Oppimisympäristöjen monet kasvot

Sosiaalisen median koordinointihanke, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Minna Koskinen

Yleis­si­vis­tä­vän kou­lu­tuk­sen tu­li­si an­taa kai­kil­le op­pi­lail­le ja opis­ke­li­joil­le mah­dol­li­suus ke­hit­tää elin­i­käi­sen op­pi­mi­sen tai­to­ja, jot­ka an­ta­vat heil­le val­miu­det ai­kuis­e­lä­mään ja jous­ta­vaan toi­min­taan eri kon­teks­teis­sa sekä luo­vat sa­mal­la pe­rus­tan jat­ko-opin­noil­le. Kes­kei­siä elin­i­käi­sen op­pi­mi­sen tai­to­ja ovat

Olen­nais­ta kai­kes­sa on ke­hit­tää kriit­tis­tä ajat­te­lua, luo­vuut­ta, aloit­teel­li­suut­ta, on­gel­man­rat­kai­su­ky­kyä, ris­kin­ar­vi­oin­tia, pää­tök­sen­te­koa ja tun­tei­den ra­ken­ta­vaa hal­lin­taa.

Elin­i­käi­sen op­pi­mi­sen ta­voit­tee­na on an­taa op­pi­lail­le ja opis­ke­li­joil­le vä­li­nei­tä it­sen­sä ke­hit­tä­mis­tä, yh­teis­kun­taan in­teg­roi­tu­mis­ta ja osaamisyhteiskuntaan osal­lis­tu­mis­ta var­ten. Osaa­mi­sen ke­hit­tä­mi­nen ja ke­hit­ty­mi­nen näh­dään ko­ko­nai­suu­te­na ja jat­ku­mo­na, jos­sa elä­män eri­lai­sis­ta tar­peis­ta ja muu­tok­sis­ta läh­te­vät op­pi­mi­sen vai­heet yh­dis­ty­vät koko elä­män kes­tä­väk­si ja kat­ta­vak­si toi­min­nak­si. Elin­i­käi­seen op­pi­mi­seen kuu­luu sekä for­maa­lia että in­for­maa­lia opis­ke­lua, jota op­pi­laat ja opis­ke­li­jat itse va­li­koi­vat tar­pei­den­sa ja ta­voit­tei­den­sa mu­kai­ses­ti. Sii­hen kuu­luu op­pi­mis­ta kou­lus­sa tai oppi­lai­tok­ses­sa, va­paa-ajal­la, ar­jes­sa kuin työs­sä­kin. Sik­si op­pi­mi­sen hen­ki­lö­koh­tai­suus ja op­pi­lai­den ja opis­ke­li­joi­den oma roo­li op­pi­mi­sen­sa ja opis­ke­lun­sa tul­kit­si­ja­na, ta­voit­tei­den aset­ta­ja­na ja suun­nit­te­li­ja­na on tär­keä.

Elin­i­käi­seen op­pi­mi­seen so­pii mai­ni­os­ti aja­tus hen­ki­lö­koh­tai­ses­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tös­tä, jon­ka tar­koi­tuk­se­na on tu­kea omaa op­pi­mis­ta ja hel­pot­taa op­pi­mi­sen ja opis­ke­lun seu­ran­taa ja hal­lin­taa. Hen­ki­lö­koh­tai­sen op­pi­mis­ym­pä­ris­tön eräs tun­nus­merk­ki on op­pi­mi­sen itse­oh­jau­tu­vuus. Tämä tar­koit­taa, että op­pi­las tai opis­ke­li­ja voi opin­to­jen yleis­ten ta­voit­tei­den mu­kai­ses­ti aset­taa it­sel­leen omia op­pi­mis­ta­voit­tei­ta ja hal­li­ta op­pi­mi­sen­sa si­säl­töä ja pro­ses­sia, mikä edel­lyt­tää hä­nel­tä myös ky­kyä tun­nis­taa omia op­pi­mis­ta­po­jaan ja -ta­voit­tei­taan. Sik­si oh­jauk­ses­sa on kes­keis­tä edis­tää op­pi­laan tai opis­ke­li­jan itse­oh­jau­tu­vuut­ta ja itse­tun­te­mus­ta. Op­pi­mi­nen ja opis­ke­lu ei kui­ten­kaan ole vain yk­sin työs­ken­te­lyä. Vuo­ro­vai­ku­tus mui­den op­pi­lai­den ja opis­ke­li­joi­den, oh­jaa­jien ja eri­lais­ten asi­an­tun­ti­joi­den kans­sa op­pi­mis­pro­ses­sin ai­ka­na on tär­ke­ää myös hen­ki­lö­koh­tai­ses­sa op­pi­mis­ym­pä­ris­tös­sä. Vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa omaa op­pi­mis­ta teh­dään nä­ky­väk­si, ha­e­taan tie­toa ja tu­kea muil­ta sekä tun­nis­te­taan ja ha­keu­du­taan omaa op­pi­mis­ta tu­ke­vaan yh­teis­toi­min­taan. Hyvä op­pi­mis­ym­pä­ris­tö on sa­mal­la myös hen­ki­lö­koh­tai­nen op­pi­mis­ver­kos­to.

Tu­le­vai­suu­des­sa op­pi­mi­sen kent­tä on muut­tu­nut yhä enem­män yk­si­lön tar­pei­ta ja ti­lan­tei­ta vas­taa­vak­si.

Henkilökohtaiset oppimisympäristöt elinikäiseen oppimiseen

Hen­ki­lö­koh­tai­sen op­pi­mis­ym­pä­ris­tön eräs tun­nus­merk­ki on se, että op­pi­las tai opis­ke­li­ja itse va­lit­see, ra­ken­taa tai muok­kaa op­pi­mis­ym­pä­ris­tön it­sel­leen so­vel­tu­vak­si. Hen­ki­lö­koh­tai­ses­sa op­pi­mis­ym­pä­ris­tös­sä käy­tet­ty­jen vä­li­nei­den ja pal­ve­lu­jen tu­li­si tar­jo­ta op­pi­lail­le ja opis­ke­li­joil­le tu­kea oman op­pi­mis­pro­ses­sin­sa seu­raa­mi­seen, tie­don­han­kin­taan ja -hal­lin­taan, omien si­säl­tö­jen tuot­ta­mi­seen ja jul­kai­se­mi­seen sekä profi loitumiseen ja ver­kos­toi­tu­mi­seen op­pi­mis­yh­tei­sös­sä. Op­pi­mis­ta tu­ke­via vä­li­nei­tä ja pal­ve­lu­ja ovat esi­mer­kik­si eri­lai­set verk­ko-op­pi­mis­ym­pä­ris­töt, so­si­aa­li­sen me­di­an jul­kai­su- ja jako­pal­ve­lut sekä yh­tei­sö­pal­ve­lut ja op­pi­mis­a­lus­tat. Op­pi­mis­ym­pä­ris­töön voi­daan lin­kit­tää myös opis­ke­lun suun­nit­te­lua ja hal­lin­noin­tia tu­ke­via pal­ve­lu­ja, ku­ten eri­lai­sia kurssija opin­to­jär­jes­tel­miä, ja verk­ko­kir­ja­kaup­po­ja tai opis­ke­lun lo­mas­sa käy­tet­tä­viä va­paa-ajan pal­ve­lu­ja.

Kes­kei­nen osa hen­ki­lö­koh­tais­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­töä on oma tila, joka in­teg­roi op­pi­mis­ym­pä­ris­tön eri vä­li­neet ja pal­ve­lut ja jon­ka kaut­ta kaik­ki opis­ke­lu ja op­pi­mi­nen jä­sen­ty­vät yh­te­näi­sek­si ko­ko­nai­suu­dek­si. Jos kaik­ki op­pi­mi­nen ta­pah­tuu op­pi­laan tai opis­ke­li­jan omil­la lait­teil­la, op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ko­ko­a­mi­nen ja hal­lin­ta voi yk­sin­ker­tai­sim­mil­laan ta­pah­tua verk­ko­se­lai­meen lin­ki­tet­ty­jen kir­jan­merk­kien avul­la. Useim­mi­ten op­pi­mi­seen ja opis­ke­luun kui­ten­kin käy­te­tään lait­tei­ta, jot­ka ei­vät ole täy­sin op­pi­laan tai opis­ke­li­jan omas­sa hal­lin­nas­sa. Täl­löin hen­ki­lö­koh­tai­nen op­pi­mis­ym­pä­ris­tö on in­teg­roi­ta­va ta­val­la, jota voi­daan hyö­dyn­tää ai­na­kin peri­aat­tees­sa mil­tä ta­han­sa lait­teel­ta. Tä­hän so­pi­vat esi­mer­kik­si yh­tei­söl­li­ses­ti toi­mi­vat op­pi­mis­a­lus­tat ja so­si­aa­li­sen me­di­an pal­ve­lut erit­täin hy­vin. Läh­tö­koh­dak­si mah­dol­li­suuk­sien ja vaih­to­eh­to­jen poh­din­taan voi ot­taa esi­mer­kik­si ke­hit­tä­mis­hank­kei­den ko­kei­lu­jen poh­jal­ta tuo­tet­tu­ja pe­da­go­gi­sia ja toi­min­nal­li­sia mal­le­ja (1). Eräs vaih­to­ehto on var­ta vas­ten hen­ki­lö­koh­tai­seen op­pi­mi­seen ke­hi­tet­ty op­pi­mis­a­lus­ta, jos­sa on otet­tu huo­mi­oon niin op­pi­laan, opet­ta­jan kuin oppi­lai­tok­sen tar­peet, ku­ten Op­pi­jat-hank­keen Oma­Tila-pal­ve­lu (2).

Opiskelua omista tarpeista ja elämäntilanteesta riippuen

Etä­kou­lu Kul­ku­ri on Kan­san­va­lis­tus­seu­ran yllä­pi­tä­mä verk­ko­kou­lu, joka tar­jo­aa etä­o­pe­tus­ta ulko­mail­la asu­vil­le pe­rus­kou­lu­i­käi­sil­le lap­sil­le ja nuo­ril­le (3). Suu­rin osa sen op­pi­lais­ta käy pai­kal­lis­ta tai kan­sain­vä­lis­tä kou­lua, jon­ka ope­tus­tar­jon­taa Kul­ku­ri täy­den­tää en­nen kaik­kea suo­meen ja suo­ma­lai­suu­teen liit­ty­vis­sä oppi­ai­neis­sa. Myös koko pe­rus­o­pe­tuk­sen oppi­mää­rän voi suo­rit­taa. Etä­kou­lu te­kee opis­ke­lun mah­dol­li­sek­si myös sil­loin, kun nor­maa­li­tah­ti­nen opis­ke­lu ta­val­li­ses­sa pe­rus­kou­lus­sa ei on­nis­tu esi­mer­kik­si vaa­ti­van ur­hei­lu­har­ras­tuk­sen tai pit­käl­li­sen sai­rau­den vuok­si. Oppi­ai­neet ja kurs­sit to­teu­te­taan luok­ka­ta­son mu­kaan, mut­ta var­si­nai­nen opis­ke­lu ta­pah­tuu luok­ka­ra­jois­ta riip­pu­mat­ta ja omaan tah­tiin tai yh­des­sä mui­den kans­sa kun­kin op­pi­laan oman elä­män­ti­lan­teen, tar­pei­den ja ta­voit­tei­den mu­kaan.

Peda.net-kou­lu­ver­kon tar­jo­a­ma Ve­rä­jä-pal­ve­lu toi­mii vir­tu­aa­li­sen op­pi­mis­ym­pä­ris­tön run­ko­na, ja siel­tä löy­tyy kaik­ki opis­ke­luun liit­ty­vä tie­to ja oh­jeis­tus, jota täy­den­ne­tään muil­la pal­ve­luil­la. Op­pi­laan oma vir­tu­aa­li­nen op­pi­mis­ym­pä­ris­tö ra­ken­tuu tie­to­ko­neen tai mo­bii­li­lait­teen ja net­ti­yh­tey­den avul­la, ja kes­kei­se­nä osa­na sii­nä on op­pi­laan oma sivu, jon­ka muok­kaa­ja ja yllä­pi­tä­jä hän on. Nuo­ret op­pi­laat tu­tus­tu­vat omaan si­vuun ja käyt­tä­vät sitä opet­ta­jan ja van­hem­man oh­jauk­ses­sa, van­hem­mil­la op­pi­lail­la on suu­rem­pi vas­tuu ja it­se­näi­syys omas­ta si­vus­taan ja sen käy­tös­tä. Oma sivu on työs­ken­te­ly­tila ja omien teh­tä­vien ja töi­den jul­kai­su­paik­ka, jon­ka avul­la op­pi­las te­kee osaa­mis­taan nä­ky­väk­si it­sel­leen, opet­ta­jal­le ja muil­le verk­ko­kou­lu­lai­sil­le. Op­pi­lai­ta kan­nus­te­taan käyt­tä­mään omaa si­vua luo­vas­ti ja moni­puo­li­ses­ti, ja tu­lok­se­na on­kin usein elä­viä ja vä­rik­käi­tä si­vu­ja, jot­ka ku­vas­ta­vat op­pi­laan per­soo­nal­li­suut­ta. Eri puo­lil­la maa­il­maa asu­vat op­pi­laat myös tuo­vat mu­ka­naan tie­toa ja osaa­mis­ta asuin­mai­den­sa kult­tuu­reis­ta.

Oman oppimisen itsenäistä suunnittelua ja vastuuta omasta oppimisesta

Ota­van Opis­ton ai­kuis­ten verk­ko­lu­ki­os­sa on ke­hi­tet­ty il­mi­ö­poh­jais­ta ope­tus­ta ja op­pi­mis­ta (4), jon­ka läh­tö­koh­ta­na ovat koko­nais­val­tai­set, to­del­li­sen maa­il­man il­mi­öt. Il­mi­öi­tä tar­kas­tel­laan ai­dois­sa kon­teks­teis­sa, ja nii­hin liit­ty­viä tie­to­ja ja tai­to­ja ope­tel­laan ja ope­te­taan niin oppi­aine­ra­jat, pro­fes­si­o­ra­jat kuin kou­lun­kin ra­jat ylit­tä­en. Ta­voit­tee­na on myös, että opis­ke­li­joil­la on te­o­ri­a­tie­to­jen ohes­sa mah­dol­li­suus op­pia sa­mal­la mui­ta tai­to­ja aina kä­den­tai­dois­ta IT-osaa­mi­seen ja tu­le­vai­suu­den tai­toi­hin. Ke­hi­tet­ty il­mi­ö­poh­jai­sen op­pi­mi­sen mal­li on vah­vas­ti op­pi­ja­läh­töi­nen ja op­pi­lai­ta val­taut­ta­va. Opis­ke­li­jat va­lit­se­vat itse oman lä­hes­ty­mis­ta­pan­sa kurs­sil­la kä­si­tel­tä­vään il­mi­öön, suun­nit­te­le­vat teh­tä­vän­sä to­teu­tuk­sen ja myös va­lit­se­vat sii­hen mie­lei­sen­sä to­teu­tus­vä­li­neet. It­se­näi­syy­des­tä ja vas­tuus­ta huo­li­mat­ta op­pi­laat ei­vät sil­ti ole työstämis- ja op­pi­mis­pro­ses­sin­sa kans­sa yk­sin, vaan ver­tais­te­ke­mi­nen ja opet­ta­jien, verk­ko­pe­da­go­gin ja ryh­män tuki ovat vah­vas­ti läs­nä. Myös ulko­puo­li­sia asi­an­tun­ti­joi­ta käy­te­tään.

Il­mi­ö­kurs­sit ke­hit­tä­vät opis­ke­li­joi­den aloit­teel­li­suut­ta, itse­oh­jau­tu­vuut­ta ja suun­ni­tel­mal­lis­ta työs­ken­te­lyä. Opis­ke­li­jat muo­dos­ta­vat aluk­si ide­an omal­le il­mi­ö­to­teu­tuk­sel­leen ai­em­man osaa­mi­sen­sa ja hen­ki­lö­koh­tai­set ta­voit­teen­sa huo­mi­oi­den. Ide­an löy­ty­mis­tä seu­raa­vat to­teu­tus­ta­van suun­nit­te­lu, kek­si­mi­nen ja ra­jaa­mi­nen, ja sa­mal­la so­vi­taan oppi­ai­nei­den opet­ta­jien kans­sa mah­dol­li­sis­ta lu­ki­o­kurs­sien kor­vaa­vuuk­sis­ta. Työt voi­vat olla yk­si­lö­töi­tä, mut­ta myös yh­teis­tuo­tok­siin kan­nus­te­taan. To­teu­tuk­sen tar­ken­nut­tua opis­ke­li­jat va­lit­se­vat omaan tuo­tok­seen­sa so­pi­vat vä­li­neet, ja tuo­tok­sen työs­tä­mi­nen al­kaa. Ete­ne­mi­nen ei sil­ti ole suo­ra­vii­vais­ta, vaan opis­ke­li­jat voi­vat pa­la­ta use­aan ot­tee­seen ta­kai­sin ide­oin­tiin ja suun­nit­te­luun ja vä­li­nei­den va­lin­taan. Pro­ses­sin suun­nit­te­lua ja työs­tä­mis­tä teh­dään yh­des­sä opet­ta­jien, verk­ko­pe­da­go­gin ja mui­den opis­ke­li­joi­den kans­sa Ning-pal­ve­luun ra­ken­ne­tus­sa avoi­mes­sa op­pi­mis­ym­pä­ris­tös­sä, ja tu­kea ja pa­lau­tet­ta voi saa­da myös hen­ki­lö­koh­tai­sis­sa verk­ko­ta­paa­mi­sis­sa. Val­mis­tu­nut lop­pu­tuo­tos esi­tel­lään ja sii­hen saa­daan ver­tais­ten ja pe­da­go­gin pa­lau­tet­ta Adobe Connect -is­tun­nos­sa.

Oppimisen eriyttämistä omia oppimisen tapoja ja välineitä tunnistamalla

Po­rin kau­pun­gin to­teut­ta­man Lu­kio 3.0 Nyt! -hank­keen (5) ta­voit­tee­na on syn­nyt­tää ja edis­tää opis­ke­lun digi­tai­to­ja ke­hit­tä­mäl­lä sii­hen so­vel­tu­via op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jä ja työ­me­ne­tel­miä. Op­pi­lai­den ha­lu­taan huo­maa­van, että he voi­vat käyt­tää va­paa-ajal­la käyt­tä­mi­ään digi­pal­ve­lu­ja ja -tai­to­ja myös opis­ke­lun työ­ka­lui­na. Hen­ki­lö­koh­tai­nen op­pi­mis­ym­pä­ris­tö ra­ken­tuu op­pi­laan va­lit­se­mis­ta teh­tä­vis­tä, vä­li­neis­tä ja ma­te­ri­aa­leis­ta luok­ka- ja verk­ko­työs­ken­te­lyä luo­vas­ti yh­dis­tel­len. Eng­lan­nin tun­neil­la op­pi­laan käy­tös­sä on oma A3-ar­kis­ta tai­tet­tu kan­sio, jo­hon hän ke­rää tär­keik­si kat­so­mi­aan il­mai­su­ja, kir­joit­taa nii­tä näi­tä, ko­ko­aa tuo­tok­si­aan ja sana­ko­kei­ta. Hän ker­too sii­nä myös te­ke­mis­tään teh­tä­vis­tä ja ar­vi­oi omaa tun­ti­ak­tii­vi­suut­taan ja suo­riu­tu­mis­taan. Opis­ke­li­joi­ta roh­kais­taan tuo­maan luok­kaan omia lait­tei­taan, esi­mer­kik­si kan­net­ta­van, tab­le­tin tai kän­ny­kän, jon­ka avul­la he voi­vat opis­kel­la ver­kos­sa oppi­lai­tok­sen lan­gat­to­man ver­kon kaut­ta tai omal­la net­ti­yh­tey­del­lään. Op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­a­jat­te­lua edis­te­tään eri­lai­sin oh­jein ja har­joi­tuk­sin.

Ku­kin opis­ke­li­ja voi va­li­ta luok­ka­työs­ken­te­lyyn it­sel­leen so­pi­van ta­soi­sia teh­tä­viä ja mie­lei­si­ään työs­ken­te­ly­muo­to­ja opet­ta­jan laa­ti­mas­ta teh­tä­vä­va­li­kos­ta. Kurs­si­ma­te­ri­aa­le­ja, sy­ven­tä­viä har­joi­tuk­sia ja opet­ta­jan laa­ti­mia oh­jei­ta voi käy­dä et­si­mäs­sä myös Moodlesta tai Open Road -pal­ve­lus­ta. Opis­ke­li­joi­ta oh­ja­taan puu­has­te­le­maan teh­tä­vien vä­lil­lä va­paa­muo­tois­ta kie­len­o­pis­ke­lua esi­mer­kik­si kuun­te­le­mal­la lau­lu­jen sa­noi­tuk­sia, pe­laa­mal­la net­ti­pe­le­jä, lu­ke­mal­la kir­jo­ja, leh­tiä ja blo­ge­ja tai chat­tai­le­mal­la eng­lan­tia pu­hu­vien ka­ve­rien kans­sa. Tämä to­sin vaa­tii vie­lä mel­ko pal­jon oh­jaus­ta, jott­ei puu­has­te­lu suun­tau­du muu­hun kuin eng­lan­nin opis­ke­luun. Opis­ke­li­jat työs­ken­te­le­vät tun­nil­la yleen­sä it­se­näi­ses­ti, pa­reit­tain tai ryh­mis­sä ku­kin oman miel­ty­myk­sen­sä mu­kaan. Opet­ta­ja va­pau­tuu näin tie­don ja­ka­jan roo­lis­ta op­pi­mi­sen oh­jaa­mi­seen ja pys­tyy ope­tus­ta eriyt­tä­mäl­lä vas­taa­maan täs­mäl­li­sem­min opis­ke­li­joi­den yk­si­löl­li­siin avun­tar­pei­siin. Sa­mal­la hän saa pa­rem­man kä­si­tyk­sen kun­kin opis­ke­li­jan op­pi­mis­tai­dois­ta ja kes­kit­ty­mis­ky­vys­tä.

Hank­keen ai­ka­na myös opet­ta­jat ovat jou­tu­neet muut­ta­maan työ­ta­po­jaan pe­rus­teel­li­ses­ti, sil­lä eriyt­tä­vien teh­tä­vien ja ver­kos­ta löy­ty­vien lisä­ma­te­ri­aa­lien ko­ko­a­mi­nen ja yli­pään­sä uu­den pe­da­go­gi­sen ajat­te­lun syn­nyt­tä­mi­nen on ai­kaa vie­vää ja vaa­ti­vaa. Opet­ta­jat ovat ryh­ty­neet yh­teis­työ­hön kes­ke­nään, ja käyt­tä­vät kurs­seil­laan yh­tei­siä Moodle-poh­jia, työs­tä­vät ma­te­ri­aa­le­ja Goog­le Drivessa ja ja­ka­vat val­mii­ta ma­te­ri­aa­le­ja DropBoxissa. Yh­teis­työ­rin­ki laa­je­nee koko ajan.

Tavoitteiden ja sisältöjen aktiivista reflektointia ja tiedon syvällistä omaksumista

Raa­he­lai­sen Jo­ke­lan kou­lun Tää on mun jut­tu -hank­keen (6) ta­voit­tee­na on opet­taa ala­kou­lu­lai­sil­le elä­män­hal­lin­ta­tai­to­ja ja koo­ta di­gi­taa­lis­ta op­pi­mis­päi­vä­kir­jaa. Op­pi­lai­ta oh­ja­taan hank­ki­maan tie­toa oman elä­män­sä hal­lin­taan liit­ty­vis­tä il­mi­öis­tä tut­ki­mal­la ja omaa op­pi­mis­tyy­li­ään hyö­dyn­tä­en. Di­gi­taa­li­sen op­pi­mis­päi­vä­kir­jan ai­hei­ta ovat mm. ter­veel­li­set elä­män­ta­vat ja hy­vät käy­tös­ta­vat, me­di­a­suo­je­lu, kan­sa­lais­oi­keu­det ja -vel­vol­li­suu­det, maa­il­man­kan­sa­lai­suus, vai­kut­ta­mis­mah­dol­li­suu­det ja itse­hal­lin­ta. Op­pi­mis­päi­vä­kir­jaan kir­joit­ta­mi­nen oh­jaa op­pi­lai­ta omien ta­voit­tei­den ja si­säl­tö­jen ak­tii­vi­seen refl ektointiin ja tie­don sy­väl­li­seen omak­su­mi­seen. Op­pi­mis­päi­vä­kir­ja on osa kun­kin op­pi­laan omaa si­vus­toa, jota hän käyt­tää työ­ti­la­na työs­tä­es­sään ja poh­ties­saan it­se­näi­ses­ti kurs­seil­la kä­si­tel­ty­jä asi­oi­ta ja jon­ka hän on itse ra­ken­ta­nut Goog­le Sites -pal­ve­luun kai­kil­le yh­tei­sen si­vus­to­mal­lin avul­la. Omat si­vus­tot on lin­ki­tet­ty luo­kan ja kou­lun yh­tei­siin si­vus­toi­hin, mis­sä do­ku­ment­te­ja työs­te­tään yh­des­sä ja ja­e­taan tois­ten kans­sa.

Op­pi­laat ko­ko­a­vat si­vus­toil­leen omia tuo­tok­si­aan, ku­ten ku­via lii­kun­ta­tun­neilta tai te­ke­mis­tään käsi­töis­tä sekä itse kir­joit­ta­mi­aan oh­jei­ta ja ta­ri­noi­ta. He myös aset­ta­vat ta­voit­tei­ta omal­le kou­lu­työs­ken­te­lyl­leen ja elä­mäl­leen sekä kir­jaa­vat ha­vain­to­jaan op­pi­mi­ses­taan ja ta­voit­tei­siin pää­se­mi­ses­tä. Kos­ka op­pi­mi­sen on to­det­tu ta­pah­tu­van suu­rim­mal­ta osin for­maa­lin kou­lu­tuk­sen ulko­puo­lel­la in­for­maa­leis­sa op­pi­mi­sen ym­pä­ris­töis­sä, op­pi­lai­ta oh­ja­taan yllä­pi­tä­mään si­vus­to­aan myös va­paa-ai­ka­naan ja kir­jaa­maan sin­ne kai­ken­lais­ta op­pi­mas­taan ja ko­ke­muk­sis­taan. Op­pi­las myös ar­vi­oi itse omaa työs­ken­te­ly­ään. Opet­ta­jan pa­lau­te on lä­hin­nä kom­men­toin­tia, mut­ta tuo­tok­set ote­taan huo­mi­oon op­pi­laan ar­vi­oin­nis­sa. Oma si­vus­to siir­tyy op­pi­laan mu­ka­na luok­ka-as­teel­ta toi­sel­le ja te­kee oman ke­hit­ty­mi­sen op­pi­laal­le nä­ky­väk­si. Oman ke­hit­ty­mi­sen nä­ke­mi­nen vai­kut­taa op­pi­laan minä­ku­vaan mitä to­den­nä­köi­sim­min myön­tei­ses­ti ja tu­kee hä­nen hen­ki­lö­koh­tais­ta op­pi­mis­pol­ku­aan.

Joustavia opintopolkuja yhteisöllisissä oppimisverkostoissa

Hel­sin­gin kau­pun­gin ope­tus­vi­ras­ton Nuo­ri­so- ja ai­kuis­kou­lu­tus­lin­jan PoPohankkeessa (7) ke­hit­tä­mis­työn ta­voit­tee­na on luo­da lu­ki­oil­le edel­ly­tyk­set tar­jo­ta opis­ke­li­joil­le si­säl­löl­li­ses­ti ja me­ne­tel­mäl­li­ses­ti jous­ta­via opin­to­pol­ku­ja yh­tei­söl­li­sen ver­kos­to­port­fo­li­on avul­la sekä luo­da uu­sia, vaih­to­eh­toi­sia opis­ke­lu- ja ar­vi­oin­ti­käy­tän­tei­tä, jot­ka yh­dis­tä­vät eri for­maa­leis­sa ja in­for­maa­leis­sa op­pi­mis­ym­pä­ris­töis­sä ta­pah­tu­van op­pi­mi­sen ehe­äk­si op­pi­mis­pro­ses­sik­si. Hank­kees­sa pai­no­te­taan pe­da­go­gi­sen toi­min­ta­kult­tuu­rin uu­dis­ta­mis­ta luo­mal­la ja va­kiin­nut­ta­mal­la uu­sia pe­da­go­gi­sia työ­ta­po­ja.

Hank­kees­sa ke­hi­tet­ty ver­kos­to­port­fo­lio on vä­li­ne yh­tei­söl­li­sen tie­don ra­ken­ta­mi­seen, vuo­ro­vai­ku­tuk­seen ja asi­an­tun­ti­juu­den ja­ka­mi­seen. Yh­tei­söl­lis­tä ver­kos­to­port­fo­li­o­ta voi­si luon­neh­tia ”op­pi­mi­sen facebookiksi”, jos­sa so­si­aa­li­sen me­di­an toi­min­ta­muo­dot ja eri työ­ka­lut yh­dis­ty­vät. Ver­kos­to­port­fo­lio ku­too käyt­tö­liit­ty­mäl­lään yh­teen eri so­si­aa­li­sen me­di­an pal­ve­lut ja so­vel­luk­set ver­kos­sa. Ver­kos­to­port­fo­lio on si­ten ensi­si­jai­ses­ti op­pi­mi­sen työ­kalu ja luo opis­ke­li­jal­le hen­ki­lö­koh­tai­sen op­pi­mis­ym­pä­ris­tön. Port­fo­lio-op­pi­mi­ses­sa opis­ke­li­ja ke­hit­tää ja do­ku­men­toi omaa op­pi­mis­taan port­fo­li­oon, joka te­kee opis­ke­li­jan op­pi­mis­pro­ses­sin nä­ky­väk­si. Opis­ke­li­jan port­fo­lio voi koos­tua esi­mer­kik­si op­pi­mis­teh­tä­vien vas­tauk­sis­ta, me­di­a­leik­keis­tä, omis­ta tuo­tok­sis­ta sekä op­pi­mis­päi­vä­kir­jas­ta, itse­ar­vi­oin­neis­ta ja refl ektioista. Par­haim­mil­laan port­fo­lio on muo­dol­taan multimediaalinen ja si­säl­tää si­ten teks­tin li­säk­si au­tent­tis­ta ku­vaa, ään­tä, ani­maa­ti­oi­ta ja vi­de­oi­ta, esi­mer­kik­si kän­ny­käl­lä otet­tu­ja videoklippejä. Opis­ke­li­jat tal­len­ta­vat toi­min­taan­sa ja op­pi­mis­taan yh­tei­söl­li­seen ver­kos­to­port­fo­li­oon mo­bii­li­lait­teil­la, mikä te­kee mah­dol­li­sek­si myös in­for­maa­lis­ti opi­tun tun­nis­ta­mi­sen ja ar­vi­oin­nin.

Oman osaamisen tunnistamista ja esiin tuomista

Työ­e­lä­mään siir­ty­mi­nen edel­lyt­tää opis­ke­li­joil­ta en­tis­tä enem­män näyt­tö­jä osaa­mi­ses­ta, jota työ­ko­ke­muk­sen puut­tu­es­sa on vai­kea osoit­taa. Sen vuok­si lukioopintojen ai­ka­na koot­tu oma port­fo­lio ku­vauk­si­neen ja näyt­tei­neen voi olla nuo­rel­le työn­ha­ki­jal­le kor­vaa­ma­ton. Vii­kin nor­maa­li­kou­lus­sa on otet­tu käyt­töön Ky­vyt.fi , joka on suo­ma­lai­sil­le oppi­lai­tok­sil­le ja kou­lu­tus­alan or­ga­ni­saa­ti­oil­le tar­koi­tet­tu, yh­tei­sö­pal­ve­lu­na to­teu­tet­tu ePortfolio-pal­ve­lu. Pal­ve­lu tar­jo­aa työ­ka­lu­ja oman port­fo­li­on ra­ken­ta­mi­seen ja ke­hit­tä­mi­seen ver­kos­sa. Sen avul­la voi luo­da ja yllä­pi­tää omaa an­si­o­lu­et­te­loa sekä do­ku­men­toi­da ja refl ektoida omaa osaa­mis­taan muun mu­as­sa ke­rää­mäl­lä ja jär­jes­te­le­mäl­lä osaa­mi­ses­taan ker­to­via tuo­tok­sia sekä pi­tä­mäl­lä op­pi­mis­päi­vä­kir­jaa ja blo­ge­ja. Pal­ve­lun avul­la voi myös jul­kais­ta eri­lai­sia port­fo­li­o­nä­ky­miä ja ver­kos­toi­tua.

Vii­kin nor­maa­li­kou­lus­sa to­teu­te­tus­sa Kou­lu 3.1 -hank­keen osa­hank­kees­sa (8) kes­ki­tyt­tiin Ky­vyt.fi -pal­ve­lun ko­kei­le­mi­seen op­pi­mi­sen, am­ma­tin­va­lin­nan ja ura­suun­nit­te­lun oh­jauk­ses­sa. Hank­keen taus­tal­la oli tar­ve ke­hit­tää opis­ke­li­joi­den itse­tun­te­mus­ta ja työn­han­kin­taa edis­tä­viä tai­to­ja. Aja­tuk­se­na on, että lu­ki­o­lai­set käyt­tä­vät Ky­vyt.fi -pal­ve­lua koko lu­ki­on ajan ke­rä­ten tie­toa ja näyt­tei­tä kou­luun ja muu­hun elä­mään liit­ty­väs­tä osaa­mi­ses­taan ja ra­ken­ta­vat niis­tä port­fo­li­oi­ta eri tar­koi­tuk­siin. Port­fo­li­oi­ta ra­ken­ta­es­saan opis­ke­li­jat op­pi­vat nä­ke­mään, ar­vi­oi­maan ja esit­te­le­mään omia vah­vuuk­si­aan, ko­ke­muk­si­aan ja tai­to­jaan sekä va­li­koi­maan par­haat työn­sä ja ar­vi­oi­maan nii­tä kriit­ti­ses­ti. Myös opet­ta­jat pää­se­vät tu­tus­tu­maan ai­em­paa pa­rem­min op­pi­lai­den­sa vah­vuuk­siin ja lah­jak­kuuk­siin. Ky­vyt.fi -pal­ve­lus­sa opis­ke­li­jat pää­se­vät te­ke­mään myös työ­ha­ke­muk­sia ja an­si­o­lu­et­te­lo­ja eri kie­lil­lä tai ra­ken­ta­maan it­sel­leen oman työn­haku­si­vus­ton. Lu­ki­on lo­put­tua opis­ke­li­joil­le on ker­ty­nyt tär­kei­tä työn­haku­tai­to­ja ja val­mis port­fo­lio, jota he voi­vat hyö­dyn­tää työ­pai­kan tai opis­ke­lu­pai­kan han­kin­nas­sa.

Pohdintaa

Elin­i­käi­nen op­pi­mi­nen ja oma hen­ki­lö­koh­tai­nen op­pi­mis­ym­pä­ris­tö ovat opis­ke­li­joil­le uu­sia kä­sit­tei­tä ja ajat­te­lu­ta­po­ja, joi­hin he ei­vät arki­e­lä­mäs­sään hel­pos­ti tör­mää. Kou­lun on­kin pa­nos­tet­ta­va sii­hen, että op­pi­laat op­pi­vat miel­tä­mään op­pi­mi­sen koko elä­män kes­tä­vä­nä ja kat­ta­va­na toi­min­ta­na, joka nou­see hei­dän omis­ta läh­tö­koh­dis­taan, tar­peis­taan ja ta­voit­teis­taan. Elin­i­käi­seen op­pi­mi­seen ja oman op­pi­mis­ym­pä­ris­tön hal­lin­taan liit­ty­vä itse­oh­jau­tu­vuus ja au­to­no­mia edel­lyt­tä­vät itse­tun­te­mus­ta ja sen poh­jal­ta it­sel­le so­pi­vien op­pi­mis­ta­po­jen, työs­ken­te­ly­muo­to­jen ja työ­vä­li­nei­den tun­nis­ta­mis­ta. Kou­lu voi edis­tää näi­den tai­to­jen ke­hit­ty­mis­tä oh­jeis­ta­mal­la ja kan­nus­ta­mal­la op­pi­lai­ta refl ektoimaan omaa op­pi­mis­taan ja har­joit­te­le­maan omas­sa op­pi­mis­ym­pä­ris­tös­sä työs­ken­te­lyä.

Mo­nis­sa di­gi­taa­lis­ten op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mis­hank­keis­sa elin­i­käi­nen op­pi­mi­nen ja hen­ki­lö­koh­tai­set op­pi­mis­ym­pä­ris­töt ovat tär­ke­äs­sä roo­lis­sa. Kes­kei­siä elin­i­käi­seen op­pi­mi­seen ja hen­ki­lö­koh­tai­siin op­pi­mis­ym­pä­ris­töi­hin liit­ty­viä, täs­sä esiin tul­lei­ta tee­mo­ja ovat seu­raa­vat:

Hen­ki­lö­koh­tai­ses­sa op­pi­mis­ym­pä­ris­tös­sä käy­tet­ty­jen vä­li­nei­den ja toi­min­ta­ta­po­jen tu­li­si hel­pot­taa oman op­pi­mis­pro­ses­sin seu­raa­mis­ta, tie­don­han­kin­taa ja -hal­lin­taa, omien si­säl­tö­jen tuot­ta­mis­ta ja jul­kai­se­mis­ta sekä op­pi­mis­yh­tei­söön profi loitumista ja ver­kos­toi­tu­mis­ta. Op­pi­mi­seen va­li­tut vä­li­neet ja toi­min­ta­ta­vat ei­vät kui­ten­kaan muo­dos­ta mie­le­käs­tä ja op­pi­mi­seen si­tout­ta­vaa ko­ko­nai­suut­ta, jos nii­tä ei itse miel­lä ja omak­su osak­si omaa hen­ki­lö­koh­tais­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­ään. Sa­mal­la ta­voin käy­te­tyt op­pi­mis­ym­pä­ris­töt py­sy­vät eril­li­si­nä, jos nii­tä ei miel­lä osak­si omaa elin­i­käis­tä op­pi­mis­taan. Hen­ki­lö­koh­tai­nen op­pi­mis­ym­pä­ris­tö seu­raa op­pi­laan tai opis­ke­li­jan mu­ka­na elä­män eri vai­hei­siin, ja sen vä­li­neet ja toi­min­ta­ta­vat tu­ke­vat op­pi­mis­ta hä­nel­le mie­lek­kääl­lä ta­val­la ja toi­si­aan täy­den­tä­en.

Op­pi­mis­ym­pä­ris­töil­lä on mo­net kas­vot. Pe­rin­tei­nen luok­ka­ym­pä­ris­tö ja ope­tus laa­jen­tu­vat ja täy­den­ty­vät ta­voil­la, jot­ka edel­lyt­tä­vät kou­luil­ta ja oppi­lai­tok­sil­ta, opet­ta­jil­ta ja pe­da­go­geil­ta us­kal­lus­ta muut­tua ja toi­mia toi­sin: luo­da uut­ta toi­min­ta­kult­tuu­ria, ko­keil­la uu­sia roo­le­ja, ra­ken­taa moni­muo­toi­sia ope­tus­ti­lo­ja ja di­gi­taa­li­sia op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jä, as­tua ulos luo­kas­ta arki­ym­pä­ris­töi­hin ja au­tent­ti­seen op­pi­mi­seen. Hen­ki­lö­koh­tai­set op­pi­mis­ym­pä­ris­töt ovat op­pi­lail­le ja opis­ke­li­joil­le kes­kei­nen ja tär­keä tapa na­vi­goi­da täs­sä moni­muo­toi­suu­des­sa, op­pia vas­tuu­seen omas­ta op­pi­mi­ses­taan ja tu­le­vai­suu­des­taan ja luo­da omal­le op­pi­mi­sel­le koko elin­iän ke­hit­ty­vää hen­ki­lö­koh­tais­ta mer­ki­tys­tä.

Viit­teet: 1) Kos­ki­nen, M. 2013. So­si­aa­li­nen me­dia op­pi­mis­ym­pä­ris­töis­sä: Pe­da­go­gi­sia ja toi­min­nal­li­sia mal­le­ja op­pi­lai­den ak­ti­voin­tiin ja ak­tii­vi­seen op­pi­mi­seen. Jy­väs­ky­län kou­lu­tus­kun­ta­yh­ty­mä. http://t.co/ZNWTYnDc41

2) Op­pi­jat-hank­keen si­vut: http://www.peda.net/veraja/op­pi­jat/

3) Etä­kou­lu Kul­ku­rin si­vut: http://www.peda.net/veraja/kul­ku­ri

4) Il­mi­ö­poh­jai­nen op­pi­mi­nen ja ope­tus -verk­ko­ym­pä­ris­tö Ningissä: http://ilmiopohjaisuus.ning. com/

5) Lu­kio 3.0 Nyt! -hank­keen si­vut: http://www.lu­kio3.fi/

6) Tää on mun jut­tu -hank­keen si­vut: http://www.peda.net/veraja/raa­he/kehittaminen/oppimisymparisto/munjuttu

7) PoPo-hank­keen si­vut: http://popo.meke.wikispaces.net/

8) Kou­lu 3.1 -hank­keen si­vut: http://www.enorssi.fi /hank­keet/kou­lu-3.1

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013