuksen järjestäjille ja tietohallinnolle

Mo­bii­li­lait­tei­den ja pil­vi­pal­ve­lu­jen käyt­tö edel­lyt­tää toi­mi­vaa tie­to­tek­nis­tä inf­ra­struk­tuu­ria. Lait­tei­den mää­rä on li­sään­ty­nyt, ja ra­ken­nuk­siin on pi­tä­nyt ra­ken­taa lan­gat­to­mat tie­to­lii­ken­ne­ver­kot. Myös riit­tä­väs­tä säh­kön syö­tös­tä tu­lee huo­leh­tia va­raa­mal­la riit­tä­väs­ti säh­kö­pis­tok­kei­ta pää­te­lait­tei­ta ja ak­ku­jen la­taa­mis­ta var­ten. Useis­sa kun­nis­sa ope­tus­toi­mel­la on oma tie­to­lii­ken­ne­verk­ko­a­lu­een­sa, joka on pe­rin­tei­ses­ti ra­ken­net­tu kiin­teil­lä verk­ko­kaa­pe­leil­la ja jo­hon on lii­tet­ty vain kou­lun tai oppi­lai­tok­sen omia lait­tei­ta. Yllä­pito on ol­lut tie­to­hal­lin­non alai­suu­des­sa, jol­loin tie­to­tur­va­ris­kit on ol­lut hel­pom­pi mi­ni­moi­da. Mo­bii­li­lait­tei­den, kan­net­ta­vien työ­a­se­mien, tab­let­tien ja mui­den pää­te­lait­tei­den hyö­dyn­tä­mi­nen edel­lyt­tää kui­ten­kin lan­gat­to­mia tie­to­lii­ken­ne­verk­ko­ja. Nii­den ra­ken­ta­mi­ses­sa on ol­lut haas­teel­lis­ta en­na­koi­da tu­le­vai­suut­ta esi­mer­kik­si pää­te­lait­tei­den mää­rän kas­vun osal­ta.

Lan­gat­to­mal­la tie­to­lii­ken­ne­ver­kol­la ka­te­taan ne kou­lun tai oppi­lai­tok­sen alu­eet, jos­sa lait­tei­ta ha­lu­taan käyt­tää. Tä­hän liit­ty­en on hyvä huo­mi­oi­da, että tie­to­lii­ken­ne­ver­kon tu­lee olla toi­mi­va use­an kym­me­nen yhtä­ai­kai­sen käyt­tä­jän työs­ken­te­lys­sä­kin. Tuki­a­se­mia tu­lee olla riit­tä­väs­ti, ja eri­tyi­ses­ti tu­le­via säh­köi­siä yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­sia sil­mäl­lä pi­tä­en lu­ki­oi­den tu­lee va­rau­tua tä­hän ajois­sa. Op­pi­lai­den tai opis­ke­li­joi­den omien pää­te­lait­tei­den hyö­dyn­tä­mi­nen edel­lyt­tää kou­lu­toi­men ja tie­to­hal­lin­non vuo­ro­pu­he­lua.

Mo­bii­li­lait­teis­ta han­ki­tut kan­net­ta­vat tie­to­ko­neet su­lau­tu­vat hel­pos­ti kou­lun tai oppi­lai­tok­sen tek­ni­seen inf­ra­struk­tuu­riin, ja ns. läp­pä­ri­kär­ryt ovat­kin hy­vin tut­tu näky kou­luis­sa ja oppi­lai­tok­sis­sa. Oman li­sän­sä tä­hän tuo­vat tab­le­tit ja äly­pu­he­li­met, jois­ta kou­lu­jen ja oppi­lai­tos­ten tie­to­tek­nii­kas­ta vas­taa­va tie­to­hal­lin­to ja kou­lu tai oppi­lai­tos on voi­nut so­pia, että ne ei­vät kuu­lu sa­mal­la ta­val­la tuki­pal­ve­lu­jen pii­riin kuin esi­mer­kik­si ope­tuk­seen han­ki­tut työ­a­se­mat. Mo­bii­li­lait­tei­den yllä­pi­toon tar­vi­taan eri­lai­sia jär­jes­tel­miä ja osaa­mis­ta, ja näi­den hank­ki­mi­nen voi olla kus­tan­nuk­sil­taan kal­liim­paa. Jois­sa­kin ti­lan­teis­sa mo­bii­li­lait­teet pi­de­tään eril­lään muus­ta kou­lun tai oppi­lai­tok­sen inf­ra­struk­tuu­ris­ta.

Mui­ta mah­dol­li­ses­ti tuen ulko­puo­lel­la ole­via ope­tuk­ses­sa käy­tet­tä­viä lait­tei­ta ovat opet­ta­jien, op­pi­lai­den ja opis­ke­li­joi­den omat lait­teet. Kan­net­ta­vien tie­to­ko­nei­den käyt­töön tar­koi­te­tut lan­gat­to­mat ver­kot ovat vie­lä mel­ko hel­pos­ti ra­ken­net­ta­vis­sa, mut­ta eri­tyi­ses­ti tab­le­teis­ta iPadit ja Android-lait­teet sekä käyt­tä­jien omat lait­teet vaa­ti­vat eri­lai­sen toi­min­ta­mal­lin suh­tees­sa muu­hun kou­lun tie­to­tek­ni­seen vä­li­neis­töön. Mo­nes­sa kun­nas­sa asia on rat­kais­tu si­ten, että kou­lul­la tai oppi­lai­tok­sel­la toi­mii lan­ga­ton tai kiin­teä ope­tuk­sen tie­to­lii­ken­ne­verk­ko. Tä­hän verk­koon on kyt­ket­ty kou­lun lait­teet lu­kuun ot­ta­mat­ta iPadeja ja Android-lait­tei­ta, joi­ta var­ten voi olla eril­li­nen avoin lan­ga­ton verk­ko. Nämä kak­si eril­lis­tä tie­to­lii­ken­ne­verk­koa voi­vat ai­heut­taa on­gel­mia esi­mer­kik­si sil­loin, jos ha­lut­tai­siin ja­kaa op­pi­lai­den avoi­mes­sa ver­kos­sa ole­van tab­le­tin ku­vaa luo­kan ope­tus­ver­kos­sa ole­val­le esi­tys­lait­teel­le, ku­ten luo­kan data­pro­jek­to­ril­le.

WLAN-tek­niik­kaa käyt­tä­vät lan­gat­to­mat verk­ko­tek­nii­kat ei­vät ole ai­noi­ta, joi­ta ope­tuk­ses­sa voi­daan käyt­tää. Myös mat­ka­pu­he­lin­verk­ko­jen 3G/4G-yh­teyk­siä käy­te­tään usein tab­let­tien ja äly­pu­he­li­mien kans­sa, sil­lä sil­loin verk­ko saa­daan toi­mi­maan myös kou­lun tai oppi­lai­tok­sen WLAN-alu­een ulko­puo­lel­la. Opis­ke­lu ja esi­mer­kik­si ym­pä­ris­tön ha­vain­noin­ti pää­te­lait­tei­ta hyö­dyn­tä­en on­nis­tuu täl­lai­sen mat­ka­pu­he­lin­ver­kon avul­la lä­hes mis­sä ta­han­sa, mis­sä mat­ka­pu­he­li­met­kin toi­mi­vat.

Täl­lais­ten liit­ty­mien hank­ki­mi­sek­si kou­lu­jen ja oppi­lai­tos­ten sekä kun­tien on täy­ty­nyt teh­dä uu­sia so­pi­muk­sia pal­ve­lun­tar­jo­a­jien kans­sa, sil­lä yleen­sä kun­tien mat­ka­pu­he­lin­liit­ty­mien so­pi­muk­set ovat kos­ke­neet ni­men­o­maan puhe­lii­ken­net­tä. Li­säk­si mo­bii­li­lait­tei­den kans­sa kä­te­vik­si ovat osoit­tau­tu­neet eri­lai­set mat­ka­pu­he­lin­liit­ty­män si­säl­tä­vät tuki­a­se­mat, joil­la voi ja­kaa ver­kon pai­kal­li­ses­ti muu­ta­mil­le lait­teil­le. Täl­löin yh­des­tä liit­ty­mäs­tä voi­daan ja­kaa verk­ko muu­ta­mil­le lait­teil­le esi­mer­kik­si sil­loin, kun op­pi­las­ryh­mä on ul­ko­na ja tar­vit­see kui­ten­kin jon­kin ver­ran verk­ko­yh­teyt­tä.

Kou­lun ja oppi­lai­tok­sen säh­köi­siä pal­ve­lu­ja tar­jo­a­vil­le ta­hoil­le lan­gat­to­mat ver­kot ei­vät ole ai­noi­ta ke­hit­tä­mi­sen koh­tei­ta. Ai­kai­sem­min esil­lä ol­leet säh­köis­ten ma­te­ri­aa­lien saa­ta­vuu­teen ja ja­et­ta­vuu­teen liit­ty­vät asi­at ovat nii­tä, joi­ta muun mu­as­sa tie­to­hal­lin­to pyr­kii rat­ko­maan yh­des­sä reh­to­rei­den ja opet­ta­jien kans­sa. Tar­vi­taan säh­köi­siä si­säl­tö­jä, joi­ta ja­e­taan eri­lais­ten säh­köis­ten op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen kaut­ta. Eri­tyi­ses­ti tab­let­te­ja käy­tet­tä­es­sä mo­net opet­ta­jat ovat jou­tu­neet vai­keuk­siin tuo­tos­ten tal­len­ta­mi­sen ja ja­ka­mi­sen kans­sa. Jo ole­mas­sa ole­via säh­köi­siä op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­a­lus­to­ja yri­te­tään ke­hit­tää tä­hän tar­koi­tuk­seen, mut­ta eri­tyi­ses­ti tab­let­tien ja mat­ka­pu­he­li­mien huo­mi­oi­mi­nen on haas­teel­lis­ta. Ta­val­li­ses­sa yk­si­tyis­käy­tös­sä kä­te­vim­mik­si pal­ve­luik­si ovat osoit­tau­tu­neet eri­lai­set pil­vi­pal­ve­lut, ku­ten Goog­le Drive, Skydrive ja Dropbox, mut­ta nii­den käyt­tä­mi­nen kou­luil­la ala­i­käis­ten op­pi­lai­den kans­sa ei ole täy­sin on­gel­ma­ton­ta pal­ve­lu­jen käyt­tö­eh­to­jen vuok­si. Eri­tyi­ses­ti kou­lun yh­teis­käy­tös­sä ole­vien tab­let­tien ja äly­pu­he­li­mien kaut­ta kir­jau­tu­mi­set eri­lai­siin pal­ve­lui­hin edel­lyt­tä­vät har­kin­taa, kos­ka nämä lait­teet on suun­ni­tel­tu hen­ki­lö­koh­tai­seen käyt­töön. Pal­ve­lui­hin si­sään- ja ulos­kir­jau­tu­mi­nen on­kin usein aika työ­läs­tä käyt­tä­jän vaih­tu­es­sa. Tä­män on­gel­man kier­tä­mi­sek­si on mark­ki­noil­la eri­lai­sia tabletsalkku-rat­kai­su­ja, joil­la lait­teet voi­daan synk­ro­noi­da val­miik­si uu­del­le käyt­tä­jäl­le.

Omat laitteet käyttöön

Mo­nis­sa kun­nis­sa ei ole mah­dol­li­suuk­sia hank­kia kai­kil­le op­pi­lail­le omaa lai­tet­ta. On­nek­si lä­hes kai­kil­la op­pi­lail­la on vä­hin­tään oma mat­ka­pu­he­lin tai jopa kan­net­ta­va tie­to­kone tai tablet, jon­ka voi­si ot­taa mu­kaan kou­luun. Myös opet­ta­jil­la on usein tie­to­kone ko­to­na, mut­ta sil­ti he käyt­tä­vät ope­tuk­ses­saan kou­lun ko­nei­ta. Osin ti­lan­ne ai­heut­taa tup­la­va­rus­te­lua. Omien lait­tei­den käyt­tä­mi­nen kou­lun ver­kois­sa ei kui­ten­kaan ole täy­sin on­gel­ma­ton­ta tie­to­hal­lin­non näkö­kul­mas­ta, sil­lä nämä lait­teet ei­vät ole tar­jo­tun tuen pii­ris­sä eikä niil­lä voi­da käyt­tää oh­jel­mis­to­ja, joi­ta kou­lul­le on han­kit­tu. Ei voi­da olla myös­kään var­mo­ja, ovat­ko tie­to­tur­va-asi­at kun­nos­sa vie­rais­sa lait­teis­sa. Li­säk­si ver­kon yllä­pi­tä­jien on pal­jon vai­ke­am­pi val­voa, käy­te­tään­kö verk­koa vää­rin – va­hin­gos­sa tai ta­hal­li­ses­ti – jos lait­teis­ta ja käyt­tä­jis­tä ei ole tie­toa. Ylit­se­pää­se­mä­tön on­gel­ma tämä ei kui­ten­kaan ole. Huo­lel­li­sel­la suun­nit­te­lul­la käyt­tä­jil­le pys­ty­tään tar­jo­a­maan verk­ko­yh­tey­det niin, että nämä ei­vät vaa­ran­na kun­nan mui­ta tie­to­jär­jes­tel­miä, ku­ten ter­vey­den­huol­lon kriit­ti­siä pal­ve­lu­ja. Useis­sa kun­nis­sa on ra­ken­net­tu ns. vie­rai­li­ja­verk­ko­ja, joi­hin pää­see kir­jau­tu­maan kou­lun tai oppi­lai­tok­sen tun­nus­hal­lin­taan lii­te­tyl­lä tun­nuk­sel­la ja sala­sa­nal­la. Nämä eri ver­kot, kou­lun tai oppi­lai­tok­sen oma ope­tus­verk­ko ja vie­rai­li­ja­verk­ko, ai­heut­ta­vat sil­ti pään­vai­vaa yh­teis­toi­min­nal­li­sis­sa ope­tus­ti­lan­teis­sa, jos käyt­tä­jien omil­ta lait­teil­ta ha­lu­taan ja­kaa työ­pöy­tä­nä­ky­mää luo­kan esi­tys­tek­nii­kan kaut­ta kaik­kien näh­tä­vil­le. Hy­väl­lä yh­tei­sel­lä suun­nit­te­lul­la rat­kai­su­ja on löy­det­tä­vis­sä myös tä­hän asi­aan.

Tab­le­teis­sa ja äly­pu­he­li­mis­sa käy­te­tään usein pie­niä pai­kal­li­ses­ti asen­net­tu­ja so­vel­luk­sia, appseja, jot­ka on suun­ni­tel­tu ni­men­o­maan näil­le lait­teil­le ja jot­ka hyö­dyn­tä­vät nii­den eri­tyis­piir­tei­tä, ku­ten paik­ka­tie­toa, ää­ni­tys- ja ku­vaus­mah­dol­li­suuk­sia, lait­teen asen­toa ja kos­ke­tus­käyt­töä. Appsit ovat yleen­sä hen­ki­lö­koh­tai­seen käyt­töön suun­ni­tel­tu­ja, eli ne ovat käyt­tä­jä­ti­lei­hin si­dot­tu­ja. Appsit voi­vat olla mak­sul­li­sia, jol­loin kou­lus­sa, mo­nen käyt­tä­jän ym­pä­ris­tös­sä, jou­du­taan luo­maan yleis­tun­nuk­sia ja hank­ki­maan eri­lai­sia la­taus­kort­te­ja. Mo­nes­ti on­kin pää­dyt­ty sii­hen, että tab­le­teis­sa ei käy­te­tä hen­ki­lö­koh­tai­sia tun­nuk­sia tai lait­teet an­ne­taan käyt­tä­jil­le pi­tem­mäk­si ai­kaa käyt­töön, jott­ei työ­läs­tä synk­ro­noin­tia ja pal­ve­lui­hin kir­jau­tu­mi­sia jou­dut­tai­si te­ke­mään niin usein. Yh­teis­käyt­tö­tun­nuk­sia käy­tet­tä­es­sä jou­du­taan kui­ten­kin luo­pu­maan niis­tä hyö­dyis­tä, joi­ta hen­ki­lö­koh­tai­sen käy­tön kaut­ta saa­vu­tet­tai­siin. Täl­lai­nen hyö­dyl­li­nen toi­min­to on esi­mer­kik­si ku­vien au­to­maat­ti­nen tal­len­ta­mi­nen pil­vi­pal­ve­luun käyt­tä­jän omal­le ti­lil­le. Suu­rim­mas­sa osas­sa appsien yh­teis­käy­tös­tä ei ole on­gel­mia. Nii­tä syn­tyy lä­hin­nä sil­loin, kun käy­te­tään tun­nuk­sia ja pal­ve­luun kir­jau­tu­mi­sia.

Kentän kokemuksia tablettien opetuskäytöstä

Suo­mes­sa on käyn­nis­sä usei­ta hank­kei­ta, jois­sa on läh­det­ty ke­hit­tä­mään op­pi­mis­käy­tän­tei­tä mo­bii­li­lait­tei­den hyö­dyn­tä­mi­sek­si. Var­hais­kas­va­tuk­ses­sa ja esija alku­o­pe­tuk­ses­sa on käy­tet­ty pal­jon äly­pu­he­li­mia, pie­niä tab­le­tin­kal­tai­sia lait­tei­ta sekä tab­let­te­ja. Näil­lä on pää­a­si­al­li­ses­ti ku­vat­tu, ää­ni­tet­ty ja hyö­dyn­net­ty eri­lai­sia help­po­käyt­töi­siä appseja, ku­ten oppi­mis­pe­le­jä. Tab­let­tien avul­la op­pi­laat ovat pääs­seet har­joit­te­le­maan kir­joit­ta­mis­ta ja lu­ke­mis­ta in­nos­ta­vien pe­lien tai mui­den in­ter­ak­tii­vis­ten oppi­ma­te­ri­aa­lien avul­la. Li­säk­si lait­teil­la on hyö­dyn­net­ty me­di­an kä­sit­te­lyä ja koos­ta­mis­ta kir­ja­mai­sik­si ta­ri­noik­si tai vi­de­oik­si. Las­ten kans­sa lait­tei­ta käy­te­tään­kin eni­ten me­di­a­kas­va­tuk­sen yh­tey­des­sä. On myös pal­jon hy­viä lu­ke­maan ja las­ke­maan har­joit­ta­via oppi­mis­pe­le­jä, joi­ta lap­set pe­laa­vat mie­lel­lään. Nii­den käy­tös­tä on saa­tu hy­viä tu­lok­sia myös op­pi­mis­vai­keuk­sis­ta kär­si­vien las­ten osal­ta.

Isom­pien op­pi­lai­den kans­sa tab­let­te­ja voi­daan hyö­dyn­tää hy­vin moni­puo­li­ses­ti. Niil­lä voi­daan koos­taa isom­pia pro­jek­te­ja, tu­tus­tua tee­moi­hin il­mi­ö­poh­jai­ses­ti tai esi­mer­kik­si koo­ta op­pi­lai­den omia port­fo­li­oi­ta säh­köi­siin op­pi­mis­ym­pä­ris­töi­hin. Näi­tä voi­daan li­säk­si koos­taa yh­tei­söl­li­ses­ti ku­kin omil­la lait­teil­laan. Tab­le­tit ovat osoit­tau­tu­neet hyö­dyl­li­sik­si myös kiel­ten ope­tuk­ses­sa ään­tä­mis­har­joi­tuk­sis­sa tai esi­mer­kik­si käsi­töis­sä työ­vai­heen tal­ti­oi­mi­ses­sa. Jois­sa­kin kou­luis­sa ja oppi­lai­tok­sis­sa on ase­tet­tu ta­voit­teek­si, että oppi­kir­jo­ja kor­va­taan di­gi­taa­li­sil­la ma­te­ri­aa­leil­la. Jo­kai­seen oppi­ai­nee­seen löy­tyy so­vel­lus­mah­dol­li­suuk­sia, ja tab­le­tit ovat kä­te­viä myös op­pi­lai­den omien muis­tiin­pa­no­jen te­ke­mi­seen. Lait­teen muis­tiin voi­daan tal­len­taa ku­via tai esi­mer­kik­si ää­nit­tää oh­jei­ta. Mitä isom­mak­si op­pi­las kas­vaa, sitä it­se­näi­sem­pää opis­ke­lua hä­nel­tä odo­te­taan. On siis luon­te­vaa, että hän saa myös itse va­li­ta työ­vä­li­neen­sä ja työ­ta­pan­sa. Pa­ras­ta oli­si, että jo­kai­sel­la oli­si tie­to­tek­ni­nen lai­te käy­tet­tä­vis­sä aina ha­lu­tes­saan.

Lu­ki­o­kou­lu­tuk­ses­sa ol­laan siir­ty­mä­vai­hees­sa, kos­ka säh­köi­set yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­set vaa­ti­vat, että opis­ke­li­joi­den tu­lee hal­li­ta tek­no­lo­gi­an hyö­dyn­tä­mi­nen. Useis­sa lu­ki­ois­sa on läh­det­ty tu­ke­maan opis­ke­li­joi­den omien pää­te­lait­tei­den han­kin­taa esi­mer­kik­si suo­sit­te­le­mal­la tiet­ty­jä lai­te­ko­koon­pa­no­ja tai -mal­le­ja. Tois­tai­sek­si kir­joit­ta­mal­la tuot­ta­mi­nen on lu­kio-opis­ke­lus­sa pää­a­si­al­li­nen tapa hyö­dyn­tää lai­tet­ta. Ol­koon lai­te kan­net­ta­va tie­to­kone tai tablet, sen käyt­tä­mi­sen pi­tää olla su­ju­vaa ja lait­teen on työ­vä­li­nee­nä tun­nut­ta­va yhtä hen­ki­lö­koh­tai­sel­ta kuin oman kynä­pe­naa­lin. Yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­sis­sa ei enää voi ope­tel­la lait­teen käyt­töä.

Lisä­tie­toa mo­bii­li­hank­keis­ta:

http://molla.ejuttu.fi/ Molla,Lap­peen­ran­ta

http://blog.edu.tur­ku.fi/molla/ Molla, Tur­ku

http://kou­lut.tam­pe­re.fi/hank­keet/eppu/ Epun me­di­a­rep­pu

http://kohtikirjatontakoulua.wordpress.com/ Koh­ti kir­ja­ton­ta kou­lua

http://finnedmob.blogspot.com/ Mobiluck

http://sor­met.ejuttu.fi/ Sor­met

https://sites.goog­le.com/site/mobiilistim/ Mo­bii­lis­ti maa­il­maan

http://www.edu.van­taa.fi/tvt/ TVT ope­tuk­sen eriyt­tä­mi­sen tu­ke­na

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013