Syftet med iTEC-projektet, som koordineras av europeiska European Schoolnet, är att utveckla metoder med vilka undervisningen och lärandet i första hand ur lärarens synvinkel kan omorganiseras på ett kreativt sätt. I projektet ser man på vilka färdigheter och vilka kompetenser lärarna behöver i framtiden samt utvecklar arbetsmetoder och -redskap som kan underlätta för läraren när han eller hon planerar och genomför sin undervisning. Målet är att stöda utveckling av verksamhetskulturen och undervisningsmetoderna.
Under projektets gång skapas och utvecklas elevorienterade arbetssätt, samtidigt som man strävar efter att identifiera och utveckla teknologiska lösningar som stöder arbetssätten. De handlingsmönster som man på detta sätt skapar kan vidareutvecklas i skolorna så att de stöder utvecklingen av verksamhetskulturen och pedagogiken.
Idén med de arbetssätt som ska tas fram är att de ska stöda lärarens och elevernas samplanering, kollaborativa arbetssätt och elevernas självreflektion under processerna såväl på individuell som på gruppnivå. För att underlätta lärarens vardag har man bl. a. utvecklat gruppredskapet TeamUp, med vilket läraren enkelt kan gruppera eleverna på olika sätt och följa med hur arbetet framskrider i grupperna. Som stöd för elevernas självreflektion har man utvecklat redskapet ReFlex. Med programmet kan eleven skriva in sin egen lärprocess på en tidslinje. Utvecklingsversionerna av redskapen finns på iTec:s webbsidor och de är öppna för alla. Arbetssätten och redskapen kommer att vidareutvecklas under projektets gång. De slutliga versionerna kommer att vara tillgängliga för alla lärare och utbildningsanordnare.
Scenarietänkande som manuskript för skolan den närmsta framtiden
I början var scenarion en term som användes inom film och teater. I det här sammanhanget avses med scenarion manuskript för skolan, undervisningen och lärandet i den närmsta framtiden. I utvecklingsprojektet har man strävat efter att skapa ett möjligt, troligt och eftersträvat scenario, en framtidsstatus.
Scenariot är en kort berättelse eller historia om det önskade lärobjektet, som är placerat i en specifik lärmiljöhelhet. Syftet med scenariot är att inspirera läraren och att ge denne nya kreativa möjligheter till stöd för planeringen och genomförandet av den egna och elevernas verksamhet. I scenariot beskrivs faktorer i lärmiljön, såsom den fysiska lärmiljön, elevernas roll och verksamhet, lärarens verksamhet, de resurser som behövs och interaktionen mellan dessa. I scenariot kan man också på ett allmänt plan beskriva lärandet utanför skolan, anlitande av en utomstående sakkunnig eller en omplanering av lokalerna i skolan.
Utgående från det scenario som läraren gör upp skapas en lärberättelse som består av olika läraktiviteter. Lärberättelsen är en mera noggrann och detaljerad beskrivning av studiehelheten i berättelseform. För att förverkliga lärberättelsen behövs inspirerande modeller som beskriver olika möjligheter att genomföra läraktiviteterna. Syftet med aktiviteterna är att inspirera läraren och eleven till nya sätt att undervisa och lära sig. De innehåller förslag på hur arbetet kan planeras, genomföras och bedömas från en elevorienterad utgångspunkt samt tankar om vilken teknik som kunde användas. Läraktiviteterna är från lärarens och elevens perspektiv konkreta redskap i lärandet.
Pilotlärarna i projektet har upplevt att läraktiviteterna har fört med sig nya sätt att närma sig planering och genomförande av undervisningen. Bland aktiviteterna betonas lärarens och elevernas samplanering i olika faser av arbetet. När eleverna evaluerar sin arbetsprocess och sina arbetssätt kan dessa vid behov ändras.
Dröm, undersök, reflektera… exempel på en lärberättelse
Följande exempel på en piloterad lärberättelse togs fram under projektet. De ord i texten som är skrivna med versaler (dröm, forska, reflektera, kartlägg, färdigställ, fråga, samarbeta och visa) hänvisar till den läraktivitet som tillämpats under arbetsfasen i fråga. Som stöd för genomförandet av läraktiviteterna finns olika arbetsmetoder och anvisningar för den teknologi som eventuellt kan användas.
Att kunna berätta berättelser och uttrycka sig själv kan anses vara allmänt viktiga färdigheter, och dessa färdigheter kan läras och övas i många olika sammanhang.
Detta exempel visar på ett bra sätt viktiga aspekter på digitalt berättande. Arbetssättet upplevs vara en betydelsefull lärupplevelse och med hjälp av den ges exempel på hur berättande kan integreras i andra ämnesområden. Att berätta historier kan motivera eleverna och fungera som ett nytt sätt att dokumentera lärandet.
Anvisningar – Målet att skapa en ca 5 min. lång medryckande mediepresentation i berättelseform om ett vetenskapligt fenomen. Fenomenet ska presenteras ur ett personligt perspektiv så att egna erfarenheter av fenomenet betonas. Presentationen riktas till en specifik publik och målet är att publiken hittar fenomenets viktigaste egenskaper i presentationen.
Den här lärberättelsen har berättats ur lärarperspektiv, men den kan också berättas ur elevens eller eller klass perspektiv. I lärberättelsen framträder exempel på en plan för hur arbetet framskrider, beskriven med hjälp av läraktiviteterna.
Lärarna har upplevt att ett arbetssätt som utgår från lärberättelser har många positiva sidor. När man granskar målen och planerar arbetet tillsammans med eleverna har detta ökat elevernas medvetenhet om lärprocessen och gett dem större påverkningsmöjligheter. Detta har ökat elevernas arbetsmotivation. Elevernas självreflektion är en viktig del av scenariotanken. Självreflektionen återkommer med jämna mellanrum och den har utvecklat elevernas beredskap att utvärdera sitt arbete och sitt lärande. Med hjälp av elevernas självreflektion har läraren också fått större kunskap om elevens arbetssätt och färdigheter, vilket i sin tur har underlättat när läraren planerar och utvecklar undervisningsmetoder, till exempel när undervisningen differentieras. De förslag på arbetsmetoder och den teknik som kan användas i samband med läraktiviteterna har också upplevts som mycket nyttiga.
Länkar
Info om iTec-projektet
Info om iTec-projektet i Finland på webbplatsen Oppimaisema.fi
http://oppimaisema.fi/forstasidan
Inspirerande exempel – MIT Blossoms videos
iTec på Aalto-universitets sidor
ERFARENHETER I OMLOPP – idéer för utveckling av lärmiljöernaTina Heino (red.), © Utbildningsstyrelsen Guider och handböcker 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (online), Pärm27.11.2013