I Finland har vi alltid kunnat vara stolta över våra mångsidiga språkkunskaper. Som bakgrund till denna kunskap ligger förstås en god och omfattande språkundervisning, som introducerar eleverna redan som små i studier i engelska, franska eller till och med spanska. De senaste åren har dock språkstudiernas popularitet minskat, och i många kommuner är mångsidigheten i språkundervisningen i fara. Frivilliga språk lockar inte längre eleverna och grupperna blir ofta så små att undervisningen inte kan genomföras. De lägre gränserna för gruppstorlekarna stiger och allt färre undervisningsgrupper bildas. Man har i kommunerna försökt ta fram flera olika lösningar på hur språkundervisningen ska ordnas. Också i Åbo började man fundera på nya alternativ vid sidan av de traditionella lösningarna. Teknologin och smidiga nätanslutningar har redan sedan 2008 erbjudit möjligheten att upprätthålla och till och med utvidga undervisningen i det valbara A2-språket.
Till lektionerna via webben
Med webbkonferensprogram får man enkelt via webben video- och ljudkontakt med andra deltagare. Program som är planerade att användas vid konferenser kan med viss tillämpning användas också i distansundervisning.
I Åbo modifierade man programmet Adobe Connect för distansundervisningens bruk. Programmet gör det möjligt för eleverna och lärarna att vara interaktiva på många olika sätt. Minimiantalet elever som krävs för att en A2-språkgrupp ska startas kan samlas ihop från flera skolor. Typiskt för distanslektioner är också att elever från flera skolor deltar i dem. Kravet på en trygg lärmiljö i lagen om grundläggande utbildning kan uppfyllas genom att ett skolbiträde övervakar undervisningen.
I praktiken är distanslektionen uppbyggd så att datorerna startas upp i början av lektionen. Datorerna får gärna startas redan under rasten innan. Vid behov skriver skolbiträdet ut stenciler som distansläraren skickat eleverna elektroniskt. Förutom en egen dator har alla elever ett headset och en webbkamera. Med hjälp av dessa förmedlas bilden och ljudet via webbläsaren till ”distansklassen”. Videobilderna blir synliga i den takt läraren och elever från olika skolor ansluter sig. I början görs ett par ljudtest för att försäkra sig om att alla ser och hör. Efter detta fortskrider lektionen enligt lärarens planer. Under en språklektion kan man lyssna på ljudupptagningar, se på videor samt rita och skriva tillsammans. Man kan också genomföra diskussionsuppgifter i smågrupper. Vid sidan av de digitala arbetssätten kan man hela tiden använda och använder traditionella medel, såsom läroböcker och häften. När lektionen når sitt slut skriver man upp läxorna och stänger av webbläsaren.
En undervisningsmetod bland andra
De flesta distanselever känner sig så hemma i den virtuella miljön, att de till exempel reagerar på främmande användarnamn och den gemensamma skissplattformen ses som klassens svarta tavla. När eleverna är fysiskt långt från varandra måste man hitta nya sätt att motivera och skapa gruppkänsla. På samma sätt som vid närundervisning kan man lösa dessa utmaningar med gemensamma rutiner, lekar och spel och andra olika sätt att öka känslan av gemenskap. Under distanslektioner förekommer inte att eleverna mobbas, men man har stött på andra slag av ofredande. Även om eleverna inte kan kasta pennor eller suddgummin, kan de till exempel låtsas att tekniska störningar uppstår eller klottra på varandras virtuella skrivplattformar.
Distansundervisning som lärmiljö skiljer sig inte märkbart från andra lärmiljöer – vissa lärare och elever trivs bättre i den än andra. Distanslärare i Åbo har till exempel berättat om elever som blivit mera aktiva deltagare i distansundervisningen än de är i närundervisningen.
Pionjärer har det inte alltid lätt och också i Åbo ställde tekniken till det vid flera än ett tillfälle. Nätanslutningarna som gör det möjligt att genomföra distansundervisning kan samtidigt vara en kritisk flaskhals med tanke på hur lektionen flyter. Datakommunikationen måste fungera. Man måste testa att datorerna och den utrustning som behövs för distansundervisning fungerar och de som ska delta i distansundervisningen behöver bra utrustning. Med de metoder som distansundervisningen ger kan undervisning av hög kvalitet ges. I distanslärarens arbete ingår också att förnya pedagogiken och att utveckla nya undervisningsmetoder. Å andra sidan ska också de andra lärarna i skolan, rektorn, vårdnadshavarna och också eleverna få möjlighet att utveckla sina färdigheter och man ska jobba på deras sätt att se på distansundervisningen genom att öka kunskapen om den.
Vilka resultat har man då uppnått i Åbo under de senaste knappa fem åren? Det viktigaste resultatet är att undervisning av det här slaget kan anordnas i den grundläggande utbildningen och att man med hjälp av den kan erbjuda språkundervisning av hög kvalitet. Elevernas inlärningsresultat skiljer sig inte stort när man jämför med motsvarande grupper i närundervisning. Det som dock bör noteras är att distansundervisning i förvånansvärt stor utsträckning inverkar på hur resurserna vid skolan används, på praktiska arrangemang och till och med på hela verksamhetskulturen.
Om man ser på språkundervisningen är distansundervisningen inte nödvändigtvis en lösning som medför inbesparningar. Den omfattar skolbiträde, stödpersonal, utrustning och program – alltså många kostnadsfaktorer. Som motvikt till kostnaderna kan man ställa till exempel elevens möjligheter att studera ett mera ovanligt främmande språk och den nytta som detta innebär för eleven. Hur man ställer vågskålarna mellan nyttan och olägenheterna med distansundervisning beror på många faktorer. De beror till exempel på våra värderingar och på hur mycket vi är beredda att satsa på att en mångsidig språkfärdighet bevaras eller att undervisningen i glesbefolkade områden är mångsidig och av hög kvalitet. Distansundervisningen erbjuder unika möjligheter som kan vara av stor betydelse för elevernas framtid.
Vi har vant oss vid lektioner där eleverna strömmar in från rasterna och lärarna från lärarrummet. När skolbänkarna skramlat till och det största oljudet lugnat ner sig inleds lektionen. Kontakten mellan läraren och eleverna är naturlig och direkt. Rutinerna vid en distanslektion är helt annorlunda, men kontakt uppstår likväl. Lektionen flyter inte alltid enligt planen och ofta – precis som under vilken lektion som helst – uppstår det avbrott och problem. Ibland sker också roliga överraskningar. Värdet på en undervisningsmetod ligger inte i dess problem, utan i de slutresultat den leder till. Och när man ser på slutresultaten gör distansundervisning skäl för sin plats bland de mera traditionella metoderna.
ERFARENHETER I OMLOPP – idéer för utveckling av lärmiljöernaTina Heino (red.), © Utbildningsstyrelsen Guider och handböcker 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (online), Pärm27.11.2013