Spel gör det möjligt att bedöma kunskaper

Koordineringsprojektet för lärspel och virtuella världar, Konnevesi kommun Petri Lounaskorpi och Minna Kytölä Vaajakosken koulu

Lär­spel har re­dan en läng­re tid an­vänts som stöd för lä­ran­de och va­rit en del av nytt­jan­det och an­vänd­ning­en av tek­no­lo­gin. Re­dan i bör­jan av 1990- ta­let fick man i sko­lor­na till­gång till fle­ra oli­ka spel som be­stod av dril­l­öv­ning­ar. Spe­len var till störs­ta de­len be­ha­vi­o­ris­tis­ka. Des­sa drill­spel bil­dar en­ligt Egen­feldt-Ni­el­sen (2007) den förs­ta ge­ne­ra­tio­nens lär­spel. Des­sa grund­spel som fo­ku­se­rar på en sak har fort­fa­ran­de en plats bland lä­ro­med­len som öv­ning­ar som stö­der lä­ran­det. Des­sa tra­di­tio­nel­la lär­spel, som de fles­ta lä­ra­re har er­fa­ren­het av, är ofta kon­cen­tre­ra­de på ett sak­in­ne­håll. Med hjälp av dem kan ele­ven till ex­em­pel öva mul­ti­pli­ka­tions­ta­bel­len el­ler ord på oli­ka språk på tid och ef­ter att ti­den gått ut få re­spons på hur det gått.

Den and­ra ge­ne­ra­tio­nens lär­spel är kon­struk­ti­vis­tis­ka spel där spe­lets fo­kus har över­gått till att föl­ja ele­vens ut­veck­ling. Bland an­nat an­pas­sar sig spe­len i takt med att ele­vens fär­dig­he­ter ökar och upp­gif­ter­na blir mera mång­si­di­ga och svå­ra­re. Ett av de mest an­vän­da av de här spe­len är Eka­pe­li (Spel-Ett) Eka­pe­li är in­rik­tat på för­sko­le- och ny­bör­jar­un­der­vis­ning för att ut­veck­la grun­der­na i mo­ders­mål och ma­te­ma­tik. I spe­let bör­jar man med att lä­ra sig kän­na igen för­hål­lan­det mel­lan ljud och bok­stä­ver. I takt med att fär­dig­he­ter­na ökar går man vi­da­re till sta­vel­ser och så vi­da­re. De mer ut­veck­la­de an­pas­san­de ma­te­ma­tik­spe­len kart­läg­ger först spe­la­rens kun­ska­per ge­nom att till ex­em­pel lå­ta spe­la­ren ut­fö­ra 70–80 upp­gif­ter på oli­ka ni­vå­er och ska­par där­ef­ter en spe­lar­pro­fil. Den­na pro­fil ut­gör grun­den när spe­let ut­veck­las och upp­gif­ter­na lå­ter ele­ven öva på de om­rå­den i ma­te­ma­ti­ken där han el­ler hon är svag. I takt med att fär­dig­he­ter­na ökar blir upp­gif­ter­na svå­ra­re. För­de­len med an­pas­san­de spel är ock­så att ele­vens spe­lin­lär­nings­his­to­rik spa­ras. Som stöd för be­döm­ning­en får lä­ra­ren till­gång till ock­så lång­sik­tig upp­följ­ning av ele­vens ut­veck­ling.

Den tred­je ge­ne­ra­tio­nens lär­spel har nått de mo­der­na vi­deo­spe­lens värld i en so­cio­kul­tu­rell kon­text. Des­sa spel ak­ti­ve­rar spe­lar­na att kom­mu­ni­ce­ra sins­e­mel­lan, att lö­sa mång­fa­cet­te­ra­de pro­blem och att tilläm­pa sina in­lär­da kun­ska­per. Grun­der­na för spe­len ut­görs av ut­veck­ling­en av fär­dig­he­ter, in­lär­nings­his­to­ri­ken och spe­lets in­ter­na mo­ti­ve­ran­de egen­ska­per. I spe­len finns allt of­ta­re un­der­hål­lan­de de­lar, där ele­ven får spe­la el­ler som han el­ler hon får an­vän­da som be­lö­ning. Des­sa kan vara till ex­em­pel att änd­ra ava­ta­rens ut­se­en­de, vi­lo­rum där man kan se på vi­de­or och chat­ta med and­ra spe­la­re. I spe­len finns ock­så om­fat­tan­de koo­pe­ra­ti­va egen­ska­per, som in­tern kom­mu­ni­ka­tion, peer sup­port samt tur­ne­ring­ar en­de­ra mel­lan klass­kam­ra­ter el­ler med in­ter­na­tio­nel­la mot­stån­da­re. När man spe­lar till­sam­mans blir spel­upp­le­vel­sen so­ci­al, sam­ti­digt som ele­ven lär sig grund­fär­dig­he­ter i hur man ska ag­e­ra på web­ben.

Spel och bedömning

Ett pro­blem med att an­vän­da spel i un­der­vis­ning­en har länge va­rit svå­rig­he­ter med att sam­la in de re­sul­tat som ele­ver­na fått när de spe­lat. Mer­par­ten av de spel som an­vänds i sko­lor­na är gra­tiss­pel som spe­las på web­ben, som man inte kan el­ler vill log­ga in på via sko­lan. Ele­ver­na kan inte all­tid log­ga in på spe­len i sko­lor­na, ef­ter­som brand­mu­rens in­ställ­ning­ar kan hind­ra det­ta el­ler man inte har ska­pat prax­is för an­vänd­ning av spel i un­der­vis­ning­en. Att ele­ver­na log­gar in sig el­ler den an­vän­dar­ad­mi­ni­stra­tion som fal­ler på lä­rar­nas lott till­ta­lar ing­en, vil­ket le­der till att spe­len spe­las främst till ex­em­pel hem­ma el­ler på ras­ter­na och lä­rar­na inte får nå­gon in­for­ma­tion om hur ele­ver­na fram­skri­der el­ler hur de­ras fär­dig­he­ter ut­veck­las. Lä­rar­na vet inte hel­ler all­tid nå­got om ele­ver­nas spe­lan­de och kun­ska­per.

Lös­ning­en på hur man kart­läg­ger ele­ver­nas fär­dig­he­ter kan vara så här en­kel: var­je spel­ses­sion av­slu­tas med en sam­man­fatt­ning av spe­let, ett sco­re board. I den­na ”av­slut­ning­s­vy” vi­sas ofta spe­la­rens re­sul­tat, den tid som an­vänts till spe­lan­det, de pre­sta­tio­ner som bli­vit kor­rekt ut­för­da och om man spe­lat fle­ra om­gång­ar syns ock­så spel­his­to­ri­ken, allt­så hur fär­dig­he­ter­na ut­veck­lats. Ge­nom att ko­pi­e­ra den­na vy med Print Screen-kom­man­dot får man ett be­stå­en­de re­sul­tat och på det­ta sätt kan lä­ra­ren ut­nytt­ja in­for­ma­tio­nen när han el­ler hon in­di­vi­du­a­li­se­rar un­der­vis­ning­en samt ock­så som ett stöd för be­döm­ning av ele­ven. Det som spa­rats med kom­man­dot Print Screen be­hö­ver bara in­fo­gas till nå­got do­ku­ment, till ex­em­pel i Word el­ler Power Point, spa­ras med ett namn och se­dan en­de­ra skri­vas ut i pap­pers­for­mat el­ler sän­das till lä­ra­ren som e-post. Den­na prax­is gör det möj­ligt att an­vän­da spel till ex­em­pel som hem­upp­gif­ter, om ele­ver­na spa­rar re­sul­ta­ten el­ler sän­der dem till lä­ra­ren.

Ta­bell i spe­let Sam­dog över ele­ver­nas fram­steg. Spe­lets sam­man­fatt­ning­s­vy för lä­ra­ren. Klicka på bil­den för att för­sto­ra.

Spel som sam­lar in mer ut­veck­lad be­döm­nings­in­for­ma­tion krä­ver ofta att ele­ver­na och lä­ra­ren ska­par pro­fi­ler. I des­sa spel finns mång­si­di­ga verk­tyg för att sam­la in in­for­ma­tion. Det är en­kelt för lä­ra­ren att i spe­lens re­gis­ter föl­ja med hur hela grup­pen ut­veck­las, in­di­vi­du­el­la pro­blem el­ler in­ne­håll som är ut­ma­nan­de och hur man lär sig dem.

En del av de spel som krä­ver in­logg­ning är gra­tis och in­ne­hål­ler be­grän­sad be­döm­nings­in­for­ma­tion för lä­ra­rens för­fo­gan­de. In­for­ma­tio­nen pre­sen­te­ras ofta fär­digt i ta­bel­ler och den är en­kel att tol­ka och an­vän­da till ex­em­pel vid pla­ne­ring av un­der­vis­ning och vid be­döm­ning. I vis­sa spel kan lä­ra­ren till och med stäl­la in svå­rig­hets­gra­den, så att de mot­sva­rar ele­ver­nas fär­dig­he­ter, allt­så gö­ra spe­len en­de­ra enk­la­re el­ler svå­ra­re.

Spelet utvärderar kunskap och färdigheter

An­vänd­ning av spel i be­döm­ning­en be­grän­sas inte en­dast till ut­vär­de­ring av själ­va re­sul­ta­ten. Spel möj­lig­gör ett brett koo­pe­ra­tivt lä­ran­de och att man ar­be­tar och ska­par till­sam­mans, till ex­em­pel på pek­da­torn el­ler ge­nom att en­dast an­vän­da en da­ta­pro­jek­tor. Att spe­la till­sam­mans, att lö­sa pro­blem och klä dem i ord gör ele­ver­nas verk­li­ga kun­ska­per syn­li­ga. Spe­len stö­der på ett ut­märkt sätt bå­de peer le­ar­ning och peer teaching.

Att spe­la till­sam­mans be­rät­tar om många fär­dig­he­ter

De spel som an­vänds för att stö­da lä­ran­det hjäl­per vid pro­blem­lös­ning, lär ut pro­blem­lös­nings­fär­dig­he­ter och gör ele­ver­na be­kan­ta med fe­no­men i den re­el­la värl­den. Att han­te­ra hel­he­ter och att si­mu­le­ra oli­ka al­ter­na­ti­va sätt att ag­e­ra lär ele­ver­na att för­stå oli­ka fe­no­men. Till ex­em­pel spe­let Vir­tu­el­la­kom­mu­nen si­mu­le­rar funk­tio­ner i sam­häl­let och al­ter­na­tiv och hand­lings­sätt för be­sluts­fat­tan­de.

Den sto­ra för­de­len med spe­len är det om­fat­tan­de och va­ri­e­ran­de stöd de er­bju­der för oli­ka in­lär­nings­sti­lar och oli­ka tem­pe­ra­ment. I det sto­ra ut­bu­det finns lämp­li­ga spel som ock­så stö­der vid oli­ka in­lär­nings­svå­rig­he­ter, och på det­ta sätt be­ri­kar och kom­plet­te­rar spe­len lä­ra­rens re­per­to­ar av lä­ro­me­del och be­döm­nings­red­skap. Lär­spel finns på web­ben och ock­så som ku­ra­te­rat in­ne­håll till ex­em­pel sam­lat i oli­ka lä­ro­äm­nen och fe­no­men. På ko­or­di­ne­rings­pro­jek­tets webb­plats (OVI) finns ett stort an­tal lär­spel som lä­ra­re spe­lat ige­nom. Spe­len är klas­si­fi­ce­ra­de en­ligt lä­ro­äm­ne och klass­grad. Spe­len har ock­så till­de­lats ett visst an­tal stjär­nor ut­gå­en­de från re­spons som lä­rar­na gett för att un­der­lät­ta när spe­len tas i an­vänd­ning. De spel och si­mu­la­tio­ner som in­går i TU­LU­VAT-pro­jek­tet be­hand­lar kli­mat­för­änd­ring­en och har till störs­ta de­len ta­gits fram av oli­ka uni­ver­si­tet.

Lär­spe­len ger alla ele­ver en ny slags möj­lig­het att visa sina kun­ska­per. De in­no­va­tio­ner som tas fram i den när­mas­te fram­ti­den för att ut­veck­la di­gi­ta­la be­döm­nings­me­to­der går hand i hand med in­lär­ning via spel och ut­vär­de­ring­en vid an­vänd­ning av spel.

Län­kar

Third Ge­ne­ra­tion Edu­ca­tio­nal Use of Com­pu­ter Ga­mes SIMON EGEN­FELDT-NI­EL­SEN, IT Uni­ver­si­ty of Co­pen­ha­gen Den­mark, 2007

http://egen­feldt.eu/pa­pers/third_ ge­ne­ra­tion_JEM_egen­feldt-ni­el­sen.pdf

Webb­si­dan för Lär­spel och vir­tu­el­la mil­jö­er (OVI)

http://peda.net/pol­ku/ovi

TU­LU­VAT-pro­jek­tets ku­ra­te­ra­de spel

http://www.peda.net/ve­ra­ja/kon­ne­ve­si/lu­kio/op­h­han­ke2010/pe­lit/ym­pa­risto-_ja_lu­on­non­ti­e­to/pe­lit

ER­FA­REN­HE­TER I OM­LOPP – idé­er för ut­veck­ling av lär­mil­jö­er­naTina Hei­no (red.), © Ut­bild­nings­sty­rel­sen Gui­der och hand­böck­er 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (on­li­ne), Pärm27.11.2013