2. Samarbete och ledarskap möjliggör förändring

Jukka Tulivuori, Utbildningsstyrelsen

Sko­lan el­ler lä­ro­an­stal­ten kan ses som en hel­het som be­står av oli­ka lär­mil­jö­er, verk­sam­hets­kul­tu­ren, per­so­na­len, ele­ver och stu­de­ran­de. För att vara mera ex­akt så är verk­sam­hets­kul­tu­ren ett ut­tryck för det pe­da­go­gis­ka tän­kan­det som rå­der i ar­bets­ge­men­ska­pen. I bäs­ta fall kan sko­lan el­ler lä­ro­an­stal­ten och dess oli­ka sam­fund fun­ge­ra som en lä­ran­de or­ga­ni­sa­tion. Rek­torn och den öv­ri­ga led­ning­en har en cen­tral roll i ut­form­ning­en av den lä­ran­de or­ga­ni­sa­tio­nen. Ett bra hand­lings­sätt är de­lat och del­ak­tigt le­dar­skap som sam­ti­digt ock­så le­der till att för­änd­ra sko­lans el­ler lä­ro­an­stal­tens verk­sam­hets­kul­tur. Dess­utom ska ele­ver­na och stu­de­ran­de­na tas med i be­sluts­fat­tan­det. Sam­ti­digt mås­te le­dar­ska­pet ut­veck­las.

I en lä­ran­de or­ga­ni­sa­tion ska det ock­så fin­nas bå­de ut­rym­me och tid att lä­ra sig nytt och dela med sig av sitt kun­nan­de. Dess med­lem­mar får in­spi­re­ras av vad de gör och ut­veck­lings­ar­be­tet styrs av ge­men­sam­ma mål. Inom or­ga­ni­sa­tio­nen ges kon­struk­tiv re­spons som stöd för lä­ran­det. Ett mång­si­digt ut­nytt­jan­de av tek­ni­ken iden­ti­fi­e­ras i or­ga­ni­sa­tio­nen som en ef­fek­tiv me­tod att ska­pa och dela in­for­ma­tion samt att kom­mu­ni­ce­ra.

Er­fa­ren­hets­by­tet mel­lan alla lä­ra­re, ele­ver, stu­de­ran­de och även vård­nads­ha­va­re är sär­skilt vik­tigt för sko­lans ut­veck­ling. Idag, när den nya tek­ni­ken gör sam­ar­be­te möj­ligt till och med mel­lan oli­ka de­lar av Fin­land, är det lätt att dela med sig av till ex­em­pel bäs­ta prax­is och mång­si­di­ga idé­er.

Även skol­bygg­na­den har en vik­tig roll i ut­veck­lings­ar­be­tet. Hur man för­ny­ar lo­ka­ler och hur man går till­vä­ga in­för sa­ne­rings- och re­pa­ra­tions­ar­be­tet kan i bäs­ta fall för­änd­ra och in­ver­ka och stöd­ja ny verk­sam­hets­kul­tur i sam­ma rikt­ning som lä­ro­plans­grun­der­na. När rek­torn, lä­rar­na samt ele­ver­na och stu­de­ran­de­na från bör­jan är med och pla­ne­rar för­ny­an­det av skol­bygg­na­den kan de nya ut­rym­me­na pla­ne­ras så att det upp­står nya slags sam­ar­bets­möj­lig­he­ter. Ut­rym­men möj­lig­gör att stu­di­er kan dri­vas in­di­vi­du­ellt, i par el­ler i små el­ler sto­ra grup­per. På det­ta sätt för­änd­ras verk­sam­hets­kul­tu­ren från in­di­vid­cen­tre­rat ar­be­te till en mer sam­ar­bets­ba­se­rad mo­dell och så­le­des kan lä­ran­det för­ny­as och för­bätt­ras.