Elever och studerande som drivkrafter bakom förändringar

Koordineringsprojektet för Lärspel och Virtuella miljöer, Konnevesi kommun Petri Lounaskorpi

Vi le­ver i för­änd­ring­ar­nas tid och lä­ra­rens yr­kes­kun­skap är ut­satt för hårt tryck. En stor ut­ma­ning är frå­gan om vem ska lä­ra lä­ra­ren att lä­ra ele­ver och stu­de­ran­de att i sin tur lä­ra sig i stu­de­ra i de nya lär­mil­jö­er­na? Värl­den runt sko­lor­na och lä­ro­an­stal­ter­na för­änd­ras och ele­ver och stu­de­ran­de le­ver ett so­ci­alt liv på in­ter­net dyg­net runt.

Ele­ver­na och stu­de­ran­de­na har kom­pe­ten­ser som de inte all­tid för­står att de har. Fär­dig­he­ter­na för 2010-ta­let, som de­fi­ni­e­ra­des re­dan un­der det för­ra de­cen­ni­et, bor­de över­fö­ras till sko­lans var­dag. Sko­lor­na och lä­ro­an­stal­ter­na bor­de vara trans­pa­ren­ta och lä­ra sam­häl­lets bli­van­de med­lem­mar fär­dig­he­ter. En brom­san­de fak­tor är de lä­ra­re som en­ligt ett ut­lå­tan­de ”lär som de själ­va lärt sig.” Och bland an­nat där­för är det en krä­van­de upp­gift att få lär­mil­jö­er­na, le­dar­ska­pet och lä­ran­det att dra nyt­ta av det­ta de­cen­ni­ums tek­no­lo­gi.

I många grund­sko­lor och gym­na­si­er har lä­rar­na emel­ler­tid re­dan i fle­ra år an­vänt sig av ele­ver­nas och stu­de­ran­de­nas kun­ska­per och fär­dig­he­ter som stöd och hjälp för and­ra ele­ver. Det­ta ar­bets­sätt har ut­nytt­jats vid dif­fe­ren­ti­e­ring­en av lä­ran­det och ge­nom­förts bland an­nat i par- och grupp­ar­be­te. De äld­re, mer er­far­na ele­ver­na och stu­de­ran­de­na hand­le­der sina yng­re kam­ra­ter och de skick­li­ga­re ele­ver­na hjäl­per de mind­re er­far­na. Des­sa sam­ma di­dak­tis­ka mo­del­ler som lä­rar­na be­härs­kar fun­ge­rar ut­märkt ock­så ibruk­ta­gan­de av tek­ni­ken. Man har kanske bara inte kom­mit att tän­ka på det.

En utmaning för läroplanerna

De gäl­lan­de lä­ro­pla­ner­na tar inte klart ställ­ning till och in­ne­hål­ler inte di­rek­ta mål för hur ele­ver­na di­gi­ta­la fär­dig­he­ter ska lä­ras el­ler ut­veck­las. Där­för har lä­rar­na inte en­ty­dig kun­skap om vad, när och hur tek­ni­ken bor­de ska tas upp i un­der­vis­ning­en. Man har inte hel­ler de­fi­ni­e­rat de fär­dig­he­ter som ele­ver­na bor­de upp­nå – det­ta även om man i stra­te­gin för in­for­ma­tions­sam­häl­let Fin­land re­dan 1995 de­fi­ni­e­ra­des fär­dig­he­ter­na i in­for­ma­tions- och kom­mu­ni­ka­tions­tek­nik som med­bor­gar­fär­dig­he­ter i klass med skriv­fär­dig­he­ter­na. Di­dak­ti­ken och pe­da­go­gi­ken i lä­ran­det av skriv­fär­dig­he­ter­na är kla­ra för alla lä­ra­re och de övas på var­je lek­tion i alla lä­ro­äm­nen, men an­vänd­ning­en av tek­nik är inte på sam­ma sätt med i lär­pro­ces­ser­na och lä­ran­det var­je dag.

Ut­gångs­punk­ten bor­de vara att man års­kursvis de­fi­ni­e­rar må­len för ele­ver­nas di­gi­ta­la fär­dig­he­ter i för­sko­lan, den grund­läg­gan­de ut­bild­ning­en samt på gym­na­si­et. Då skul­le man för­säk­ra sig om att ele­ver­na var­je års­kurs ut­veck­lar och till­äg­nar sig des­sa fär­dig­he­ter un­der lek­tio­ner­na i alla lä­ro­äm­nen. Lä­rar­na mås­te veta vil­ka tek­nis­ka fär­dig­he­ter de ska lä­ra ut un­der sin lek­tion och vil­ken ut­rust­ning och vil­ka tjäns­ter de kan an­vän­da som stöd för lä­ran­det.

Ur lä­ra­rens syn­punkt är det vik­ti­gast att i sin egen un­der­vis­ning hit­ta små, prak­tis­ka lös­ning­ar som gör att ele­ver­na och stu­de­ran­de­na kan ska­pa slut­pro­duk­ter el­ler ut­fö­ra an­nan ak­ti­vi­tet ge­nom att an­vän­da tek­nik un­der lek­tio­ner­na. Lä­ra­ren mås­te ofta själv fin­na de små ste­gen och de kon­kre­ta upp­gif­ter el­ler ar­be­ten där ele­ver­na lär sig och övar tek­nis­ka fär­dig­he­ter och som lä­rar­na kan be­dö­ma med be­fint­li­ga be­döm­nings­kri­te­ri­er. I an­nat fall kan an­vänd­ning­en av tek­nik in­ne­bä­ra ex­tra ar­be­te för lä­ra­ren. I dag bor­de den här for­men av pla­ne­ring vara en själv­klar­het och lika na­tur­ligt som den öv­ri­ga lek­tions­pla­ne­ring­en.

I bör­jan är det vik­tigt att lita på ele­ver­na och stu­de­ran­de­na och ha mod att lå­ta dem ex­pe­ri­men­te­ra med oli­ka al­ter­na­tiv för att ut­fö­ra sina ar­be­ten. Ge­nom att prö­va sig fram fin­ner lä­ra­ren nya hand­lings­mo­del­ler för ut­nytt­jan­det av di­gi­ta­la lär­mil­jö­er och för ele­ver­nas el­ler stu­de­ran­de­nas ar­be­ten. På så sätt föds ock­så oli­ka prax­is för mång­si­digt ut­nytt­jan­det av tek­no­lo­gin.

Elever och studerande som stöd

Ele­ver och stu­de­ran­de har fun­ge­rat som lä­ra­re el­ler lä­rar­as­si­sten­ter i alla ti­der. När det gäl­ler an­vänd­ning­en av tek­no­lo­gi är den­na mo­dell yt­terst ef­fek­tiv. I en grund­sko­la med fad­der­verk­sam­het för ele­ver­na i ny­bör­jar­un­der­vis­ning­en sam­man­ställ­de ele­ver­na i klass sex och klass två en li­ten sa­go­bok. Ele­ver­na be­kan­ta­de sig i för­väg med Bem­bö­le­his­to­ri­er­na och bil­da­de ef­ter det fad­der­grup­per med två ele­ver från var­de­ra klas­sen. I var­je grupp ska­pa­de man en egen Bem­bö­le­his­to­ria. När be­rät­tel­sen var fär­dig skrev sex­or­na upp den med text­be­hand­ling och två­or­na ri­ta­de bil­der till den. När tex­ter­na och il­lust­ra­tio­ner­na var fär­di­ga skan­na­de man bil­der­na el­ler fo­to­gra­fe­ra­de dem med di­gi­tal­ka­me­ra, mo­bil­te­le­fon el­ler surf­plat­ta var­ef­ter de och tex­ten sam­man­ställ­des till en sa­go­bok. Man skrev ut ex­em­plar av sa­go­bo­ken, ett för var­je med­lem i grup­pen och ett som över­läts till et­tor­na som lä­se­bok. Ele­ver­nas mo­ti­va­tion var på topp un­der hela pro­jek­tet, för i verk­lig­he­ten fram­ställ­de de en kon­kret pro­dukt som et­tor­na se­dan med iver an­vän­de för att lä­ra sig grun­der­na i läs­ning.

Man har ut­nytt­jat mot­sva­ran­de ar­betsätt i den grund­läg­gan­de ut­bild­ning­ens hög­re års­kur­ser, t.ex. i pro­jekt inom bio­lo­gi- och mil­jö­kun­skap samt i pro­jekt med ge­nom­gå­en­de tema. Ut­över att lä­ra­ren kun­nat be­dö­ma ele­ver­nas ar­be­ten har de­ras pro­duk­ter ofta sam­man­ställts till bland an­nat ut­ställ­ning­ar el­ler an­vänts un­der te­ma­kväl­lar för så­väl vård­nads­ha­va­re som sam­ar­bet­s­part­ner i det om­gi­van­de sam­häl­let.

Ett an­nat myck­et an­vänd di­dak­tisk mo­dell är kam­ra­t­un­der­vis­ning. Enk­last kan mo­del­len ge­nom­fö­ras så att lä­ra­ren lär en elev el­ler stu­de­ran­de en fär­dig­het som alla ele­ver och stu­de­ran­de kom­mer att be­hö­va. Till des­sa hör till ex­em­pel att lä­ra sig gö­ra ani­ma­tion, att klip­pa en vi­deo, att läg­ga till en bild el­ler vi­deo. När ele­ven el­ler stu­de­ran­den lärt sig fär­dig­he­ten lär de fär­dig­he­ten vi­da­re till föl­jan­de och lä­ra­ren föl­jer upp att allt blir rätt. Se­dan lär den ny­lär­da ele­ven sam­ma fär­dig­het vi­da­re till en tred­je och den förs­ta ele­ven kon­trol­le­rar att allt blir rätt. Så fort­sät­ter man på sam­ma sätt ge­nom hela klas­sen el­ler var­för inte hela sko­lan. Hur snabbt den här lär­pro­ces­sen kan ge­nom­fö­ras be­ror bl.a. på an­ta­let till­gäng­li­ga da­to­rer. Ju fler da­to­rer el­ler and­ra verk­tyg des­to fler grup­per kan lä­ra sig på sam­ma gång.

Allt fler ele­ver och stu­de­ran­den an­vän­der moln­tjäns­ter och sam­ti­digt ex­pe­ri­men­te­rar de ak­tivt med de till­gäng­li­ga pro­gram­mens möj­lig­he­ter och hit­tar nya sätt att ut­fö­ra oli­ka funk­tio­ner. Des­sa fär­dig­he­ter och hand­lings­mo­del­ler lär ele­ver­na och stu­de­ran­de­na gär­na vi­da­re till var­and­ra och lä­rar­na. Lä­ra­rens upp­gift är att vara ny­fi­ken och mo­dig och frå­ga: ”Hur gjor­de du det där, Jo­han? Kan du vara snäll och visa det för oss and­ra?” Ele­ver med er­fa­ren­het av att få ag­e­ra som as­si­sten­ter är ut­märk­ta som stöd för lä­rar­na i så­da­na här spe­ci­fi­ka fär­dig­he­ter.

Allt of­ta­re hän­der det ock­så att ele­ver­na och stu­de­ran­de­na fun­ge­rar som stöd för lä­rar­na bå­de när det gäl­ler att un­der­hål­la ap­pa­ra­ter­na och ock­så att ut­veck­la de di­gi­ta­la fär­dig­he­ter­na. I många sko­lor och lä­ro­an­stal­ter an­vänds des­sa ele­ver som stöd även i klubb­verk­sam­het, på val­fria kur­ser el­ler till ex­em­pel i verk­sam­he­ten med väne­le­ver. Ett sär­skilt om­näm­nan­de för­tjä­nar de si­tu­a­tio­ner där det tek­nis­ka stö­det har skötts av elev­kå­ren el­ler t.ex. ele­ver­nas el­ler stu­de­ran­de­nas an­delslag som en del av fö­re­ta­gar­fost­ran. Det­ta krä­ver för­stås lä­ra­re som är in­spi­re­ra­de att leda verk­sam­he­ten.

Utmaningar för framtiden

Den för­än­der­li­ga tek­no­lo­gis­ka verk­sam­hets­mil­jön och fär­dig­he­ter­na upp­levs som krä­van­de i sam­häl­let, men inom sko­lor­na och lä­ro­an­stal­ter­na upp­levs ut­ma­ning­ar­na av många som näs­tan oöver­kom­li­ga. Sam­ti­digt lig­ger det en re­surs just i den mång­si­di­ga kom­pe­tens som den här ar­bets­ge­men­ska­pets med­lem­mar­nas har. Med rät­ta me­to­der och rätt in­ställ­ning kan lä­rar­na ock­så an­vän­da ele­ver­nas och stu­de­ran­de­nas ex­pe­ri­ment­lus­ta, kun­nan­de och fär­dig­he­ter i ge­nom­fö­ran­det av lär­pro­ces­ser­na och ibruk­ta­gan­de av tek­ni­ken. De nya lär­mil­jö­er­na, verk­ty­gen och ar­bets­sät­ten ska an­vän­das i sam­man­hang där de gör mest nyt­ta och känns lämp­li­ga att an­vän­da. Må­let med un­der­vis­ning­en är att ge ele­ver­na och stu­de­ran­de­na de med­bor­gar­fär­dig­he­ter som krävs i sam­häl­let. Vid si­dan av kun­ska­per i den tra­di­tio­nel­la läs­ning­en och skriv­ning­en ska man re­dan i de läg­re års­kur­ser­na ock­så lä­ra ele­ver­na mut­li­mo­da­la fär­dig­he­ter och fär­dig­he­ter i att ut­nytt­ja tek­nik och de red­skap tek­ni­ken er­bju­der som stöd för ele­vens lär­pro­ces­ser.

Oli­ka tjäns­ter och pro­gram krä­ver oli­ka fär­dig­he­ter. Där­till ska ele­ver­na och stu­de­ran­de­na till­äg­na sig de fär­dig­he­ter som med­föl­jer av an­vänd­ning av so­ci­a­la me­di­er, så­som ak­tivt del­ta­gan­de, lyss­nan­de, da­taskydd och in­teg­ri­tet.

I sko­lor­na och lä­ro­an­stal­ter­na ska krav­ni­vån på di­gi­tal kom­pe­tens där­för sti­ga i sam­ma takt som fär­dig­he­ter­na ut­veck­las. Det­ta hand­lar om att å ena si­dan gå fram­åt med små steg så att fär­dig­he­ter­na ökar ge­nom kon­kret ar­be­te, och å and­ra si­dan att man får an­vän­da sina ex­i­ste­ran­de fär­dig­he­ter i stu­di­er­na. I sko­lor­na och lä­ro­an­stal­ter­na mås­te man allt­så gö­ra pla­ner för hur tek­ni­ken syns i för­sko­le­und­er­vis­ning­ens, den grund­läg­gan­de ut­bild­ning­ens och gym­na­si­ets verk­sam­het och i de oli­ka lä­ro­äm­ne­na. An­vänd­ning­en ska stöd­ja ut­veck­ling­en av ele­ver­nas och stu­de­ran­de­nas kon­kre­ta di­gi­ta­la fär­dig­he­ter så att t.ex. alla gym­na­sie­ele­ver i fram­ti­den har en jäm­lik möj­lig­het att del­ta i den di­gi­ta­li­se­ra­de stu­den­tex­a­men.

Länk

Ko­or­di­ne­rings­pro­jek­tet för Lär­spel och Vir­tu­el­la mil­jö­er (OVI)

http://peda.net/pol­ku/ovi

ER­FA­REN­HE­TER I OM­LOPP – idé­er för ut­veck­ling av lär­mil­jö­er­naTina Hei­no (red.), © Ut­bild­nings­sty­rel­sen Gui­der och hand­böck­er 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (on­li­ne), Pärm27.11.2013