Skolan eller läroanstalten kan ses som en helhet som består av olika lärmiljöer, verksamhetskulturen, personalen, elever och studerande. För att vara mera exakt så är verksamhetskulturen ett uttryck för det pedagogiska tänkandet som råder i arbetsgemenskapen. I bästa fall kan skolan eller läroanstalten och dess olika samfund fungera som en lärande organisation. Rektorn och den övriga ledningen har en central roll i utformningen av den lärande organisationen. Ett bra handlingssätt är delat och delaktigt ledarskap som samtidigt också leder till att förändra skolans eller läroanstaltens verksamhetskultur. Dessutom ska eleverna och studerandena tas med i beslutsfattandet. Samtidigt måste ledarskapet utvecklas.
I en lärande organisation ska det också finnas både utrymme och tid att lära sig nytt och dela med sig av sitt kunnande. Dess medlemmar får inspireras av vad de gör och utvecklingsarbetet styrs av gemensamma mål. Inom organisationen ges konstruktiv respons som stöd för lärandet. Ett mångsidigt utnyttjande av tekniken identifieras i organisationen som en effektiv metod att skapa och dela information samt att kommunicera.
Erfarenhetsbytet mellan alla lärare, elever, studerande och även vårdnadshavare är särskilt viktigt för skolans utveckling. Idag, när den nya tekniken gör samarbete möjligt till och med mellan olika delar av Finland, är det lätt att dela med sig av till exempel bästa praxis och mångsidiga idéer.
Även skolbyggnaden har en viktig roll i utvecklingsarbetet. Hur man förnyar lokaler och hur man går tillväga inför sanerings- och reparationsarbetet kan i bästa fall förändra och inverka och stödja ny verksamhetskultur i samma riktning som läroplansgrunderna. När rektorn, lärarna samt eleverna och studerandena från början är med och planerar förnyandet av skolbyggnaden kan de nya utrymmena planeras så att det uppstår nya slags samarbetsmöjligheter. Utrymmen möjliggör att studier kan drivas individuellt, i par eller i små eller stora grupper. På detta sätt förändras verksamhetskulturen från individcentrerat arbete till en mer samarbetsbaserad modell och således kan lärandet förnyas och förbättras.
ERFARENHETER I OMLOPP – idéer för utveckling av lärmiljöernaTina Heino (red.), © Utbildningsstyrelsen Guider och handböcker 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (online), Pärm27.11.2013