Tietoa koordinointihankkeista

Vuonna 2010 käynnistyneiden oppimisympäristöjen koordinointihankkeiden tehtävänä on yhdessä Opetushallituksen kanssa tukea kehittämishankkeiden toimintaa ja koota niissä syntyviä hyviä pedagogisia malleja ja käytäntöjä sekä levittää niitä valtakunnallisesti.

LAIT­TEET JA OH­JEL­MIS­TOT OPE­TUS­KÄY­TÖS­SÄ

Tam­pe­reen kau­pun­ki, Kaus­ti­sen kun­ta

http://ope­tus­tek­no­lo­gia.info

TILA JA KA­LUS­TE­RAT­KAI­SUT 

Ou­lun yli­o­pis­to/ Ou­lun nor­maa­li­kou­lu

http://oppi­mai­se­ma.fi

SO­SI­AA­LI­NEN ME­DIA 

Jy­väs­ky­län kou­lu­tus­kun­ta­yh­ty­mä, Mik­ke­lin kau­pun­ki/ Ota­van Opis­to

http://blo­gi.somy.fi

OPPI­MIS­PE­LIT JA VIR­TU­AA­LI­SET YM­PÄ­RIS­TÖT 

Kon­ne­ve­den kun­ta

http://www.peda.net/pol­ku/ovi

ETÄ­O­PE­TUS

Tu­run kau­pun­ki

http://www.etaopetus.fi

RUOT­SIN­KIE­LI­NEN KOU­LU­TUS 

Kok­ko­lan kau­pun­ki

http://larmiljoer.fi

Muut koor­di­noin­ti­hank­keet:

eTWINNING 

European Schoolnet (EUN) ja Ope­tus­hal­li­tus

http://www.edu.fi /etwinning

eTwinning on EU:n ko­mis­si­on pe­rus­ta­ma opet­ta­jien ver­kos­to, joka an­taa kou­luil­le ja opet­ta­jil­le ti­lai­suu­den työs­ken­nel­lä ver­kon kaut­ta yh­des­sä pe­rus­ta­mis­saan kan­sain­vä­li­sis­sä pro­jek­teis­sa. eTwinningissä opet­ta­ja saa liit­tyä verk­ko­yh­tei­söön, jon­ka avul­la hän voi löy­tää yh­den tai use­am­pia kump­pa­nei­ta ja teh­dä hei­dän kans­saan yh­teis­työ­tä tie­to- ja vies­tin­tä­tek­ni­siä vä­li­nei­tä käyt­tä­en. Ver­kos­to on sa­mal­la myös foo­ru­mi, joka tar­jo­aa ti­lai­suu­den pe­da­go­gi­seen kes­kus­te­luun, tie­don ja­ka­mi­seen ja täy­den­nys­kou­lu­tuk­seen, kaik­ki ver­kon kaut­ta. eTwinningiä koor­di­noi European Schoolnet, ja jo­kai­sel­la maal­la on oma kan­sal­li­nen tuki­pal­ve­lun­sa. Suo­mes­sa se on Ope­tus­hal­li­tus.

iTEC

European Schoolnet (EUN), Ou­lun yli­o­pis­to/ Ou­lun nor­maa­li­kou­lu

http://oppi­mai­se­ma.fi /pro­jek­ti­kor­tit/itec

iTEC on eu­roop­pa­lai­nen tut­ki­mus- ja ke­hit­tä­mis­han­ke, jon­ka tar­koi­tuk­se­na on ke­hit­tää me­ne­tel­miä, jol­la ope­tus­ta ja op­pi­mis­ta voi­daan luo­val­la ta­val­la jär­jes­tää uu­del­leen ensi­si­jai­ses­ti opet­ta­jien näkö­kul­mas­ta. Hank­kees­sa tut­ki­taan, mitä tai­to­ja ja asi­an­tun­te­muk­sen osa-alu­ei­ta opet­ta­jat tar­vit­se­vat tu­le­vai­suu­des­sa, sekä ke­hi­te­tään työs­ken­te­ly­me­ne­tel­miä ja -vä­li­nei­tä, jot­ka aut­ta­vat opet­ta­jaa op­pi­mis­ta­pah­tu­mien suun­nit­te­lus­sa ja to­teu­tuk­ses­sa. Ta­voit­tee­na on tu­kea kou­lun toi­min­ta­kult­tuu­rin ja ope­tus­me­ne­tel­mien ke­hit­ty­mis­tä.

Kan­sain­vä­lis­ty­mi­sen koor­di­noin­ti­han­ke, POLK­KA

Ul­vi­lan kau­pun­ki, Tam­pe­reen kau­pun­ki

http://www.polk­ka.info

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013