Inför en ny utvecklingsfas

Jorma Kauppinen Direktör Allmänbildande utbildning Utbildningsstyrelsen

Barn och unga till­bring­ar dag­li­gen myck­et tid i oli­ka lär­mil­jö­er. Be­trak­tat ur ett bre­da­re per­spek­tiv kan vil­ken som helst plats el­ler vil­ket som helst mö­te upp­fat­tas som en lär­mil­jö. Lär­mil­jö­er­na på­ver­kar barns och ung­as ut­veck­ling och lä­ran­de. I takt med att verk­sam­hets­kul­tu­ren och de pe­da­go­gis­ka me­to­der­na i sko­lor och lä­ro­an­stal­ter för­änd­ras och verk­ty­gen di­gi­ta­li­se­ras mås­te även lär­mil­jö­er­na för­ny­as och ut­veck­las. Det be­hövs en för­änd­ring i så­väl at­ti­ty­der, ska­pan­de av so­ci­a­la verk­sam­hets­mo­del­ler som i ut­nytt­jan­de och ut­veck­lan­de av de fy­sis­ka mil­jö­er­na. Ele­ver­nas och stu­de­ran­de­nas del­ta­gan­de och de­ras med­ver­kan vid ska­pan­det och ut­veck­lan­det av de egna lär­mil­jö­er­na bor­de sy­nas i allt stör­re ut­sträck­ning. Lä­ro­plans­re­for­men inom för­sko­le­und­er­vis­ning­en och den grund­läg­gan­de ut­bild­ning­en samt den kom­man­de lä­ro­plans­re­for­men på gym­na­sie­ni­vå och di­gi­ta­li­se­ring­en av stu­dent­pro­ven ut­ma­nar sko­lor­na och lä­ro­an­stal­ter­na att ut­veck­la sin tek­ni­kan­vänd­ning.

Ut­bild­nings­sty­rel­sen har se­dan 2007 med stats­un­der­stöd un­der­stött ut­veck­lings­pro­jekt för lär­mil­jö­er. An­ord­na­re av all­män­bil­dan­de ut­bild­ning har un­der pro­jek­tåren fått sam­man­lagt näs­tan 600 po­si­ti­va un­der­stöds­be­slut. Be­lop­pet på det be­vil­ja­de un­der­stö­det upp­går till cir­ka 26 mil­jo­ner euro. Med den­na sum­ma har man en­dast kun­nat täcka en del av be­ho­vet på 112 mil­jo­ner euro som an­sökts. Med hjälp av ut­veck­lings­pro­jek­ten har man ska­pat fle­ra hel­hets­lös­ning­ar för ar­bets­me­to­der, verk­sam­hets­mo­del­ler, lo­ka­ler och di­gi­ta­la verk­tyg. Des­sa lös­ning­ar stö­der ock­så lä­ro­plans­re­for­mer­na.

År 2010 in­led­de Ut­bild­nings­sty­rel­sen na­tio­nel­la ko­or­di­ne­rings­pro­jekt för sam­ord­ning av lär­mil­jö­pro­jek­ten. Ko­or­di­ne­rings­pro­jek­ten har haft som mål att till­sam­mans med Ut­bild­nings­sty­rel­sen stöd­ja verk­sam­he­ten och bil­dan­de av nät­verk inom ut­veck­lings­pro­jek­ten samt sam­la goda pe­da­go­gis­ka mo­del­ler och för­fa­ran­den som upp­stått, och spri­da in­for­ma­tio­nen om des­sa. Ar­tik­lar­na i den­na pu­bli­ka­tion har kom­mit till som en del av den­na in­sam­lings- och in­for­ma­tions­sprid­nings­upp­gift. I sam­ord­nings­verk­sam­he­ten när­ma­de man sig lär­mil­jö­er­na ur fem oli­ka per­spek­tiv: ut­rust­ning, pro­gram och tjäns­ter i un­der­vis­nings­bruk, lär­spel och vir­tu­el­la mil­jö­er, so­ci­a­la me­di­er, di­stans­un­der­vis­ning samt rumsan­vänd­ning och möb­le­ring. Dess­utom in­led­des ett ko­or­di­ne­rings­pro­jekt för den svensk­språ­ki­ga ut­bild­ning­en. I pu­bli­ka­tio­nen pre­sen­te­ras även någ­ra ar­tik­lar om ko­or­di­ne­rings­verk­sam­he­ten inom in­ter­na­tio­na­li­se­ring­en och om eTwin­ning­pro­gram­met och dess re­sul­tat.

Lär­mil­jö­er­nas ut­veck­ling för­ut­sät­ter sam­ar­be­te mel­lan oli­ka ak­tö­rer. I de ex­em­pel som pre­sen­te­ras i pu­bli­ka­tio­nen lyf­ter vi fram fle­ra oli­ka ak­tö­rer: lä­ra­re, rek­to­rer, in­for­ma­tions­för­valt­ning, ut­bild­nings­an­ord­na­re, vård­nads­ha­va­re, ele­ver och stu­de­ran­de samt ak­tö­rer ut­an­för sko­lan. Var­je ar­ti­kel är en själv­stän­dig be­rät­tel­se, som be­skri­ver bå­de pro­ble­ma­ti­ken och lös­ning­ar­na i an­slut­ning till verk­sam­hets­mil­jö, pe­da­go­gik, di­gi­ta­li­se­ring el­ler an­nan ut­veck­ling av lär­mil­jö­er­na. Ar­tik­lar­na är själv­stän­di­ga hel­he­ter vil­ket gör det möj­ligt för lä­sa­ren att när­ma sig pu­bli­ka­tio­nen ut­i­från sina egna in­tres­sen.

Rek­to­rer­na och lä­rar­na vid de fin­länds­ka sko­lor­na och lä­ro­an­stal­ter­na är am­bi­tiö­sa och mo­di­ga när det gäl­ler att ut­veck­la lär­mil­jö­er­na. Än­då åter­står det myck­et att gö­ra i fle­ra kom­mu­ner. Ut­veck­lan­det av lär­mil­jö­er­na är hela skol­ge­men­ska­pens upp­gift. Det är fram­för allt ge­nom po­si­tiv in­ställ­ning, ge­nom att vå­ga samt ge­nom att bör­ja med små steg, som en mer om­fat­tan­de re­form av verk­sam­hets­kul­tu­ren kan nås. Sko­lor och lä­ro­an­stal­ter har fort­fa­ran­de ut­veck­lings­ar­be­te fram­för sig in­nan de di­gi­ta­la lär­mil­jö­er­na ta­gits i bruk som stöd för lä­ran­de och un­der­vis­ning. Un­der de kom­man­de åren kom­mer det att ske ak­tiv ut­veck­ling i kom­mu­ner, sko­lor och lä­ro­an­stal­ter. Den­na pu­bli­ka­tion vill, ge­nom att visa att det är möj­ligt att lyck­as, upp­munt­ra lä­sar­na att prö­va nå­got nytt. Mera in­for­ma­tion finns bland an­nat på Ut­bild­nings­sty­rel­sens webb­plats för lär­mil­jö­er, i tjäns­ten Goda mo­del­ler samt på Eu­ro­pe­an School­nets webb­plats.

Tack till alla som med­ver­kat i ko­or­di­ne­rings- och ut­veck­lings­pro­jek­ten.

Jor­ma Ka­uppi­nen

Di­rek­tör, All­män­bil­dan­de ut­bild­ning Ut­bild­nings­sty­rel­sen

ER­FA­REN­HE­TER I OM­LOPP – idé­er för ut­veck­ling av lär­mil­jö­er­naTina Hei­no (red.), © Ut­bild­nings­sty­rel­sen Gui­der och hand­böck­er 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (on­li­ne), Pärm27.11.2013