I kapitlet Våga förändras och göra saker annorlunda beskrivs utvecklingsprojekt, med vilka man strävat efter att se på skolans verksamhetskultur och handlingssätt på ett nytt sätt. I de projekt som beskrivs har tekniken antingen varit den faktor som startat en förändring eller en del av genomförandet av förändringen. I projekten har man bland annat strävat efter att hitta lösningar på följande utvecklingsbehov: Vilken slags verksamhetsmiljö främjar interaktion och kollaborativt lärande? Hur kan man säkra att eleverna och studerandena lär sig de tekniska färdigheter som är viktiga med tanke på framtiden? Hur skapar man en atmosfär som inspirerar dem och stöder inlärningsmotivationen och en verksamhetskultur som bygger på interaktion? Med vilka pedagogiska modeller kan förändringarna genomföras?
När verksamhetskulturen och lärandet förändras är det inte endast frågan om kunskapsmässiga förändringar, utan också om förändringar i färdigheter, mål, verksamhet och känslor. För att få in nya rutiner i skolorna behövs nya idéer, att man ser över de nuvarande rutinerna eller hur de är organiserade och att man tar itu med de utmaningar som förändringarna innebär. I och med att teknologin utvecklas innebär detta många nya möjligheter för verksamhetskulturen i skolorna, och rektorerna, lärarna, eleverna och studerandena samt vårdnadshavarna är tvungna att granska sin inställning och sina sätt att agera vad gäller inlärningspraxis.
Vad gäller utvecklingsarbete lyfter projekten fram viktiga aspekter. När man gör en övergripande planering av verksamhetsmiljön, måste man fundera på hur fysiska och pedagogiska egenskaper skapar praxis som svarar på inlärningsutmaningarna och som ger elever och studerande färdigheter som behövs i framtiden. För att uppnå förändringar måste man våga stanna upp och fundera på sina attityder. Man måste ta reda på vilka åsikter det finns och fundera på sitt eget och gemenskapens agerande samt våga prova på och acceptera att det finns en risk för att misslyckas. Barn och unga ska inte enbart ha som uppgift att delta i verksamheten. Deras röster och idéer borde synas bättre i alla stadier från förskoleundervisningen till gymnasiet, både i planeringen av verksamheten och i vardagen. Teknologi skapar både möjligheter och utmaningar. Utvecklande av verksamhetskulturen, dess riktning, innehåll och genomförande, allt berörs av den tekniska utvecklingen.
ERFARENHETER I OMLOPP – idéer för utveckling av lärmiljöernaTina Heino (red.), © Utbildningsstyrelsen Guider och handböcker 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (online), Pärm27.11.2013