Etävälineet koulunkäynnin tukena

Etäopetuksen koordinointihanke, Turun kaupunki Harri Mantila, eSKO-hanke, Kurittulan koulu, Maskun kunta

Etä­o­pe­tus ja sen eri muo­dot, ku­ten esi­mer­kik­si yksi­suun­tai­nen ope­tus ja oppi­tun­ti­tal­len­teet, tu­ke­vat kou­lun­käyn­tiä sil­loin, jos op­pi­las jou­tuu syys­tä tai toi­ses­ta ole­maan pois­sa kou­lus­ta pi­tem­piä jak­so­ja. Sekä op­pi­laal­le että huol­ta­jil­le on hel­pot­ta­vaa, jos kou­lun­käyn­nin jär­jes­tä­mi­sek­si on tar­jo­ta apu­kei­no­ja. Erään syö­pään sai­ras­tu­neen nuo­ren op­pi­laan kou­lun­käyn­ti jär­jes­tet­tiin koti-, sai­raa­la- ja etä­o­pe­tuk­se­na. Etä­o­pe­tus­ta käy­tet­tiin re­aa­li­ai­kai­ses­ti pe­rus­o­pe­tuk­sen nel­jän­nen luo­kan ajan sai­raa­la- ja koti­hoi­to­jak­so­jen ai­ka­na. Op­pi­las osal­lis­tui cha­tin, ääni- ja kuva­yh­tey­den avul­la koti­luok­kan­sa ope­tuk­seen, säi­lyt­ti so­si­aa­li­set suh­teen­sa ys­tä­viin­sä ja koti­kou­luun­sa ja ky­ke­ni pa­laa­maan hoi­to­jen jäl­keen ta­kai­sin omaan luok­kaan­sa.

Kun sai­raus to­det­tiin, luo­kan­o­pet­ta­ja ja koti­kou­lu hank­ki­vat tar­vit­ta­vat lait­teet etä­o­pe­tus­ta var­ten. Op­pi­las sai muu­al­ta lah­joi­tuk­se­na it­sel­leen kan­net­ta­van tie­to­ko­neen. Kou­lun mää­rä­ra­hois­ta luok­kaan os­tet­tiin ko­kous­mik­ro­fo­ni ja web­ka­me­ra. Tie­to­kone ja in­ter­net-yh­teys luo­kas­sa oli­vat jo val­mii­na. Ko­kous­mik­ro­fo­ni oli teh­dyis­tä in­ves­toin­neis­ta kal­lein yk­sit­täin lai­te.

Luo­kan­o­pet­ta­ja jär­jes­ti en­nen ras­kaim­pia hoi­to­ja ta­paa­mi­sen, jos­sa op­pi­las ja hä­nen van­hem­pan­sa opet­te­li­vat lait­teis­ton ja oh­jel­man käy­tön. Tie­to­hal­lin­nol­ta oli var­mis­tet­tu, että opet­ta­jal­la on tar­vit­ta­vat oi­keu­det asen­taa uu­sia lait­tei­ta ja oh­jel­mia luo­kan tie­to­ko­nee­seen. Luo­kan­o­pet­ta­jal­la it­sel­lään oli riit­tä­vät tai­dot hoi­taa tar­vit­ta­vat asen­nuk­set, eikä ulko­puo­lis­ta tek­nis­tä tu­kea tar­vit­tu. Lait­teis­ton käyt­töä oli hyvä ope­tel­la val­miik­si, kos­ka si­ten etä­o­pis­ke­lu­e­del­ly­tyk­set oli­vat val­mii­na heti, kun op­pi­laan fyy­si­nen kun­to ja hoi­dot sen mah­dol­lis­ti­vat.

Ope­tus­ta var­ten ei laa­dit­tu erik­seen omaa luku­jär­jes­tys­tä, vaan op­pi­las osal­lis­tui kaik­kiin nii­hin tun­tei­hin, joi­hin hän ehti ja ky­ke­ni. Par­hai­ten so­pi­vat aamu­päi­vän tun­nit, kos­ka op­pi­las oli sil­loin vir­keä. Toi­mi­vien jär­jes­te­ly­jen kan­nal­ta vas­taa­vis­sa ta­pauk­sis­sa voi­si kui­ten­kin olla hyvä so­pia mo­lem­pia osa­puo­lia si­to­va luku­jär­jes­tys, jo­hon on so­vit­tu ne tun­nit, joil­le op­pi­las osal­lis­tuu.

Yksi luo­kas­sa ole­vis­ta tie­to­ko­neis­ta oli va­rat­tu vain etä­o­pe­tus­ta var­ten, ja tie­to­kone oli pääl­lä koko ajan. Näin etä­op­pi­las pys­tyi aina ha­lu­tes­saan tai jak­sa­es­saan ot­ta­maan yh­tey­den luok­kaan. Ko­nee­seen kyt­ket­ty­nä ol­leen yli­mää­räi­sen näy­tön avul­la luo­kan op­pi­laat nä­ki­vät etä­o­pis­ke­le­van luok­ka­ka­ve­rin­sa. Ko­kous­mik­ro­fo­ni kiin­ni­tet­tiin kat­toon luo­kan etu­o­saan. Kou­lus­sa ja­et­ta­vat tie­dot­teet, lisä­ma­te­ri­aa­li, ko­keet ym. kul­ki­vat op­pi­laan pik­ku­sis­kon mu­ka­na. Ta­ri­noi­ta ja kir­joi­tel­mia ja­et­tiin säh­kö­pos­tin vä­li­tyk­sel­lä.

Luo­kan­o­pet­ta­ja pyr­ki ot­ta­maan etä­o­pe­tet­ta­van op­pi­laan täy­si­pai­noi­ses­ti mu­kaan opis­ke­luun ja vuo­ro­vai­ku­tuk­seen. Hä­nel­le an­net­tiin pu­heen­vuo­ro­ja sekä mah­dol­li­suuk­sia lu­kea ää­neen ja hä­nel­tä ky­syt­tiin vas­tauk­sia. Jo pel­käs­tään etänä opis­ke­le­van ää­nen kuu­le­mi­nen luo­kas­sa toi hä­net konk­reet­ti­sem­min läsnäolevaksi luok­ka­yh­tei­söön. Väli­tun­ti­sin osa luo­kan op­pi­lais­ta jäi jut­te­le­maan etänä opis­ke­le­van kans­sa omia jut­tu­jaan. Ryh­mä­töis­sä ja ope­tus­pe­leis­sä etä­o­pe­tet­ta­va oli aina yh­den ryh­män jä­sen, ja työs­ken­te­ly to­teu­tet­tiin do­ku­ment­ti- ja web-ka­me­ran avul­la. Ope­tus­vi­de­ot ym. ma­te­ri­aa­li ja­et­tiin op­pi­laal­le tie­to­ko­neen työ­pöy­tä­jaon avul­la. Re­aa­li­ai­kai­sen etä­yh­tey­den li­säk­si opet­ta­ja kävi sään­nöl­li­ses­ti an­ta­mas­sa op­pi­laal­le koti­o­pe­tus­ta noin ker­ran kah­des­sa vii­kos­sa. Koti­o­pe­tuk­sen ai­ka­na opet­ta­ja ja op­pi­las ky­ke­ni­vät tar­kis­ta­maan teh­dyt teh­tä­vät ja kes­kus­te­le­maan vai­keik­si ko­e­tuik­si asi­ois­ta. Kah­den­kes­ki­nen ope­tus oli erit­täin te­ho­kas­ta ja hyö­dyl­lis­tä. Ko­keet op­pi­las teki van­hem­pien val­von­nas­sa, pää­sään­töi­ses­ti sa­maan ai­kaan kuin muu­kin luok­ka mut­ta muu­ta­mi­na ker­toi­na myös erik­seen so­vit­tui­na ajan­koh­ti­na.

Opet­ta­ja ja van­hem­mat kes­kus­te­li­vat sai­rau­teen, hoi­toi­hin, kou­luun ja opis­ke­luun liit­ty­vis­tä asi­ois­ta vii­koit­tain etä­yh­tey­den avul­la. Mui­den op­pi­lai­den van­hem­mil­le ker­rot­tiin ope­tus­jär­jes­te­lyis­tä, ja tie­dot muun mu­as­sa hoi­don ja sai­rau­den eri vai­heis­ta lä­het­tiin kou­lu­ka­ve­rei­den ko­tei­hin sai­ras­tu­neen lap­sen van­hem­pien eh­doil­la ja toi­vei­den mu­kai­ses­ti. Sään­nöl­li­nen yh­teys luok­ka­ka­ve­rei­hin ja myös hei­dän ko­tei­hin­sa vä­hen­si en­nak­ko­luu­lo­ja, pel­ko­ja ja hu­hu­ja, jol­lai­sia saat­taa liit­tyä va­ka­vaan sai­ras­ta­mi­seen. Op­pi­las kävi jos­sain mää­rin kou­lua myös nor­maa­lis­ti. Täl­löin oli mah­dol­lis­ta kes­kus­tel­la esi­mer­kik­si etä­yh­tey­den toi­mi­vuu­des­ta. Etä­yh­tey­den ai­ka­na mah­dol­li­sia on­gel­ma­ti­lan­tei­ta rat­kot­tiin pu­he­li­mit­se.

Op­pi­laat pe­laa­vat eng­lan­nin­kie­lis­tä oppi­mis­pe­liä etä­yh­tey­den avul­la do­ku­ment­ti­ka­me­raa hyö­dyn­tä­en.

Käytännössä havaittuja asioita

Op­pi­las ky­ke­ni opis­ke­le­maan luok­kan­sa mu­ka­na, ja hä­nen oli help­poa tul­la ta­kai­sin omaan luok­kaan­sa sil­loin, kun hoi­dot ja yleis­kun­to sen sal­li­vat. Op­pi­las säi­lyt­ti jos­sain mää­rin so­si­aa­li­sia suh­tei­taan etä­o­pe­tuk­sen avul­la, kos­ka eris­tyk­sen ai­ka­na hä­nel­le ei ol­lut juu­ri­kaan mah­dol­lis­ta ta­va­ta muu­ten luok­ka­ka­ve­rei­taan. Van­hem­mil­le oli hel­pot­ta­vaa huo­ma­ta, että hei­dän lap­sel­laan oli edel­leen ys­tä­viä sai­rau­des­ta ja sii­tä joh­tu­vas­ta eris­tyk­ses­tä huo­li­mat­ta.

Ylei­ses­ti ot­ta­en huo­mat­tiin, että ope­tus­jär­jes­te­lyi­den alus­sa etä­o­pe­tus­jär­jes­te­lyt vaa­ti­vat opet­ta­jal­ta eri­tyis­tä huo­mi­o­ta ja saat­ta­vat ai­heut­taa lisä­työ­tä. Opet­ta­jan on var­mis­tet­ta­va, että yh­teys toi­mii ja että myös etä­op­pi­las ky­ke­nee seu­raa­maan ope­tus­ta. Ka­me­ran tu­lee olla suun­nat­tu­na toi­mi­vas­ti, ja ää­nen ja ku­van laa­tuun on kiin­ni­tet­tä­vä huo­mi­o­ta. Tek­ni­set on­gel­mat voi­vat vä­hen­tää etä­o­pe­tuk­sen mo­ti­vaa­ti­o­ta. Esi­mer­kik­si kuu­lok­kei­den pi­tä­mi­nen on ras­kas­ta, ja luo­kan ää­net tois­tu­vat suo­raan kor­vaan mel­koi­sen voi­mak­kai­na.

Jot­ta op­pi­las saa­daan pi­det­tyä läs­nä so­si­aa­li­ses­sa op­pi­mis­ym­pä­ris­tös­sä, opet­ta­jan täy­tyy huo­mi­oi­da hä­net erik­seen esi­mer­kik­si an­ta­mal­la hä­nel­le vas­taus­vuo­ro­ja ja ky­sy­mäl­lä kom­ment­te­ja. Lait­teis­ton käyt­tö on hyvä opet­taa myös muil­le lap­sil­le ja mah­dol­li­sel­le kou­lun­käyn­ti­a­vus­ta­jal­le, kos­ka täl­löin he pys­ty­vät aut­ta­maan esi­mer­kik­si si­jais­ta, jos oma opet­ta­ja ei ole pai­kal­la.

Muu­ta­man etä­o­pe­tus­kuu­kau­den jäl­keen op­pi­las kai­pa­si ta­kai­sin omaan luok­kaan­sa. Hän­tä har­mit­ti osal­lis­tua etänä tun­neil­le, kun hän oli­si ha­lun­nut olla fyy­si­ses­ti läs­nä. Mi­kään ei ky­ke­ne täy­sin kor­vaa­maan nor­maa­lia luok­ka­o­pe­tus­ta. Etä­o­pe­tuk­sel­la on kui­ten­kin mah­dol­lis­ta py­syä opis­ke­lus­sa mu­ka­na, ja sen avul­la ky­e­tään es­tä­mään sai­ras­tu­neen op­pi­laan eris­täy­ty­mis­tä muus­ta kou­lu­yh­tei­sös­tä..

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013