Arbete i par som en del av lärlandskapet

Koordineringsprojektet för modeller för rumsanvändning och möblering, Uleåborgs universitet / Oulun normaalikoulu Aila Hartikainen och Auli Siitonen, Oulun normaalikoulu

Lä­rar­na, ele­ver­na och stu­de­ran­de­na ska­par till­sam­mans sko­lans el­ler lä­ro­an­stal­tens verk­sam­hets­kul­tur. För­änd­ring­ar­na i sam­häl­let ska­par för­vänt­ning­ar och krav ock­så på den­na värld, ef­ter­som den är en del av vårt sam­häl­le, som stän­digt ut­veck­las och för­änd­ras. Skol- och stu­die­åren och det som bar­nen och de unga upp­le­ver un­der dem är en vik­tig del av de­ras liv. Där­för skul­le det ock­så vara bra att ska­pa en så­dan lär­mil­jö där var­je barn och ung­dom har möj­lig­het att växa och ut­veck­las som in­di­vid och som med­lem i ge­men­ska­pen, en­ligt sina egna ut­gångs­punk­ter och för­ut­sätt­ning­ar.

Bå­de lä­rara­ryr­ket lik­som ock­så verk­sam­hets­kul­tu­ren i sko­lan el­ler lä­ro­an­stal­ten har präg­lats av en kul­tur där man gör själv. En en­skild lä­ra­re har an­sva­rat för ar­be­tet i sin grupp. Lä­ra­rens roll i att gö­ra lä­ran­de möj­ligt och att byg­ga fram­tids­ut­sik­ter krä­ver mång­si­dig kom­pe­tens och en­ga­ge­mang. I var­je ar­bets­ge­men­skap finns stor kun­skapspo­ten­ti­al som på ett nytt sätt kun­de lyf­tas fram. För att ge­nom­fö­ra för­änd­ring­ar krävs mod och att man vå­gar se och de­fi­ni­e­ra lä­rar­ska­pet på ett nytt sätt.

Par­ar­be­te mel­lan lä­ra­re är ett sätt att dela kun­skap och att be­to­na ge­men­sam­he­ten i verk­sam­hets­kul­tu­ren. När två klass­lä­ra­re ar­be­tar till­sam­mans och de­lar var­da­gen i sko­lan upp­står möj­lig­he­ten att ska­pa många nya ru­ti­ner. Man går från att gö­ra själv till en kul­tur där man gör och ska­par till­sam­mans. Då präg­las lä­rar­ska­pet av ”co-teaching”. Co-teaching gör det en­ligt vå­ra er­fa­ren­he­ter möj­ligt att fri­gö­ra re­sur­ser, le­der till ökad livs­kraft, gör att man or­kar bätt­re i sitt ar­be­te och le­der till att man är mera en­ga­ge­rad i det.

Så­väl inre som ytt­re struk­tu­rer in­ver­kar på verk­sam­hets­kul­tu­ren och de sätt på vil­ka man ar­be­tar.

Klicka på bil­den för att för­sto­ra

Lä­ra­ren har en cen­tral roll när man byg­ger lär­mil­jö­er och lä­ra­ren gör val när un­der­vis­ning­en och lä­ran­det ut­veck­las. Hur en­ga­ge­rad lä­ra­ren är i sitt ar­be­te in­ver­kar på och syns i lär­mil­jön.

Taitajan talo (Den skickliges hus) och Tutkijan paja (Forskarens verkstad) i lärmiljön

Nor­mal­sko­lan i Ule­å­borg, Ou­lun nor­ma­a­li­kou­lu, är en av de sko­lor som ger grund­läg­gan­de ut­bild­ning i Ule­å­borgs­re­gi­o­nen och den har un­ge­fär 300 ele­ver. Sko­lan som pla­ne­rats av ar­ki­tekt Ta­ski­nen och som byggts i när­he­ten av Ule­å­borgs uni­ver­si­tet in­vig­des 1982. Inne i skol­bygg­na­den de­lar den långa hu­vud­kor­ri­do­ren in sig i fyra cel­ler som har upp­kal­lats ef­ter ule­å­borgs­ka lekt­ra­di­tio­ner: Äppö, Hoi­jak­ka, Kirp­pa och Nop­pa. I öv­re vå­ning­en hit­tar man sko­lans ad­mi­ni­stra­ti­va lo­ka­ler, lä­rar- och elev­rum samt klass­rum­men för spe­ci­alklas­ser­na. Vårt eget hem­rum finns bak i Nop­pa-cel­len. Där spen­de­rar 40 ele­ver i års­kur­ser­na 1–6 sin skol­var­dag med två klass­lä­ra­re.

Vårt lär­land­skap be­står av cellau­lan, den skick­li­ges hus (Tai­ta­jan talo) och fors­ka­rens verk­stad (Tut­ki­jan paja). Dess­utom ar­be­tar ele­ver­na un­der skol­veck­an i Al­fa­bet­s­tup­pens klass (Aa­pis­kuk­ko­luok­ka), skol­bib­li­o­te­ket och i mu­sik- och gym­nas­tiklo­ka­ler­na. Sam­ar­be­tet med and­ra be­ri­kar vår lär­mil­jö med sitt ut­bud.

Lä­rar­na och ele­ver­na in­le­der skol­da­gen till­sam­mans i au­lan. Man går ige­nom ru­ti­ner­na för den ge­men­sam­ma in­led­ning­en, var man ska ar­be­ta un­der da­gen, vil­ka grup­per som ska ar­be­ta till­sam­mans och tid­ta­bel­len. Ef­ter den ge­men­sam­ma in­led­ning­en och att ar­be­tet för­de­lats för­flyt­tar sig ele­ver­na till ut­rym­men som är ut­rus­ta­de för ge­men­samt ar­be­te och bör­jar med sina upp­gif­ter.

Klicka på bil­den för att för­sto­ra.

De namn­för­sed­da ut­rym­me­na i hem­rum­met är bygg­da så att re­dan ut­rym­met i sig självt för­sät­ter och le­der in ele­vens ori­en­te­ring och sätt att tän­ka så att det sam­k­ling­ar med den verk­sam­het som sker i ut­rym­met. Lär­land­ska­pet är byggt så att grup­per i oli­ka stor­le­kar kan ar­be­ta på ett me­nings­fullt och än­da­måls­en­ligt sätt. Lo­ka­len är av­de­lad med bok­hyl­lor, skär­mar, bord och sitt­plat­ser så att man kan ar­be­ta hela grup­pen till­sam­mans, gö­ra upp­gif­ter i små grup­per el­ler ar­be­ta in­di­vi­du­ellt.

I den skick­li­ges hus (Tai­ta­jan talo) kon­cen­tre­rar man sig på lä­ro­äm­ne­na bild­konst, hand­ar­be­te och ord­konst. Man le­ver här dag­li­gen upp till mot­tot för den skick­li­ges hus, ”man lär sig ge­nom att gö­ra”, ge­nom de upp­gif­ter som ele­ven gör. I fors­ka­rens verk­stad (Tut­ki­jan paja) tar man sig in i sci­en­ce-äm­ne­na. Mot­tot ”bli in­spi­re­rad och för­und­rad, fors­ka och lär” syns och hörs. Ele­ver­na upp­munt­ras att sö­ka in­for­ma­tion, att dela in­sik­ter och att ut­veck­la sin för­må­ga att tän­ka.

Un­der skol­da­gen ar­be­tar ele­ver­na i oli­ka ut­rym­men i oli­ka grup­per, ibland i en stor ge­men­sam grupp, ibland in­de­la­de i ut­nämn­da fas­ta ar­bets­grup­per, som of­tast är fyra styck­en. I nå­got av ut­rym­me­na i un­der­vis­nings­lo­ka­len kan en li­ten grupp hål­la på att lö­sa ett kne­pigt pro­blem, me­dan en stör­re grupp kan an­vän­da ett an­nat ut­rym­me. En del av lit­te­ra­tur­kun­ska­pen sker i sko­lans bib­li­o­tek i sam­ar­be­te med vår bib­li­o­tek­s­a­ma­nu­ens. Sam­ar­be­te med spe­ci­al­lä­ra­ren sker ge­nom att gö­ra spe­ci­al­un­der­vis­ning­en en fast del av ar­bets­ord­ning­en och en del av ar­be­tet i klas­sen.

Un­der­vis­ning­en är an­ord­nad så att skol­veck­an bil­dar en hel­het som bör­jar på mån­dag med en ge­men­sam in­led­ning och som av­slu­tas på fre­dag med en dag­boks­upp­gift. I sin dag­bok re­flek­te­rar ele­ven över sitt eget skol­ar­be­te ge­nom att skri­va om och ska­pa bil­der av de vik­ti­gas­te hän­del­ser­na och vad han el­ler hon lyck­ats i un­der sin skol­vecka. Ar­be­tet un­der läs­året är in­de­lat i te­ma­tis­ka, en­het­li­ga hel­he­ter. Oli­ka te­man syns tur­vis i lär­land­ska­pet, till ex­em­pel i in­red­ning­en, i ut­val­da red­skap och i fram­ställ­da elev­ar­be­ten.

Möj­lig­he­ter­na som ar­be­tet i par in­ne­bär, lär­land­ska­pet, sy­nen på lä­ran­de och un­der­vis­ning är en del sko­lans var­dag så­väl i hur ar­be­tet ge­nom­förs i prak­ti­ken som i den pe­da­go­gis­ka dis­kus­sio­nen. En­ligt vå­ra er­fa­ren­he­ter ger en kul­tur där man ska­par till­sam­mans in­spi­ra­tion, fri­gör re­sur­ser och öpp­nar nya sti­gar för lä­rar­ska­pet.

ER­FA­REN­HE­TER I OM­LOPP – idé­er för ut­veck­ling av lär­mil­jö­er­naTina Hei­no (red.), © Ut­bild­nings­sty­rel­sen Gui­der och hand­böck­er 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (on­li­ne), Pärm27.11.2013