Teknologin har utvecklats för att göra livet enklare, och med tanke på lärandet erbjuder den många olika möjligheter att lära sig och att undervisa. Elevernas och studerandenas iver och nyfikenhet inför allt nytt och deras tekniska färdigheter smittar av sig också på läraren, och tillsammans kan man skapa ny praxis och nya undervisningsmetoder. Läraren utnyttjar sin kompetens i att undervisa, men det är bra om han eller hon också kan ta på sig rollen som efterföljare och framåtdrivare – också när man utnyttjar teknik. Även om läraren är medveten om de mål som ställts för undervisningen och undervisningens riktning är det ändå viktigt att han eller hon lyssnar på eleverna och deras åsikter och kommentarer om användningen av teknik i undervisningen. Det gemensamma målet är ett gott inlärningsresultat.
Tekniska apparater och utrustning liksom molntjänster har blivit vardagsmat i förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen och på gymnasiet. I användningen av dessa är det viktigt med positiv och aktiv interaktion mellan lärarna, eleverna och studerandena samt diskussion om nyttan av att använda tekniken i undervisningen. Barnet eller den unga kommer till skolan med den utgångspunkten att de också i skolan eller läroanstalten får använda sina tekniska färdigheter och kunskaper. Skolans verksamhetskultur och undervisningsmetoder ska motsvara dessa förväntningar.
Agerande och delaktighet
Enligt de forskningsresultat från Pisa som berör Finland behöver man ännu jobba på att öka elevernas skoltrivsel. Man borde i skolorna tänka på lösningar som leder till att eleverna upplever att de är en del av skolgemenskapen och att de kan inverka både på verksamhetskulturen och förfaringssätten och på sitt eget lärande. I skolorna behövs mera välbefinnande i lärandet, vilket inte betyder att eleverna behöver mera underhållning, utan att deras delaktighet borde ökas. Kommer du ihåg någon situation från när du själv gick i skolan, när du vara ivrig eller rentav hänförd? Var det en situation där du kände att du växte? Var den här upplevelsen speciell därför att du själv kunde agera, upptäcka och dela din upplevelsevärld med andra?
Genom arbetssätt och en verksamhetskultur som utgår från delaktighet främjas elevernas välbefinnande och de får inspiration att lära sig. I stället för att vara föremål för undervisning blir eleven en aktör som sätter egna mål, en person som är delaktig. När eleverna och deras vårdnadshavare inkluderas i planeringen, genomförandet och bedömningen av lärandet skapas en delaktighet som leder till en positiv inställning och samverkan såväl mellan eleverna i klassen som mellan hemmet och skolan.
Genom att undersöka och göra tillsammans uppstår glädje att lära sig och tekniken breddar möjligheterna att använda delaktiga arbetssätt. Utan teknik skulle åtminstone följande vara svåra att förverkliga:
- Eleverna kommer själva med idéer om hur mobila enheter kan användas i skolan.
- Eleverna lär varandra eller vuxna hur apparater och program fungerar.
- Eleverna tar med sig nyheter eller webbtidningar till skolan.
- Eleverna sätter upp en teaterpjäs som kräver förmåga att uttrycka sig, att samarbeta och att vara uthållig och i arbetet ingår att förbereda, fotografera eller filma och dela uppförandet på webben.
- ’I skolan skapas och upprätthålls ett socialt nätverk för att locka vårdnadshavarna med för att ordna olika pysseldagar och leda klubbverksamhet.
Fokusera på det väsentliga
En lärarstuderande som vågat pröva på att göra något litet annorlunda berättade: ”Efter allt jag lärt mig är jag åtminstone säker på att det i min klass inte längre kommer att stressas på grund av att så och så mycket i läroboken ännu är obehandlat. Utgående från målen i grunderna för läroplanen vågar jag nu på riktigt fokusera på det väsentliga”. Lärarens upplysande inlärningsupplevelse har sitt ursprung i den fördjupade övningsundervisningen, där läraren varit med och planerat och genomfört funktionella skoldagar, under vilka man dykt ner i kulturarv och historia i museimiljö. Dagarnas innehåll och de funktionella uppgiftspunkterna planerades så att de motsvarade läroplanens mål om ämnesöverskridande undervisning.
Man kunde fenomenbaserat närma sig medeltiden eller 1700-talet eller följa i Linnés fotspår, samtidigt som man fick undervisning i bildkonst, musik, huslig ekonomi och biologi. Eleverna och lärarna anlände till skolan i roller som var typiska för den planerade tidsepoken. Ramarna skapade sociala och fysiska lärmiljöer som gjorde det möjligt att lära sig genom olika sinnen. ”Den bästa skoldagen någonsin!” lär en pojke i sjätte klass ha utbrustit med lysande ögon.
När man undervisar i kulturarv på det här sättet bekantar sig eleverna redan på förhand med de fenomen som är teman under verkstadsdagen. Tekniken utnyttjas vid informationsuppbyggandet. Eleverna övar sig också i bloggliknande kreativa sätt att producera och analysera information. Händelserna under verkstadsdagen sparas som bilder och videor. I klassundervisningen kan man sedan komma tillbaka till bilderna och videorna för att fördjupa sig i ämnet. Eleverna gör också manus och spelar in videor med historiska händelser som tema. Fenomenet behandlas alltså i större omfattning än endast under den ena verkstadsdagen och som en mera långtgående helhet, med vilken elevernas kulturella kompetens ökar och de lär sig att ta socialt ansvar. Elevernas datahanteringsfärdigheter, kritiska läsfärdighet och informations- och kommunikationstekniska kompetens utvecklas. Äldre elever och studerande kan ta sig an fenomenet också genom roller som de själva skapat i levande rollspel, dvs. lajv. När rollerna byggs upp i samarbete med andra uppstår möjligheter att studera fenomenet utgående från sig själv på ett inspirerande sätt. Samtidigt skapas nya sätt för eleverna att lära sig.
Det finns många sätt att öka användningen av digitala arbetssätt. Man kan till exempel fråga eleverna eller studerandena på vilket sätt personlig utrustning eller utrustning och program som finns i skolan eller läroanstalten kan användas för att främja lärandet. Vilken utrustning och vilka program skulle de vilja använda i vilket ämne eller vilken slags produkter kunde de skapa? Elevernas och studerandenas delaktighet ökar i bästa falla deras studiemotivation och inspirerar lärarna att våga prova nya metoder och ny utrustning. I en skola delande rektorn en länk till en webbsida som presenterade ett nytt sätt att undervisa i matematik. Medan lärarna fortfarande funderade hade elevkårens styrelse redan hunnit mötas och ge tummen upp för att man skulle ta i användning det flippade klassrummet (det omvända klassrummet; flipped classroom).
Länkar
http://keskiaikakokkolassa.blogspot.fi/
På webbsidorna finns bildmaterial från utvecklingsprojekten KuperKeikka och Projektori. I
projekten övade man på skapande uttryck, mediekompetens och genomförde aktiva verkstadsdagar.
https://www.kokkola.fi/rousseau_hanke/perinnetieto_ja_kasvit/sv_SE/perinnetieto_ja_kasvit/
Sidan Kunskapsarvet och växterna i vår omgivning på K. H. Renlunds museét, Mellersta Österbottens
landskapsmuseum.
http://youtu.be/ Ow3clsx88eA
Video som presenterar utvecklingsprojektets verksamhet, pedagogik och funktionella verkstadsdagar.
Källor
Innokas – projekt
http://koulumestari.fi/innokas/vinkkilinkkeja/
Niemi, R. 2009. Onks tavallinen koe vai sellanen, missä pitää miettii? Ympäristölähtöisen terveyskasvatuspedagogiikan kehittäminen narratiivisena toimintatutkimuksena, Jyväskylän yliopiston kirjasto / Julkaisuyksikkö
ERFARENHETER I OMLOPP – idéer för utveckling av lärmiljöernaTina Heino (red.), © Utbildningsstyrelsen Guider och handböcker 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (online), Pärm27.11.2013