Sociala medier lärs tillsammans

Koordineringsprojektet för sociala medier, St. Michel stad / Otavan Opisto Jere Rinne

När man frå­gar vem den grund­läg­gan­de ut­bild­ning­en el­ler gym­na­si­et är till för sva­rar de fles­ta att de för­stås är till för ele­ver­na, bar­nen och de unga. Det är en plats där man lär sig vik­ti­ga sa­ker in­för fram­ti­den, ut­veck­las och väx­er. Ele­ver­na del­tar i un­der­vis­ning­en var­je var­dag. Trots det­ta har ele­ver­na ofta för få möj­lig­he­ter att in­ver­ka på hur lär­mil­jö­er­na ser ut el­ler vil­ka reg­ler och för­fa­rings­sätt som tilläm­pas i sko­lan el­ler vid lä­ro­an­stal­ten. När man till ex­em­pel pla­ne­rar och byg­ger un­der­vis­nings­lo­ka­ler för­bi­ser man lätt ele­ver­na och lå­ter dem inte del­ta och kom­ma med åsik­ter. Ex­ter­na sak­kun­ni­ga och sko­lans el­ler lä­ro­an­stal­tens per­so­nal pla­ne­rar och ska­par lär­mil­jö­er­na och för bar­nen och de unga åter­står att an­vän­da dem. Ock­så ele­ver­nas el­ler stu­de­ran­de­nas re­spons och öns­ke­mål om änd­ring­ar i lär­mil­jö­er­na har myck­et säl­lan nå­gon ef­fekt.

So­ci­a­la me­di­er har ta­gits i an­vänd­ning i sko­lor­na och lä­ro­an­stal­ter­na främst för att upp­nå må­len för un­der­vis­ning och lä­ran­de. Som slut­re­sul­tat har man of­tast en­dast upp­nått för­fa­rings­sätt som gör de nu­va­ran­de un­der­vis­nings­mo­del­ler­na och det nu­va­ran­de un­der­vis­nings­ma­te­ri­a­let mera mång­si­digt. (Ok­s­a­nen 2012.) När man har gjort på det sät­tet har man del­vis för­bi­sett de so­ci­a­la me­di­er­nas star­kas­te kraft, allt­så möj­lig­he­ter­na att ska­pa ge­men­samt in­ne­håll, att ge ele­ver­na el­ler stu­de­ran­de­na en ka­nal där de kan bli hör­da och me­del att ut­veck­la ge­men­sam­ma lär­mil­jö­er och verk­sam­hets­kul­tu­ren. Pro­ces­ser i so­ci­a­la me­di­er som star­tats på web­ben bör­jar for­ma sko­lans el­ler lä­ro­an­stal­tens verk­sam­hets­kul­tur och pro­ces­ser­na in­ver­kar ock­så på hur den fy­sis­ka lär­mil­jön for­mas, om man ger möj­lig­het till det­ta. Det­ta krä­ver dock att ge­men­ska­pens per­so­nal har mo­det att lå­ta ele­ver­na el­ler stu­de­ran­de­na gå från att vara del­ta­ga­re till att bli del­ak­ti­ga. (bl. a. Rin­ne 2011.)

Verkstäder direkt för eleverna

Case: Me­i­dän kou­lu (Vår sko­la) Of­tast har so­ci­a­la me­di­er ta­gits i an­vänd­ning i sko­lor­na ge­nom lä­ra­re som är in­tres­se­ra­de av äm­net, vid verk­stä­der el­ler ge­nom ut­bild­ning. Nya för­fa­rings­sätt el­ler nya verk­tyg ad­ap­te­ras dock och tas i an­vänd­ning re­la­tivt då­ligt om en­dast en del av lä­rar­na del­tar i för­änd­ring­ar­na. Lä­ra­re som är in­tres­se­ra­de för­blir ofta för en­sam­ma i ar­bets­ge­men­ska­pen och det upp­står ing­en ny fort­gå­en­de verk­sam­hets­kul­tur. Ock­så i det ut­veck­lings­pro­jekt som ge­nom­för­des i Åbo stöt­te man på des­sa pro­blem.

I ut­veck­lings­pro­jek­tet Me­i­dän kou­lu (Vår sko­la) som ge­nom­för­des i Åbo var tan­ken att gö­ra ele­ver från två sko­lor som ska slås ihop, Han­nun­ni­ittu och C.O. Malm spe­ci­al­sko­la, del­ak­ti­ga i in­teg­ra­tions­pro­ces­sen med hjälp av konst och me­dia. Konst­de­len av pro­jek­tet kom igång smärt­fritt, men de so­ci­a­la me­di­er­nas roll var mera ut­ma­nan­de. De som led­de pro­jek­tet och även sko­lans öv­ri­ga per­so­nal hade väl­digt lite er­fa­ren­het av so­ci­al me­dia, vil­ket led­de till att många lä­ra­re var tvek­sam­ma och osäk­ra. Vis­sa lä­ra­res mot­vil­ja och mot­stånd mot nya verk­sam­hets­mil­jö­er och ny prax­is hind­ra­de ock­så ele­ver­nas del­ak­tig­het och pro­jek­tet från att fram­skri­da på öns­kat sätt. Ge­nom att pra­ta om fun­de­ring­ar­na och mot­vil­jan kom man fram till en vik­tig in­sikt: att gö­ra det möj­ligt för ele­ver­na att bli del­ak­ti­ga ge­nom so­ci­al me­dia krä­ver inte nöd­vän­digt­vis att lä­rar­na får stor­ska­lig fort­bild­ning i tek­nis­ka fär­dig­he­ter. När man bör­jar nytt­ja so­ci­al me­dia kan man ord­na verk­stä­der ock­så för ele­ver­na. När ele­ver­na kan och gör lär sig lä­rar­na vid si­dan om.

Inom ut­veck­lings­pro­jek­tet pla­ne­ra­des en verk­stad för de hög­re års­kur­ser­na i års­kur­ser­na 1–6. Ock­så lä­rar­na fick del­ta om de vil­le. Må­let med verk­sta­den, som på­gick en hel skol­dag, var att i grup­per pro­du­ce­ra en mång­me­di­al web­bar­ti­kel till en ge­men­sam skol­blogg. Skol­blog­gen ska­pa­des för pro­jek­tet och fun­ge­rar sam­ti­digt som sko­lans webb­tid­ning. Idé­er­na till oli­ka äm­nen för blog­gen tog man fram till­sam­mans med ele­ver­na, men en del av ele­ver­na fick re­dan från bör­jan i upp­gift att skri­va sin ar­ti­kel om så­da­na äm­nen som kun­de ut­veck­la sko­lan som mil­jö och gö­ra den bätt­re ur ele­ver­nas syn­vin­kel.

Bland an­nat in­ter­vju­a­de en av grup­per­na ele­ver och sko­lans per­so­nal om hur triv­sam skol­går­den är och tog bil­der på bra och då­li­ga ex­em­pel som lyfts fram. Re­dan från bör­jan tog man med äm­nen som är ”in” i ele­ver­nas var­dag. På det­ta sätt för­sök­te man mo­ti­ve­ra ele­ver­na på att pro­du­ce­ra ma­te­ri­al och att be­sö­ka si­dor­na och lä­sa ar­tik­lar­na.

Lä­rar­na miss­tänk­te in­nan pro­jek­tet in­led­des att en verk­stad på fem lek­tio­ner inte skul­le räcka till för att ge­nom­fö­ra hela pro­ces­sen och att lä­ra sig an­vän­da tek­ni­ken. Da­gen om­fat­ta­de en kort in­tro­duk­tion i att ar­be­ta som re­dak­tör, att ta fram idé­er för den egna grup­pens ar­ti­kel och att pre­sen­te­ra den, att lä­ra sig an­vän­da ut­rust­ning­en, att skri­va ar­ti­keln och att pu­bli­ce­ra den på web­ben. Alla grup­per som del­tog var dock fär­di­ga un­ge­fär en tim­me in­nan da­gens slut. De ele­ver som del­ta­git i verk­sta­den var stöd­per­so­ner åt klas­sen när föl­jan­de num­mer pu­bli­ce­ra­des. På det­ta sätt spred sig mo­ti­va­tio­nen och kun­ska­pen från en elev till en an­nan.

Se­na­re stärk­tes ele­ver­nas möj­lig­het att på­ver­ka ge­nom me­dia med syn­li­ga­re och snab­ba­re pro­ces­ser. Ett bra ex­em­pel som är lätt att ge­nom­fö­ra var att ele­ver­na fick väl­ja fa­vo­rit­ma­ten i sko­lan. Var­je klass fick väl­ja någ­ra fa­vo­ri­ter som la­des upp på web­ben. Ef­ter det­ta fick alla rös­ta på sin fa­vo­rit och kö­ket lo­va­de att till­ver­ka den rätt som vann om­röst­ning­en. Un­der pro­jek­tet kom man ock­så med många and­ra idé­er. En sär­skilt in­tres­sant idé var att ta fram kar­toch bild­ba­se­ra­de ar­tik­lar som hand­lar om plat­ser på skol­vä­gen som upp­levs som far­li­ga. Så­da­na här ar­tik­lar tar fram in­for­ma­tion som ger möj­lig­he­ter att på rik­tigt in­ver­ka på den egna och hela sam­fun­dets livsmil­jö på ett märk­bart sätt.

Re­dan från bör­jan var må­let med pro­jek­tet att få ele­ver­na del­ak­ti­ga i skol­ge­men­ska­pen som ak­ti­va ak­tö­rer och ut­veck­la­re. Tack vare det­ta bör­ja­de det kän­nas som en na­tur­lig lös­ning att ut­veck­la sko­lans nya prax­is och verk­sam­hets­kul­tur till­sam­mans med ele­ver­na och det upp­lev­des ock­så som att det här var nå­got som bor­de vi­da­re­ut­veck­las.

Sociala medier bekant för alla genom egen mässa

I ett ele­v­o­ri­en­te­rat ar­bets­sätt föd­des ock­så Some-mäs­san, som var ge­men­sam för de här sko­lor­na. Må­let med mäs­san var att in­tro­du­ce­ra bå­de ele­ver och lä­ra­re till so­ci­a­la me­di­er­nas värld på ett in­spi­re­ran­de och ro­ligt sätt. Tack vare sitt gla­da pro­gram lyck­a­des man på ett fint sätt mot­ar­be­ta för­ut­fat­ta­de me­ning­ar och mot­stån­det mot att an­vän­da so­ci­al me­di­er. Or­sa­ker­na till att man lyck­a­des var många och någ­ra av dem lö­nar det sig att sär­skilt lyf­ta fram. Med tan­ke på hel­he­ten tyck­te bå­de ele­ver­na och lä­rar­na att det var ro­ligt att helt bry­ta mot ru­ti­ner­na i var­da­gen i den grund­läg­gan­de ut­bild­ning­en. Vid yt­ter­dör­ren bjöds alla på go­dis. Den lil­la ges­ten över­ras­ka­de ele­ver­na och gjor­de att det kän­des än­nu ro­li­ga­re att del­ta. På pro­gram­met för mäs­san hade man be­to­nat ak­ti­vi­tet. Var­je klass pu­bli­ce­ra­de på en mäss­av­del­ning en ar­ti­kel på web­ben som de för­be­rett på för­hand. Med hjälp av vi­deo lär­de man sig teck­en­språk för so­ci­a­la me­di­er (en av sko­lan rik­tar sig till hör­sel­ska­da­de), de mins­ta lär­de sig med hjälp av oli­ka färg­lägg­nings­upp­gif­ter teck­en som an­vänds i so­ci­a­la me­di­er, You­Tu­be an­vän­des för att visa Me­i­dän kou­lu-rap­lå­tar osv.

När det här ut­veck­lings­proj­ke­tet bör­ja­de hade man i sko­lan näs­tan ing­en kun­skap om so­ci­a­la me­di­er men mot slu­tet hade man vänt det­ta till sin för­del och till­gång.

När man änd­ra­de hand­lings­mönst­ren kom man till fina in­sik­ter, som det lö­nar sig att pro­va och ut­veck­la ock­så an­nan­stans. Ele­ver­na och lä­rar­na kan lä­ra sig och ut­veck­la sa­ker till­sam­mans. Att ta med ele­ver­na så ti­digt som möj­ligt till ex­em­pel när man ut­veck­lar en klass­blogg ver­kar en­ga­ge­ra ele­ver­na att lä­sa och upp­da­te­ra den.

Pro­jekt­sko­lor­na hade ock­så ett mål; de vil­le upp­munt­ra ele­ver­na att bli ak­ti­va och an­svars­ful­la med­bor­ga­re. Sko­lor­na har bra möj­lig­he­ter att er­bju­da ele­ver­na att ut­veck­la des­sa si­dor i och med att de får ta mer del och visa ini­ti­a­tiv i sko­lans verk­sam­het.

So­ci­a­la me­di­er er­bju­der barn och unga nya pe­da­go­gis­ka möj­lig­he­ter att på rik­tigt och syn­ligt in­ver­ka på mil­jön i sko­lan och lä­ro­an­stal­ten och att växa till en ak­tiv ak­tör. När man ser än­da­måls­en­lig­he­ten med tjäns­ter­na i so­ci­a­la me­di­er och tar dem i nyt­to­an­vänd­ning, ut­veck­lar de verk­sam­hets­kul­tu­ren på ett håll­bart sätt, så att den bätt­re kan sva­ra på vår tids ut­ma­ning­ar.

Käl­lor

Halt­ia-Nur­mi, M. & Af Ur­sin, P. Os­al­lisu­us ne­tis­sä – nä­ko­kul­mia nuor­ten ak­ti­i­vi­seen kan­salaisu­u­teen.

Ku­piai­nen, R. & Ko­tilai­nen, S. & Ni­ku­nen, K. & Su­o­ni­nen, K. (red.) Lap­set ne­tis­sä. Till­gäng­lig på web­ben: http://www.me­di­a­kas­va­tus.fi/fi­les/ ISBN978-952-67693-3-2.pdf. (Läst 30.3.2013) s. 67–74.)

Ok­s­a­nen, K. (2012) Val­ta­kun­nal­li­sen so­si­a­a­li­sen me­di­an ope­tu­s­käytön kar­toi­tuk­sen tu­lok­sia. (PDF) Till­gäng­lig på web­ben: https://docs.goog­le.com/file/d/0B-rA6daVa8DqZ3JrT2lER3dTVz­ZCM1lK­c­jI­zb­DJ0QQ/edit. (Läst 1.4.2013)

Rin­ne, J. (2011) Yh­te­is­ten mer­ki­tys­ten syn­ty­mi­nen li­sää hyv­in­vo­in­tia. I: Hint­sa­la, M. & Kä­h­kö­nen, E. & Pa­u­ha, T. (red.) Verk­koa ko­ke­mas­sa – Heng­elli­syys ja vuoro­vai­ku­tus verk­koyh­te­i­sö­is­sä. Dia­ko­nia-am­mat­ti­kor­kea­kou­lun jul­ka­isu­ja. B-ra­port­te­ja 446. Till­gäng­lig på nä­tet:
www.diak.fi/tyo­e­l­a­ma/…/B_46_ISBN_ 9789524931281.pdf.  s.11–22. (Läst 1.4.2013)

ER­FA­REN­HE­TER I OM­LOPP – idé­er för ut­veck­ling av lär­mil­jö­er­naTina Hei­no (red.), © Ut­bild­nings­sty­rel­sen Gui­der och hand­böck­er 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (on­li­ne), Pärm27.11.2013