De första datorerna kom till skolorna kring mitten av 1980-talet, för närmare trettio år sedan. Också de nationella utvecklingsprojektens historia börjar där. Det är redan 25 år sedan det första projektet, Datorn i undervisningen (DIU). Syftet med projektet, liksom också med senare projekt, var att ta in datorbaserad undervisning i varje skola och läroanstalt. På den tiden kände man ännu inte till termen e-lärande eller motsvarande termer, utan man talade om datorbaserad undervisning. Genom DIU-projektet tog anskaffning av utrustning fart i skolorna. Investeringarna i slutet av 80-talet, omvandlade i dagens pengar, var större än någonsin eftersom de dåvarande datorerna kostade flerdubbelt mer än vad de gör idag. Undervisningen i datateknik blev obligatorisk i yrkesläroanstalterna och ett valfritt ämne i högstadierna.
Man började också planera undervisningsprogram, trots att vägen till kommersiell produktion ännu var lång. Det nordiska samarbetet blomstrade. Man ordnade gemensam utbildning för läromedelsproducenter och under tio år underhölls ett gemensamt utbytesprogram för undervisningsprogrammen. Under den här tiden översattes och lokaliserades också tiotals småskaliga undervisningsprogram från andra länder till finska. Många av dem var mycket avancerade pedagogiskt sett och skulle duga bra även idag, men tekniskt sett var de ganska klumpiga och svåranvända. Man satsade mycket på lärarnas fortbildning, men man hade ofta problem med att hitta rätt tajming. Det var inte alls sällsynt att lärarna gick utbildning, men samtidigt fick de i värsta fall vänta upp till ett år på de första apparaterna. Ibland var det tvärtom. De beställda apparaterna uppenbarade sig men utbildningen saknades. En del av lärarna utbildades till lärare i datateknik, men deras kunskaper var mycket efterfrågade också utanför skolans väggar och en del av dem sökte sig till andra uppgifter i arbetslivet.
Under DIU-projektet var man emellertid inte nöjd med hur de nya datorbaserade undervisningsmetoderna utvecklades och spreds vidare. Därför uppstod idén om ett projekt med så kallade utvecklingsskolor. I projektet fick 20 allmänbildande och 20 yrkesutbildande läroanstalter en specialuppgift. I var och en av de här läroanstalterna fanns det en utvecklingsansvarig person, som hade fått partiell befrielse från sina normala undervisningstimmar. Den här läraren hade till uppgift att utveckla nya undervisningsmetoder som utnyttjade datateknik och sprida dem till de övriga läroanstalterna. I utvecklingsskolorna var verksamheten livlig och engagerad.
En del tvivlade ändå på projektet från första början, för alla trodde inte på att man kunde sprida goda modeller på det här sättet. Det fanns exempel på dåliga resultat av liknande projekt bland annat i Norge. I själva verket lyckades man heller inte bättre hos oss, även om andra läroanstalter inbjöds att bekanta sig med projekten och rapporter skickades till dem. Entusiasmen spred sig inte riktigt. Redan då stötte man på samma slags problem i projektverksamheten som vi har idag, och dessa problem har fortfarande inte fått någon ordentlig lösning: hur ska man sprida kunskap dels utåt och dels bland lärarna inom skolan och hur ska man trygga kontinuiteten i verksamheten när finansieringen tar slut. Däremot kunde man redan då se hur viktigt det pedagogiska stödet inom skolan är. Idag skulle vi kalla de utvecklingsansvariga pedagogiska stödpersoner.
I undervisningsministeriets styrning och uppföljning
Det som följde var recessionen i början av 1990-talet, och den tog sig uttryck i minskade investeringar och föråldrad maskinpark i skolorna. Lärarnas fortbildning stannade också upp. I mitten av 1990-talet var vi mer eller mindre tillbaka vid startlinjen. Den dåvarande undervisningsministern startade ett program som kom att pågå i 10 år och som ibland kallades Finland blir informationssamhälle och ibland Utbildningen på kunskapens huvudstråk. Under 2000-talet började man tala om Den virtuella skolan.
Gemensamt för de här projekten var att de styrdes av undervisningsministeriets strategidokument. Utvecklingsarbetet följdes intensivt upp. Det här betydde också att man kunde planera verksamheten på lång sikt, eftersom finansieringen var garanterad för hela perioden. Till en början prioriterade man anskaffning av utrustning och uppbyggnad av telekommunikation. Apparattätheten växte duktigt och även lågstadierna fick sina första apparater. Syftet vara att ansluta alla skolor till internet före år 2000. Här lyckades man också. Det är till och med möjligt att Finland var det första landet i världen där alla skolor och läroanstalter hade en internetförbindelse av något slag. När vetskapen om de här prestationerna kombinerades med dåvarande Nokias snabba uppgång, uppstod uppfattningen ute i världen om Finland som ett informationsteknikens underland. Det här gällde också skolor och läroanstalter.
Också i denna dag kan man se arvet efter 1990-talet. Man har fortsatt att investera i telekommunikation särskilt som en del av den nationella bredbandsstrategin. Telekommunikationen i skolorna i Finland är fortfarande i världstopp och utrustningen fortfarande på medelnivå. Men har vi avancerat från 1990-talet när det gäller att utnyttja informationstekniken i pedagogiskt syfte? Det ser ut som om det inte hänt så värst mycket åtminstone med tanke på landet som helhet.
Syftet med programmet Virtuella skolan var att göra varje skola till en virtuell skola, och undervisningsministeriets stora strategiska mål var att alla skolor ska använda informations- och kommunikationsteknik i sin dagliga undervisning. Strategidokumenten styrde på grund av de tidigare erfarenheterna utvecklingen så att man i stället för enskilda projekt gynnade omfattande områdes- eller ämnesspecifika utvecklingsnät, där flera tiotal utbildningsanordnare kunde ingå. Spridningen av goda modeller skedde via nätverken. Andra stadiet och vuxenutbildningen prioriterades. Grundskolan hade ännu inte riktigt hunnit med, när den sista strategiperioden avslutades. Verksamheten i flera välfungerande nätverk tynade bort när finansieringen upphörde, men många nätverk är fortfarande aktiva. Även om det inte uppstod någon virtuell skola har den webbaserade undervisningen tack vare programmet ändå utvecklats. Man kan säga att vi har varit pionjärer i att ta i bruk webbaserad undervisning, både i yrkesutbildningen och på gymnasiet. Det finns också goda exempel i den grundläggande utbildningen. Det lönar sig att också i nya utvecklingsprojekt utnyttja de goda erfarenheter vi har fått av det nätverksartade utvecklings- och spridningsarbetet.
En annan betydande satsning var fortbildningsprogrammet OPE.FI med sina tre nivåer. Fram till år 2006 fick alla lärare chansen att genomgå en utbildning på grundnivå och över hälften en långvarigare pedagogisk utbildning i hur man använder informations- och kommunikationsteknik. Betydelsefullt var även att man införde informationsstrategitänkandet i skolor, läroanstalter och kommuner.
Utvecklingen av mångsidiga lärmiljöer och spridningen av resultaten
Sedan 2007 har staten i utvecklandet av lärmiljöerna gått tillbaka till projektvist stöd. Under ett par år stöddes många olika slags utvecklingsprojekt, men sedan försköts tyngdpunkten till användningen av teknik i undervisningen. Senare återgick staten också till att stöda anskaffning av utrustning och datanätverk. Det har funnits flera hundra projekt, och bland dem finns många modeller som kunde utnyttjas också i andra skolor och läroanstalter. Tack vare olika slags portaler och sociala medier är det idag åtminstone i princip lättare att dela och skaffa kunskap och information än på 1990-talet. Det finns kunskap och man hittar den. Trots det behövs fortfarande goda idéer om hur man sprider god praxis. Hur ska man väcka intresset för att söka den här kunskapen? Hur ska man få alla skolor och läroanstalter med i utvecklingsarbetet? Kanske situationen ändå är en annan idag. De nya läroplanerna och digitaliseringen av studentskrivningarna skapar i varje fall ett yttre tryck. Man börjar också i många kommuner förstå att 2000-talets elever måste få gedigen digital kompetens redan under skoltiden. I många kommuner har man redan börjat utrusta skolor inför de krav som dagens behov ställer och också satsat på lärarnas kunskaper.
Användningen av informationsteknik i de finländska skolorna ur ett europeiskt perspektiv
I slutet av 2011 beställde EU-kommissionen den hittills största undersökningen av hur informations- och kommunikationstekniken utnyttjas i de europeiska skolorna (Survey of Schools: ICT in Education). Studien publicerades våren 2013. Enligt resultaten har Finland hamnat bland de sista länderna när det gäller användningen av informations- och kommunikationsteknik i undervisningen och i den grundläggande utbildningen är vi till och med på sista plats. Antalet lärare som fått fortbildning hör också till det lägsta i Europa.
Studien ovan vittnar också om att det inte finns några genvägar till utvecklingen av lärmiljöer som utnyttjar teknologi och heller inte ett enda sätt. Nivån på utrustning är inte ett mått på skolans framsteg i användningen av teknik i pedagogiskt syfte. Däremot finns det andra förklaringar till framgången, exempelvis hur skolan på andra sätt stöder teknikanvändningen. I studien används termen Digitally Supportive School. Till ett sådant digitalt stöd hör bland annat skolans kunskapsstrategi och -visioner, rektorns inställning till informationsteknik, lärarnas fortbildning, tillgången på pedagogiska stödpersoner, premiering av lärarna, tillgängliga digitala lärmaterial och kunskap om god praxis. När de här förhållandena är i skick syns det också i hur mycket eleverna använder digitala arbetssätt i sina studier. De länder där man har satsat på de här mjukare faktorerna klarar sig bättre i jämförelser av hur mycket tekniken utnyttjas i lärandet.
Det är synnerligen viktigt att de goda modellerna i lärmiljöprojekten får en riksomfattande spridning. De strategiska åtgärder som vidtagits i olika skolor och läroanstalter kommer att spela en viktig roll för att Finland i framtiden ska befinna sig i toppen när det gäller användningen av informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.
ERFARENHETER I OMLOPP – idéer för utveckling av lärmiljöernaTina Heino (red.), © Utbildningsstyrelsen Guider och handböcker 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (online), Pärm27.11.2013