Målet en förändrad verksamhetskultur

Koordineringsprojektet för användning av utrustning, program och tjänster i undervisningen, Tammerfors stad Raisa Valtaoja

Hela ge­men­ska­pen in­ver­kar på sko­lans el­ler lä­ro­an­stal­tens verk­sam­hets­kul­tur, in­ter­ak­tion och rå­dan­de at­mo­sfär. Verk­sam­hets­kul­tu­ren och hur den ut­veck­las styrs av grun­der­na för lä­ro­pla­nen samt av de pe­da­go­gis­ka lös­ning­ar och un­der­vis­nings­me­to­der som ska­pats. Rek­torn har en nyck­el­po­si­tion med tan­ke på skol­ge­men­ska­pens ut­veck­ling. I ut­veck­lings­ar­be­tet del­tar ock­så ele­ver­na, stu­de­ran­de­na, lä­rar­na, den öv­ri­ga per­so­na­len och vård­nads­ha­var­na. Verk­sam­hets­kul­tu­ren syns i all ak­ti­vi­tet vid sko­lan el­ler lä­ro­an­stal­ten och via oli­ka för­fa­rings­sätt åter­speg­las verk­sam­hets­kul­tu­ren ock­så i det sam­häl­le som sko­lan om­ges av.

För­änd­ring­ar­na i sam­häl­let och tek­no­lo­gins ut­veck­ling för­ut­sät­ter att ock­så verk­sam­hets­kul­tu­ren i sko­lan el­ler lä­ro­an­stal­ten ut­veck­las. Be­ho­vet att ut­veck­la verk­sam­hets­kul­tu­ren kan kom­ma från många oli­ka håll. Im­pul­sen kan or­sa­kas av att man blir fru­stre­rad över det rå­dan­de lä­get el­ler av in­spi­ra­tion och vil­ja att för­verk­li­ga nya idé­er. Till ex­em­pel tek­nik som inte fun­ge­rar, vård­nads­ha­var­nas öns­ke­mål el­ler an­ting­en ele­ver­nas el­ler stu­de­ran­de­nas be­hov kan sät­ta igång en för­änd­ring. Å and­ra si­dan styrs ut­veck­ling­en av de krav som led­ning­en stäl­ler och de nya möj­lig­he­ter som tek­ni­ken med­för. För att ut­veck­lings­ar­be­tet ska lyck­as krävs att den rå­dan­de verk­sam­hets­kul­tu­ren ut­vär­de­ras och att man kom­mer med idé­er till nya mo­del­ler samt att ut­veck­lings­åt­gär­der­na nog­grant pla­ne­ras. En över­gri­pan­de ut­veck­ling av verk­sam­hets­kul­tu­ren för­ut­sät­ter att ock­så sko­lans lär­mil­jö­er änd­ras.

Syf­tet med ut­veck­lings­pro­jek­ten har ofta va­rit att ef­fek­ti­ve­ra kom­mu­ni­ka­tio­nen och in­ter­ak­tio­nen mel­lan rek­torn, un­der­vis­nings­per­so­na­len, ele­ver­na, stu­de­ran­de­na och vård­nads­ha­va­ren. En öp­pen och ak­tiv kul­tur som präg­las av in­ter­ak­tion och ett mång­si­digt ut­nytt­jan­de av tek­nik änd­rar sam­ti­digt bå­de på pe­da­go­gi­ken och på verk­sam­hets­kul­tu­ren. För att an­vänd­ning­en av tek­nik ska ut­veck­las be­hövs en lång­sik­tig ut­veck­ling av de ge­men­sam­ma för­fa­rings­sät­ten och den ge­men­sam­ma verk­sam­hets­kul­tu­ren i ge­men­ska­pen. Det ut­veck­lings­ar­be­te som ska ge­nom­fö­ras i för­sko­le­und­er­vis­ning­en, den grund­läg­gan­de ut­bild­ning­en och gym­na­si­et be­hö­ver stöd av ut­bild­nings­an­ord­na­ren. Dess­utom be­hövs många slags re­sur­ser för att ut­veck­la lär­mil­jö­er­na. Man mås­te till ex­em­pel skaf­fa ut­rust­ning åt ele­ver­na el­ler stu­de­ran­de­na och lä­rar­na. Man mås­te där­till re­ser­ve­ra re­sur­ser för att byg­ga och un­der­hål­la tråd­lö­sa nät­verk. Dess­utom mås­te man re­ser­ve­ra re­sur­ser för stöd­tjäns­ter och fort­bild­ning av lä­rar­na.

Den teknologiska utvecklingen leder till snabbare förändring

Tek­no­lo­gi som en del av lär­mil­jö­er­na, un­der­vis­ning­en och sko­lans verk­sam­hets­kul­tur ger ele­ver­na och stu­de­ran­de­na möj­lig­he­ter att öva på de kom­pe­ten­ser som be­hövs i da­gens sam­häl­le. Den för­ut­sät­ter att verk­sam­hets­kul­tu­ren och de pe­da­go­gis­ka hand­lings­mönst­ren ut­veck­las. När man ut­veck­lar och ökar an­vänd­ning­en av tek­nik blir kom­mu­ni­ka­tio­nen ef­fek­ti­va­re, in­ter­ak­tio­nen mång­si­di­ga­re, un­der­vis­ning­en och in­lär­ning­en mera so­ci­al och in­for­ma­tio­nen mera lättill­gäng­lig. Lä­ro­med­len och an­vänd­ning­en av dem blir mera up-to-date och in­ter­ak­tio­nen mel­lan oli­ka ak­tö­rer blir bätt­re. Pla­ne­rad an­vänd­ning av di­gi­ta­la lär­mil­jö­er i för­sko­le­und­er­vis­ning­en, den grund­läg­gan­de ut­bild­ning­en och gym­na­si­et samt till­sam­mans med and­ra ak­tö­rer ut­veck­lar kom­mu­ni­ka­tio­nen och in­ter­ak­tio­nen. Kom­mu­ni­ka­tio­nen sker mera di­rekt, in­ter­ak­tio­nen blir mera om­fat­tan­de och mera öp­pen och un­der­vis­nings­ma­te­ri­a­let och öv­rigt ma­te­ri­al blir enk­la­re att för­med­la åt alla ak­tö­rer.

Som ut­veck­lings­pro­jekt vid sko­lan el­ler i kom­mu­nen har man kun­nat väl­ja t.ex. ut­veck­ling av att an­vän­da ut­rust­ning för kom­mu­ni­ka­tions- och in­ter­ak­tions­tek­nik. En ny, lätt­an­vänd tek­no­lo­gi ger in­stru­ment att ut­veck­la bå­de pe­da­go­gi­ken och för­fa­rings­sät­ten.

I en di­gi­tal lär­mil­jö kan man ord­na prov. Ma­te­ri­al och kun­skap kan de­las mel­lan ele­ver, stu­de­ran­de och lä­ra­re. Tek­ni­ken gör det möj­ligt att ut­fö­ra och läm­na in oli­ka upp­gif­ter och pro­duk­ter di­gi­talt. I sko­lan och lä­ro­an­stal­ter­na kan man ock­så på ett mång­si­digt sätt ut­nytt­ja so­ci­a­la in­ter­ak­tions- och ar­bets­red­skap och oli­ka tjäns­ter. Of­tast har ele­vad­mi­ni­stra­tions­sys­tem an­vänts en­dast för att re­gi­stre­ra be­tyg och från­va­ro, men nu kan sys­te­met ock­så an­vän­das för kom­mu­ni­ka­tion mel­lan ele­ver, stu­de­ran­de, vård­nads­ha­va­re och un­der­vis­nings­per­so­nal.

I en di­gi­tal lär­mil­jö kan man när­ma sig lä­ros­tof­fet till ex­em­pel ut­i­från pro­blem­ba­se­rat, fe­no­men­ba­se­rat el­ler pro­jekt­ba­se­rat lä­ran­de och man kan leta, dela och ska­pa in­for­ma­tion ge­men­samt. Tråd­löst nät­verk, bär­ba­ra da­to­rer, surf­plat­tor och and­ra da­tor­ter­mi­na­ler, smart­te­le­fo­ner, in­ter­ak­tiv pre­sen­ta­tions­tek­nik och vi­deo­kon­fe­rens­ut­rust­ning ger möj­lig­he­ter att ut­veck­la un­der­vis­ning­en och in­lär­ning­en så att den blir mera in­ter­ak­tiv. Lär­mil­jö­er­na ut­vid­gas ut­an­för klass­rum­met så­väl fy­siskt som vir­tu­ellt. Om man tillå­ter ele­ver­na el­ler stu­de­ran­de­na att an­vän­da sina egna ap­pa­ra­ter ökar möj­lig­he­ter­na att an­vän­da di­gi­ta­la ar­bets­sätt. Sam­ti­digt blir stu­di­er­na mera flex­ib­la och barn och unga har fle­ra möj­lig­he­ter att ut­nytt­ja de tek­nis­ka fär­dig­he­ter som de lärt sig nå­gon an­nan­stans. Tek­ni­ken ger ock­så ett verk­tyg för en stör­re an­vänd­ning av ljud, bild och vi­deo som stöd för stu­di­er­na och i ele­ver­nas och stu­de­ran­de­nas pro­duk­ter.

Resultat av utvecklingsarbetet vid ett gymnasium

Som ett re­sul­tat av ett lär­mil­jö­pro­jekt har verk­sam­hets­kul­tu­ren vid sko­lor el­ler lä­ro­an­stal­ter kun­nat ge­nom­gå en to­tal för­änd­ring, även om ut­veck­lings­ar­be­tet star­tat en­dast med ett li­tet för­sök. Ut­veck­lings­pro­jek­tet för lär­mil­jön och verk­sam­hets­kul­tu­ren vid ett gym­na­si­um in­led­des i ett lä­ge där an­vänd­ning­en av di­gi­tal tek­nik var li­ten på grund av bris­ter i ut­rust­ning, re­sur­ser och kun­skap. Det fanns inga ge­men­samt över­ens­kom­na för­fa­rings­sätt. Som föl­jan­de kom­mer vi att se när­ma­re på hur lär­mil­jön och verk­sam­hets­kul­tu­ren ut­veck­la­des vid gym­na­si­et. Ut­veck­ling­en fick sin bör­jan när man tog i an­vänd­ning e-post­ad­res­ser, vil­ket ge­nom­för­des på ini­ti­a­tiv av vård­nads­ha­var­na.

Det be­höv­des ock­så an­nan ut­veck­ling, ef­ter­som e-post­ad­res­ser i sig inte hjäl­per, om inte ibruk­tag­ning­en och verk­sam­hets­kul­tu­ren för dem pla­ne­rats. Med de re­sur­ser man fick upp­da­te­ra­des det tek­no­lo­gis­ka sys­te­met i gym­na­si­et och man skaf­fa­de en di­gi­tal lär­platt­form, pre­sen­ta­tions­tek­nik och ett tråd­löst nät­verk för hela per­so­na­lens och alla ele­vers an­vänd­ning, samt ut­rust­ning för bå­de ele­ver och lä­ra­re. Man be­höv­de ock­så ut­bild­ning i an­vänd­ning­en av den nya ut­rust­ning­en. Nya un­der­vis­nings­me­to­der mås­te dess­utom ut­veck­las. För att stö­da kom­mu­ni­ka­tio­nen mel­lan sko­lan och vård­nads­ha­var­na tog man i an­vänd­ning de kom­mu­ni­ka­tions­möj­lig­he­ter som fanns i ele­vad­mi­ni­stra­tions­sys­te­met. För­utom e-post­kon­to­na tog man i an­vänd­ning en hel moln­tjänst, som om­fat­ta­de lag­rings­ut­rym­me och nät­ba­se­ra­de kon­tors­pro­gram. Med hjälp av den nya tek­ni­ken blev ar­be­tet mera so­ci­alt, obun­det till plats och mera flex­i­belt. För att främ­ja ut­veck­lings­ar­be­tet fick man re­sur­ser att ut­veck­la nät­pe­da­go­gi­ken och re­sur­ser så en lä­ra­re kun­de bli stöd­per­son åt sina kol­le­gor.

Att änd­ra verk­sam­hets­kul­tu­ren tar tid, och inte hel­ler i det­ta gym­na­si­um sked­de för­änd­ring­ar­na blixt­snabbt. Man dis­ku­te­ra­de med in­for­ma­tions­för­valt­ning­en om vil­ken ut­rust­ning som är lämp­lig för un­der­vis­ning, om nät­verk, in­for­ma­tions­sä­ker­het och an­vänd­nings­po­li­cy. Den förs­ta be­ställ­ning­en av ut­rust­ning miss­lyck­a­des, ef­ter­som det inte läng­re gick att få tag på de ap­pa­ra­ter som man öns­ka­de. En del lä­ra­re såg bara pro­blem med att an­vän­da tek­nik i un­der­vis­nings­syf­te och alla var inte hela ti­den mo­ti­ve­ra­de att lä­ra sig nya för­fa­rings­sätt för un­der­vis­ning­en. En del av ele­ver­na för­höll sig ne­ga­tivt till en ökad an­vänd­ning av IT i un­der­vis­ning­en. Trots mot­gång­ar och mot­stånd lär­de man sig, ut­rust­ning­en togs i an­vänd­ning och man lär­de sig ock­så ut­nytt­ja det stöd som stod till buds. Nu har kom­mu­ni­ka­tio­nen och in­ter­ak­tio­nen vid gym­na­si­et bli­vit ef­fek­ti­va­re och man har bör­jat an­vän­da den nya ut­rust­ning­en mera mål­med­ve­tet. Änd­ring­en har främ­jats av att man kom­mit över­ens om ge­men­sam­ma för­fa­rings­sätt och ut­ar­be­tat ge­men­sam­ma spel­reg­ler.

Det är vik­tigt att vän­ja sig vid den nya verk­sam­hets­kul­tu­ren och man mås­te se till att det finns till­räck­ligt med tid för det­ta. Man ska ock­så föl­ja de över­ens­kom­na för­fa­rings­sät­ten för kom­mu­ni­ka­tio­nen och kom­ma över­ens om an­svars­för­del­ning­en. För att föl­ja upp med­de­lan­den och ga­ran­te­ra in­ter­ak­tio­nen be­hövs till ex­em­pel pla­ner för da­ta­över­fö­ring från oli­ka an­vän­dar­namn, vi­da­re­be­ford­ran av in­for­ma­tion och upp­da­te­ring­ar. Ele­ver­na och vård­nads­ha­var­na ska veta vil­ken ut­rust­ning och vil­ka tjäns­ter som finns. De be­hö­ver ock­så tid och in­for­ma­tion om nya för­fa­rings­sätt och de­ras an­vänd­nings­möj­lig­he­ter. När en ny verk­sam­hets­kul­tur och nya för­fa­rings­sätt ska­pas är det bra att ta med ele­ver­na och vård­nads­ha­var­na re­dan i pla­ne­ring­en.

Gym­na­si­et har sys­te­ma­tiskt bör­jat ut­vär­de­ra och ut­veck­la sin lär­mil­jö och sin verk­sam­hets­kul­tur och föl­jer ock­så med den na­tio­nel­la ut­veck­ling­en av an­vänd­ning­en av in­for­ma­tions- och kom­mu­ni­ka­tions­tek­nik i un­der­vis­ning­en, till ex­em­pel med tan­ke på de kom­man­de di­gi­ta­li­se­ra­de stu­dent­skri­ving­ar­na. Re­sul­ta­ten av det ut­veck­lings­ar­be­te som gjorts i gym­na­si­et och den för­änd­ring som det lett till har ock­så upp­märk­sam­mats av kom­mu­nens led­ning, och kom­mu­nen har även skaf­fat bär­ba­ra da­to­rer åt ele­ver­na som de kan an­vän­da i stu­di­er­na. Mot­sva­ran­de ut­veck­lings­ar­be­te och för­änd­ring­ar i verk­sam­hets­kul­tu­ren är ock­så på gång i många and­ra lä­ro­an­stal­ter. För­fa­rings­sät­ten och stra­te­gi­er­na samt de re­sul­tat som man upp­nått va­ri­e­rar, men grund­prin­ci­pen är den sam­ma: verk­sam­hets­kul­tu­ren vid lä­ro­an­stal­ter­na mås­te ut­veck­las.

ER­FA­REN­HE­TER I OM­LOPP – idé­er för ut­veck­ling av lär­mil­jö­er­naTina Hei­no (red.), © Ut­bild­nings­sty­rel­sen Gui­der och hand­böck­er 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (on­li­ne), Pärm27.11.2013