Det är ok att vara duktig – från projekt till permanent verksamhet

Det svenskspråkiga koordineringsprojektet, Karleby stad Kiti Lindén Peter Kotkamaa, studiehandledare, Sursik skola, Pedersöre

Alla ele­ver har rätt till lik­vär­dig un­der­vis­ning. Det­ta var grund­tan­ken och ut­gångs­punk­ten vid Sur­sik sko­la i Pe­der­sö­re kom­mun då till­val­s­kur­sen Stu­dio 3 pla­ne­ra­des. Man vil­le ge hög­sta­die­ele­ver med in­tres­se för te­o­re­tis­ka äm­nen möj­lig­het att ut­veck­la sina kun­ska­per och för­dju­pa sig inom oli­ka om­rå­den. Sko­lans stu­dio­verk­sam­het hade star­tat re­dan ti­di­ga­re och be­stod av or­ga­ni­se­rad stö­d­un­der­vis­ning och flex­i­bel små­grupp­sun­der­vis­ning. De ele­ver som vil­le del­ta i den nya stu­dio­verk­sam­he­ten fick an­mä­la sig till till­val­s­kur­sen. Må­let med kur­sen var att ge ele­ver­na möj­lig­het till en mera om­fat­tan­de dif­fe­ren­ti­e­ring samt möj­lig­het till mång­si­dig an­vänd­ning av tek­ni­ken. Vid pla­ne­ring­en var tan­ken att kri­te­ri­et för att få del­ta skul­le vara att ele­ver­na hade vits­ord­et 9 – 10 i äm­net el­ler ett stort in­tres­se för äm­net i frå­ga (mo­ders­mål, ma­te­ma­tik, språk, kemi, fy­sik, his­to­ria och sam­häll­s­lä­ra). Ef­ter dis­kus­sio­ner slo­pa­des dock kra­vet på hö­ga vits­ord och det be­stäm­des att alla som var in­tres­se­ra­de fick del­ta i kur­sen.

Till­val­s­kur­sen in­ne­bar att det i sko­lan bil­da­des till­fäl­li­ga elev­grup­per på 5–8 ele­ver. Ele­ver­na i de oli­ka grup­per­na var in­tres­se­ra­de av att för­dju­pa sig i sam­ma äm­nen. Verk­sam­he­ten ko­or­di­ne­ra­des av sko­lans stu­die­hand­le­da­re. Må­let med till­val­s­kur­sen var att:

• bred­da det pe­da­go­gis­ka tän­kan­det i sko­lan så att man även be­ak­tar be­gåv­ning­ar och sär­skil­da för­må­gor

hö­ja stu­die­mo­ti­va­tio­nen hos ele­ver som inte får till­räck­lig sti­mu­lans inom den nor­ma­la dif­fe­ren­ti­e­ring­en i klas­ser­na

• ska­pa lär­mil­jö­er i sko­lan som kan ge ele­ver­na möj­lig­het att växa och lä­ra som in­di­vi­der och som med­lem­mar i grupp

• lå­ta även de hög­pre­ste­ran­de ele­ver­na ut­veck­las i en­lig­het med sina för­ut­sätt­ning­ar och för­må­gor

• väcka ele­ver­nas ny­fi­ken­het och fa­sci­na­tion för lä­ran­dets möj­lig­he­ter ge­nom äm­nes­mäs­sig för­djup­ning

• all­mänt hö­ja samt­li­ga ele­vers stu­die­mo­ti­va­tion i sko­lan

Från planering till verksamhet

Ar­bets­ti­der­na för kur­sen pla­ce­ra­de dels till skol­tid och dels ut­an­för den nor­ma­la skol­da­gen. Den störs­ta de­len av ar­be­tet ut­för­des dock ut­an­för den or­di­na­rie un­der­vis­nings­ti­den. Ele­ver­na in­for­me­ra­des om den pla­ne­ra­de verk­sam­he­ten i bör­jan av höst­ter­mi­nen. Alla in­tres­se­ra­de ele­ver fick en an­sök­nings­blan­kett där det frå­ga­des vil­ket äm­ne de vil­le stu­de­ra och man be­rät­ta­de för ele­ver­na att kur­sen med­för ett ex­tra an­svars­ta­gan­de och myck­et själv­stän­digt ar­be­te.

När kur­sen in­led­des de­la­des ele­ver­na in i tre grup­per en­ligt in­tres­sen. Ar­be­tet un­der kur­sen gjor­des del­vis i fo­rum som var ge­men­sam­ma för alla ele­ver och del­vis i äm­nes­grup­per. In­led­nings­vis var alla sam­la­de till en ge­men­sam in­for­ma­tions­träff där man pre­sen­te­ra­de idé­er och drog upp rikt­lin­jer. Det­ta med syf­te att gö­ra ar­be­tet ef­fek­tivt men ock­så för att alla skul­le få en bild av den hel­het till vil­ken de­ras eget ar­be­te skul­le bi­dra. Un­der kur­sen fick alla ele­ver en egen lap­top som de fick an­vän­da un­der kur­sens gång. I bör­jan av kur­sen till­äg­na­des en för­mid­dag åt att dis­ku­te­ra käll­kri­tik. Un­der en hel skol­dag fick ele­ver­na be­kan­ta sig med ett lay­out­pro­gram. Sina nya kun­ska­per an­vän­de ele­ver­na då de sam­man­ställ­de sina ar­be­ten till en ge­men­sam tid­ning i slu­tet av kur­sen.

Ef­ter den ge­men­sam­ma kur­sin­led­ning­en in­tro­du­ce­ra­des ar­be­tet i de tre äm­nes­grup­per­na; his­to­ria och sam­häll­s­lä­ra, mo­ders­mål samt na­tur­ve­ten­ska­per. Var­je grupp dis­ku­te­ra­de i bör­jan al­las spe­ci­al­in­tres­sen med må­let att hit­ta ett ge­men­samt grupp­te­ma. Till ex­em­pel den na­tur­ve­ten­skap­li­ga grup­pen val­de ma­te­ma­ti­ken som ett ge­men­samt in­tres­se.

Var­je grupps spe­ci­al­in­tres­sen sam­man­för­des där­ef­ter till ett ge­men­samt pro­jekt. I det­ta fall val­de man te­mat ener­gi­för­sörj­ning. Var­je elev val­de ock­så ett del­pro­jekt ut­gå­en­de från det egna spe­ci­al­in­tres­set, till ex­em­pel få­gel­skåd­ning, fis­ke, el­ekt­ro­nik el­ler åter­vin­ning. Des­sa del­pro­jekt gav en all­män­ve­ten­skap­lig bild av ener­gi­för­sörj­ning­en idag och hur den even­tu­ellt kun­de ut­veck­las i fram­ti­den i t.ex. Ös­ter­bot­ten.

En ge­men­sam wiki med fi­ler an­vän­des för att ele­ver­na skul­le ha till­gång till sitt ma­te­ri­al var de än be­fann sig. Grup­pen hade en mor­gon­träff var­je vecka för en upp­da­te­ring av det egna och de ge­men­sam­ma ar­be­te­na. Alla an­teck­ning­ar från de ge­men­sam­ma träf­far­na spa­ra­des di­gi­tal. Det­ta gjor­des så att grupp­med­lem­mar­na vid var­je träff kun­de sva­ra på frå­gor som dykt upp un­der ar­be­tet. Pro­jek­tet led­de bl.a. till en mo­dell för hur ener­gi­för­sörj­ning­en i Ös­ter­bot­ten kun­de se ut år 2030, dvs. det år den ak­tu­el­la land­skaps­pla­nen sik­tar på.

Från experiment till permanent verksamhet

De tre grup­per­nas ar­be­ten re­sul­te­ra­de i en tid­ning, där alla elev­ar­be­ten pre­sen­te­ra­des i ar­ti­kel­form. Där­till skrev mo­ders­måls­grup­pen fle­ra re­por­ta­ge och ko­lum­ner, vil­ket gjor­de tid­ning­en till en hel­het som upp­skat­ta­des ock­så ut­an­för den egna sko­lan. Tid­nings­pro­jek­tet lär­de ele­ver­na hur re­dak­tio­nellt ar­be­te fun­ge­rar och vad en dead­line in­ne­bär i prak­ti­ken. För själ­va tid­nings­pro­jek­tet an­li­ta­des en ex­tern sak­kun­nig per­son, som hjälp­te ele­ver­na med lay­ou­ten och de da­tor­pro­gram som be­höv­des. Ele­ver­na upp­lev­de det­ta som en mo­ti­va­tions­hö­jan­de fak­tor och ar­be­tet fick en stör­re be­ty­del­se för ele­ver­na tack vare ex­pert­hjäl­pen. Att ha ett syn­ligt re­sul­tat i form av en tid­ning gjor­de att ele­ver­na vid slu­tet av kur­sen ock­så var väl­digt stol­ta över det ar­be­te de gjort.

Som lär­do­mar av pro­jek­tet nämn­de ele­ver­na att de bland an­nat lär­de sig att ta an­svar och att de bli­vit mer själv­stän­di­ga un­der kur­sen. Trots att kur­sen med­för­de ex­tra ar­be­te med fle­ra ti­di­ga morg­nar in­nan den nor­ma­la un­der­vis­ning­en och sena kväl­lar hem­ma på egen hand, var alla ef­ter­åt nöj­da med att de val­de kur­sen. Ele­ver­na gil­la­de möj­lig­he­ten att få för­dju­pa sig i ett äm­ne som de var spe­ci­ellt in­tres­se­ra­de av. Ef­ter­som IKT hade en cen­tral roll och alla ele­ver hade en egen lap­top till sitt för­fo­gan­de un­der kur­sen, kun­de ele­ver­na fors­ka inom sitt äm­ne på ett mång­si­digt sätt. Ele­ver­na upp­skat­ta­de ock­så de nya vän­ner­na och den nya ar­bets­ge­men­ska­pen som kur­sen in­ne­bar.

Lä­rar­na som an­sva­ra­de för till­val­s­kur­sen tyck­te att de un­der kur­sen ock­så ut­veck­la­des i sin lä­rar­roll. Lä­rar­na fick en hand­ledar­roll där de till­sam­mans med ele­ver­na job­ba­de för att upp­nå ett ge­men­samt mål. Ef­ter­som kur­s­in­ne­hål­let styrs av de ele­ver som väl­jer kur­sen och de­ras spe­ci­al­in­tres­sen, kan lä­rar­na inte på för­hand pla­ne­ra kur­sen och kur­sens slut­re­sul­tat blir ock­så där­med oli­ka från år till år. Det är nå­got som lä­rar­na även upp­lev­de som en ut­ma­ning. Un­der den­na till­val­s­kurs mås­te lä­rar­na gå ut­an­för sitt be­kväm­lig­hets­om­rå­de, ef­ter­som de inte ex­akt vet hur föl­jan­de lek­tion kom­mer att för­lö­pa och vil­ka frå­gor ele­ver­na kom­mer att stäl­la ef­ter­som pro­ble­men ele­ver­na stött på i sitt forsk­nings­ar­be­te kan vara vad som helst. Lä­rar­na kun­de ock­så se att del­ta­gan­det i till­val­s­kur­sen på­ver­ka­de ele­ver­nas pre­sta­tio­ner i öv­ri­ga äm­nen i sko­lan, ef­ter­som ele­ver­nas själv­för­tro­en­de öka­de. Lä­rar­na kun­de ock­så ob­ser­ve­ra ef­fek­ter av till­val­s­kur­sen ut­an­för den lil­la ar­bets­grup­pen, i och med att ele­ver­nas ex­tra in­spi­ra­tion för skol­ar­be­tet även spred sig vi­da­re till de­ras skol­kom­pi­sar. Till­val­s­kur­sen fort­sat­te även det föl­jan­de läs­året och har nu bli­vit per­ma­nent verk­sam­het i sko­lan.

Länk

Stu­dio 3

http://you­tu.be/ INbI6yFi-I0

ER­FA­REN­HE­TER I OM­LOPP – idé­er för ut­veck­ling av lär­mil­jö­er­naTina Hei­no (red.), © Ut­bild­nings­sty­rel­sen Gui­der och hand­böck­er 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (on­li­ne), Pärm27.11.2013