Mitä heidän pitäisi oppia?

Laitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Kaustisen kunta Leena Hietaniemi

Emme ole kos­kaan ai­kai­sem­min näin hel­pos­ti pääs­seet kä­sik­si täl­lai­seen mää­rään in­for­maa­ti­o­ta. Tie­don läh­teil­lä ole­mi­nen on­nis­tuu mis­sä iki­nä lait­teet ja tie­to­ver­kot toi­mi­vat. In­for­maa­ti­o­ta vä­lit­tyy ny­ky­ään mo­nien vä­li­nei­den kaut­ta esi­mer­kik­si blo­gien, Twitterin, Facebookin ja mui­den yh­tei­söl­lis­ten ka­na­vien kaut­ta. Sa­mal­la op­pi­lail­le ja opis­ke­li­joil­le tu­lee yhä tär­ke­äm­mäk­si tai­to ar­vi­oi­da in­for­maa­ti­o­läh­tei­den luo­tet­ta­vuut­ta.

Tie­don­ra­ken­te­luun tar­vi­taan osal­lis­ta­via työ­ta­po­ja. Täs­sä tek­no­lo­gia voi olla apu­vä­li­nee­nä. Toi­saal­ta in­ter­net ja hel­pos­ti saa­ta­va in­for­maa­tio mah­dol­lis­taa myös pin­nal­li­sen ta­van kä­si­tel­lä tie­toa. Infoformaation run­saus voi vä­lil­lä luo­da tun­teen sen hal­lit­se­mat­to­muu­des­ta ja ny­ky­ään pu­hu­taan­kin ”in­for­maa­ti­o­äh­kys­tä”.

Kou­lus­sa op­pi­laat saa­vat mah­dol­li­suu­den ope­tel­la in­for­maa­ti­on kä­sit­te­ly­tai­to­ja. Op­pi­las­ta tu­lee oh­ja­ta ja tu­kea oma­koh­tai­ses­sa tie­don ra­ken­ta­mi­ses­sa, jot­ta hä­nen ajat­te­lun­sa ja tie­don­ra­ken­te­lun­sa ke­hit­ty­vät. Tie­don­ra­ken­te­lu­tai­to­jen ke­hit­tä­mi­seen tar­vi­taan osal­lis­ta­via työ­ta­po­ja, jois­sa tek­no­lo­gia voi olla yh­te­nä apu­vä­li­nee­nä. Osal­lis­ta­vien työ­ta­po­jen avul­la py­ri­tään ke­hit­tä­mään oma­koh­tais­ta ja tut­ki­vaa suh­det­ta tie­toon.

Valmiuksia tulevaisuuteen

Tänä vuon­na kou­lun­sa aloit­ta­va lap­si on työ­e­lä­mäs­sä mu­ka­na vie­lä 2080-lu­vul­la. Kou­lu tar­jo­aa op­pi­lail­le yleis­si­vis­tyk­sen li­säk­si myös tu­le­vai­suu­den kan­nal­ta tär­kei­tä tai­to­ja. Kou­lus­sa op­pi­laat ke­hit­tä­vät opis­ke­lun yh­tey­des­sä tai­to­jaan aja­tel­la kriit­ti­ses­ti, on­gel­man­rat­kai­su­kes­kei­ses­ti ja in­no­va­tii­vi­ses­ti. Nämä tai­dot ovat kes­kei­siä sekä jat­ko-opin­nois­sa, työ­e­lä­mäs­sä että oman elä­män ra­ken­ta­mi­ses­sa. Ver­kos­toi­tu­vas­sa maa­il­mas­sa tu­lee osa­ta teh­dä yh­teis­työ­tä, kom­mu­ni­koi­da tai­ta­vas­ti ja hyö­dyn­tää tie­to- ja vies­tin­tä­tek­no­lo­gi­aa moni­puo­li­ses­ti. Tu­le­vai­suu­des­sa tek­no­lo­gi­an ja yh­teis­kun­nan ke­hit­ty­mi­nen edel­lyt­tää op­pi­lail­ta muu­tos­val­miut­ta ja elä­män­i­käis­tä op­pi­mis­ta. Kou­lun teh­tä­vä­nä on oh­ja­ta op­pi­lai­ta tie­dos­ta­maan ja ke­hit­tä­mään tai­to­ja, jot­ka vas­taa­vat näi­hin tu­le­vai­suu­den tar­pei­siin. Op­pi­lai­den tu­lee myös kou­lus­sa op­pia tie­dos­ta­maan oma ta­pan­sa op­pia. Sel­viy­ty­äk­seen moni­mut­kais­tu­vas­sa ja moni­kult­tuu­ri­ses­sa ym­pä­ris­tös­sä op­pi­las tar­vit­see hy­viä elä­män­hal­lin­ta­tai­to­ja, vas­tuul­li­suut­ta maa­il­man kan­sa­lai­se­na ja juu­ret omaan kult­tuu­ri­pe­rin­töön­sä.

Ope­tus- ja opis­ke­lu­me­ne­tel­miä, joil­la op­pi­lai­ta voi­daan oh­ja­ta tu­le­vai­suu­den vaa­ti­mien tai­to­jen ke­hit­tä­mi­seen, voi­daan kut­sua in­no­va­tii­vi­sik­si ope­tus­käy­tän­nöik­si. Täl­lai­set ope­tus­käy­tän­teet ovat op­pi­ja­läh­töi­siä ja osal­lis­ta­vat hen­ki­lö­koh­tai­seen ja it­sel­le te­hok­kaa­seen op­pi­mi­seen. Op­pi­mis­ym­pä­ris­tö laa­je­nee täl­löin luok­ka­huo­neen ulko­puo­lel­le, ja tek­no­lo­gi­aa hyö­dyn­ne­tään tie­don­ra­ken­te­lun tu­ke­na. Täl­lai­ses­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tös­tä ja opis­ke­lus­ta voi olla kyse esi­mer­kik­si sil­loin, kun op­pi­lail­le an­ne­taan teh­tä­väk­si haas­ta­tel­la ih­mi­siä kou­lun ulko­puo­lel­la. Tek­no­lo­gia tar­jo­aa vä­li­nei­tä tie­don­ra­ken­te­luun.

To­teu­te­tuis­sa op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mis­hank­keis­sa tab­le­tit ovat osoit­tau­tu­neet hyö­dyl­li­sik­si vä­li­neik­si to­teut­taa in­no­va­tii­vi­sia ope­tus­käy­tän­tö­jä. Ne ovat mon­ta me­di­aa sa­mas­sa lait­tees­sa. Tele­vi­si­on, ka­me­ran, vi­de­o­ka­me­ran, soit­ti­men, leh­den, pu­he­li­men ja kir­jan yh­dis­tä­vää lai­tet­ta on help­po kä­si­tel­lä. Se on li­säk­si kä­te­vä ku­van ja ää­nen tal­len­ta­mi­seen, ja sen kans­sa on luon­te­vaa har­joi­tel­la me­di­a­luku­tai­to­ja. Hen­ki­lö­koh­tai­sil­la lait­teil­la tie­don­ra­ken­te­lu on­nis­tuu en­tis­tä pa­rem­min op­pi­laan omis­ta ta­voit­teis­ta läh­tien. Op­pi­mi­sen pro­ses­se­ja ja oman osaa­mi­sen edis­ty­mis­tä voi­daan teh­dä nä­ky­vik­si esi­mer­kik­si vi­de­oin­neil­la ja blo­geil­la. Täl­lai­set tek­no­lo­gi­oi­ta hyö­dyn­tä­vät opis­ke­lu­me­ne­tel­mät voi­vat vah­vis­taa op­pi­maan op­pi­mi­sen tai­to­ja. Ope­tus­vi­de­oi­den kat­so­mi­nen, muok­kaa­mi­nen tai koos­ta­mi­nen itse omal­la lait­teel­la voi sy­ven­tää op­pi­mis­ta. Tab­le­til­la asia voi­daan myös tois­taa niin mon­ta ker­taa kuin ku­kin sitä op­pi­ak­seen tar­vit­see. Kun jo­kai­sel­la op­pi­laal­la on tab­let­ti käy­tös­sään, myös yh­teis­toi­min­nal­li­sia ja kom­mu­ni­kaa­ti­o­toi­min­taa tu­ke­via op­pi­mis­teh­tä­viä on help­po to­teut­taa. Voi­on­maan lu­ki­os­sa on ma­te­ma­tii­kan kurs­seil­la käy­tet­ty Flipped Classroom – eli kään­tei­sen luok­ka­o­pet­ta­mi­sen me­ne­tel­mää. Opis­kel­ta­vaan ai­hee­seen liityvä videokatsotaan koti­läk­sy­nä ja tun­nil­la kes­ki­ty­tään teh­tä­vien te­ke­mi­seen opet­ta­jan oh­jauk­ses­sa. Vi­de­on voi kat­soa uu­del­leen tun­nil­la kou­lun iPadilla.

Voi­on­maan lu­ki­os­sa on ma­te­ma­tii­kan kurs­seil­la käy­tet­ty Flipped Classroom – eli kään­tei­sen luok­ka­o­pet­ta­mi­sen me­ne­tel­mää. Opis­kel­ta­vaan ai­hee­seen liityvä videokatsotaan koti­läk­sy­nä ja tun­nil­la kes­ki­ty­tään teh­tä­vien te­ke­mi­seen opet­ta­jan oh­jauk­ses­sa. Vi­de­on voi kat­soa uu­del­leen tun­nil­la kou­lun iPadilla.

Keksintöjä ja innovaatioita

Innolukio-ke­hit­tä­mis­hank­kees­sa tu­e­taan lu­ki­o­lais­ten in­no­va­tii­vi­suut­ta ja lu­ki­o­lai­set näh­dään po­ten­ti­aa­li­si­na kek­si­jöi­nä, joi­ta työ­e­lä­mä tar­vit­see tu­le­vai­suu­des­sa. Hank­keel­le on luo­tu di­gi­taa­li­nen op­pi­mis­ym­pä­ris­tö, jos­sa yri­tys­ten ja yh­tei­sö­jen asi­an­tun­ti­jat ja in­no­vaa­ti­o­toi­mi­jat vi­rit­tä­vät lu­ki­o­lais­ten luo­vuut­ta. Opis­ke­li­joi­ta on in­nos­tet­tu ke­hit­tä­mään on­gel­man­rat­kai­su­tai­to­jaan yri­tys­ten ja yh­tei­sö­jen laa­ti­mien työ­e­lä­mään liit­ty­vien teh­tä­vien sekä nii­hin liit­ty­vien pal­kin­to­sti­pen­dien avul­la. Opis­ke­li­jat voi­vat teh­tä­vää rat­kais­tes­saan kom­mu­ni­koi­da teh­tä­vän aset­ta­nei­den työ­e­lä­mä­toi­mi­joi­den kans­sa. Viik­ko­teh­tä­vien li­säk­si kes­kei­si­nä toi­min­ta­muo­toi­na ovat ol­leet vuo­sit­tai­set kek­sin­tö­kil­pai­lut, joi­den avul­la ha­lu­taan edis­tää suo­ma­lais­ta kil­pai­lu­ky­kyä. Hank­kees­sa lu­ki­o­lai­sil­le on avau­tu­nut mah­dol­li­suuk­sia ver­kos­toi­tua ja pääs­tä ai­toon yh­teis­työ­hön yri­tys­ten ja jat­ko-opis­ke­lu­paik­ko­ja tar­jo­a­vien ta­ho­jen kans­sa. Hank­kees­sa ha­lu­taan li­sä­tä opis­ke­li­joi­den kiin­nos­tus­ta yrit­tä­jyy­teen hei­dän omien lii­ke­i­de­oi­den­sa avul­la.

Innolukio-hank­keen yh­te­nä yh­teis­työ­kump­pa­ni­na toi­mi­va Tekes kut­sui lu­ki­o­lai­set mu­kaan in­no­voi­maan op­pi­mi­sen ke­hit­tä­mis­tä viik­ko­teh­tä­väl­lä, jos­sa ky­syt­tiin, mil­lai­nen tu­le­vai­suu­den kou­lu­ym­pä­ris­tö mo­ti­voi­si ja kan­nus­tai­si op­pi­maan. Pa­ras eh­do­tus tuli lu­ki­on toi­sen vuo­den opis­ke­li­jal­ta, joka oli ki­teyt­tä­nyt aja­tuk­si­aan seu­raa­vas­ti: ”Ny­kyi­ses­sä lu­kio-ope­tuk­ses­sa on pal­jon hy­vää, mut­ta op­pi­mi­sen pi­tää ke­hit­tyä muun yh­teis­kun­nan mu­ka­na. Opet­ta­jan yk­sin­pu­he­lu, hi­taas­ti päi­vit­ty­vät kou­lu­kir­jat ja täy­teen ah­de­tut luok­ka­huo­neet ei­vät mo­ti­voi tai kan­nus­ta mei­tä fi ksuja ja ak­tii­vi­sia nuo­ria. Sen si­jaan mei­tä pi­täi­si in­nos­taa it­se­näi­seen ajat­te­luun, uu­den luo­mi­seen ja on­gel­man­rat­kai­suun yk­sin ja ryh­mäs­sä. Opet­ta­jaa toki tar­vi­taan edel­leen, mut­ta hä­nen roo­lin­sa voi­si olla op­pi­mi­sen suun­nan­näyt­tä­jä, tu­ki­ja ja mah­dol­lis­ta­ja. Suu­rim­man työn op­pi­mi­ses­sa te­ki­sim­me me lu­ki­o­lai­set eri­lai­sia tek­nii­koi­ta ja tek­no­lo­gi­oi­ta hyö­dyn­tä­en. Sen si­jaan, että ot­tai­sim­me vas­taan tie­toa, oi­val­tai­sim­me ja op­pi­sim­me itse ak­tii­vi­ses­ti.” Tämä opis­ke­li­ja oli oi­val­ta­nut, että myös lu­kio-opis­ke­lun tu­lee ke­hit­tää tu­le­vai­suu­des­sa tar­vit­ta­via tai­to­ja.

Läh­teet: Tos­sa­vai­nen, T. 2013. In­ter­ak­tii­vi­nen tek­niik­ka kou­lu­tuk­ses­sa 2013 -kon­fe­rens­sin pää­tös­lu­en­to 12.4. Hä­meen­lin­na.

Assessment & Teaching of 21st Century Skills -hank­keen verk­ko­sivu http://atc21s.org

Innovative Teachig and Learning -tut­ki­muk­sen verk­ko­sivu http://www.itlresearch.com/

Lin­kit: Innolukion verk­ko­sivu/verk­ko-op­pi­mis­ym­pä­ris­tö: http://innolukio.fi/

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013